Luftning av Shimano XT MT8120? (Free stroke / Reach adjust skruvar?)

johan12345

Aktiv medlem
Tjena,
Installerade precis en helt ny bakbroms (Shimano XT MT8120) och blev plötsligt lite osäker på på korrekt luftningsprocedur. Den här har ju en Free stroke skruv samt Reach adjust som tydligen ska skruvas ur vid en enkel luftning vid handtaget. Men har haft svårt att hitta tillförlitlig info em exakt vad som gäller på internet.

Hur långt (exakt) ska Free stroke skruven skruvas ut vid luftning? Har förstått att man absolut inte får skruva ur den för långt.

Och vad gäller för Reach adjust skruven? Bör den också vara maximalt urskruvad?

Senast ändrad:
Jag rör aldrig någon av dem när jag luftar. Inte märkt att det skulle behövas heller.

Reach bör inte påverka hydrauliken ändå och Free stroke sägs inte göra så stor skillnad ändå. Det påstås att man kan få en lite fastare broms genom att skruva ur Free stroke och sen in i bott igen efter luftning, men jag brukar lufta med belägg och skiva istället för den gula klossen vilket ger typ samma effekt.

Freestroke-skruven ger ingen effekt om man luftat med den i bottenläge. Det är iaf vad jag har klurat ut. ?
Skruva ut 5mm ungefär så bör du få effekt av freestroke-skruven när du justerar den efter luftningen.

Reachvredet brukar jag ha i mitten ungefär. Den brukar ordna sig själv annars. Men det kanske finns nån som vet mer exakt hur den skall vara ställd?

Stalle

Freestroke levereras i botten och skulle jag justera skulle det vara mer på det hållet. Rör inte den efter att konstaterat detta.

Reach har jag också förstått att den ska ut. Har ett vagt minne att olja ibland inte går att pressa upp annars . Kan inte svära på det.

Det är väl i så fall bara att skruva ut..

Tillbaka
Topp