Luftning hydrauliska bromsar

Ek21

Medlem
Jag har nya belägg och centrerad broms, men reglaget tar sent och svagt. Kan det lösas genom det som visas på länken nedan, eller behövs en, i brist på kunskap och bättre ord, ”fullständig genomkörare” såsom mången Youtube-filmer visar med sprutor och spacers?

Cykloteket

Kneecap

Aktiv medlem
Jag har nya belägg och centrerad broms, men reglaget tar sent och svagt. Kan det lösas genom det som visas på länken nedan, eller behövs en, i brist på kunskap och bättre ord, ”fullständig genomkörare” såsom mången Youtube-filmer visar med sprutor och spacers?

Cykloteket

Tjena!

Det kan räcka om du har Shimano. Ett lätt sätt att lufta Shimano är att montera koppen på samma sätt. Montera en slang på luftningsnippeln på oket, ha slangen ner i en behållare och sen öppna nippeln tills det rinner jämt och fint. Tänk på att pumpa med bromshandtaget även då.

MTBemil

Aktiv medlem
ja om det är shimano löser luftning med endast kopp dem flesta problemen.
om jag vill göra lite extra så brukar jag koppla på slang till luftningsnippeln, trycka på bromsen och sen släppa på nippeln så handtaget går in hela vägen, sedan stänga nippeln och pumpa upp trycket i handtaget igen. det kan man repetera någon gång och får ju ut eventuell luft i bromsoket.

Ek21

Medlem
Toppen, tack för svar! Jag frågade tidigare butik vilken kopp jag skall ha, men ännu inget svar. Kanske ni vet?

“I would be much obliged if you could please advice which of Shimano’s bleeding funnel with oil stopper that fits Shimano 105 ST R7020 STI; is it TL-BR002 or TL-BR003? Put differently, is the screw size M7 or M5? It is not even mentioned in the dealer’s manual.”

Ek21

Medlem
BFAB8EA4-0182-44A1-85FD-883B5FFD7CDD.jpeg

Bilagor

• BB48F527-51FD-4F26-ADD2-FEE95CC888C7.jpeg
    BB48F527-51FD-4F26-ADD2-FEE95CC888C7.jpeg
    30.4 KB · Besök: 8
Topp