Luftkvalitet i träningsrum

eiskall

Aktiv medlem
Trainersäsongen är i full gång!

Jag tränar i ett mindre rum (ca 8 m2), och utan rejält med ventilation tar syret snabbt slut. Huset ventileras enligt norm, men det som kommer in genom spaltventilen räcker inte när jag kör högintensivt. Så jag har riggat cykeln vid fönstret, och jag reglerar tilluften genom att öppna fönstret på glänt.

Nu när vi är ner emot 5-10 minusgrader får man inte bara nytt syre genom fönstret, utan även väldigt kall luft.

Är lösningen att träna i ett större rum, så att man har mer syre redan från början?

Hur gör ni andra?

Senast ändrad:
Öppen dörr och fläkt?
Sedan är det väl som regel ett större problem att det blir för varmt, så kall luft kan väl vara positivt.

Bara för att klargöra. Det är inte syret som tar slut, det blir för mycket koldioxid. Men å andra sidan så ändras ju inte problemet för det, för lösningen är den samma.

Luft innehåller 21% syre. Den tar aldrig slut. Däremot kan koldioxid bli ett problem. En mätare kostar 2000kr om man inte vill räkna. Bakgrundshalten är 400ppm. Ubåtar slår på scrubbern vid 5000. Orkade man kan man ju räkna vad som är rimlig halt givet hur mycket du genererar, tiden och rummets volym. Men det hinner jag inte just nu :-)

2000 är väl någon form av riktvärde för inomhusluft.

Senast ändrad:
Johan T sa:
Luft innehåller 21% syre. Den tar aldrig slut. Däremot kan koldioxid bli ett problem. En mätare kostar 2000kr om man inte vill räkna. Bakgrundshalten är 400ppm. Ubåtar slår på scrubbern vid 5000. Orkade man kan man ju räkna vad som är rimlig halt givet hur mycket du genererar, tiden och rummets volym. Men det hinner jag inte just nu :-)

Där har vi ju lösningen. Du behöver en scrubber!

Johan T sa:

Det hade varit mycket intressant att få se en sån uträkning. Ca 20 m3 minus lite möbler, säg 17 m3 luft. Kör oftast pass på ca en timme. Du får säga vad mer du behöver :)

Skämtåsido, men det låter som du bor i en äldre lägenhet om du har spaltventiler under/över fönstren istället för tilluft. Det du kan göra är att sätta på köksfläkten och eventuellt öppna toadörren om det inte är en större springa under/över dörren för att maximera luftutbytet i lägenheten. Då får du ett undertryck och frisk luft dras in i lägenheten. Du får en liten ökning i ditt rum, men det är väll bara ett fönster där iom att det är ett litet rum och spaltventiler släpper inte in supermycket luft men lite skillnad ska det göra. Stäng om möjligt några av de andra spaltventilerna för att tvinga luften att tas in från just ditt rum, alternativt öppna fönstret bara en liiten aning just för att tillåta att det kommer in mer luft utan att kyla för mycket.

Nej, det är villa. Tror för övrigt att frånluftsvärmepump och spaltventiler/fasadventiler är den vanligaste ventilationslösningen på nybyggda villor idag.

Jag ska testa idén att jag klarar mig på spaltventilens tilluft, om jag bara får ut koldioxid ur rummet. Så jag ska rikta en fläkt från träningsplatsen mot rummets dörr.

Jag kan rekommendera en sån portabel AC, ffa för sommarvärmen. Fixa någorlunda tätt till returluften så borde den rimligtvis ge bra cirkulation (skapa undertryck) i rummet och därför dra in luft, utan att det blir kallt. Att man kan ställa tempen valfritt, och att den avfuktar luften ser jag som stora plus.

Mitt cykelrum är ungefär lika litet. Jag kör med stängd dörr och fönstret på glänt. Räcker med ca 5 cm för att få både luft och lagom kyla. Tycker det är bättre att köra med stängd dörr så inte kalluften åker ut i huset. Jag har även en fläkt som vispar runt luften och ger mig lite motvind. För mig räcker det gott och väl.

eiskall sa:
Nej, det är villa. Tror för övrigt att frånluftsvärmepump och spaltventiler/fasadventiler är den vanligaste ventilationslösningen på nybyggda villor idag.

Mjo, på de billigare modulhusen är det vanligt just för att det är billigt och bygga, men FTX är att föredra på alla sättförutom att den intiala kostnaden är lite större.

På lägenhetshus tex så är det snart bara studentlägenheter och andra billiga boenden som endast har FXlösning.

Men visst, nu är det inte en byggnadsteknisk tråd detta. :)

AddeN sa:
eiskall sa:

Mjo, på de billigare modulhusen är det vanligt just för att det är billigt och bygga, men FTX är att föredra på alla sättförutom att den intiala kostnaden är lite större.

På lägenhetshus tex så är det snart bara studentlägenheter och andra billiga boenden som endast har FXlösning.

Men visst, nu är det inte en byggnadsteknisk tråd detta. :)

Men i en FTX-anläggning för bostadsbruk så hade jag ju ändå inte (tillfälligt) kunnat öka ventilationen för ett enskilt rum, så det hade väl inte hjälpt?

Det beror på vilket aggregat man har. Med mitt hemma så kan jag göra det med ett knapptryck. De flesta FTXaggregat har forceringsfunktion.

Men som sagt nu har du inte det utan FX, och då är den nog till att göra som bigmollo föreslår eller som jag skrev vilket som funkar bäst i just ditt fall.

Johan T sa:

Var nånstans hittar du att 2000 ppm är ett riktvärden för inomhusluft?

I mitt jobb så ställer vi in att vi börjar forcera ventilationen om ett utrymme går över 900 ppm och slutar forcera när den är under 600 ppm. Dom värdena kör vi i som grundinställning sen är det alltid upp till slutkund att justera in som dom vill ha. Oftast lektionslokaler. Nu förutsätter jag att vi pratar om CO2-Koncentration när vi säger ppm.

Senast ändrad:
+1 på Mheel, mellan 900-1000 ppm är standardvärdena (beroende på fabrikat) för forcering av ventilation för att hålla en god luftkvalité.

Ser man till luftflöden på idrottsanläggningar och närmare bestämt spinninghallar (kan vi väll enas om att detta hanmar närmast) ;) så är det 45-50 l/s och person som är riktvärden, det är ju... ehum, rätt sällan man har i ett enskilt rum i en bostad, med undantag för kök vid forcering av spisfläkt (då som frånluft såklart). Så dra ut cykeln i köket. Då kan du röra om i långkoksgrytan samtidigt imellan tabatainstervallen :D

eiskall sa:

Jag tränar i ett mindre rum (ca 8 m2), och utan rejält med ventilation tar syret snabbt slut. Huset ventileras enligt norm, men det som kommer in genom spaltventilen räcker inte när jag kör högintensivt. Så jag har riggat cykeln vid fönstret, och jag reglerar tilluften genom att öppna fönstret på glänt.

Nu när vi är ner emot 5-10 minusgrader får man inte bara nytt syre genom fönstret, utan även väldigt kall luft.

Är lösningen att träna i ett större rum, så att man har mer syre redan från början?

Hur gör ni andra?

Är det inte som höghöjdsträning? du kommer bli ett konditionsmonster om du kör på, sen lite ventoline och pulmicort på det ;-)

Från min högst oexakta våg av märket Withings fick jag följande värden när jag körde trainer i fredags:

co2.jpg

Förutsättningar:
Första 1/3: Natt, jag+sambo sov i lägenheten (37 kvm, dålig ventilation).
Blåa mitten: På jobbet, ingen hemma.
Kom hem typ 18:30, körde trainerpass 20:10 - 21:15. Fläkt på, men inga fönster öppna.

Scale60 sa:
eiskall sa:

Hur gör ni andra?

Är det inte som höghöjdsträning? du kommer bli ett konditionsmonster om du kör på, sen lite ventoline och pulmicort på det ;-)

Höghöjdsträning är syrebristträning, här är det för mycket koldioxid.

Eveningstar sa:
Från min högst oexakta våg av märket Withings fick jag följande värden när jag körde trainer i fredags:

Förutsättningar:
Kom hem typ 18:30, körde trainerpass 20:10 - 21:15. Fläkt på, men inga fönster öppna.
Mätdata! Bra inlägg!

Men våg?

Eveningstar sa:

Förutsättningar:

Intressant, jag ska också ställa min våg vid trainern och kolla. (nu står den i sovrummet. Man ser stor skillnad på om vi har fönstret öppet, vilket vi normalt har, eller stängt)

Vad bra med hosta så man inte kan sova...

Jag har oxå hört gränsen 900/1000 tidigare. Var har man samlingspunkten då? Det torde ju vara rätt stor skillnad om man samplar på nattduksbordet eller vid frånluftsdonet.

Men nu, till pudelns kärna:
Efter lite ad hoc nätsurfande hos helt okontrollerade källor så andas man 7,5 l/minut i vila och andas då ut ungefär 4% koldioxid. Vi är troligen mindre än en tiopotens fel i följande skattningar:

Normal andning. 7.5 l/min, 4% CO2 => 40000ppm/480l/h eller 18000 ppm/timme och kubikmeter

Kör vi lägenhetsexemplet med mätdata här ovanför så får vi ungefär
18 m2 *2,5 = 27m3, 8 timmar->0,144/27=5333 ppm
efter en natt. Det kan stämma eftersom det troligen finns någon form av ventilation ändå.

Vi antar nu ansträngning i ett rum om 20 m2 och alltså runt 50 m3. Rekordet skall ligga på 150 l/min, men det är nog högt för en internetcyklist och då kanske man inte når 4% CO2 i utandningen heller? Vem vet.

Vi räknar med 50 l/min, 4% CO2 -> 0,05*0,04*60=0,12 m2/h slår vi ut det på 50 m3 så får vi - trumvirvel - 2400 ppm.

Jaha, så kanske, om man kör hårda pass helt utan ventilation på mer än en timme så kan det kanske finnas en poäng att komplettera med ventilation i ett rum om 20 m2. Men troligen har man lite marginal till gränsen även där om det är hermetiskt.

Dom har ju den där väderstationen på Clas Ohlson som för en billig peng mäter CO2 inomhus, netatmo. Om man bara inte hade för mycket prylar redan så...

Om CO2 har någon effekt på träningen? Ingen aning... Koldioxidförgiftning då? Symptom skall vara illamående och skallebank och då ska man nog avbryta direkt och få sig en nypa friskluft.

Tillbaka
Topp