Lufttryck bakdämpare

Lufttryck bakdämpare
Hej,
Nyligen köpt en ny bakstöt, en Rockshox deluxe nude RLC3. Blir inte riktigt klok på vilket tryck jag skall ha i den. Jag vet att det beror på körstil och vad man trivs med, men det skiljer sig otroligt mycket mot min gamla X-fusion.
På min X-fusion körde jag enligt bar och med en vikt på 90 kg så pumpade jag i ungefär 0,9 bar vilket fungerade bra.
På nya dämparen ligger jag långt över detta, men markeringen går nästan i botten ändå. Behöver lite tips från er som har koll.

Lufttryck bakdämpare
Hej,
Nyligen köpt en ny bakstöt, en Rockshox deluxe nude RLC3. Blir inte riktigt klok på vilket tryck jag skall ha i den. Jag vet att det beror på körstil och vad man trivs med, men det skiljer sig otroligt mycket mot min gamla X-fusion.
På min X-fusion körde jag enligt bar och med en vikt på 90 kg så pumpade jag i ungefär 0,9 bar vilket fungerade bra.
På nya dämparen ligger jag långt över detta, men markeringen går nästan i botten ändå. Behöver lite tips från er som har koll.
0,9 bar, dvs 13,05 psi .... i en bakdämpare? Öh.. Du måste mena 9 bar?

Vad man har för tryck i bakdämparen beror på dämparen och länkagets utväxling, och vad man väger.
Sikta på ca 30% sag som en startpunkt. Min erfarenhet är att man brukar behöva i häraden 150-200 psi, dvs ungefär 10-14 bar. Ibland behövs mer, ibland mindre (men aldrig så lite som 13 psi, då är något jättefel)

För övrigt bör du köra med psi istället när du håller på med dämparna på hojen. Ja, det är jänkar-enheter vilket suger, men det blir så många decimaler att hålla på med. Plus att ingen annan förstår dig. Cykelvärlden är lite skum ibland men just roll with it..

Senast ändrad:
Lufttryck bakdämpare
Jag skulle behöva en lista på hur många psi det ska vara i en RockShox NUDE 5 RL3.

Alltså där det står hur många psi för olika vikt.

Finns på Rockshox hemsida där man skriver in serienumret på dämparen och kan få fram en sån lista. Men fan svårt att se serienumret på dämparen i en Scott spark…

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp