Lufttryck Schwalbe Ice Spiker Pro 29"

DD88

Aktiv medlem
Har kört cirka 5 mil än så länge. Jag ser att dubbarna har börjat sjunka in och sätta sig och även oljudet har till en viss del minskat, men jag tycker fortfarande att de är lite väl hala på vissa hårda underlag.

Pumpade i 3 bar när jag drog på däcken, bör jag köra med mer eller mindre?

Har inte tappat några dubb än så länge.

Om du med hårda underlag menar ex klippor så är det normalt. Dubbdäck är betydligt halare på sådana underlag än normala däck.

Jag tycker att 3 bar låter skyhögt men jag gillar riktigt låga tryck nedåt 1 bar. Men du borde kunna sänka trycket lite nedåt 2-2,5 bar iaf. Du får labba helt enkelt.

Jag har ingen direkt erfarenhet av just Ice Spiker men väl gedigen erfarenhet av olika Nokian/Soumi Tyres däck efter många vintrars pendling i Stockholm. Jag brukar pumpa i det rekomenderade maxtrycket när det inte är snö för att få ned rullmotståndet, för Nokian W240 är det 4,5 bar. När första snöstormspendlingen ska ske brukar jag släppa ut rätt mycket av luften för att däcket ska flyta lite bättre ovanpå snön och inte skära så mycket. Sen när dom efter någon vecka plogat bort snön brukar jag pumpa upp däcket mot 3,5 bar eller så för rullmotståndets skull. Så det blir en del modulering med trycket under vinterns gång beroende på snömängden. Tror att det funkar någorlunda liknande för dina däck. Dock tror jag att däcken behöver mer inkörning än 5 mil så hoppas på fortsatt barmark några veckor till.

Kör bara stad med dom. Däcken släpper på hårda och jämna underlag som betong, men ibland även i uppförsbackar där det är asfalt och man tar i. Spelar ingen roll om jag sitter eller står.

Ska testa att gå ner till två bar.

Med mindre du förväntar dig apokalyptisk istid så är nog risken att du valt fel däck för pendling. ISP ska vara suveräna för istäckt terräng, men just det faktum att de har dubb på alla klackar gör de även hala på t.ex. gatsten. Dessutom onödigt tungtrampade.
Ett par Winter/Marathon Winter är mer lämpade för vinterpendling.

Lyxigt :)

Jag skulle hellre pendla på ISP än något av Nokians pendlardäck. Redan det vanliga Ice Spiker rullar ju lika bra som W106 men med betydligt bättre känsla. ISP borde ju vara något mer lättrullat.

Men som sagt. På betong och liknande hårda ytor är dubbdäck sämre än däck utan dubbar.

Det enda problem jag ser i övrigt är att de nog kommer att slitas rätt fort om du kör barmark med dem. De är ju rätt mjuka ändå för att ha bra grepp.

Tillbaka
Topp