Lufta Shimano broms med halv o-ring

Idag tänkte jag lufta en Shimano frambroms jag äger. När jag letade efter luftningshålet på styresidan, och lokaliserade det, upptäckte jag att o-ringen kring skruven ser ut att bara vara kvar som bara en halva.

Nu, borde jag vänta med att lufta denna broms tills jag köpt en ny o-ring, som är hel, och satt den runt? Eller fungerar det helt fint att lufta bromsar på det här sättet och sedan sätta tillbaka den där skruven med den halva o-ringen runt?

O-ringen kanske ofta blir sån här? Eller kommer det bara att skapa fler problem "down the line"? Genom att det här möjliggör mer insläpp av luft eller något sånt?

Om jag behöver en ny o-ring undrar jag även var jag kan köpa dom?

Bilagor

• Skärmavbild 2022-10-30 kl. 12.49.40.png
    Skärmavbild 2022-10-30 kl. 12.49.40.png
    107.7 KB · Besök: 15
  • Skärmavbild 2022-10-30 kl. 12.49.48.png
    Skärmavbild 2022-10-30 kl. 12.49.48.png
    134.6 KB · Besök: 17

MTBemil

Aktiv medlem
Idag tänkte jag lufta en Shimano frambroms jag äger. När jag letade efter luftningshålet på styresidan, och lokaliserade det, upptäckte jag att o-ringen kring skruven ser ut att bara vara kvar som bara en halva.

Nu, borde jag vänta med att lufta denna broms tills jag köpt en ny o-ring, som är hel, och satt den runt? Eller fungerar det helt fint att lufta bromsar på det här sättet och sedan sätta tillbaka den där skruven med den halva o-ringen runt?

O-ringen kanske ofta blir sån här? Eller kommer det bara att skapa fler problem "down the line"? Genom att det här möjliggör mer insläpp av luft eller något sånt?

Om jag behöver en ny o-ring undrar jag även var jag kan köpa dom?
Om du har ett shimano luftningkit så ska koppen komma med en eller två o-ringar, så som en snabbfix kan du ta från den.

qma

Aktiv medlem
Det går nog bra utan den O-ringen ett tag. Beställ och montera utan skulle jag gjort. Vill du säkra upp tät reservoar så kan du fulmeka nån packning av typ tejp eller nåt så länge.

Fredrik Å

Aktiv medlem
Det kommer garanterat att läcka från handtaget utan den packningen.
Låt cykeln stå tills du har skaffat en ny.
Varje gång du bromsar kommer det komma ut lite.

qma

Aktiv medlem
Det är ju reservoaren - inget tryck bakom, förutom eventuellt lite luft och gas ovanför oljenivån som kan expandera en aning om handtaget blir varmt. Det kommer inte att läcka. Kanske lite om cykeln står upp och ner.

glitch

Aktiv medlem
Det kommer garanterat att läcka från handtaget utan den packningen.
Låt cykeln stå tills du har skaffat en ny.
Varje gång du bromsar kommer det komma ut lite.
I somras kraschade sonen i bike park - i kraschen lyckades han på något sätt slå av luftningsskruven på bromsen. Han körde ner resten av åket med en broms utan skruven. Bromsen funkade kalas. Väl nere fick vi tag på en ny i shoppen och bromsen har funkat felfritt sen dess.
Så i väntan på ny skruv hade jag inte bangat att testa köra med en trasig o ring någon tur eller två. Men jag hade hållt mig till stigar jag klarat med bara en broms också / kört med lite marginal i fall bromsen skulle strejka :)

Fredrik Å

Aktiv medlem
Det är ju reservoaren - inget tryck bakom, förutom eventuellt lite luft och gas ovanför oljenivån som kan expandera en aning om handtaget blir varmt. Det kommer inte att läcka. Kanske lite om cykeln står upp och ner.
Så är det men TS hade tänkt sig att lufta och då blir som bekant resarvoaren full och lär det drälla tills nivån sjunkit .
Shimano kör som väl är med olja.
Är det en broms med bromsvätska försvinner lacken.
Fredrik

Fick tag i en liten o-ring som jag använde från något annat jag hade liggande i skruvlådan hemma. Problemet var bara det att det här var första gången jag luftade bromsar.. Så jag lyckades ta fel hål där nere vid calipern.

Efter det misstaget lyckades jag även skruva upp skruven vid handtaget för hårt :) . Så den är nu strippad och jag ska inom en cykelbutik till veckan, för att få en ny sån liten skruv, som han sa han hade i butiken.

Han skulle även visa mig hur man spänner fast min luftningsslang på riktigt sätt där nere vid calipern.

Alltså, jag trodde att man skulle köra in slangen där vid skruven man skruvar ut nere vid calipern. Men det var ju fel, fel, fel :) :) :)

Riktigt dumt :). Har mist en del olja men kan bli en bra lärdom det här när jag väl lyckas. Jag tittade på lite shimano-bleed-filmer på youtube. Men jag lyckades ändå ta fel nere vid calipern.

Nere vid calipern ska man normalt inte använda en adapter eller hur? Utan först skruvar man på en av skruvarna där lite. Och sen sätter man in slangen, utan adapter, i det hålet som öppnar sig bredvid den skruven man skruvar på. Det är väl riktigt? Adapter-skruvarna är främst till för den lilla tratten man spänner fast upp vid handtaget?

Tror även jag måste pumpa in en hel del olja i den här bromsen nu för att återuppliva den :)

eucalyptus

Aktiv medlem
Fick tag i en liten o-ring som jag använde från något annat jag hade liggande i skruvlådan hemma. Problemet var bara det att det här var första gången jag luftade bromsar.. Så jag lyckades ta fel hål där nere vid calipern.

Efter det misstaget lyckades jag även skruva upp skruven vid handtaget för hårt :) . Så den är nu strippad och jag ska inom en cykelbutik till veckan, för att få en ny sån liten skruv, som han sa han hade i butiken.

Han skulle även visa mig hur man spänner fast min luftningsslang på riktigt sätt där nere vid calipern.

Alltså, jag trodde att man skulle köra in slangen där vid skruven man skruvar ut nere vid calipern. Men det var ju fel, fel, fel :) :) :)

Riktigt dumt :). Har mist en del olja men kan bli en bra lärdom det här när jag väl lyckas. Jag tittade på lite shimano-bleed-filmer på youtube. Men jag lyckades ändå ta fel nere vid calipern.

Nere vid calipern ska man normalt inte använda en adapter eller hur? Utan först skruvar man på en av skruvarna där lite. Och sen sätter man in slangen, utan adapter, i det hålet som öppnar sig bredvid den skruven man skruvar på. Det är väl riktigt? Adapter-skruvarna är främst till för den lilla tratten man spänner fast upp vid handtaget?

Tror även jag måste pumpa in en hel del olja i den här bromsen nu för att återuppliva den :)
Ingen adapter.
Tvärtom, du monterar på slangen och en liten påse för att samla olja sen lossar skruven 1/4 - 1/3 varv. Om du lossar skruven utan slang så rinner det olja över hela stället...

Sätt dig ned och kolla Youtube 1-2 timmar på olika videos som är relevanta för just de bromsar du har så lär du dig. Låter som du är extremt slarvig och lite tummen mitt i handen men det går om man vill. Behövs bara tålamod och tid så lär du dig :) YT är en guldgruva för sådant. Att du strippar skruvar talar för att du är lite ovan med att skruva, men enda sättet att lära sig är just skruva skruva skruva så får du känsla i handen. Skruva på allt möjligt, montera isär och ihop diverse saker.

Valhalla_

Aktiv medlem

qma

Aktiv medlem
Topp