Luftning av Magura

• Trådstartare Trådstartare Henrik
  • Start datum Start datum
H

Henrik

Guest
Luftning av Magura
Jag har en Magura Louise som behöver luftas. Någon som har erfarenhet av detta?
Jag har mekat lite och försökt trycka in ny olja från reglaget men utan att lyckas något vidare. Tyvärr sitter det ju ingen nippel monterad på oket, vad hittar man sådana(i götet)? borde ju vara någon standard gänga eller?

henrik

PS. efter skidåkning i Frankrike är jag nu beredd att återupta cyklingen med happy.

Luftning av Magura
Du måste(bör) inhandla ett Magura luftningskit, sen är det bara att följa Maguras
instruktioner.
Ett litet tipps vid lufning av bakbroms, se då till att det är en så lodrät linje mellan ok och handtag(lossa gärna oket från ramen och låt det hänga fritt under handtaget).

Lycka till
Jekyll

Luftning av Magura
Har testat att lufta min Magura Louise bakbroms ett par gånger nu, men när jag drar ut på cykelrunda så tar det inte förrän bromshandtaget är nästan intill styret. Om jag då stannar och ställer cykeln vertikalt och pumpar 3-4 ggr så blir det precis så jag vill ha det (bromsverkan är stum och lagom långt från styret), men cyklar jag vidare så blir det sämre igen. Det går inte att få in mer olja, varken vid oket eller vid huvudbehållaren, inga luftbubblor kommer upp när jag trycker olja genom systemet.

Är det någon som har erfarenheter från att lufta dessa bromsar? Jag har läst det mesta här på Happy, men det är främst deore och hayes som disskuteras, har försökt använda dessa trix men blir ändå inte nöjd.
För övrigt så har jag luftningskit och har gjort som det står i Maguras manual, men den innehåller ju inga trix och smarta lösningar... :-)

Luftning av Magura
Hur tycker Magura att du skall göra? Ansluta en slang och bromsoljeflaska till luftnippeln och trycka in olja genom bromsoket samtidigt som du har koll på nivån uppe i reservoaren vid handtaget?

En variant som man kan testa är ju att fylla upp systemet max och ansluta slang till luftnippeln. Sedan trycker du sakta handtaget innåt samtidigt som du öppnar nippeln något så att det får bubbla ut, alt. rinna ut olja den vägen. Fyll på uppe i handtaget allt eftersom nivån sjunker och samla upp oljan i ett kärl då det förmodligen inte är något fel på den.

Har du fått en luftficka i oket kan det hjälpa att ha det löst och knacka med ett skruvmejselhandtag eller så mot oket så att bubblorna kommer ut. Knacka och dona och prova sedan att lufta igen.

Man får använda messmöret bakom pannbenet och klura ut var luften kan sitta och försöka på alla olika vis för att få ut den helt enkelt.

Luftning av Magura
Enligt Magura så trycker man olja med spruta och slang från oket (tror inte det finns nån luftnippel som man kan lossa utan att det rinner ut olja) samtidigt som man suger upp överflödig olja från reservoaren. Detta görs till det slutar bubbla, sedan ska man även suga tillbaka oljan nere i oket och sen tillbaka igen ett par ggr(naturligtvis utan att få in luft). Man ska även trycka in bromshandtaget ett par ggr. Sedan avslutar man genom att ha fullt i reservoaren och skruvar på locket samt att man skruvar bort slangen från oket och drar åt en skruv (luftnippeln?).

När man sätter på locket på reservoaren så rinner det ut olja och det ska det göra, alltså måste det ju vara fullt där uppe. När man sedan lossar slangen vid oket och ska dra dit skruven så är det oudvikligt att olja rinner ut, ganska lite dock, detta lilla kan ju inte vara anledning till att mina problem uppstår.

Tror dock att det måste vara en luftbubbla som inte kommer upp när jag kör vanlig luftning. Tänkte testa att skruva loss endera handtag eller och och försöka få en nästan vertikal linje på hela slangen, och sen knacka lite och så, kanske funkar bättre då?

Angående messmöret så finns det gott om det, men jag är helt färsk på skivbromsar :-)

/ Magnus

Luftning av Magura
Det låter som en vanlig luftningsprocedur om än lite mer omständig.

Men frågan är hur anslutningen nere vid oket ser ut. Är det inte en konad nippel med sexkants-fattning runt så att man kan stänga/öppna den med en fast nyckel (PU-nyckel) samtidigt som slangen är ansluten? Om inte så förlorar man ju hela grejen. När du lossar slangen med nippeln öppen är det klart att det sipprar in luft. Det måste jugå att stänga den innan du tar loss slangen. Eller?

Luftning av Magura
Det är lite svårt att beskriva anslutningen, men vad jag kan se så är det bara anslutningen för hydralikslangen (där törs jag inte skruva) och sedan den skruven som jag lossar för att fästa påfyllningsslangen, och den skruven är antingen åtdragen eller lös.

Jag tror inte att det kommer in luft när jag ska byta mellan slang och skruv eftersom det är tryck från oljan, ser ut som om det väller ut och inte som om luft kommer in, kanske har fel, men det är så man ska göra enligt Magura.

Kanske är mycket begärt, men klicka på instruktioner i det andra inlägget i denna tråd och kolla lite snabbt på förfarandet med luftning (går nog snabbare än att jag förklarar med egna ord).

Det är säkert lättare än jag tror men jag måste få mer erfarenhet, vill ju helst inte göra för många misstag innan man lär sig (kan ju paja nåt).

Tack för svaren i övrigt!

Luftning av Magura
När man lossar luftningsskruven på oket har jag märkt att det är rätt korkat att följa instruktionerna och öppna reservoaren innan. Om man inte öppnar reservoaren innan så blir det ett undertryck som hindrar oljan att spruta ut vid oket. Ungefär som när man stoppar ner ett sugrör i ett glas vatten och sätter tummen på röret, lyfter man sedan sugröret ur glaset så stannar vattnet kvar.
Magura rekomenderar också att man ska ha försöka ha de två genomgåendes skruvhålen horisontella när man luftar bromsen. Jag höll på i en kvart och pumpade olja fram och tillbaka och tryckte (långsamt) på handtaget många gånger. Helt plötsligt kom det ett par bubblor ändå när jag precis trodde jag var klar. Och det värsta är att jag fortfarande har kvar litet luft, men det är så litet att jag inte riktigt orkar lufta igen...

Luftning av Magura
Jag brukar inte öppna reservoaren först, men det kommer ändå lite olja efter luftningen, denna lilla mängd borde inte spela nån roll. Det är dock inte samma flöde när jag påbörjar luftningen. Kanske är mindre olja i systemet då!?

Har nu testat med att skruva bort oket och placera bromsslangen vertikalt, jag knackade även på oket och lirkade lite för att se om det kom nån luft. Och det kom faktiskt men inte uppe utan nere i oket och upp i sprutan, så jag såg till så detta hamnade högst upp i sprutan och tryckte sedan olja genom systemet- ingen luft kom då. Skruvade tillbaka alltihop och tog en sväng, nu tappar jag inte tryck i alla fall, så luftningen är nog avklarad.

Tyvärr har jag stött på nya problem; det verkar som om bara ena pistongen rör sig när man bromsar (båda ska röra sig, fram funkar bra). Måste smörja detta. Det märks även när jag bromsar för då tar det dåligt till en början men nyper man till lite så låser man hjulet. Kan visserligen ha fått olja på padsen, hur ser man det i så fall? jag körde lite sandpapper så att ytan såg fin ut, men det hjälpte ringa.

/Magnus

Luftning av Magura
Jag gillar också mina Magura, får jag bara bakbromsen att funka som frambromsen så blir det asbra!

Nån som vet hur man smörjer kolvarna på ett bra sätt? ena rör sig mer än andra. lägger man olja längs kanten när kolven är ute och sedan trycker tillbaka med ett lämpligt verktyg? är det bromsolja som gäller då också?

Hur vet man om det kommit olja på beläggen? syns det? Är det omöjligt att låsa hjulet om det kommit olja på skiva eller belägg?

Många frågor, men det finns ju många experter här :-)

Luftning av Magura
Se till att det är rent och snyggt och lägg sedan nån droppe bromsolja runt kolvens tätning. Sedan kan du använda fingrarna (om du får in dem i oket?) samtidigt som du trycker in bromshandtaget för att föra kolvarna fram och tillbaka tills de löper lätt. Torka bort överflödig bromsolja sedan med en ren torr trasa/papper.

Olja på beläggen behöver verkligen inte synas. De suger åt sig oljan och det är svårt att se skillnad. Att värma beläggen på en spisplatta med slitytan upp, sedan tvätta dem med aceton eller liknande och sen plana av dem med ett finfint slippapper som läggs på en bänk (har väl nämnts ovan?) funkar bra för att få dem renare, men har det kommit mycket olja är det nya belägg sm gäller. Tvätta bort eventuellt slipdamm med aceton när de är planade också.

Tillbaka
Topp