Luleå-tråden

Luleå-tråden
Marcus Hellner ringde mig på jobbet och ville träna cykel idag, rent spontant känns det riktigt stort. men vädret är som det är så han ska rulla skidor istället, dock var han sugen imorgon men då jobbar jag typ. frågade lite hur långt han vill cykla runt 2-3 timmar. problem är om man orkar ligga på rulle, han är ju typ topp 5 i världen. Det lugna är att det är distans som gäller för honom. om ingen vill ska jag mejla en lagom runda till honom istället..

Luleå-tråden
Fortsatt förkyld så jag kan inte:(

Reportage i dagens Kuriren om Stil MTB...

Jag såg Göran i söndags på cykeln vid Bergnäsrondellen - han såg sliten ut:) hade nog kört långt?

Luleå-tråden
träffade göran som bogserade mig till avan. där vände jag.. dock så råkade jag tappa ena sadelbulten någonstans i närheten av avan, hörde ljuden men trodde det var en sten eller liknande så om någon ser en sådan här så vet ni vem som saknar den.. hittelön en valfri öl på nästa TDF middag.

Bilagor

• ONECOL_D2.jpg
    ONECOL_D2.jpg
    6.1 KB · Besök: 58
Luleå-tråden
Ja då har man kört ume bikeboost tempolopp för första gången.
Det gick väl sådär, inte riktigt nöjd.
Körde 28,4km på 43:49:16 blev 13:e av 14 man i sportklassen...
Kändes inte bra, orkade inte i de tuffa backarna...
Men det var kul att köra :-)

Luleå-tråden
Ok!
Jag kör ju min träning i anknytning till jobbet och kör inte måndagsträningarna.
Kör from nu intervallträning på måndagar så för min del blir det inget med klubben den dagen. Sen vet jag inte om det finns några som kör fartträning på onsdagar?
Det är väl det vi kört förrut i alla fall...

Luleå-tråden
oki härmed startar jag officiellt måndags träningen från kl17:00 vid gäddviks korsningen
klart och betalt...

Dyker jag ej upp pga jobb får ni får ni klara er på egen hand och dyker jag upp får ni göra det samma då jag nämligen kommer ligga på rulle, agera grindgubbe och komma med spydiga kommentarer om era cyklar, trampteknik och gnälla över att ni cyklar alldeles för fort..

Jakob, Micke S och Brollan får också "köra" en del måndagar för det har jag bestämt nu.
kanske onsdagar framöver fast vi får nog börja med en dag åt gången
ska kolla med Roland och Göran eventuellt om han kan dyka upp. Ulf satsar på ensamcykling tills axeln garanterat har läkt, resten av året alltså..

annars kan vi ju "lysa" improviserad träning här

Luleå-tråden
Jag bröt efter 12km, kommentarer överflödiga...
Jag berättar vid tillfälle varför...
Men surt var det, fast när man hörde hur många som bröt pga kylan så var det kanske inte så dumt ändå. Många cyklister kraftigt nedkylad om jag hörde rätt...

/Mats

Luleå-tråden
Sebbe, jag har svårt att komma igång med något ordentligt tränande före semestern då tiden inte vill räcka till med hästar, hus, uteliv, jobb och sånt för mig.
Att vädret inte heller har bjudit på några dagar av värme gör ju att glädjen över att få cykel inte riktigt vill infinna sig.
Det är väl mest vädret som har stoppat mig hitils och som det ser ut så är det fler med mig som är "solskenscyklister".
Titta bara på Mazze, han är alldrig ute i regn och blåst.... ;-)

Ps Jag letar fortfarande mina blåa trikåer, för utan dom åker jag inte någonstana! Ds
/JG

Senast ändrad:
Luleå-tråden
Efter alla tråkiga nyheter om att lopp ställs in så kommer ck sävast med någe positivt:

Motionslopp i Boden 12 juni
Först ställdes Majrundan in. Nu ställs även cykelhelgen i Piteå 11-12 juni in. Vi kommer därför att försöka arrangera ett motionslopp (ett linjelopp) söndagen den 12 juni. Loppet kommer att vara öppet för alla som vill ta sig an utmaningen att cykla 7-8 mil. Vi kommer också att behöva tips och hjälp för att kunna göra ett bra arrangemang. Hör gärna av er. Mer info läggs ut så snart vi har något klokt att säga, men vi hoppas ni kan planera in datumet i alla fall och kanske även sprida det till cykelintresserade vänner.
/JG

Luleå-tråden
Stefan L: Tjena Stefan! Hur tränar ni vecka 24:a?
Skulle möjligen kunna tänka mig att köra nått fartpass med er, veckan efter semestern dvs vecka 24...

Luleå-tråden
Mazze skrev:
-------------------------------------------------------
> Stefan L: Tjena Stefan! Hur tränar ni vecka
> 24:a?
> Skulle möjligen kunna tänka mig att köra nått
> fartpass med er, veckan efter semestern dvs vecka
> 24...

så här verkar det bli, mellan tummen och sadelväskan

14-jun Tisdag Tempo Rekordmilen, Piteå 10km… (antar att även nåra luleå och sävast kommer till rekordmilen)

15-jun Onsdag Lagtempointervaller (tufft pass)

16-jun Torsdag Linje Lugnt (alla hinner med)

18-jun Långcykling efter väder Med fikastopp, oftast tidig start och jag är aldrig med (frun jobbar och jag är hemma med barnen)

19-jun Söndagsträning, oftast ganska hårt, har dock ingen koll iår, har inte varit med på någon ännu

Luleå-tråden
Stefan L:Ahh! Just det rekordmilen ja! Jag får se med den, jag kommer ju hem den 10:e från utlandet, ska försöka hålla igång benen lite men men det brukar inte bli såå mycket med det...
15 juni, verkar spännande törs man komma då?

Luleå-tråden
Mazze skrev:
> Stefan L:Ahh! Just det rekordmilen ja! Jag får se
> med den, jag kommer ju hem den 10:e från
> utlandet, ska försöka hålla igång benen lite
> men men det brukar inte bli såå mycket med
> det...
> 15 juni, verkar spännande törs man komma då?

Givetvis!! tror vi kör x antal på ca 8-10 minuter eller så

Luleå-tråden
sebastian_nurmela skrev:
> oki härmed startar jag officiellt måndags
> träningen från kl17:00 vid gäddviks korsningen
> klart och betalt...
>
> Dyker jag ej upp pga jobb får ni får ni klara
> er på egen hand och dyker jag upp får ni göra
> det samma då jag nämligen kommer ligga på
> rulle, agera grindgubbe och komma med spydiga
> kommentarer om era cyklar, trampteknik och gnälla
> över att ni cyklar alldeles för fort..
>
> Jakob, Micke S och Brollan får också "köra" en
> del måndagar för det har jag bestämt nu.
> kanske onsdagar framöver fast vi får nog börja
> med en dag åt gången
> ska kolla med Roland och Göran eventuellt om han
> kan dyka upp. Ulf satsar på ensamcykling tills
> axeln garanterat har läkt, resten av året
> alltså..
>
> annars kan vi ju "lysa" improviserad träning här

Känns som att vill följa med något pass, men hur långt/ fort kör ni? Är inte den mest vana cyklisten, men har bra kondition i alla fall.

Luleå-tråden
Hej hej!

Ny här på forumet, undrade över ifall någon känner till ngr bra stigar i Luleå. Har införskaffat en ny cykel och är sugen på testa. Har kört ormberget men den är rätt tråkig, samma med mjölkuddsberget.

Tacksam för svar!

Luleå-tråden
nja få nog vänta någon vecka till på den.
eventuellt längre då jag just kom på att jag nog vill ha den "matt" klarlackad..
men semestern börjar först om 5 veckor.. så till dess ska den förhoppningsvis vara hgos mig..
Inte som min telefon som har farit fram och tillbaks mellan luleå ooh frankrike 5ggr sedan februari

Luleå-tråden
Du har givetvis nån bild/-er på den nya ramen visst kan man få se?
Nyfiken är jag...
Va äre för skit telefon du fått?
Jag köpte en kina tillverkad smartphone i våras, ZTE Blade.
Hur nöjd som helst med den...

Luleå-tråden
Nja för min egen del så gick det väl åt fanders, igen...
Körde i ett gupp, tappade cykeldatorn hur nu fan det kunde hända har aldrig hänt förrut!!!
Fick vända, hämta datorn sätta fast densamma å så iväg... Där tappade jag klungan på runt 600 meter försökte jobba mig ikapp men det var ett lost case...
Gav upp i Avan och bestämde mig för att köra så hårt jag kunde på egen hand...
Klövern var tuff ensam, körde 8,5mil på 2:34:18 det får jag vara nöjd med, körde ju solo i 7,8 mil ungefär...
Tja det var mitt lopp i det stora hela, Per Nilsson/Nybyn vann i en spurt mot en skidåkare från schweiz om jag hörde rätt...
Det var jag, Christer Nilsson och Janne som körde från Lule CK...

Senast ändrad:
Luleå-tråden
Jadu Mats, otursgubbe nr 1, det är inte lätt när du måste åka runt och söka prylar på vägen ochså.
JAg för min del kände att detta lopp kan bli jobbigt då jag provade rödbergsbacken före loppet och insåg att jag fortfarande hade träningsvärk i benen sedan tisdagens löptävling. Och ta mig tusan så hade jag inte rätt där(tyvär).
Ändå så gick det rätt bra till Selet men efter det insåg jag att jag flyger av klungan när som helst.
Jag sökte efter Mazze som hade varit bakom mig sist jag kollade för att höra om han behövde någon sista draghjälp innan jag ramlade ur klungan. Men ingen Mats någonstans. Åkte då fram till Christer som låg längre framme i klungan och kollade om han behövde något innan jag lämnade klungan. Sen släppte jag och tog mitt tempo till mål. Sällan har jag varit så arg på motvinden. Åkte ensammen i 4-5mil förutom Mats som kom i kapp vid klövern. Sista milen fick jag tag på en klunga som åkte in i mål med mig men jag var redan knäckt då. 2:40/85k :-(
Löpning och cykel hör inte ihop, åtminstone inte samma vecka.
Var var alla andra luleåbor? Folk börjar fråga om vi har lagt ner helt, har vi det?
/JG

Senast ändrad:
Luleå-tråden
selet där har man släppt några gånger..
angående var alla är så tror jag det hänger lite ihop med måndagsträningen..
så länge vi inte drar igång den så blir det ingenting.. oldboysen kan vi inte räkna med dom kör ju bara sitt avan lag tempo men det har dom ju gjort som senaste 10 åren.

själv jobbar jag ju varannan helg och kvällar så där försvinner 50% och i kväll ska jag se fotboll på skogsvallen ^_^

Luleå-tråden
Jag kör inga Måndagsträningar mer, kör oftast backintervall eller vilar på Måndagar. Å backintervaller tror inte jag är nån höjdare för en Måndagsträning... :-)
Sen så vet jag inte, men jag är inte intresserad av att i princip ensam dra en fartträning på Onsdag. Därför kör jag oftast med Danne efter jobbet då vi kan samordna och hjälpas åt. Har funderingar på att ta Stefans inbjudan på allvar å åka till Älvsbyn å köra lagtempo på Onsdag... Kul att prova köra med dem de är ju dokumenterat snabba ;-)

Luleå-tråden
Jag är helt under isen, formen är putz väck:(
Vårens förkylningar, käftoperationer o känningar av pollen är nog bidragande orsaker men såhär kraftlös i benen har jag aldrig varit den här tiden på året - lustigt nog fungerar löpningen mycket bättre än cyklingen?
Jaja, nog gnällt, jag väljer att kämpa på med ensampass i lustempo tills kroppen känns bättre. Och då j*vlar kommer jag och ställer av er alla=D

Ikväll blir det MTB till Måttsund - siktet är inställt på backträning, g:a Kaspers bar - toppen minst 3 ggr. 14% maxlutnimg på lösgrus skall väl rensa bihålorna lite iaf:)

Luleå-tråden
Sgt_mac skrev:
> Ny här på forumet, undrade över ifall någon känner till ngr bra stigar i Luleå. Har
> införskaffat en ny cykel och är sugen på testa. Har kört ormberget men den är rätt tråkig,
> samma med mjölkuddsberget.

Hej o välkommen! Är det "vanlig" stigåka du är ute efter, inte dh?
Vad har du kört på Mjölkuddsberget/Ormberget - inte elljusspåren väl? Cyklar du elljusspåren på iaf Ormberget retar du löparna i onödan, då cykling ej är tillåten på de spåren...

Finns en hel del stig på Ormberget/Lerbäcken/utåt Hertsöträsket som är hyfsat tekniskt avancerade...
Svårigheten är att hitta dem då man är ny i området:)
Stigarna på Mjölkuddsberget är snällare rent tekniskt men det går att väva ihop några slingor som är riktigt bra att träna flåset på.

Annars finns det stigar mellan Björkskatan/Ormberget, i skogsområdet Norr Bensbyvägen.
Bergnäset runt elljusspåren samt utåt F21 har en hel del stigar, förvisso sandiga och snälla.
MTB-banorna vid Arcus? Dessa har varit uppmärkta, vet inte hur det ser ut där nu.
Vandringsleden från Porsön till Hägnan går fint att cykla med MTB.

edit: Gamla (grus)vägen från Gäddvik till Måttsund gillar jag, nu är den ganska löskörd av MX-åkare, men den går det att köra fort efter. Ute i Måttsund är motionspåren från slalombacken bort mot byn fina att cykla på.

Senast ändrad:
Luleå-tråden
MickeS skrev:
> Sgt_mac skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ny här på forumet, undrade över ifall någon
> känner till ngr bra stigar i Luleå. Har
> > införskaffat en ny cykel och är sugen på
> testa. Har kört ormberget men den är rätt
> tråkig,
> > samma med mjölkuddsberget.
>
> Hej o välkommen! Är det "vanlig" stigåka du är
> ute efter, inte dh?
> Vad har du kört på Mjölkuddsberget/Ormberget -
> inte elljusspåren väl? Cyklar du elljusspåren
> på iaf Ormberget retar du löparna i onödan, då
> cykling ej är tillåten på de spåren...
>
> Finns en hel del stig på
> Ormberget/Lerbäcken/utåt Hertsöträsket som är
> hyfsat tekniskt avancerade...
> Svårigheten är att hitta dem då man är ny i
> området:)
> Stigarna på Mjölkuddsberget är snällare rent
> tekniskt men det går att väva ihop några
> slingor som är riktigt bra att träna flåset
> på.
>
> Annars finns det stigar mellan
> Björkskatan/Ormberget, i skogsområdet Norr
> Bensbyvägen.
> Bergnäset runt elljusspåren samt utåt F21 har
> en hel del stigar, förvisso sandiga och snälla.
> MTB-banorna vid Arcus? Dessa har varit uppmärkta,
> vet inte hur det ser ut där nu.
> Vandringsleden från Porsön till Hägnan går
> fint att cykla med MTB.
>
> edit: Gamla (grus)vägen från Gäddvik till
> Måttsund gillar jag, nu är den ganska löskörd
> av MX-åkare, men den går det att köra fort
> efter. Ute i Måttsund är motionspåren från
> slalombacken bort mot byn fina att cykla på.

Hejsan!

Japp det är vanlig stig ingen downhill eller så. Frågade på ormberget om det var förbjudet men ingen visste, så jag får nog skamset säga att jag har cyklat via elljusspåren :(. Fast när jag har cyklat där så har jag inte mött någon så ingen skada skett :). Cyklade med en kompis till hertsöträsk, dock var det väldigt avancerat med massa sten (stora stenar). Hade ingen kontroll på cykeln och kändes mindre skoj, kanske om man får öva på ngt mindre avnacerat så tar man den bättre nästa gång :).

Arcus har jag inte testa, min kompis sa att det fortfarande var markerat. Dock skulle man vilja testa de förslag du har rekommenderat, mitt lokalsinne är liksom noll, samt som ny blir det svårt att navigera.

Finns inget "cykelgäng" man kan följa med?

Tack för svaret :)

Luleå-tråden
Vi som cyklar skog och hänger här i tråden, främst jag och Lumber (lever han fortfarande?), brukar blänka till när vi tänker köra stig. Blir kanske inte så ofta när jag tänker efter:)
Sebbe kör grusväg/snällare stigar när cx-lusten faller på och han är en bra guide:)

Men jag kör från stan i dag vid 1630 ut till Måttsund om du vill hänga på. T&R mer än 35km med fiina backar:) Kan visa lite stigar på vägen också om intresset finnes.

Annars kan man anmäla sig till STILs mailinglista på universitetets hemsa, de välkomnar även ickestudenter - fast de kör nog först till hösten när skolan öppnar igen...
de brukar vara ett bra gäng som kör.

I övrigt är det dåligt med MTBgäng som annonserar när de skall ut, iaf vad jag vet.
Cykelklubben har ingen organiserad mtb-träning, det är år och dar sedan det fanns...

Luleå-tråden
MickeS skrev:
> Vi som cyklar skog och hänger här i tråden,
> främst jag och Lumber (lever han fortfarande?),
> brukar blänka till när vi tänker köra stig.
> Blir kanske inte så ofta när jag tänker
> efter:)
> Sebbe kör grusväg/snällare stigar när
> cx-lusten faller på och han är en bra guide:)
>
> Men jag kör från stan i dag vid 1630 ut till
> Måttsund om du vill hänga på. T&R mer än 35km
> med fiina backar:) Kan visa lite stigar på vägen
> också om intresset finnes.
>
> Annars kan man anmäla sig till STILs mailinglista
> på universitetets hemsa, de välkomnar även
> ickestudenter - fast de kör nog först till
> hösten när skolan öppnar igen...
> de brukar vara ett bra gäng som kör.
>
> I övrigt är det dåligt med MTBgäng som
> annonserar när de skall ut, iaf vad jag vet.
> Cykelklubben har ingen organiserad mtb-träning,
> det är år och dar sedan det fanns...

Hade super gärna följt med idag, men är lite små förkyld och känner att orken skulle nog ta slut vid 1mil. Tänkte eventuellt ta mig ut kanske på fredag eller på lördag, kan du då? Eftersom jag är ny så måste jag säga att kondisen inte är så super bra :). Annars får du hojta till nästa gång du ska ut så följer jag med.

Ska kolla upp med STIL med, trist att det inte finns mera organiserade turer så att säga.

Luleå-tråden
surrade med jacob idag och han ska försöka hänga på dom måndagar han kan men nu är det tydligen vätten som gäller och nästa måndag är det jobb i stockholm, själv jobbar jag kväll nästa måndag..
@MickeS: måndagar ska ju vara lite lugnare ? så då passar din bedrövliga form som handsken...
kör man gemensamt kommer ju formen/farten automatiskt allt eftersom, istället för att mala på själv i makligt tempo och bonka efter 2 timmar..

Luleå-tråden
sebastian_nurmela skrev:
> @MickeS: måndagar ska ju vara lite lugnare ? så då passar din bedrövliga form som handsken...

Jovisst, om måndagsträningarna funkat som det var tänkt:) Fast det är väl bara att vi styr upp det bättre med att det är jämn lugn fart som gäller då, inte Mazzevansinnesförningar som trissar upp farten till 48+km/h i uppförsbackarna;)

När Eidegren var med och domderade, då var måndagspassen behagliga. Så vill jag att alla måndagar ska va=D

Men ok, då får jag väl ta tjuren vid spenen - är det väder nästa måndag så är jag på plats 1700, med farthållaren inkopplad på max 30km/h.
Sebbe: lägger du in på lck's hemsida att gemensamma träningen börjar då?

Luleå-tråden
Stockholmar'n på vit Canyon kommer till Luleå i juli och hoppas att de finns några som vill köra måndagar och kanske någon ytterligare dag i veckan fram till mitten av augusti. Det var ju jättetrevligt förra sommaren, tycker jag. Nu stundar VR för 5:e gången, men sen blir det semstercykling.

Luleå-tråden
wohoo !!! bra med ryggar jag kan gömma mig bakom, dock så är det nog under min semeter och det lutar åt bil mot estland..

@Mazze du kan ju köpa en moppe till frugan så du kan köra pace, antagligen enda sättet för dig att få bra fart träning tyvär..

Tillbaka
Topp