Lufttryck

• Trådstartare Trådstartare mtbcyklist
  • Start datum Start datum
M

mtbcyklist

Guest
Lufttryck
Hallå alla mountainbike vänner...
Har en liten fundering efter ett litet snack med polare och vi var inte riktigt överens angående lufttryck i en mtb cykel. Vad ska man egentligen ha ?? Jag har en 24 tum Ideal Alpha. Vad ska man ha i lufttryck egentligen ?? Är det lika på alla MTB cyklar ? Kompisen lånade den en sväng och tryckte i 3 kilo och det tyckte jag var långt mer än nödvändigt. Vad säger ni ??

Lufttryck
Beror väl på en hel massa, om du prioriterar grepp i terrängen (lågt tryck) eller bra rull (högt tryck). Olika däck kan väl också "behöva" olika tryck för att bete sig som man vill.

Jag kör långsamt och brukar ha kring 1,5 bar i mina 2.2 tum breda däck.

Finns massa diskussioner så prova att söka också.

/Johan

Lufttryck
Är du lätt eller tung och vilken åkstil har du??? Har du UST eller slang??? Som en sorts referens kan jag säga att jag kör väl rätt så snäll terräng men lyckas ibland dra i någon sten och 3.5 bar räcker i mina 2.1 däck för att inte få genomslagspunka allt för ofta :)

edit: hoppsan ledsen jag glömde ju att ange min vikt och cykel: ca 95kg och en Specialized Epic dvs fjäder och dämpare både fram och bak....

Senast redigerad av en moderator:
Lufttryck
Pumpa lagom, det räcker att det känns rätt. Vad det står på tryckmätaren är helt ointressant.
Själv har jag alltid kört med lågt tryck (ca 2 bar) i mina NBX 2.3" och har grymt grepp, lättrullat faktiskt, men genomslagspunkor får jag ibland. Jag testade med 2.7 bar och fick ett väldigt snabbt däck, inga punkor men heller inget grepp så nu kör jag med 2 bar igen. Men det är bara för att jag gillar att ha det så. En kompis gjorde precis tvärtom.

Prova dig fram =)

Lufttryck
Tumregeln brukar vara att man skall ha så lågt tryck att man nästan slår igenom, men inte lägre. Då får man bäst komfort och grepp och med rätt däck även bra rull.

Exakt vilket tryck det blir beror då helt på vilka däck man har, hur man cyklar och hur mycket man väger. Man lär sig ganska snabbt viket tryck man trivs bäst med. Räkna med genomslagspunkteringar under experimenterandet bara.

Lufttryck
Väger något över 80 och har kört med omkring 2 bar för bra grepp och mjuk gång. Nu måste jag börja tänka om eftersom jag har fått hur många genomslagspunkor som helst på sistone. Obegripligt :(

Lufttryck
20 psi brukar jag ha i, det är typ 1,7 bar.

Väger 90 kg själv och cykeln 16 kg. Har med mig upp till c.a. 8 kg packning också. Kört hårt och rakt över allt i min väg. Big Betty 2.4" är min vän. :) Körde med Continental Gravity tidigare och fick en massa genomslag oavsett lufttryck. Stor skillnad på olika däck...

Högt lufttryck är inte alltid samma sak som lågt rullmotstånd men bra grepp är nästan alltid samma sak som högt rullmotstånd...

Lufttryck
typ 2-2½ bar i mina hutch scorpion 2.0 med ust...
även 2-2½ bar med python ust
Ingen genomslagspunka, väldigt behagliga att köra på, grymt feste och inte så tungtrampade

Lufttryck
Jag har aldrig ägt en tryckmätare, jag går på känn och det har fungerat hittils.
Märker du att det antingen blir för studsigt eller för mjukt så är det bara att pysa/pumpa.

/Adam

Lufttryck
Däckstrycket beror helt och hållet vilka däck/slangar du använder och hur du cyklar. Så det finns inget rätt eller fel, det är bara att prova sig fram.

/Leo

Lufttryck
på mina Tioga factory Dh kör jag 3bar
Continental Explorer 2,5-3 bar
Shwalbe Jimmy Light ca 3 bar..
man tarr en hel del grepp att köra med mer tryck men man slipper punktering vi genomslag..

Lufttryck
Ett högre lufttryck för bättre rull är säkert rätt pâ asfalt. Mitt intryck är att sâ fort underlaget blir ojämt förlorar man inte rull med lägre tryck.

Lufttryck
Lagom tryck är snabbast och bekvämast.
Lite lägre tryck än så är greppigast.
Själv kör jag ca 1bar i lekcykelns däck, mellan 1.5 och 3.5 bar (beroende på underlag) i xc-cykelns däck och 7.5-8 bar i racerns däck.

Tillbaka
Topp