Luleå-tråden

Luleå-tråden
Jag kommer nog att delta ganska flitigt i Luleå CK träningarna till sommaren. Både måndagar och onsdagar om inte jobbet hindrar. Nu under vintern håller jag igång med skidåkning och en del trainercykling. Inte lika mkt som för några år sen men det får duga. När det gäller sommarens motionslopp så kommer jag inte ta det så allvarligt. Får se hur många det blir. De enda jag funderat på hittills är Rantrampet (Råneå)och Harrsvängen (Korpilombolo). Jag gillar den typen av enkla arrangemang.
/Ulf

Luleå-tråden
problemet är väl om det alls kommer förekomma några organiserade träningar.
i stort sett så är det gamla luleå ck gänget borta. Kör vi på som tidigare så lär vi inte vara fler än 2-4st varje gång, så nu gäller det att profilera sig och det kräver tyvärr lite ideellt arbete.

typ profilera sig på diverse forum, dom affärer som säljer cyklar och kanske även på ställen där dom kör spinning. behöver inte vara något märkvärdig utan det kan räcka med flygblad.

men man måste backa upp det också. går ju inte att annonserar ut om träning och ingen "ansvarig" dyker upp. kanske förutbestämda rundor så folk inte bli osäkra och tror vi ska cykla 16 mil.

men räkna med att vi antagligen måste börja från ruta noll..

Edit: kollade vättenrundan 2011 och det var 60 pers från Luleå så underlaget finns där..
2009 46st och 2010 50st..

Senast ändrad:
Luleå-tråden
Mmm!
Jag tror Sebbe har rätt, vi måste i så fall visa oss...
Annars får vi inga cyklister vare sig till klubben eller på träningarna...
Nu äre ju så att jag oftast kommer att träna själv enligt min planering i sommar, möjligen kan jag vika onsdagen till klubbträning...

Luleå-tråden
Mats, har du börjat bli en asocial träningsnarkoman?
Det finns hjälp för sånt vet du... ;-)

Sebbe har rätt i det han säger och trenden har varit tydlig ett tag bakåt.
Är det någon som har rätta känslan att vara eldsjäl i detta fall?
Sebbe???

/Janne

Luleå-tråden
Hej

Får man komma med en liten reflektion i all välmening. Jag började cykla landsväg i somras. Från början körde jag mest själv, jag tittade på Luleå CK hemsida och fick uppfattningen att man behövde vara en "erfaren cyklist" för att hojja med er. Om era "lugna" måndagspass står det:

"Måndagsträningarna fokuserar på jämt och ett lite lugnare tempo, träningen kräver dock att du är erfaren cyklist som kan ligga på rulle och har en grund kondition så att du orkar cykla i ett par timmar utan att behöva stanna och vila."

Jag tror att det kan skrämma bort nya medlemmar som just inte är så erfarna eller ens vet hur man ligger på rulle på ett säkert sätt. Det slutade med att jag startade en lite facebook-grupp som genast växte till ett 20-tal cyklister där man postar om man behöver en turkompis.
Jag har även kört ett par söndagsturer med CK-Sävast. Den turen är i luungt (tempo 25-29 kmh i ca 6-8 mil) och ALLA är välkomna, efteråt fikar vi och snackar cykel tillsammans på retro café.

Om man ska nå glada amatörer och få igång klubben igen tror jag att en liknade tur som är viktigt. Då behöver man inte känna sig för oerfaren och det hela blir en social grej. Det kommer även att leda till att mer folk kommer att få erfarenhet och således bli intresserade av övriga träningar. För cyklisterna finns, det tror jag alla har sett när ni är ute och kör. Som tidigare nämnt i tråden, 60 lulebor körde Vättern ifjol. =)

Med vänlig hälsning

Olov Stenlund
Luleå

Senast ändrad:
Luleå-tråden
Brollan: Börjat bli? Har man väl varit ett bra tag nu... ;-)
Jag gillar verkligen cykeln både som träningsredskap och som vardagsfordon...
Svårt det där med att hitta eldsjälar, de verkar vara ett utdöende släkte...
Men att dra träningarna, det hinner i alla fall inte jag med... Men om någon skulle vilja hänga med i sommar så går det givetvis bra...

Senast ändrad:
Luleå-tråden
Mats, även Åberg var med och åkte på träningarna tillsammans med alla även om det för han nog blev som ett återhämtningspass.

Undrar om inte jag (och cleas) var på flest träningar i sommras men trots det så kan jag inte säga att jag har tid att ta på mig detta kontinuerligt.

Pratade med Maths Sandberg förra helgen och han efterlyste någon som ville ta på sig lite mer, åtminstone någon fler som visade lite angagemang på hemsidan. Anledningen till att hemsidan blev som den nu är efter att jag slutade med den var att fler skulle kunna lägga in information på den själva och därigenom få ut information snabbare och sprida ansvaret.

Sebbe är ju en eldsjäl, kom igen nu Sebbe.
Och Mats du brinner ju för cykel och då måste du vara en eldsjäl... ;-)

/janne

Luleå-tråden
Ogami har nog rätt i det han skriver, många blir 'bortskrämda' då de tror att man måste vara elitmotionär för att hänga med på klubbträningarna. Sen har vi väl inte varit nog lyhörda när folk väl kommit utan kört för hårt med dem...

Skall man ha fasta träningstider behövs det nån som håller i dem, alternativet är ju som Ogami skriver att det måste finnas möjlighet att enkelt skriva in nånstans när man har tänkt spontanträna. Kanske komplettera hemsidan med en sån rubrik typ 'Spontanträning' där man kan lägga in som kommentar när/var man tänkt träna? Inte alla som fejsbookar (jag är en)...

Luleå-tråden
Brollan: Joo det må vara, men jag har fullt upp med min egen träning...
När jag inte tränar, jobbar, äter eller skiter så sover jag ;-)
Så det så!
Tyckte det var riktigt duktigt av mig att stå för bokningarna i Arcushallen nu i vinter...
Men i sommar så äre bara träning och lopp som gäller...
/Mats

Luleå-tråden
som jag sagt tidigare, då jag jobbar som jag kör 9 kvällar (12-21), varannan helg + delade turer (7-12)-(16-21) 4:e vecka
sedan när vi lägger vårt schema ska det sedan diffas hit och dit med 36 andra, så det man får i handen kan se ganska annorlunda i slut ändan, är det svårt att planera in något återkommande som tex måndagsträning på vanliga tider, givetvis kan jag dra iväg måndag kl:9 på morgonen, men då blir vi inte många, men varannan vecka fixar jag nog.

hemsidan är en annan sak, den lär inte ta alltför lång tid i anspråk.

motionslopp arrangerat av luleåck kan vi nog glömma dom närmaste åren tyvärr.

Luleå-tråden
Nu får jag bry mig lite...
Det jag inte kan förstå i hela diskussionen är varför inte Luleå som största stad i närområdet har så få anslutna cyklister till sin klubb, ni borde ha störst underlag att lyckas

Jag tror problemet är några punkter
1. Allmänheten som cyklar tror att Luleå CK är ett gäng elit som cyklar i 190km/h på alla träningar
2. Ingen utav Luleå CK styr upp verksamheten
3. Det blir en ond cirkel av engagemang, ingen vill ta på sig allt och då tar knappt nån på sig nått istället.

Vi övriga klubbar är nog överens, vi vill att ni i Luleå CK blir fler och fler så inte alla hamnar i samma klubb tillslut (eller väldigt få klubbar) då blir ju allt som ett KM på varje motionslopp. Nä för fanken, kom igen nu, värva lite medlemmar, rusta upp och bjud in folk till era träningar (fika rundor), börja från grunden och bygg, jag lovar att ni kommer ha 10-15st nya medlemmar i slutet av sommaren då.
Sprid information och fixa hemsidan (och skriv regelbundet där, skit samma vad ni skriver bara det är ofta) samt bjud in folk som är klubblösa på motionslopp att börja cykla med er, skidåkare, löpare osv finns det gott om som cyklar som komplement. Skulle ni som vi anslutit varje människa i sitt eget område som har en lite snabbare cykel så skulle ni bedömt ha 10ggr mer cyklister än vi i NybynsIK

Låter det rimligt? Se ljust på det och sluta se problemen, varje utav er gamla rävar kan göra lite av vad man känner skulle passa, då skulle det funka perfekt.

Ett exempel skulle kunna vara att byta samlingsplats till lite mer centralt, gör väl inget att man har en transportsträcka först, då blir ju ingen avhängd heller...tex pontushallen, då kan ni ju åka åt flera håll med era träningar och variera?!
Visst lugna träningar kanske inte är så inspirerade för er som cyklar fort, men ge er ut på en hårt kort runda innan då och rulla ur benen på den gemensamma träningen
Rätt tid att börja nu då det är säkert en del som tränar inför årets vätternrunda och snart kommer börja cykla ute...fånga in dom först

Kör hårt nu!!!

Luleå-tråden
Fixa hemsidan är det första, få till så man kan lägga in korta meddelanden eller frågor...
Som det nu är så kan bara de som är redaktörer skriva... Eller att man skriver i en gammal tråd... Inte bra...
Sen har Stefan rätt, byt samlingsplats för måndagsträningarna till en central punkt i Luleå!
Det säger jag trots att jag bor i sunderbyn... Men jag tror han har rätt...
Följ Sävast exempel med fikarunda på dessa måndagsträningar... Om jag hinner ska jag komma, gillar fika ju :-)

/Mats

Luleå-tråden
ska vi hyra in en konsult som fixar hemsidan ? tror faktiskt den dyker i februari ändå
då vi pröjsar för domänen www.luleack.se
edit: vi har betalt till den 12:e sedan antar jag att domänen försvinner..

Senast ändrad:
Luleå-tråden
Sebbe, det borde inte hända eftersom jag pratade med Maths S om detta för 2 veckor sedan.
Mazze! Skulle inte du börja med frukt och sluta med fikat???? ;-)
Varför inte Lulsundet som samlingsplats...... ;-)
/Janne

Senast ändrad:
Luleå-tråden
Brollan: Njaeee nää! Det är jordnötter som jag måste dra ned på... En djävla massa kalorier i dem... Cykelfika, dä ä nått helt annat dä :-)
Samlingsplats: Tja, gamla ok eller vid landstingshuset...

Sebbe: Jag menade bara att lule ck-sidan är så föråldrad att vi inte ens kan lägga in annat än kommentarer på redan gjorda inlägg... Det gör att man inte har någonstans att slänga in en fråga eller en vink om ett pass... Det är väl därför vi är här till exempel... Men det var absolut ingen kritik till dig om du nu trodde det...

Luleå-tråden
Sebbe: Nää! Det bör nog vara nån som håller på med sånt! Ingen i klubben som gör sånt då, hallå nån webb-kunnig, hoho? :-)
Få se om nån svarar...
PS Har precis beställ, kinahjul till tävlingshojen... DS

Luleå-tråden
Följer tråden med intresse som varandes en av de som försökt dyka upp på träningarna utan att ha varit med tidigare under åren. Cyklade lite med Alnö race team i Sundsvall och de har verkligen lyckats samla ihop ett stort gäng på några år. De körde typ måndagsträning med samma samlingspunkt och samma runda varje gång. Cirka 4 mil med tre grupper långsam medel och snabb. Alla grupper var ledarledda som såg till att tempo hölls och att trafiksäkerheten var så bra som möjligt. Långsam grupp startar först och snabb sist och anpassades för att gå imål ungefär samtidigt. Det drog mycket folk. Aktiv hemsida och nyhetsutskick via mejl när det är nåt speciellt på gång.

/Andreas, svart canyon

http://alnö-race-team.nu/j15/

Luleå-tråden
Sebbe: Domänen är fortfarande registrerad på mig av någon underlig anledning!! Så jag fick inbetalningen, som jag sedan förmedlade vidare till Maths S så jag tror att det undanröjde det problemet...

Som jag ser det så är väl hemsidans layout ok men innehållet gammalt och borde förnyas för att ha någon relevans i sammanhanget och det är där det brister. Fram för mera författare på hemsidan.
Men hemsidan borde ju bara vara ett forum för röster om vad vi gör, sedan är det väl det vi gör som är det viktiga och inte hemsidan?
/janne

Luleå-tråden
Jag kan tänka mig att börja nysta lite i hemsidan, men det är inget som är gjort i en handvändning. Det viktiga när det gäller hemsidan är dock att den är aktiv. Det måste vara enkelt att göra inlägg och fler måste göra inlägg. Jag ska kolla på vad det finns för plugins till WordPress för enklare forum funktionalitet utan att bygga ett separat forum.

När det gäller träningarna så behöver folk få en mer realistisk bild av hur det går till. Jag har ju trots allt kunnat hänga med på måndagsträningarna, så de allra flesta kan hänga med utan några större problem. Förra året startade måndagsträningarna lite för tidigt för mig dock. I år kommer jag nog att vara mer flexibel.

/Micke (svart canyon)

Luleå-tråden
Jag ska, men åker tidigt. Årsmöte TN 19:30 först...
Men vill du åka med, cykel på dragkrok isåfall...
En helt annan fundering, vi har tänkt köra nån sorts fyrkantenserie i sommar...
Min fundering är vart vi skulle kunna köra ett varvlopp?
Annat än ute vid F21..
Jag hade en fundering kring rundan med start/mål korsningen upp till Ormberget, riktning ormb-björks-porsön-björsbyn-zinken-ormb. Men jag vet inte om vi kan köra där med tanke på den nya cykelbanan som smalnar av zinksundsbacken?? Tanken är träningslopp, inga funktionärer, typ!
Förslag emottages tacksamt...

/Mats

Bilagor

• varvlopp.jpg
    varvlopp.jpg
    64.3 KB · Besök: 149
Senast ändrad:
Luleå-tråden
Mmm! Det är det jag misstänker, har en ide om en annan sträckning. Ormbergetsträckningen är 9.6km
Men den här är runt 10,5km, Start/Mål Gstad kyrkbyn-Rutvik-Kyrkbyn
Faan glömde rita in det, detta är också ett varvlopp så man rundar kyrkan när man ska ut på nästa varv... Men det kan vara trafik i rörelse här också...
Alternativt kommer man överens om att vända uppe i korsningen eller nått sånt...

Bilagor

• varvlopp2.jpg
    varvlopp2.jpg
    62.6 KB · Besök: 141
Senast ändrad:
Luleå-tråden
Nja tack kent!
Men det ska vara lokala träningslopp, så det kan ni ju köra när turen kommer till Piteå...
För visst är Haraholmen i Piteå :-)
Du får ursäkta om jag har fel ;-)
Det var tänkt att fyrkantens klubbarna ska arrangera lokala träningslopp ett eller två i sommar...
Därför jag förtvivlat försöker hitta några platser runt Lule för varvlopp, de bör väl vara runt 5-6km eller längre så man inte behöver snurra ihjäl sig :-)

Senast ändrad:
Luleå-tråden
OK.

Kan tänka mig att i piteå så lär vi försöka nyttja slingan ute på Lindbäcks stadium.
Får se om det blir av att köra i Arcus ikväll, eller om jag bara kör trainer hemma...ha en trevlig kväll.

MVH KW

Luleå-tråden
Ang. fyrkantsserien med två lopp i Luleå. Varför krångla till det. Mitt förslag är att köra ett linjelopp och ett tempolopp. Ta den vanliga Seletrundan som linjelopp. Kör den medsols (ett varv) med start och mål i Gäddvik på vanliga stället och gemensam utrullning till Kallaxrondellen, sen fri fart. Begränsad trafik på hela sträckan, bara högersvängar, inga flaggvakter behövs. Som tempolopp skulle vi kunna ta tempobanan Gäddvik-Bälinge fram och tillbaks, dvs 2 x 1 mil med separata tidtagningar och sammanslagning av totaltiden efteråt. Bägge loppen skulle kunna ordnas i samband med onsdagsträningar så arrangemanget är i praktiken redan klart. Vi från Luleå är kanske lite less på dessa banor men de som kommer utifrån kan nog uppskatta det.

Senast ändrad:
Luleå-tråden
ops länge sedan man var här. kom på att ni som har facebook please adda mig
då det kan vara lättare att styra upp gemensam träning och sådant. eventuellt får vi väl skapa en dedikerad sida kanske ett bättre alternativ

tänkte annars köra lite asfalt idag om någon är sugen

Luleå-tråden
oki skapade en grupp som heter luleå CK på facebook så joina..
grejen med facebook är väl att med FB apparna som finns till varenda telefon så kan det ju vara smidigt att nå ut med info ganska enkelt..

Luleå-tråden
Ok!
Det verkar vara intresse från nya motionscyklister att börja träna med Luleå CK!
Därför tänkte jag och Sebbe att vi tillsammans med er som varit med sen tidigare ska försöka
köra måndagsträningar planerat!
Jag är beredd att börja måndagen den 7 maj, kl 18 gäddviksbron södra sidan...
Men det krävs att fler än Sebbe och jag tar måndagsträningarna annas kommer det inte att gå... Vi behöver hjälp från er andra, jag vet att ni finns och läser detta kom igen nu!
Vi har runt 12-15 pass totalt att leda ett gäng glada cyklister på!

/Mats

Luleå-tråden
Mazze skrev:
-------------------------------------------------------
> Vi behöver hjälp från er andra...

Jag gör som vanligt och lovar högtidligt att jag hjälper till. I vilken utsträckning det blir får vi utvärdera till hösten =D

Meh, Sebbe, fejjan, på allvar? - jag som vägrat allt bloggande/tweetande/twittrande/facebookande hittills, nu har du fått mig in mig också i fårfållan:(
;)

Luleå-tråden
@micke nu måste du skaffa en smartphone också. Grejen var faktiskt att det är hyfsat enkelt att nå ut till folk om ändringar angående träning och sådan då det finns en facebook app till alla nyare telefoner, även min gamla pre 3G nokia från 2004. sedan var det så enkelt att skapa en "grupp".. typ klicka "skapa grupp..

Luleå-tråden
Bra Micke!
Va bra att vi kan hjälpas åt, ska också försöka ta nått pass i sommar...

Ang FB, du har som jag blivit därtill nödd och tvíngad :-)

/Mats

Luleå-tråden
Mazze skrev:
-------------------------------------------------------
> Ang FB, du har som jag blivit därtill nödd och tvíngad :-)

Ja, jag kan inte förstå vad det är för fel på gamla tiders kommunikationssätt såsom kulning och runstenar.

Tillbaka
Topp