Lufttryck RS Monarch XX?

Belse

Aktiv medlem
Lufttryck RS Monarch XX?
Tyckte min bakdämpare kändes väldigt svampig idag, fick öka på trycket väldigt mycket för att få den att sjunka ihop mindre än 30% när jag sitter på cykeln. Av det jag hittade när jag googlade så ska man utgå ifrån samma tryck i PSI som man väger i LBS, dvs 74 kg = ca 160 Psi i dämparen. För att få någorlunda bra sag på rätt sida om 30% så fick jag lov att pumpa i över 200 Psi, och vad jag kan påminna mig så har jag aldrig tidigare legat så högt i tryck. Var även lite oljesull på kolvstången på dämparen, om det är så att den har läckt lite olja så att det är dags för service på den, kan det inverka på hur mycket tryck som behövs i dämparen, eller är det något mer som man ska misstänka har hänt med dämparen, och hur mycket sag är lagom bak, runt 25% hittade jag i någon RS-manual?

Lufttryck RS Monarch XX?
Dels temperaturen ute, dels utväxlingen på länkaget, och även dämparen i sig. Tryck i så mycket luft så att du kan använda all slaglängd till din åkning, det är ett bättre mått än häng och beräkningar på nätet.

Lufttryck RS Monarch XX?
Kolla så att du inte behöver lufta remote'n. Hade liknande problem på min. Den fastnade i halvstängt läge.
Efter att ha luftat remote'n så funkade den klockrent igen.

Lufttryck RS Monarch XX?
Remoten är det inga fel på, den låser som den ska, problemet är att, efter mitt minne, så måste jag ha i bra mycket mer luft än tidigare för att få lagom häng på dämparen. Måste ner o leta på fusklappen så jag vet vad jag brukade ha för tryck i den tidigare...

Lufttryck RS Monarch XX?
Hittade min minneslapp nu, för ca 20% i sag så har jag tidigare kört med 100 Psi i gafeln, och 120 Psi i dämparen, nu är jag uppe på 200 Psi i dämpare och ligger närmare 30% i sag, så någonting måste ha hänt med den...

Lufttryck RS Monarch XX?
Hittade min minneslapp nu, för ca 20% i sag så har jag tidigare kört med 100 Psi i gafeln, och 120 Psi i dämparen, nu är jag uppe på 200 Psi i dämpare och ligger närmare 30% i sag, så någonting måste ha hänt med den...

När fick den senast en helservice?

Lufttryck RS Monarch XX?
Har inte gått speciellt mycket sedan ny så har inte fått någon helservice, men det kandke är dags nu...

När var den ny då? Ett år sen? Tre år sen?

Att referera till att den inte har gått så långt är en felaktig referens.
Allt gummi i tätningar åldras oavsett den har körts av ett proffs eller en amatör, oavsett hur lite eller mycket den har använts.
Den kan dessutom ha vart nästan ett år gammal då den monterades på din cykel.

Det finns en orsak till att man ska göra en helservice en gång om året liksom..

Tillbaka
Topp