Luftning hydrauliska bromsar

Eken08

Aktiv medlem
Jag har nya belägg och centrerad broms, men reglaget tar sent och svagt. Kan det lösas genom det som visas på länken nedan, eller behövs en, i brist på kunskap och bättre ord, ”fullständig genomkörare” såsom mången Youtube-filmer visar med sprutor och spacers?

Cykloteket

Jag har nya belägg och centrerad broms, men reglaget tar sent och svagt. Kan det lösas genom det som visas på länken nedan, eller behövs en, i brist på kunskap och bättre ord, ”fullständig genomkörare” såsom mången Youtube-filmer visar med sprutor och spacers?

Cykloteket

Tjena!

Det kan räcka om du har Shimano. Ett lätt sätt att lufta Shimano är att montera koppen på samma sätt. Montera en slang på luftningsnippeln på oket, ha slangen ner i en behållare och sen öppna nippeln tills det rinner jämt och fint. Tänk på att pumpa med bromshandtaget även då.

ja om det är shimano löser luftning med endast kopp dem flesta problemen.
om jag vill göra lite extra så brukar jag koppla på slang till luftningsnippeln, trycka på bromsen och sen släppa på nippeln så handtaget går in hela vägen, sedan stänga nippeln och pumpa upp trycket i handtaget igen. det kan man repetera någon gång och får ju ut eventuell luft i bromsoket.

Toppen, tack för svar! Jag frågade tidigare butik vilken kopp jag skall ha, men ännu inget svar. Kanske ni vet?

“I would be much obliged if you could please advice which of Shimano’s bleeding funnel with oil stopper that fits Shimano 105 ST R7020 STI; is it TL-BR002 or TL-BR003? Put differently, is the screw size M7 or M5? It is not even mentioned in the dealer’s manual.”

BFAB8EA4-0182-44A1-85FD-883B5FFD7CDD.jpeg

Bilagor

• BB48F527-51FD-4F26-ADD2-FEE95CC888C7.jpeg
    BB48F527-51FD-4F26-ADD2-FEE95CC888C7.jpeg
    30.4 KB · Besök: 94
Lägger till lite frågor i denna tråd eftersom jag utgick från den när jag luftade nyligen.
Deore XT där frambromsen helt plötsligt tar skitdåligt (ganska nya belägg) - alldeles för mycket svikt i handtaget så jag vred det tills luftningsnippeln var uppåt - öppnade - drog försiktigt i handtaget ett par gånger o vips, så var handtaget stumt igen (bubblade lite i hålet, satte inte på någon kopp eller dylikt)
Bromssystem på bil o mc är lätt att förstå, allteftersom beläggen slits förflyttas vätskan från koppen vid pedal/handtag ner i systemet för att kompensera att kolvarna åker längre o längre ut.
Men....... cykel..... det finns knappt någon volym i handtaget innan pumpen - uppenbarligen räcker den lilla volymen för att kompensera för slitaget, men finns det någon klurig lösning i systemet eller är det bara så att man tar vätska innan pumpen och flyttar ner i systemet?
Att det plötsligt blir svikt i systemet, dvs luft kommer ner efter pumpen, är det vanligt? Tycker att det skulle kunna hända närsomhelst cykeln är på sidan eller upponer och man kommer åt bromshandtaget

Lägger till lite frågor i denna tråd eftersom jag utgick från den när jag luftade nyligen.
Deore XT där frambromsen helt plötsligt tar skitdåligt (ganska nya belägg) - alldeles för mycket svikt i handtaget så jag vred det tills luftningsnippeln var uppåt - öppnade - drog försiktigt i handtaget ett par gånger o vips, så var handtaget stumt igen (bubblade lite i hålet, satte inte på någon kopp eller dylikt)
Bromssystem på bil o mc är lätt att förstå, allteftersom beläggen slits förflyttas vätskan från koppen vid pedal/handtag ner i systemet för att kompensera att kolvarna åker längre o längre ut.
Men....... cykel..... det finns knappt någon volym i handtaget innan pumpen - uppenbarligen räcker den lilla volymen för att kompensera för slitaget, men finns det någon klurig lösning i systemet eller är det bara så att man tar vätska innan pumpen och flyttar ner i systemet?
Att det plötsligt blir svikt i systemet, dvs luft kommer ner efter pumpen, är det vanligt? Tycker att det skulle kunna hända närsomhelst cykeln är på sidan eller upponer och man kommer åt bromshandtaget
Och ändå lika fast i miniatyrformat. De Shimanobromsar jag har varit på har en gummibälg i reservoaren som antagligen skall kompensera oljemängden allt efter slitage i kolvarna utan tillsats av luft. Skilnaden mot bil o mc är nog att de inte ofta vänds uppåner. Med flit iaf.
Vanligt skall det ju inte vara men Shimanos ok är kända för att läcka, lite olika på olika modeller. Kan olja läcka ut kan luft läcka in.

precis, gummibälgen låter ju oljan röra sig ner i systemet i och med att beläggen slits, skillnaden mot bil och mc är väl att även reservoaren skall vara fri från luft. shimano brukar ha större reservoarer än andra märken så dem funkar även med rätt mycket luft i reservoaren. men så fort cykeln vänds eller läggs ned så arbetar luftbubblorna sig ut i bromsslangarna.

problemet är iallafall lätt löst, räcker med att bara sätta på luftningskoppen för att få ut luften ur handtaget

Konstigt...... fixade luftning på frambromsen för tre veckor sedan, funkat fint med stum broms fram och ok (inte lika stum) bak. Nu hade cykeln stått en vecka och när jag tog ut den var frambromsen ok (men mjukare) o bakbromsen nästan borta, blev lite bättre efter en stunds cykling
Tar bromsarna in luft? Hur i så fall. Är vätskan för gammal (hojen från 2016) - beläggen är som sagts tidigare bytta ganska nyss. Något lurt med gummina??? Kan inte se någon tendens till läckage vid oken, men läcker det så är det troligen mycket små mängder
Tips mottages gärna

Låter som luft i systemet som vandrar. Öppna nippeln och tryck på med slang+spruta från oket upp i kopp rikligt med olja. Sätt en påse eller behållare på slangen vid oket och låt gravitationen ta hand om eventuell luft vid oket. Stäng nippeln och avsluta med att pumpa handtaget, vrid det i olika vinklar och har du reach adjust på handtaget kan du skruva det ut och in och pumpa. Har alltid funkat för mig alla år jag kört Shimano.

Ibland kan det också räcka bara med en toppluftning med kopp om hojen stått och luften vandrat uppåt.

Låter som luft i systemet som vandrar. Öppna nippeln och tryck på med slang+spruta från oket upp i kopp rikligt med olja. Sätt en påse eller behållare på slangen vid oket och låt gravitationen ta hand om eventuell luft vid oket. Stäng nippeln och avsluta med att pumpa handtaget, vrid det i olika vinklar och har du reach adjust på handtaget kan du skruva det ut och in och pumpa. Har alltid funkat för mig alla år jag kört Shimano.

Ibland kan det också räcka bara med en toppluftning med kopp om hojen stått och luften vandrat uppåt.
Får nog skaffa mig ett luftningskit, och kanske kolla oken igen - de kan ju ha börjat läcka. Men att det inträffade samtidigt att båda bromsarna försämrades "mjuknade" får mig att fundera i banorna att det skulle kunna vara temperaturberoende, men fattar inte hur

Tillbaka
Topp