Luft vs. coil?

JojjeM

Aktiv medlem
Luft vs. coil?
Funderar på att prova luftfjädring bak och är intresserad av att höra erfarenheter av ni som provat båda på samma ram.

Jag är medveten om att det finns en ziljard trådar och läser man på MTBR finns två standardsvar:
1. Jag bytte från luft till coil och det är det bästa jag gjort. En helt ny cykel.
2. Jag bytte från coil till luft och det är det bästa jag gjort. En helt ny cykel.

Och det blir man ju inte så mycket klokare av :). Kanske beror det på att folk samtidigt byter upp sig.

Eller är det rent av så att med moderna dämpare spelar fjäderelementet mindre roll. Det finns linjära och progressiva dämpare av båda slag och med eller utan plattformsteknik.

Tänkt användningsområde är vanligt stigputtrande och fram har jag lite av varje (luft i ena benet och fjäder i det andra).

/Johan

Luft vs. coil?
1. Jag bytte från luft till coil och det är det bästa jag gjort. En helt ny cykel.

Båda två är/var fin-Foxar, en RP3 och en DHX 5.0.

Andra som provat min hoj med båda dämparna tyckte också att det var som natt och dag. Coilen smiskade luftdämparen.

Luft vs. coil?
Foxarna har ju sina stuckdownproblem, men det kanske vägs upp av den lägre vikten?

Moderna luftdämpare har ofta större luftkammare än gamla och på så sätt har de blivit mer linjära i beteendet, en sån borde det vara snarlik en fjäderdämpare. Det kan vara värt att noterat att en del ramar är avpassade för den ena eller andra sorten av fjädringstyp.

En ram som har konstruerats med en progressiv luftdämpare och som har ett linjärt uppträdande skulle inte alls bli kul att cykla på med en fjäderdämpare. Då blir den invertat progressiv (falling rate) eller vad man nu kan kalla det..

Luft vs. coil?
JojjeM skrev:
-------------------------------------------------------
> Funderar på att prova luftfjädring bak och är
> intresserad av att höra erfarenheter av ni som
> provat båda på samma ram.
>
> Eller är det rent av så att med moderna dämpare
> spelar fjäderelementet mindre roll. Det finns
> linjära och progressiva dämpare av båda slag
> och med eller utan plattformsteknik.

Lite snabbt medan jag steker köttbullar till grabben:
Jag har kört luft (Fox Float utan Pro Pedal) sen coil (Manitou Swinger med SPV) och sen luft igen (Fox Float Brain) på samma ram. Alltså inte en helt rak jämförelse då antigung-teknik skiljer sig mellan dämparna (eller saknas). Jag tyckte stålfjädrat var bra på det sättet att den var följsam och tillförlitlig. Luft är å andra sidan trevligt iom att det är enkelt att justera fjäderstyrka och är lätt. Den första Fox Floaten blev dock "stuck down" pga kyla...inte kul. Jag använder nu inte den hojen på vintern pga att den är luftfjädrad fram och bak. Hade jag bara en hoj skulle det vara stål/stål pga mindre risk för strul.
Allt ovan imho förstås.

Luft vs. coil?
Jag körde skiten ur min AM-rigg i somras, det var sista gången jag körde stök med luftgaffel. Den blir orolig och stökig pga progressiviteten men funkar säkert bättre om man bryr sig mer om vikt och vill kunna ställa den steglöst. Just progressiviteten kan man ju även se som ett sätt att "fejka" längre slag eftersom den sällan bottnar så det borde funka bättre för kortslagiga XChojjar.

När det gäller baklänkage är de ju ofta byggda för luft eller fjäder från början. Byter man kan det ju bli "jätteintressant". Men går man från fjäder till luft som du vill så tror jag det som kommer märkas är att den kan ställas initialt mjukare utan att bottna men att den blir orolig vid snabb och mycket stökig körning. Detta eftersom dämpningen ju inte är progressiv och inte förmår dämpa de stora krafter/accelerationer som uppstår vid stor kompression/höga lufttryck.

Luft vs. coil?
*micke* skrev:
>Hade jag bara en hoj skulle det vara stål/stål pga
> mindre risk för strul.

Ett tredje alternativ är ju Ti/Ti. Fjäder behöver inte vara stål. Enda praktiskt användbara fördelen med luftdämpare är ju lägre vikt. (Omställbar fjäderkonstant är inte något man använder mycket om man inte kör samma hoj till t ex dirt, xc och dh, vilket inte är så vanligt). Kör du titanfjäder bak så kommer du mittemellan fjäderdämpare och luftdämpare i vikt men med fjäderdämparens tillförlitlighet. Kanske kan vara ett tips.. fjädrarna är dyra men ändå billigare än en ny luftdämpare.

Luft vs. coil?
Tack för bra input.
Vikt bryr jag mig inte just om utan prioriterar en aktiv och följsam fjädring och driftsäkerhet. Justerbarheten hos luft är förstås bra.

Länkaget i ramen är något progressivt så det är nog bra med en stor luftkammare i fallet luft. Min Swinger Coil kör jag med minimal progressivitet/urbottningsskydd.

Så här varierar utväxlingen genom slaget enligt Linkage:
leverageratio.jpg ht=486

/Johan

Luft vs. coil?
Ska man byta från luft till coil ska man nog gå på en lite bättre dämpare med fler justermöjligheter så man kan justera bort eventuella tokigheter.

Luft vs. coil?
Mårten skrev:
> Jojje: W0T! Har du skaffat en 6-Pack?!

Nej, naturligtvis inte :)
Men det var den som låg närmast i gratisversionen av Linkage så jag flyttade om pivotpunkterna lite. Det går inte att spara om med nytt namn dock så jag tog lite skärmdumpar av resultatet. 6-pack har inte den lilla krumeluren på slutet av slaget tillexempel.

/Johan

Luft vs. coil?
Min mongoose teocali var designad m en fox floatR. + lätt, skön i skogen. - stuckdown, sticked down vid dh. Bytte t 5th coil. + fantastiska inställningsmöjligheter o skön linjär dämp. - tung, måste byta fjäder.

Tror luftfjädrar kommer ta över marknaden när tilverkarna lär sig hitta känslan o kvaliteten

O på nallen

Luft vs. coil?
Imponerande långt mobilinlägg Fjärdebrunn :)

Håller med om att luft verkar vara på frammarsch även på lite kralligare hojar. Bara att se vad många Roco Air det finns för 2008.

/Johan

Luft vs. coil?
Jag har kört med min 4-way air i två säsonger (fincykelsäsongen för mig startar på påskafton varje år och slutar på Lucia) och den dämparen funkar kalasbra.
alltså:
2. Jag bytte från coil till luft och det är det bästa jag gjort. En helt ny cykel.

[edit]: Lucia, inte sista november

Senast redigerad av en moderator:
Luft vs. coil?
Bytte från en 5:th till en 4-way alldeles nyss, och kan bara instämma i föregående talare (plumse).
Ärligt talat märker jag ingen större skillnad på funktionen. Nu är dessa båda dämpare visserligen hyfsat lika i karaktär och inställningsmöjligheter, men jag har en känsla av att allt prat om "natt och dag" och "milsvid skillnad" på olika dämpare är lite överdrivet - SÅ stor skillnad är det ändå inte på dämpare och dämpare, om man jämför dämpare med hyfsat samma årgång.

De 650g:en som jag sparade i vikt kan jag däremot känna av i skogen.

Luft vs. coil?
Aha, intressant plumse och hagdahl. Verkar som att 4-way air funkar bra på typiska coil-hojar (visst snackar vi Coiler resp Heckler).

/Johan

Luft vs. coil?
Stämmer gott Jojje! Det går dessutom att serva en Swinger-dämpare hemma om det finns ett skruvstäd. Skall bli intressant att se hur det går i vinter för det börjar nog bli dags... Det enda som är gjort med min dämpare under de två åren jag kört med den är att pumpat den en gång för provkörning och en gång för justering en vecka senare. I våras fick jag visserligen ha i lite mer luft men det beror enbart på att jag anslöt pumpen för att kontrollmäta trycket efter vintervilan och det var bara att putta tillbaka luften igen som smitit ut i dämparpumpslangen.

Luft vs. coil?
Carl skrev:
> Jag körde skiten ur min AM-rigg i somras, det var
> sista gången jag körde stök med luftgaffel. Den
> blir orolig och stökig pga progressiviteten men
> funkar säkert bättre om man bryr sig mer om vikt
> och vill kunna ställa den steglöst. Just
> progressiviteten kan man ju även se som ett sätt
> att "fejka" längre slag eftersom den sällan
> bottnar så det borde funka bättre för
> kortslagiga XChojjar.

Din gaffel var väl stökig pga att den var i panikbehov av service och knappt dämpade längre? Stel gaffel tenderar att vara stökig och orolig...

Luft vs. coil?
Det beror völ på vad cykeln ska användas till...

Kategori ett: "Bytte från luft till coil" skulle jag gissa är mestadels DH och FR snubbar som sagt.
Kategori två: "Bytte från coil till luft" skulle då enligt mina gissningar vara flest XC och AM snubbar..

Vad jag tror i alla fall :) För inte kör du med luft på din DH släde Plumse? ;)

Luft vs. coil?
Fässberg skrev:
> Det beror völ på vad cykeln ska användas
> till...
>
> Kategori ett: "Bytte från luft till coil" skulle
> jag gissa är mestadels DH och FR snubbar som
> sagt.
> Kategori två: "Bytte från coil till luft" skulle
> då enligt mina gissningar vara flest XC och AM
> snubbar..
>
> Vad jag tror i alla fall :) För inte kör du med
> luft på din DH släde Plumse? ;)

släde? haha har du druckit völ nu igen Fässberg?

Luft vs. coil?
Neo skrev:
> Din gaffel var väl stökig pga att den var i
> panikbehov av service och knappt dämpade längre?
> Stel gaffel tenderar att vara stökig och
> orolig...

Panikbehov är nog att ta i, brorsans var värre däran. Men visst kändes det med.

Luft vs. coil?
plumse skrev:
> Jag bytte från coil till luft och det är det
> bästa jag gjort. En helt ny cykel.

Fässberg skrev:
> Kategori två: "Bytte från coil till luft" skulle då enligt mina gissningar vara flest XC- [...]
> snubbar..

plumse skrev:
> Helt rätt Fässberg! Jag tror också på teorin om kategorierna herrn nyss presenterat.

Otur Plumse, du erkände just att du är ett XC-svetto. ;-)

Luft vs. coil?
Carl skrev:
> Panikbehov är nog att ta i, brorsans var värre
> däran. Men visst kändes det med.

Ahh det kanske var hans som var värst, dåligt minne. men ingen av dom mådde ju helt 100 :)

Luft vs. coil?
JT skrev:
> plumse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag bytte från coil till luft och det är det
> > bästa jag gjort. En helt ny cykel.
>
> Fässberg skrev:
> -----
> > Kategori två: "Bytte från coil till luft"
> skulle då enligt mina gissningar vara flest XC-
> [...]
> > snubbar..
>
> plumse skrev:
> -----
> > Helt rätt Fässberg! Jag tror också på teorin
> om kategorierna herrn nyss presenterat.
>
> Otur Plumse, du erkände just att du är ett
> XC-svetto. ;-)

GAH!
*springer i cirklar med armarna uppsträckta och viftar med händerna*

Luft vs. coil?
Stötte på denna som jag tycker ser intressant ut. Min Vector har skött sig utmärkt och deras tidigare luftdämpare har fått många bra omdömen så de kan nog göra bra grejor. Annars ser ju Marzocchis Roco Air serie intresant ut för 2008.

Klipper in ett par dumpar eftersom det inte går att länka till den värdelösa flashsajten (skäl nog att inte köpa deras grejor kanske:)). Lite motsägelsefulla uppgifter och inte helt förtroendeingivande copytext dock. Ingen info än i deras manual heller.

H3_1.jpg ht=597

H3_2.jpg ht=468

/Johan

Luft vs. coil?
JojjeM skrev:
> ut. Min Vector har skött sig utmärkt och deras
> tidigare luftdämpare har fått många bra
> omdömen så de kan nog göra bra grejor.

Kanske inte helt relevant, men jag har en X-fusion O2 RC.
Den har stått pall för två års misshandel med både hopp och minusgrader.
Jag är posistivt överaskad med tanke på priset.
Dämparen var det jag var mest orolig över när jag köpte min fultysk.

/Magnus

Luft vs. coil?
Jag tror vi kommer att följa varandra här Jojje :)

Min nya ram, som förhoppningsvis befinner sig på atlanten, är försedd med en DHX Air. Med en idiots blåögdhet räknar jag med att RS har slipat bort flera av barnsjukdomarna från den. Att jag valde bort fjädern berodde på att jag vill försöka lätta cykeln samt få till en dämpare med lite större XC-kvalitéer utan att överdrivet tumma på möjligheterna för liftassisterad cykling.

Beslutet fick stöd av insikten om att om det går att blåsa skiten ur DH-världseliten med små Fox Floatar i rumpan (Garcia, Atherton) borde jag kunna få åkglädje jag också.

Det är lite av ett test och funkar det så blir jag glad. Vem vill inte kapa 3-400gram i ett nafs givet att cykeln ska trampas också?

Luft vs. coil?
Är det någon som vet hur en Bullit (nya modellen) skulle bete sig med luftdämpare?
Jag har en DHX5 coil nu men dom där 400 grammen väger tungt :) Att luftdämparen skulle vara försedd med propedal, SPV eller liknande ser jag som en nödvändighet..

Luft vs. coil?
Jag kan intyga att Curaren fungerar alldeles utmärkt med luftdämpare. Jag har en RS Pearl och bakdämpningen är nog det jag är mest nödj med på cykeln, fungerar klanderfritt!

Luft vs. coil?
Jesaro,
du kommer inte att märka någon som helst skillnad angående de 400 grammen. Du behöver ha ett par andra däck för att svetta runt på den cykeln. Kenda 2.5 är verkligen de mest trögrullade däck jag provat... Släng på ett par Big Betty så ska du se att allt känns bättre.

Jag hade förresten en DHX 5 Air på min Nomad och var inte alls nöjd med en då den antingen var för hård eller mjuk. Jag höll mest på och pumpade hela tiden och bytte till coil variant och blev kanon nöjd. Killen här på forumet som köpte min Air dämpare kunde dock hålla sig för skratt när han fick stuck down första turen... iofs i 10 minus men ändå.

//D

Dax att hämta hem cykeln från min källare snart va :) ?

Luft vs. coil?
jesaro: Precis som Dick skriver. Ska du göra Bulliten lite mera trampvänlig så är det vikten på hjulen du ska sikta in dig på och just däcken är ju ett ganska enkelt första steg.

Luft vs. coil?
Jodå, bettysarna sitter på nu. Dumt nog har jag bara åkt nedför sen jag slängde på dom, men vilken otrolig skillnad det gjorde på rullet! Luftdämpare verkar ju inte vara någon bra investering med andra ord.. Prylgalen som man är får man väl titta på lätta hjul istället då :)

Dick: Jag ringer dig om cykeln fredag eller lördag ;)

Luft vs. coil?
Hoppsan, poppsan. Råkade impulsköpa en Manitou Radium på CRC när jag egentligen skulle köpa gaffelpackningar. Riktig low-end men verkar tillräckligt funkis för 597 kronor. Ska bli skoj att prova när den dyker upp.

/Johan

Luft vs. coil?
de flesta åsikter verkar redan ha bytts här, varför jag kan tipsa dig om inköp istället. Santacruz säljer ut sina dämpare för 99usd.

Oftast kalibrerade för en viss cykel, men till halva priset av en service med dagens priser.

//k

Tillbaka
Topp