Lufta SRAM hrd bromsar, hack behövs!

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
När jag luftar bromsarna (Rival) på cx enligt GCN Tech procedur får jag ut luften men får ett stort spel/dödgång innan bromsen börjar ta. Får då byta halvslitna belägg när handtaget slår i styret.

Jag luftar med kloss i oket och surrat bromshandtag. Hur kan jag trycka i mer dot-vätska?

Vilka hack finns det?
Snälla!
?

Min procedur

Vet inte om det gäller även Sram men mina shimano-mtb-bromsar luftar jag alltid med skiva och belägg istället för klossen, klossen är lite för tjock så känslan blir dålig när beläggen passerar hälften .. borde kanske slipa ner en kloss till rätt tjocklek.

Ett hack värt att testa är att klämma åt bromshandtaget, surra fast det i bromsläge med en rem.

Låt stå över natten.

Har fungerat för mig. Nu har jag Shimano men borde kanske fungera ändå!?

Värt ett försök?

Ett hack värt att testa är att klämma åt bromshandtaget, surra fast det i bromsläge med en rem.

Låt stå över natten.

Har fungerat för mig. Nu har jag Shimano men borde kanske fungera ändå!?

Värt ett försök?
Jag har kört det i omgångar. Lufta utan surrning låter som ett hack. GCN var bara så tydliga med att bromsen ska vara åtdragen under luftning. Lufta med belägg och skiva för att kunna fylla mer är ett annat. Ganska likt en nerslipad kloss då.

Får gå loss igen på bromsarna. Drälla med dot-vätska hemma är lite sådär.

Jag har kört det i omgångar. Lufta utan surrning låter som ett hack. GCN var bara så tydliga med att bromsen ska vara åtdragen under luftning. Lufta med belägg och skiva för att kunna fylla mer är ett annat. Ganska likt en nerslipad kloss då.

Se till att det är nya belägg bara, annars blir det så tråkigt när man klämmer i nya belägg. Men det förstod nog du också.

Nu vet inte jag vilken modell du försöker lufta. Själv har jag Force22 och hittar inget i Srams manual om surrade bromshandtag.
Luftning från ~sid 32 ff https://www.sram.com/globalassets/d...-hrd-hose-shortening-and-bleed-manual-eeu.pdf
Videor med orddiarreende anglosaxer ska man nog ta med en säck salt. ( jag pallar inte se videon)

Ett annat hack från GCN är att suga ut den sista luften ur handtaget med sprutan. Funkade för mig och det blev bra känsla i moduleringen.

Se till att det är nya belägg bara, annars blir det så tråkigt när man klämmer i nya belägg. Men det förstod nog du också.
Baksidan med att överfylla är att man alltid måste koppla på tratten för att byta belägg för att inte kvadda nåt.

På shimano är ju inte det nån jättegrej iom att det bara är olja och tratten är så smidig. Med dot hade jag inte varit lika sugen på att göra den manövern varje gång.

Baksidan med att överfylla är att man alltid måste koppla på tratten för att byta belägg för att inte kvadda nåt.

På shimano är ju inte det nån jättegrej iom att det bara är olja och tratten är så smidig. Med dot hade jag inte varit lika sugen på att göra den manövern varje gång.
Har man bara hyfsat nya klossar när man luftar är det inget problem framöver. Att byta klossar alltså utan att hålla på att kladda.
Skulle handtagen ta i är de ju lätta att justera. På Red/Force/Rival iaf.

Jag är rädd att membranet eller något annat just sprack. Jag justerade ut bromshandtaget och testade. Det knäppte till när jag klämde till.

Nu läcker bromsen DOT-vätska vid handtagets ledpunkt. Antar att det läcker ut via pistongen…

Vad gör jag nu?

Brukar använda en sån där "hålla i slang för att pressa i nippel" kloss som block mellan kolvarna.
Jag luftar med spruta uppe och nere, börjar med att sugar ut lite olja nedtill för Att få med ev luft som samlats på fel sidan om oket.
Sen trycka olja nedifrån och upp.
Stänga nedtill och drar lite i kolven på sprutan för att få vakum och sugar ut lite mer luft ur handtaget.
Då lossar jag blocket och pumpar ut kolvarna halvvägs och trycker in dom igen.
Sen upprepar jag det fast med en sida i taget, dvs jag håller in ena kolven med ett verktyg.
Monterar blocket igen och så avslutar jag med lätt tryck på sprutan uppe så pumpar jag bromshandtaget tills det känns som bra tryck i systemet.

Brukar använda en sån där "hålla i slang för att pressa i nippel" kloss som block mellan kolvarna.
Jag luftar med spruta uppe och nere, börjar med att sugar ut lite olja nedtill för Att få med ev luft som samlats på fel sidan om oket.
Sen trycka olja nedifrån och upp.
Stänga nedtill och drar lite i kolven på sprutan för att få vakum och sugar ut lite mer luft ur handtaget.
Då lossar jag blocket och pumpar ut kolvarna halvvägs och trycker in dom igen.
Sen upprepar jag det fast med en sida i taget, dvs jag håller in ena kolven med ett verktyg.
Monterar blocket igen och så avslutar jag med lätt tryck på sprutan uppe så pumpar jag bromshandtaget tills det känns som bra tryck i systemet.
Hej, låter som en bra metod. Kör du med surrat handtag, vilket flera videos föreslår?

Mitt problem just nu är att handaget inte alls beter sig som det ska. Efter att det knäppte till i handtaget är det dött. Det går att dra in halvvägs men där tar det helstopp utan att kolvarna rör sig. Det känns som något har gått sönder.

När jag testade att skapa tryck via sprutorna uppe och nere kunde jag nypa kolvarna. Då hade jag handtaget surrat med rem så gott jag nu kunde. Det nypet tappar jag när jag släpper på sprutorna tryck och sätter i pluggarna. Jag kan inte pumpa upp tryck i bromsen som man ska kunna efter luftning.

Den klassiska proceduren för sram/avid är ju att först trycka in ny (degasad) vätska i slangen från ok till handtag, sen strappa handtaget och vakuum-lufta oket, sen hålla handtaget (bort med strap) medans man trycker ok-sprutan för att fälla ut handtaget igen. Sen vakuum-lufta handtaget. Trycka in vätska med strappat handtag borde aldrig kunna gå bra.

Jag surrar inte handtag.
Verkar finnas mycket voodoo kvar i folk med Sram sen Avid tiden.
Det är verkligen helt olika bromsar och processen är väldigt förenklad nu,

Det största skillnaden mot shimano är hur dom får ur småbubblor på slutet.
Så tyckter det är lite mer noggrant och ta sig tid att göra det bra medan båda sprutorna sitter på plats och inte bara skruvar på koppen igen som på shimano.

Har man mycket problem kan man göra ett Hayes hack och ha en spruta med hål nära botten.
Stänga nedre pumpen, dra vakum upptill och när kolven passerar hålet så suger systemet in oljan igen

Senast ändrad:
Jag TROR som sagt att jag har förorsakat ett mekaniskt knas som nu blockerar bromsens funktion. Handtaget svampar inte det minsta utan är stenhårt blockerat ungefär där bromspunkten ligger i draget.

Vad annat än ett trasigt membran vågar jag inte tänka på.

Som sagt, om du ändå inte kan cykla med det reglaget så kan du lika gärna öppna och titta.
Det kan vara något som blockerar flödet någonstans, när man luftar är det väl mer regel än undantag att massa smått jox följer med ut, det kan täppa igen små passager.

Att få loss pistongen och packningen i frambromsen var ett helsike. Vi slet i tre timmar nere hos Dr Spoke, innan vi kunde stoppa i ett rebuild kit. Allt går i baklås när o-ringen hamnar snett. Det finns inget att dra i.

Nu verkar bakbromsen ha mött samma öde...

Tillbaka
Topp