Lägger till lite frågor i denna tråd eftersom jag utgick från den när jag luftade nyligen.
Deore XT där frambromsen helt plötsligt tar skitdåligt (ganska nya belägg) - alldeles för mycket svikt i handtaget så jag vred det tills luftningsnippeln var uppåt - öppnade - drog försiktigt i handtaget ett par gånger o vips, så var handtaget stumt igen (bubblade lite i hålet, satte inte på någon kopp eller dylikt)
Bromssystem på bil o mc är lätt att förstå, allteftersom beläggen slits förflyttas vätskan från koppen vid pedal/handtag ner i systemet för att kompensera att kolvarna åker längre o längre ut.
Men....... cykel..... det finns knappt någon volym i handtaget innan pumpen - uppenbarligen räcker den lilla volymen för att kompensera för slitaget, men finns det någon klurig lösning i systemet eller är det bara så att man tar vätska innan pumpen och flyttar ner i systemet?
Att det plötsligt blir svikt i systemet, dvs luft kommer ner efter pumpen, är det vanligt? Tycker att det skulle kunna hända närsomhelst cykeln är på sidan eller upponer och man kommer åt bromshandtaget