Luftning av Shimanobromsar

marr

Moderator
Forumvärd
Det där kan väl vara en början. Jag har dock oftast luftat med spruta nerifrån också.

Azonicds

Ny medlem
Min frambroms har gått i botten när någon tryckte in frambromsen när hjulet var av. Nu är det ingen bromsverkan och handtaget går i botten. Det är nog dags för luftning...

Räcker det att följa denna guide?
https://www.cykloteket.se/cyklopedin/mektips-lufta-shimano-hydraulisk-skivbroms/
Eller ska man hoppa på de mer avancerade med sprutor och bleedblock?
Ta bort bromsklossarna och tryck tillbaka kolvarna, inga vassa verktyg, sen i med klossarna, centrera oket över skivan, pumpa handtaget några ggr och sen kolla om det rullar fritt, annars justera oket.

us930

Aktiv medlem
Det behövs inga specialgrejor alls egentligen, bara en ringnyckel till nippeln på oket (ofta 7mm) och en bit genomskinlig slang som passar på nippeln där. Skruva av locket på behållaren, fyll på olja där, OBS, se till att det finns olja där under hela processen, behållaren kan tömmas efter bara 1-2 tryck med handtaget!
Sätt fast slangen på nippeln och låt den hänga fritt nedåt, ev. nerstoppad i ett kärl med olja. Tryck ganska sakta in handtaget samtidigt som du öppnar nippeln på oket ca 1/2 varv. Stäng nippeln igen innan du släpper handtaget. Släpp handtaget. Gör om detta till all luft är borta.
Mvh Ulf S.

Naveus

Aktiv medlem
Det behövs inga specialgrejor alls egentligen, bara en ringnyckel till nippeln på oket (ofta 7mm) och en bit genomskinlig slang som passar på nippeln där. Skruva av locket på behållaren, fyll på olja där, OBS, se till att det finns olja där under hela processen, behållaren kan tömmas efter bara 1-2 tryck med handtaget!
Sätt fast slangen på nippeln och låt den hänga fritt nedåt, ev. nerstoppad i ett kärl med olja. Tryck ganska sakta in handtaget samtidigt som du öppnar nippeln på oket ca 1/2 varv. Stäng nippeln igen innan du släpper handtaget. Släpp handtaget. Gör om detta till all luft är borta.
Mvh Ulf S.
Bra tips, det är ju så man luftar bromsar i vanliga fall (på tex bilar) och det fungerar utmärkt.
Och så sparar man en slant på köpet.
Se bara till att alltid ha tryck på handtaget så länge moppen på oket är öppen annars är allt ogjort i ett ögonblick.

Som tillägg till ovan (för att vara övertydlig) så är den genomskinliga slangen som du sätter på oket till för att du ska se när det endast kommer bromsvätska utan bubblor och på så sätt vet när du fått ur all luft ur systemet.

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag har i princip bara öppnat mina shimanobromsar nertill när jag byter vätskan helt en gång om året. Annars har det fungerat bra med bara tratten där uppe även när jag t ex bytt ut läckande handtag.

weldion

Aktiv medlem
Kör också bara med tratten.
Pumpar ett tag tills det slutar att bubbla i tratten. Låser bromshandtaget i intryckt läge med en spännrem i några timmar. Lossar spännremmen och pumpar ett tag för att se så det inte bubblar.
Se till så att bromsoljabehållaren är den högsta punkten i bromssystemet. Inga ställen där en luftbubbla kan stanna.

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag roterar hela cykeln i mekstället så tratten verkligen är överst, då brukar slangarna också hamna rätt hyggligt uppåt.

Men jag pumpar bara ett gäng gånger tills det slutar bubbla. Blir det inte bra får jag väl göra om det. Typ.

qma

Aktiv medlem
Det mest kosher sättet är ju att trycka upp en hel spruta olja från oket så att tratten fylls med den gamla oljan, och sen hälla bort den, fylla tratt med lite ny olja och ha den på för att pumpa ut kolvarna med full reservoar. Jag tycker det är så pass enkelt och tillfredsställande att jag bara gör så, 1-2 ggr per år och cykel.

Rattnalle

Aktiv medlem
Jo men byta vätska helt årligen är ju en bra grej.

Quick fix däremellan av olika skäl, som häromdagen när jag tappade lite olja när jag skulle vrida banjon, gör iaf jag helst med minsta möjliga insats.

ms88

Medlem
Jag gick till sjukhuset fick gratis kanyler pumparna bara sen köpte ja slang bara funka perfekt använder dom ännu i dag apoteket ger ut dom gratis om man ser städad ut =)

Spacekitty

Aktiv medlem
Jag gick till sjukhuset fick gratis kanyler pumparna bara sen köpte ja slang bara funka perfekt använder dom ännu i dag apoteket ger ut dom gratis om man ser städad ut =)
Du får garanterat inga sprutor om du går in och säger att du vill ha pumpar, det finns bara ett klientel som säger så.

ms88

Medlem
Du får garanterat inga sprutor om du går in och säger att du vill ha pumpar, det finns bara ett klientel som säger så.
Absolut får du det du vet inte vad du pratar om vet fick det själv skit snack från din del. man får pumparna gratis inga nålar du värka inte förstå helt enkelt

Zebb

Medlem
Men vilket sätt är bäst för den optimala luftningen?
Optimalt rent generellt på tvåhjulingar är att trycka i ny luftfri vätska från oket och ut i handtaget. Det är viktigt att oken är lägsta punkten och handtaget är högsta.
Har du shimano så monterar du tratten på handtaget och fyller den genom att trycka in vätska via oket. Samma sak med sram, men där använder du en spruta även på handtaget som fylls från oket.

Det smidiga med shimano är att det är mineralolja istället för aggressiv dot4/5.1 som löser upp färg och ärgar aluminium. Samt att man kan snabblufta genom att endast montera tratten på handtaget, fylla upp med lite vätska och sedan pumpa på handtaget för att få ut luftbubblorna.

edit: Ser att qma skrev exakt detta ovan, sry :P

Leffe

Aktiv medlem
Vad bra, det är så jag brukar göra. Men jag har ingen tratt utan gratissprutor från apoteket. Funkar både att trycka i oljan med och sätta i handtaget i tratthålet.

m3lk3r

Aktiv medlem
Luftade en ny deore bakbroms igår. Körde igenom olja från ok till tratt, stängde oket och testryckte bromsen som kändes riktigt bra. Tog först bort tratt och skruvade på locket, tog sen ut distansen ur oket och satte tillaka pads och hjul. Bromsade igen och den var plötsligt mycket svampigare, mycket svampigare än frambromsen. Vad kan jag gjort för fel?

qma

Aktiv medlem
Luftade en ny deore bakbroms igår. Körde igenom olja från ok till tratt, stängde oket och testryckte bromsen som kändes riktigt bra. Tog först bort tratt och skruvade på locket, tog sen ut distansen ur oket och satte tillaka pads och hjul. Bromsade igen och den var plötsligt mycket svampigare, mycket svampigare än frambromsen. Vad kan jag gjort för fel?
Du kan ju testa steget att fylla tratten lite igen efter att du tömt gamla oljan, och ha den monterad när du pumpar ut padsen efter montering.

etnica

Medlem
Min guide till att lufta Shimano.
Använd shimano bleed kit men följ Avid's instruktioner.

1. tryck igenom olja för att få ut den gammla, Töm kopp på gammal olja.
2. fyll på spruta med ny olja
3. Pumpa olja fram och tillbaka mellan kopp/spruta för att tvinga ut luftbubblor.(Se till att koppen aldrig blir tom).
4. Tryck in handtag och pressa in olja för att pressa ut handtag.(upprepa 5 ggr)

Alla säger att det är så lätt att lufta Shimano, jag tycker det suger IMHO.

n3wton

Aktiv medlem
Luftningen/oljebytet är ganska svårt att misslyckas med om man följer instruktionerna ovan. Viktigt att bromshandtaget är högst och oket lägst. Ibland kan man knacka lite på slang/handtag osv, men på mtb-bromsar har jag inte märkt att det behövs.

Om problemet mest är att handtaget tar långt in kan det bero på att klossen du haft i är tjockare än vad dina belägg + skiva är när allt sen är monterat som vanligt. Exempelvis blir det så om klossar och belägg är lite inslitna, vilket är naturligt. Jag brukar då trycka ut kolvarna utan hjulet på plats, lite godtyckligt mycket, och sen sätta tillbaks hjulet. Brukar fungera fint även om det inte är någon exakt vetenskap (åtminstone inte vad jag förstått).

Rattnalle

Aktiv medlem

3. Pumpa olja fram och tillbaka mellan kopp/spruta för att tvinga ut luftbubblor.(Se till att koppen aldrig blir tom).
4. Tryck in handtag och pressa in olja för att pressa ut handtag.(upprepa 5 ggr)

Ja om man ska behöva göra sådär så suger det ju. Tur det inte behövs.

n3wton

Aktiv medlem

Kanske för att du gör det krångligare än vad det behöver vara? Min erfarenhet är att man behöver lägga väldigt lite tid på att få bort luftbubblor, men att det är viktigt att se till att sprutan inte innehåller luft när man väl trycker in olja i bromsen.

etnica

Medlem
Kanske för att du gör det krångligare än vad det behöver vara? Min erfarenhet är att man behöver lägga väldigt lite tid på att få bort luftbubblor, men att det är viktigt att se till att sprutan inte innehåller luft när man väl trycker in olja i bromsen.
Det trodde jag också tills jag skulle lufta Ultegra bromsar. Detta sätt var enda jag lyckades få dem att funka överhuvudtaget på.

n3wton

Aktiv medlem
Det trodde jag också tills jag skulle lufta Ultegra bromsar. Detta sätt var enda jag lyckades få dem att funka överhuvudtaget på.
Lvg är en jäkla skillnad! Där får man vinkla och knacka på reglage osv, en helt annan grej än mtb-bromsar!

Jag fick det bra genom att exakt följa Shimanos manual för mina, vilket innebär en jäkla massa vridande av styre hit och dit. Invecklat men ändå väldigt funktionellt!

m3lk3r

Aktiv medlem
Luftningen/oljebytet är ganska svårt att misslyckas med om man följer instruktionerna ovan. Viktigt att bromshandtaget är högst och oket lägst. Ibland kan man knacka lite på slang/handtag osv, men på mtb-bromsar har jag inte märkt att det behövs.

Om problemet mest är att handtaget tar långt in kan det bero på att klossen du haft i är tjockare än vad dina belägg + skiva är när allt sen är monterat som vanligt. Exempelvis blir det så om klossar och belägg är lite inslitna, vilket är naturligt. Jag brukar då trycka ut kolvarna utan hjulet på plats, lite godtyckligt mycket, och sen sätta tillbaks hjulet. Brukar fungera fint även om det inte är någon exakt vetenskap (åtminstone inte vad jag förstått).
Gjorde detta nu! Det skumma är att både broms och belägg (stopp och belägg haha) är sprillans nya så de är inte minsta nedslitna. Skumt. Hur som helst blev det bättre, lite väl tight och fortfarande lite svampig känsla men bromsen tar som den ska ändå. Får väl finjustera nån annan dag. Tack för tips hur som helst.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer