Lufta Shimano XT bromsar - fungerar inte...

Peter A

Aktiv medlem
Igår skulle jag ge mig på att lufta shimano XT bromsar. Har luftnings-kit och goodlade upp denna instruktion:

Blev inte bra. Bromsarna tar alldeles för långt in. Eftersom jag har intern vajerdragning har jag bromsarna kvar på cykeln. Är det ett problem? Borde jag hänga hojen "vertikalt"? Eller finns det någon bättre beskrivning att följa?

Tacksam för hjälp.

Peter

Det är en viss mängd svartmagi inblandat i att lufta bromsar. Lite mindre så på Shimano än andra dock, men det kan krävas några försök. Först och främst, har du justerat bite pointen med skruven för det så den ska ta längst ut? Annars brukar man kunna öppna bara luftskruven vid handtaget och droppa ner olja i det hålet, motionera handtaget försiktigt och fortsätta den proceduren för att fylla upp systemet. "Ful-lufta" om du så vill.

Det är en viss mängd svartmagi inblandat i att lufta bromsar. Lite mindre så på Shimano än andra dock, men det kan krävas några försök. Först och främst, har du justerat bite pointen med skruven för det så den ska ta längst ut? Annars brukar man kunna öppna bara luftskruven vid handtaget och droppa ner olja i det hålet, motionera handtaget försiktigt och fortsätta den proceduren för att fylla upp systemet. "Ful-lufta" om du så vill.
Ful-lufta låter lockande... Men det där med Bite-point förstår jag inte. Den är väl justerat så att man får en lagom "reach"? Och den vill man ju ha samma innan som efter luftningen? Så den borde jag ju inte skruva på? Eller är bite-point något annat?

Jag brukar pumpa olja fram och tillbaka med sprutan och koppen.
Brukar få bort all luft genom detta.
Okej, tack. Mitt problem var att jag fick ta i rejält för att få in någon olja nere vid oket. Och att det rann dåligt ner i "påsen". Så det verkar vara något stopp.... Låter du sprutan sitta på? HUr får du oljan att vandra dit? Har ju ingen spruta uppe vid reglaget.

Ful-lufta låter lockande... Men det där med Bite-point förstår jag inte. Den är väl justerat så att man får en lagom "reach"? Och den vill man ju ha samma innan som efter luftningen? Så den borde jag ju inte skruva på? Eller är bite-point något annat?
Bite point/free stroke är alltså den lilla skruven som jag tror kräver en stjärnmejsel. Jag tror den ska öppnas helt vid luftning. Den reglerar när på stroket som bromsen ska börja ta, inte hur långt ut bladet ska vara obelastat så att säga. Börja med att skruva på den och se om det blir bättre :) Annars skruvar du som sagt ur luftpluggen på handtaget. Är det tomt där fyller du helt enkelt på samtidigt som du motionerar handtaget lite försiktigt. Notera att du med detta kan överfylla systemet. Du kan alltså behöva skruva upp den igen och släppa ut när du byter belägg.

Luft kvar i oket brukar ju orsaka sånt här. För mig funkar alltid metoden med en liten slang och påse och sedan fylla på i koppen i handtaget och låta det rinna igenom en bit (inte så koppen blir tom). Sen avsluta med att "toppluftningen":

Tycker man får bäst resultat med att köra igenom en hel spruta från oket, går åt mer vätska.
Reach justerar jag ut max så man verkligen bottnar kolven om man luftar traditionellt.

Tar det alldeles för långt in oavsett hur många gånger du rör handtaget?
När man luftar, man brukar trycka helt ut kolven vid oket vilket tar några bromstag innan kolven har glidit tillräckligt långt fram för att nå skivan.

Om, eller när, det tar, känns det svampigt eller hårt?
Bleedblock i plast (eller ännu sämre luftning med belägen och skiva) är ganska kass för att dom är mjuka. Använd gärna en 10mm insex istället eller bleedblocken i metall som Trickstuff säljer.

Tillbaka
Topp