Luft-dämpare framgaffel för 29" för rakt styrrör

almgren.t

Medlem
Hej cykelvänner

Söker luft-framgaffel för 29" med rakt gaffelrör, dvs INTE koniskt. Ngn som har ngt bra tips eller har ngt bra gammalt att sälja? Verkar som att nästa alla moderna luft-dämpare har koniska överrör..

Tacksam för tips!

mvh Tomas

Hej cykelvänner

Söker luft-framgaffel för 29" med rakt gaffelrör, dvs INTE koniskt. Ngn som har ngt bra tips eller har ngt bra gammalt att sälja? Verkar som att nästa alla moderna luft-dämpare har koniska överrör..

Tacksam för tips!

mvh Tomas
Här t.ex.

Finns även med OneLoc för några hundralappar extra, om du vill ha låsning på styret istället.

Nukeproof säljer annars adaptrar med lager så du kan använda koniska dämpare på 1" 1/8 rak krona. Det är den nedre
Screenshot_20200726_162141_com.android.gallery3d.jpg

Är det verkligen en adapter? Flesta ramar har pressfit styrlager och man kan montera en 1.5" externt nedre lager (utan adapter) på den flesta med rak styrrör utan problem.

Här är en länk. Nukeproof Ex44-40-b5 heter "adaptern". Det är alltså en nedre styrlagerskål, med lager. Jag fick slipa den övre delen av koppen lite, den del som går in i styrkronan, för att den skulle passa. Minns inte måtten exakt, men så länge styrkronan har en innerdiameter på 44mm, går det att slipa lite och massera in den koppen i styrkronan med perfekt passform! Jag fick även slipa röret på gaffeln lite för att det fritt skulle löpa genom övre styrlagret. Men det berodde nog på att jag pressat i en förlängare i styrröret.

ttps://www.wiggle.se/nukeproof-neutron-nedre-styrlagerskal?lang=sv&curr=SEK&dest=14&sku=446546&kpid=446546&utm_source=google&utm_term=&utm_campaign=Shopping+%E2%80%93+All+Products&utm_medium=base&utm_content=mkwid|sysPBtacL_dm|pcrid|295325957253|pkw||pmt||prd|446546sv|&pgrid=64999173091&ptaid=pla-521845326160&gclid=Cj0KCQjw6575BRCQARIsAMp-ksPJZWojSHh9ry1W9H4Q04AR3PjIGoS5W5NOsYBJGjTIaJrPY9P-koQaAm28EALw_wcB

Om styrrören har 44 mm innermat passar en standard EC44 1.5" nedre styrlager.

Ja, jag menar 40mm. Det är några veckor sedan nu så jag minns inte siffrorna exakt. 40mm i innermått på kronan. Koppen gör att du kan köra lager för konisk dämpare. Det medföljer lager till koppen.

Stort tack för tipsen. Nu öppnar sig ju fler möjligheter!

Jag frågade runt en hel del, och fick höra att det inte var möjligt, det var onödigt etc. 250kr med frakt kostar den Nukeproof koppen, och då öppnar sig helt nya möjligheter för dämpare. Jag fick tag i en Fox 32 Performance Float step cast, i jättebra begagnat skick, för 1300kr. ? Det vart en helt annan cykel.

Ah, så det är en 40 mm till 44 mm adapter?

Passar inte det här lager direkt då?

Ah, så det är en 40 mm till 44 mm adapter?

Passar inte det här lager direkt då?

Ja, det är ju en precis likadan adapter/lägre kopp som den jag länkade, fast av märket Cane Creek och nästan dubbelt så dyr.
Det är en nedre kopp till styrkronan med tillhörande lager, som då hamnar under kronan istället för i den. Det ändrar geometrin en aning, men inget som bör avskräcka.

Ja, det är ju en precis likadan adapter/lägre kopp som den jag länkade, fast av märket Cane Creek och nästan dubbelt så dyr.
Det är en nedre kopp till styrkronan med tillhörande lager, som då hamnar under kronan istället för i den. Det ändrar geometrin en aning, men inget som bör avskräcka.

Den jag länker till är en komplett kopp inklusive lager, ingen adapter.

Den jag länker till är en komplett kopp inklusive lager, ingen adapter.

Men du Berk, jag har skrivit flera gånger att det ingår lager även till Nukeproof-koppen. Du får kalla det precis vad du vill, det är en nedre styrlagerskål/kopp med ett medföljande lager. När jag letade efter dessa produkter, såg jag att de oftast kallades "Steerer tube adapter", sen är det upp till var och en vad man vill kalla det. ?

Men du Berk, jag har skrivit flera gånger att det ingår lager även till Nukeproof-koppen. Du får kalla det precis vad du vill, det är en nedre styrlagerskål/kopp med ett medföljande lager. När jag letade efter dessa produkter, såg jag att de oftast kallades "Steerer tube adapter", sen är det upp till var och en vad man vill kalla det. ?

Ah, bra! Det är en styrlager :)

Ah, bra! Det är en styrlager :)

Som sagt, du får kalla det vad du vill. Jag köpte bara ett styrlager löst först, för standard konisk gaffel, för att få en bättre bild av hur det ser ut. Och tänkte fabrikera en egen nedre styrlagerskål, men så hittade jag dessa. Och för 200kr var det inget att bråka om, tog två dagar att få hem.

Tillbaka
Topp