Lufta bromsar baklänges

Kung Stalle

Aktiv medlem
Lufta bromsar baklänges
Normalt så pressar man ju i olja nerifrån oket så att det stiger upp i handtaget men... Ere nån som har provat att göra tvärt om? Alltså fylla oljebehållaren på handtaget, öppna oket och låta oljan rinna neråt. Givetvis får man fylla på med olja i handtaget varteftersom oljan rinner ut.

Visserligen vill väl den luftbubbla som finns i systemet stiga uppåt men den kanske hänger med ner och ut istället?

Nån som har testat eller vad tror ni om idén?

Stalle

(Och som vanligt så vore det sjysst med ordentliga svar och inte massa blaj om att "jag kör med V-broms för jag har stor balle" och liknande. Tack på förhand!)

Lufta bromsar baklänges
Jag kör med V-broms för jag har för stor balle..... Å hör sen!

Verkar lite knäppt om du fråga jag... luften vill ju stiga uppåt. så det verkar dumt å motverka den rörelsen med att trycka oljan åt motsatt håll. Men det går säkert om man har tid och tålamod....

Lufta bromsar baklänges
Ja. Det funka ganska bra.

Jag gjorde så med mina Shimano-bromsar vill jag minnas.

I princip gör jag likadant med mina Avid Juicy 7 då en spruta ansluts vid handtag och en vid oket och oljan
sedan pressas från sprutan vid handtaget ned till den vid oket tills ny ren olja utan bubblor syns i sprutan
vid oket.

Lufta bromsar baklänges
Gjort så på MC och det fungerade, du kan ju ha hantaget och oket på mer eller mindre samma plan/höjd så blir det midre uppåtsträvande för luften.

Thomas

Lufta bromsar baklänges
Att lufta uppifrån och ner är den rekommenderade metoden för Shimanos bromsar.
Det räcker inte med att öppna luftnippeln på oket utan man behöver öppna nippeln, trycka in handtaget, stänga nippeln, släppa ut handtaget, repetera tills luftfritt. Se till att hela tiden ha tillräckligt mycket vätska i reservoiren vid handtaget så du inte pumpar in luft...

Lufta bromsar baklänges
Kung Stalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Ere nån som
> har provat att göra tvärt om? Alltså fylla
> oljebehållaren på handtaget, öppna oket och låta
> oljan rinna neråt. Givetvis får man fylla på med
> olja i handtaget varteftersom oljan rinner ut.

Ja, jag har fyllt på olja med den metoden på minta XT-bromsar. Efter något år eller längre kan de "tappa trycket", yttrar sig i att de inte svarar, inte har någon bromsverkan, förrän man pumpat handtagen ett par gånger. Efter påfyllning uppifrån svarar de normalt igen, alltså direkt.

Har knappast studerat saken experimentellt men jag föreställer mig att detta helst bör göras när cykeln stått still i upprätt läge så att eventuell luft kunnat stiga till handtagen.

Lufta bromsar baklänges
Har för mig att det rekommenderas att trycka igenom ny olja "från handtaget till oket" i Avids manual också.

En anledning till det skulle ju kunna vara att oljan nere vid oket sannolikt är smutsigare/gojsigare än den i slangen
och uppe vid handtaget. Varför skulle man vilja sila det skräpet genom handtaget och reservoaren när det inte
behövs.

Senast ändrad:
Lufta bromsar baklänges
*micke* skrev:
> Att lufta uppifrån och ner är den rekommenderade
> metoden för Shimanos bromsar.

Då är det nog lite olika på de olika modellerna gamla XT luftar man nerifrån och upp enl manual.

> Det räcker inte med att öppna luftnippeln på oket
> utan man behöver öppna nippeln, trycka in
> handtaget, stänga nippeln, släppa ut handtaget,
> repetera tills luftfritt. Se till att hela tiden
> ha tillräckligt mycket vätska i reservoiren vid
> handtaget så du inte pumpar in luft...

Men varför måste man trycka på handtaget? Oljan rinner ju baklänges som bara fan när man öppnar luftningshålet på oket (iaf på Magura)?

Stalle

Lufta bromsar baklänges
Magura kan jag inte svara på. På de bromsar jag luftat (XT, Derore 555/556, Avid, XSIV) rinner det inte ut iaf. Är det inte Magura som är en smärta i rumpan att lufta? Därav frågan kanske... :-)

Lufta bromsar baklänges
För att man vill trycka ut oljan kontrollerat så att inte luft tränger in "bakvägen".

1) Ansluta en slang till luftningsnippeln
2) Trycka in bromshandtaget
2) Öppna luftningsnippeln så att oljan trycks ut genom slangen
3) Stänga luftningsnippeln igen innan handtaget gått i botten

Osv.

PS. Man gör precis likadant på bilar (med lite mer komplexa bromssystem än cyklar). DS.

Lufta bromsar baklänges
bjorre skrev:
> Jag kör med V-broms för jag har för stor
> balle..... Å hör sen!

Du kör men skivbroms för du har liten... (nu blajjar jag själv i min egen tråd...)

> Verkar lite knäppt om du fråga jag... luften vill
> ju stiga uppåt. så det verkar dumt å motverka den
> rörelsen med att trycka oljan åt motsatt håll. Men
> det går säkert om man har tid och tålamod....

Fast om nu luften vill stiga uppåt... varför försvinner den inte upp i handtaget då?

Kan man massera ut luften ur systemet? Typ öppna handtaget, hänga oket lodrätt rakt ner och sen knacka på slangen nerifrån och upp i fyra timmar eller nåt?

Stalle

Lufta bromsar baklänges
> Är det inte Magura som är en smärta i rumpan att lufta? Därav frågan kanske... :-)

Har inte dom också ett par sprutor i sitt luftningskit precis som Avid?

pop_zubehoer_03.jpg

Men den kanske inte funkar till alla Magura-bromsar? Vad vet jag.

Lufta bromsar baklänges
*micke* skrev:
> Magura kan jag inte svara på. På de bromsar jag
> luftat (XT, Derore 555/556, Avid, XSIV) rinner det
> inte ut iaf. Är det inte Magura som är en smärta i
> rumpan att lufta? Därav frågan kanske... :-)

Frågan är av anledning att jag saknar anslutninsnippeln till Maguras ok.

Och ja, Maguras bromsar är lite bitchigare att lufta. Man får inte slarva det minsta.

Stalle

Lufta bromsar baklänges
bjorre skrev:
> mobiltelefon med vibration (eller liknande ;)
> borde vara rätt bra att använda för att 'slå' ut
> luftbubblorna...

Ringer du mig 40 gånger ikväll då? Sjyyyyyyst!...

Lufta bromsar baklänges
cal skrev:
> > Är det inte Magura som är en smärta i rumpan
> att lufta? Därav frågan kanske... :-)
>
> Har inte dom också ett par sprutor i sitt
> luftningskit precis som Avid?
> Men den kanske inte funkar till alla
> Magura-bromsar? Vad vet jag.

Jo, men jag saknar som sagt kittet.

Stalle

Lufta bromsar baklänges
Om det ser ut som på Avids bromsar så skulle jag nog vilja påstå att det är omöjligt att lufta utan kittet.

Där skruvar man bort ett "täcklock" och gängar i sprutans nippel i hålet där locket satt.

Med ett öppet hål utan nippel har man ju ingen kontroll på luftningsförloppet.

Lufta bromsar baklänges
cal skrev:
> Om det ser ut som på Avids bromsar så skulle jag
> nog vilja påstå att det är omöjligt att lufta utan
> kittet.

Jag har inte sett Avids lösning men den verkar vara rätt olik Maguras.

> Där skruvar man bort ett "täcklock" och gängar i
> sprutans nippel i hålet där locket satt.
>
> Med ett öppet hål utan nippel har man ju ingen
> kontroll på luftningsförloppet.

Nej, det var inte tanken att man skulle ha det heller. Men man kan ju prova, vad har jag att förlora mer än några droppar olja? Bromsen funkar ju ändå inte.

Stalle

Lufta bromsar baklänges
Hope (Mini iaf) luftar man uppifrån och ner också. De har även ett schysst luftningskit så man slipper öppna och stänga ventilen och trycka på handtaget femtielva gånger också.

Lufta bromsar baklänges
Kung Stalle skrev:
> Ringer du mig 40 gånger ikväll då?
> Sjyyyyyyst!...

Tror det eg .var detta som var syftet med tråden ;)

Lufta bromsar baklänges
Tror de skriver i nästan alla hopebromsar att man skal fylla i uppifrån. Och visst går det.

Men det är självklart inte lika braigt. Tror det sänker snitthatsigheten med ca 3km/h...=)

Lufta bromsar baklänges
Ville. Har inte du också sånna där tyska schieben-bremsen från Magura?

Du om någon borde väl veta hur man beter sig för att lufta dom på "fulväg" utan "rätt prylar".

;)

Lufta bromsar baklänges
cal skrev:
> Ville. Har inte du också sånna där tyska
> schieben-bremsen från Magura?
>
> Du om någon borde väl veta hur man beter sig för
> att lufta dom på "fulväg" utan "rätt prylar".
>
> ;)
>
> If not now, then when?

Hmmm. är det HS-33:an vi pratar om. Så har jag självklart ett sätt som jag använde mig av i helgen.
Man trycker in bromshandtaget. Låter det stå ett tag så att dte är överst i systemet. Man kan knacka lite på slangen och gulla sig liote med den så går all luft upp i handtaget.

Sedan släpper man uta handtaget så att den sista luften verkligen sugs in i handtaget. Glöm inte heller att släopoa max på alla justerskruvar så att trycket i bromsen försvinner med. Sen tar amn helt enkelt och skruvar bort slangen från bromshandtaget och luftar bara det lilla bromshandtaget. Pisslätt eftersom man kan pumpa det upp och ner och så fyller man på olja som sugs in.

Då behöver man inget extrakit med slangar, sprutor, tomtar med gröna mössor eller liknande för att få bort alla luft. Gjorde det vid två tillfällen i helgen.

Kankse inte det smartaste men jag gillar det:)

Lufta bromsar baklänges
Hope tryck-luftnings kit är suveränt! Rejäl behållare som man kopplar till handtager, drivs med luft från ett pumpat däck. Man behöver bara öppna/stänga nippeln några gånger!

Knacka lite på broms och ledning med ett skruvmejselskaft, så bubblorna släpper!

Tänkt på att använda mellanlägg imellan brom-kolvarna, om ni tagit bort belägggen och skiva. Annars säger det bara Poff! så skjuts ena kolven ut och all bromsvätska rinner ut på golvet... Hänt mer än en gång... :)

Lufta bromsar baklänges
Stalle, Jag har en nippel hemma hos mig. Ta med hojjen och kom hem till mig och lufta slangen, så kan jag kolla hur ett proffs gör.

Mina erfarenheter med Magura är att det är svårt att lufta de från handtag mot ok.Att fylla
på olja däremot görs lättast i handtaget.

Lufta bromsar baklänges
Men du hade väl en Magura-skivbroms fram Ville.

Har du aldrig gjort nån sån därn ful-lösning på den? ;)

Lufta bromsar baklänges
cal skrev:
> Men du hade väl en Magura-skivbroms fram Ville.
>
> Har du aldrig gjort nån sån därn ful-lösning på
> den? ;)
>
> If not now, then when?

Noop. Jag har hope som skivbroms. En av de får med slutet system. Och den gjorde jag som man skulle med slang i botten och tryckte upp oljan. Ganska trist men det fungerade.:)

Lufta bromsar baklänges
martho skrev:
> Stalle, Jag har en nippel hemma hos mig. Ta med
> hojjen och kom hem till mig och lufta slangen, så
> kan jag kolla hur ett proffs gör.
>
> Mina erfarenheter med Magura är att det är svårt
> att lufta de från handtag mot ok.Att fylla
> på olja däremot görs lättast i handtaget.

Jo jag vet att du har hela kittet. Och om jag förstått på dig så lär ju du och Jolle vara Nordiska mästare i Maguraluftning (vad ni gör med era cyklar vet jag dock inte?)

Ja, vi får se hur vi löser det. Från början var det mest en tanke... Eventuellt får du besök i slutet av veckan.

Stalle

Lufta bromsar baklänges
Ville skrev:
> för att få bort alla luft. Gjorde det vid två
> tillfällen i helgen.

Det låter som en bombsäker metod. Du behvöde bara lufta bromsen två gånger i helgen. Det var inte illa...

Själv har jag hört talas om en kille som inte har behövt lufta sina bromsar på två, undra hur det gick till?

Stalle

Lufta bromsar baklänges
Kung Stalle skrev:
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > för att få bort alla luft. Gjorde det vid
> två
> > tillfällen i helgen.
>
> Det låter som en bombsäker metod. Du behvöde bara
> lufta bromsen två gånger i helgen. Det var inte
> illa...
>
> Själv har jag hört talas om en kille som inte har
> behövt lufta sina bromsar på två, undra hur det
> gick till?
>
> Stalle

Hehe. du e ju lustig jö=). Men jag bytte bromshandtag. märkte att det var dåligt och bytte tillbax:)

Lufta bromsar baklänges
Kung Stalle skrev:
> Själv har jag hört talas om en kille som inte har
> behövt lufta sina bromsar på två, undra hur det
> gick till?

Ser man bara till å fylla på tillräckligt mycket med luft först gången så håller det sig. Själv kör jag med 3bar i mina bromsar...

Lufta bromsar baklänges
Jag gick hem och knackade på slangen i 10 min och sen var den hyffsat funkis. Troligtivs är det lite luft i systemet som behöver luftas bort. Jag fick min efterlängtade snö och pannlampstur iaf.

Stalle

Tillbaka
Topp