Luleå-tråden

Luleå-tråden
Välkommen åter MickeS du är saknad med dina urstarka ståtramp i backarna :-)
Jag körde själv idag, får se om jag kommer på fler klubbträningar... Tycker det börjar mörkna rätt fort. Kör hellre morgon och direkt efter jobbet...
Men kör på nu det är i allafall en cykelmånad kvar... Hoppas jag ;-)

Luleå-tråden
Mazze skrev:
-------------------------------------------------------
> Men kör på nu det är i allafall en cykelmånad kvar... Hoppas jag ;-)

Det är ju nu nästa säsong börjar - en hel härlig höst och vinter med mörker, blöta, snö och is :9
Få se hur mycket lvg det blir, kommer STIL igång med sina MTBlångpass på helgerna så är de givna. Annars blir det att harva sig till jobbet och köra längre hem som vanligt, hela hösten/vintern. Stösta nackdelen annars med vintercykling är att jag blir ganska cykelmätt lagom till semestern=D

Luleå-tråden
Micke: Men va har du gjort hela sommarn som inte synts till?

Stefan: Det blir nog inget för mig ikväll, känner mig mätt...
Kör linjeträning nu fram till det kommer snö sen varvar man tempo- och linjecykling i Arcus...
Ska någon av er nybyare på Norrländskan förresten?
Själv har jag insett att jag inte har råd... Det har varit ganska dyra bensinräkningar nu ett tag...
Träffade förresten Riström i hissen på väg till op han skulle väl inte heller köra tempot ikväll...
Vi får ta nya tag under vintern å köra på till nästa sommar... Usch det där lät hemskt :-(

Senast redigerad av en moderator:
Luleå-tråden
MickeS skrev:
> Det är ju nu nästa säsong börjar - en hel
> härlig höst och vinter med mörker, blöta, snö
> och is :9

+1, sommar är för tunnisar! :-)

> ... MTBlångpass ...

Hör gärna av dig i tråden om du vill ha sällskap någon helg framöver med eller utan STIL.

/Magnus

Luleå-tråden
sebastian_nurmela skrev:
> hänger gärna på någon tur som inte kräver
> dämpad då jag bara har min pendlar hybrid med
> bockstyre.
> någon kvällstur med pannlampa när det börjar
> bli mörkt ?

Jag har ju blivit med cykelcross, så grusvägsutflykter är jag också sugen på!

/Magnus

Luleå-tråden
Mazze skrev:
> Micke: Men va har du gjort hela sommarn som inte
> synts till?
>
> Stefan: Det blir nog inget för mig ikväll,
> känner mig mätt...
> Kör linjeträning nu fram till det kommer snö
> sen varvar man tempo- och linjecykling i Arcus...
> Ska någon av er nybyare på Norrländskan
> förresten?
> Själv har jag insett att jag inte har råd... Det
> har varit ganska dyra bensinräkningar nu ett
> tag...
> Träffade förresten Riström i hissen på väg
> till op han skulle väl inte heller köra tempot
> ikväll...
> Vi får ta nya tag under vintern å köra på till
> nästa sommar... Usch det där lät hemskt :-(

Kan man få nog med cykling, pust, DET lät jobbigt...

Har nog tänkt att få mera mängd i hallen iår, passar ju bra ibland då jag slutar jobbet på morgonen att sticka dit, för nu har dom väl byggt färdigt eller?

Jag ska inte på NM, jobbar både fre och sön så det kärvar ihop sig, men Per ska nog dit, i övrigt vet jag inte...

Luleå-tråden
Mazze skrev:
> Micke: Men va har du gjort hela sommarn som inte synts till?
Målat hus, snitslat rågångar, varit med barnen, fiskat, sprungit, badat, varit till fjälls, slappat:)

Luleå-tråden
Stefan: Nää inte av cykling meen av Vintern innnan fanskapet ens börjat... Sen så har frun bilen till 18 så det hade blivit tajt... Kul då kanske vi ses i Arcus nån gång... De ska vara klara nu, blev klara i mars/april tror jag... Per, kör han på allt ;-)
Starkt!!!

Micke: Aha haft en riktigt semester med andra ord :-) Inte som vi andra cykeldårar som delat in semestern i cykel lopp hit o dit... Så kan man också göra...

Luleå-tråden
Lumber skrev:
> Hör gärna av dig i tråden om du vill ha sällskap någon helg framöver med eller utan
> STIL.

Will do.

sebastian_nurmela skrev:
> hänger gärna på någon tur som inte kräver dämpad då jag bara har min pendlar hybrid med bockstyre.
> någon kvällstur med pannlampa när det börjar bli mörkt ?

Lumber skrev:
> Jag har ju blivit med cykelcross, så grusvägsutflykter är jag också sugen på!

Varför inte? Mina batterier är fulladdade och klara inför mörkermånaderna. Jag har dålig koll på grusvägar annat än de ute vid Ormberget/Hertsöträsk samt hemmavid... Kan man sy ihop nån rolig tur runt stan? Annars är det ju inte helt fel att snurra runt på cykelbanorna mellan stadsdelarna - blir lätt mil. Cykla vältrafikerade bilstråk i mörkret vill jag undvika - finns så många blindstyren bakom rattarna:(

Luleå-tråden
sebastian_nurmela skrev:
> förr i tiden när jag ägde en mtb fanns ju
> knappast framdämpare, så det borde funka sådär
> med hybriden i skogen också för min del, bara
> det inte är stenigt och jävligt.

Hur feta däck kör du med? Brukar vara de som begränsar i skogen...
Skulle gå att snurra cykelbana ut till Hertsön, sen grusväg/snäll stig till och runt träsket tillbaks till Ormbergstrakten för vidare äventyr. Kanske utåt Bensbyn?

Luleå-tråden
varför inte ut mot lövskär, upp på grusvägen sedan h-träsket vidare mot orbmerget ? kommer ihåg att jag drog med mig ett helt gäng med ungar på kränkningstur för så där 15~18 år sedan och jämfört med deras hojjar är min pendlar hybrid värsta downhill riggen.

så länge vi undviker stenkistor är det nog inga problem med mina 32:or

Luleå-tråden
Japp, det var den vändan jag menade. Vad PK ditt sista inlägg blev efter att du redigerade;)
När skulle en sådan exkursion passa herrarna? Jag måste skruva bil i helgen (suck) och sen jobbar jag på annan ort nästa vecka...

Luleå-tråden
^_^ lät lite fel..och så här menar jag..

och tid.. jobbar i helgen med delad tur på söndag så jag är ledig efter 12 fram till 16..

Bilagor

• New Bitmap Image (2).jpg
    New Bitmap Image (2).jpg
    105 KB · Besök: 61
Luleå-tråden
Nått sånt tänkte jag också - är stigen utåt Lövskär som jag ringat in med blått cykelbar?
Det lila alternativet har jag cyklat så det funkar annars.
runda.jpg ht=656

Luleå-tråden
33-34 km blir rundan som du ritat, sebbe, känns lagom. Jag får ju 2,5mil transport T&R Ormberget men det bjuder jag på :)
Söndag em kan passa mig, vad säger Magnus?

Luleå-tråden
MickeS skrev:
> Söndag em kan passa mig, vad säger Magnus?

Jag åker bort i helgen, men rundan ser fin ut, kanske nästa helg?

/Magnus

Luleå-tråden
Kör ni någon mån- eller onsdagsträning?
Jag gillar inte å köra när det börjat mörkna så jag kör tor jobbet nu så länge det går...
Vi kanske skulle ses i helgen å köra nått längre pass mitt på dan eller?
Klart.se:s prognos nu i helgen: Lördag 13 grader och mulet, Söndag 18 grader och mulet...

Luleå-tråden
Jag funderar på en lite längre tur i lugnt tempo nu på lördag. Iden är Smedsbyn-Bodenrundan med fikastopp i Boden, och köra rundan motsols (det är bättre att cykla den korta biten på E4:an Persön-Börjelslandet i norrgående riktning, funkar bra, jag har ofta gjort det). Det blir medvind på hemvägen från Boden! Jag kör rätt mkt löpträning nu på hösten vilket gör att mina ben inte pallar med snabbcykling just nu. Förslagsvis starta 10:00 och samlas vid Sinksundsbron. Vilka hänger med?

Luleå-tråden
Dä låter som en plan Janne :-)
Danne kommer tyvärr inte, förkyld...
Man ska ju inte svära i kyrkan men det verkar som vi får bra väder också...

Luleå-tråden
Som vanligt ett bra pass med Mats, Ulf ,Cleas?, och mig. Vad kan man vänta sig med dragloken i täten.
Nu när jag skärskådar min träning så inser jag varför det var tungt på slutet. Detta var första passet på 2 veckor och så drar man på med 100k, som tur är så finns det lok i gruppen som kan avlasta, jag tackar er alla för att jag fick hänga på och sladda där bak.....;-) Man bedrar sig snabbt när man "tar det lungt" med träningen.
Mats din form är oroväckande bra så här sent på sesongen!
Soligt i Luleå molnigt i Boden, Gott med burgare i Boden, får väl tacka beväringarna som vaktade cyklarna.. ;-)
Janne som tackar för en god tur.

/Janne

Luleå-tråden
Huga! Jag gillar din inställning Janne :-) Man SKA ge järnet så länge man orkar sen äre bara att kroka på de som har ork kvar så länge man själv orkar, å haru dessutom inte kör nått på 2 veckor så är din prestation ännu bättre... Tyckte att även Ulf var vass idag, jag som trodde vi skulle masa på i 30-tempo... Jag måste erkänna att jag på sista milen hem från kyrkbyn å hem var rätt mör hade behövt ett lok själv där :-)
Allvarligt den här rundan var en av de roligare trots motvinden vi hade i alla fall sol...
Vem var den för mig nye Klas, han var ju grym på att köra ju?
Hoppas vi har lika bra väder nästa helg gubbar för då kör i alla fall jag igen...

Luleå-tråden
Turisten från Stockholm tackar för den fina turen igår. Perfekta cykelförhållanden, trevligt sällskap och bra fart. Cykeldatorn visade på 32,5 i snitt, men det var hemifrån, så vi låg nog på en bit över 33 i snitt på de nio milen från Sinksundet. Ser fram emot att cykla med er igen nästa sommar.

Luleå-tråden
Din form har inte mått dåligt av att vara här uppe i alla fall Claes....
Sportracks säger knappt 34km/t till Kyrkan och excluderar vi lite orienteringsmissar i Boden så går vi upp mot 35km/t.
En annan tanke slog mig, undrar om älgen klarade sig?
/JAnne

Luleå-tråden
Tack för i sommar Claes och välkommen tillbaks nästa år! Det många fina turer vi gjorde. Jag tror inte du hann vara med nån gång till backarna i Klöverträsk och den långa rundan till fiket i Vändträsk men det tar vi nästa sommar. Det är krävande turer så slarva nu inte med träningen i vinter!
/Ulf

Luleå-tråden
Mmm min totala snittid blev 33,1km/h över 12mil men drar jag bort mina fisåkarmil innan samlingen så kommer vi hastigt å lustigt upp i 34,4km/h :-)
Kul att råkas Claes, hoppas verkligen du dyker upp nästa sommar... Å Janne, älgen är nog i frysboxen hos några glada jägare skulle jag tro... Tur att den inte kom så nära att man körde in i densamma, misstänker att det hade gjort ont...
Nu har jag varit nära att köra på älg, katt och ren(där var det riktigt nära). Renen hoppa upp framför vår grupp på 3 åkare när vi försökte gå ikapp tätklungan under rantrampet förra året... Å det var naturligtvis jag som låg först...
Höll för övrigt på att bli en JormaII för mig på väg hem från jobbet idag. Efter vändningen i Sävast kör jag genom byn via två rondeller tebax till OK å så ut på 97:an igen. I första rondellen kör en silverfärgad toyota eller volvo rätt in i rondellen trots att jag kom inne rondellen i ca: 40 knyck!!! Tvärnit, så jag låste bakhjul å sladdade till samtidigt som gubbdjäveln bara försökte köra före å pang in i hans stötfångare med höger cykelsko som dock klarade sig utan skavanker. Då stannade han till men när han såg att jag inte ramlade så smet den djäveln. Jag var så förbannad att jag inte hann ta regnumret... Faan...Vilka dårar det finns... Jag hann se att det var en äldre gubbdjä, hrmm herre...
Men cykel och cyklist är hela så man får väl vara glad att man klarade sig utan skråmor..

Luleå-tråden
Jag har kör över svansen på en ekorre med tempocykeln i 45 km/h, och han såg obesvärad ut då smet från olycksplatsen ;-)
Han kuta ut på vägen och tvärstannade då han såg mig och vände på en femöring, men inte riktigt nog snabbt...
Sen så körde jag över en groda i förrgår med MTB:n, men det är en annan historia

Luleå-tråden
Mats nu glömmer du två getingar/bin/humlor som du har stulit gadden av... ;-)
Djuren gillar dig.
Fattas bara lite fåglar nu ochså. ;-)

Har självt kört över en mus med skidor, den var så liten att den inte kom ur skidspåret och sprang för livet framför skidorna, var dock djurvän med den andra som sprang där och hann lyfta skidan den gången. En huggorm höll på att mista livet en vår i skidspåren ochså.
Förresten, räknas mäniskor? Har hoppat över två st som ramlat framför och petat på dom med bakhjulet.
/Janne

Luleå-tråden
Jaa just det ja, men getingar är inga djur de är väl insekter eller ;-)
Människor räknas helt klar :-)
Risken finns väl att man för eller senare kommer att köra på nån men än har det inte hänt...

Luleå-tråden
Jag höll på köra över en rävunge för ett antal veckor sedan (då det fortfarande var ganska ljust på nätterna). Den blev så rädd att den spottade och fräste och var på väg att hoppa på mig men den besinnade sig i sista sekund. Samma natt passerade jag två älgar som stod och betade vid sidan av vägen. De såg mig i god tid men bestämde sig tydligen för att jag var allt för underlig för att de skulle orka bry sig om mig. Det är en mycket underlig känsla att cykla förbi en fullvuxen älg som står och tittar på en med munnen full av mat.

/Micke

Luleå-tråden
Jaha! Då var det dags för en långtur igen då...
Både Klart.se och yr.no lovar fint höstväder... Det blir höstbibsen och jacka för min del...
Danne startar 09:00 imorgon Lördag fr Sävast jag ansluter Södra Sunderbyn runt 09:40 och vi kör mot sinken där vi är runt 10:25 gissar jag. Sen kör vi samma sväng som förra helgen till Bensbyn,Persön, ut på E4( Brrr) en kort stund sedan vänster i korsningen till Smedsbyn vidare upp till Boden. Stopp eller inte där, Danne fortsätter nog direkt hem till Sävast han ;-) Jag kliver av i Södra kör ingen extra runda... För oss blir det 10mil... Fler är välkommna...
Det kommer att gå lugnt, räknar vi me... :-)

Luleå-tråden
Härlig tur ni har framför er. Glöm inte att ni har möjlighet att stanna och fika även i Persön om är sugna då. Jag kan tyvärr inte vara med denna gång, bortrest i helgen.

Tips för höstturerna: Biltema har billiga termocykelflaskor (de blå), de håller inte värmen speciellt länge men funkar hyfsat för kortare turer. En fördel är också att man kan köra med blåbärssoppa som drivmedel på höstturerna utan att flaskorna blir så fläckiga på utsidan :)

Luleå-tråden
Tack för tipset Ulf, det var nästan det jag tänkte att vi stannar i Persön istället för i Boden... Eller så tar jag med mig midjeväskan å eget kaffe och bullar...

Luleå-tråden
100km avklarade, det vart bara jag och Danne. Vi körde något lugnare än förra lördagen, snittade runt 32,5 över hela rundan. Vi valde att ta Sebbes väg mellan Persön och sundomsvägen, nu var grusvägen riktigt bra dvs cykelbar...
Så vi slapp den smala biten av E4:an körde bara ca 1km på den breda delen upp till smedsby korsningen... Sen var det bara att mala på upp till Boden...
En skön tur i höstsol, 15grader och en lätt motvind, kantvind...

Luleå-tråden
Testade köra björkskatan/ormberget ut mot lövskär med pendlar hojjen, hade 35mm speedking fram och nokia w106 dubbdäck där bak, bättre än slicks i alla fall. Enda partiet som var svårt var den steniga lilla stigen/ klättringen slutet på vägen/husen bakom hersöträsk. småfegade och gick en del, annars gick det ganska bra hela vägen, men det har verkligen växt på bra dom senaste 15 åren.

Edit: inlägget är inriktat till lumber och micke om det nu blir något tur ? annars kan vi vänta till vintern när det är 1m snö och 40 minusgrader och köra med 18mm tempodäck..^_^

Tillbaka
Topp