Lund - Klosterängshöjden / Tjurbacken-mtb/cxspår?

• Trådstartare Trådstartare ALK
  • Start datum Start datum
Jepp, det där var jag det! Nu börjar det fyllas på lite på Strava, både på mtb och löpning. Kul att springa också, och lättare. Dags att ge sig ut och utmana i helgen alltså!

Vilken skillnad det är på hur upptrampad stigen är nu, bara sedan en vecka. Tyvärr har regnet i kombination med den härliga skånska leran också börjat göra det lätt klafsigt också på några ställen. Fast det är ju inte lerhål som i Skrylle, mer att det slirar och sprutar åt alla håll. Möjligen sjunker det undan lite vid uppehåll.

Försökte också fixa till lillkullen lite genom att försöka forma mer av en "hylla" där man körde på skrå uppför svängen, men vet inte om det egentligen blev nåt bättre.

Senast ändrad:
OK. Vi får se om spåret klarar vintern. Såhär svarade kommunen. Inte jag som har kontaktat utan en kollega.

Bilagor

• FE113AA5-0687-437B-BEDF-C8EF6B684DA4.jpeg
    FE113AA5-0687-437B-BEDF-C8EF6B684DA4.jpeg
    58.7 KB · Besök: 231
Jaha! Jag väntar också svar från henne i nästa vecka. Det ska bli intressant att få höra mer om planerna.

Jag såg just att Kinalampan challenge lagts ut i både Skrylles och Regnbågsbanans Facebookgrupper. Roligt att se!

Vad gäller de värsta blöta bitarna tänker jag att det finns tre alternativ: 1) köra på och ta fram slangen när man kommer hem. 2) dra om stigen lite, kanske bara någon meter åt sidan på de ställen där det bildas pölar vid regn, så att den ligger lite högre. 3) Ett lass grus, men det får nog avfärdas som önskedröm i nuläget.
Vi kör på och ser hur det funkar!

Hej,
Hittade denna i helgen när jag såg den lilla träskylten som sitter på vägen upp till tjurarna från Utbrytningsgränden. Vem är det som driver detta? Är det organiserat och "officiellt" eller skall man inte prata så högt om det? Verkar väldigt spännande och roligt i alla fall. Gick slingan med hunden och tyckte det verkar bra även om vissa partier såg rätt svåra ut. Är slingan inte avslutad för tyckte den slutade mitt i på vägen upp i serpentinsvägnarna nära vägen till Max IV och ESS? Eller var slutar slingan?

Spännande att följa! Mvh, Christopher

Hej! Kul att du hittade hit via skylten. Den här tråden är navet som allt utgår från. ALK kom med en utmärkt idé för ett år sen. Själv snitslade jag upp banan i gamla och nya spår nu i höstas. Andra har tyckt till, cyklat, nött och röjt lite. Det är alltså helt oorganiserat utöver den här pågående tråden. Om du läser den från början kan du följa det hela. Missa inte Stravautlottningen!

Stravasegmentet slutar strax innan "störtloppet". Jag har påbörjat markering av en fortsättning uppåt en liten bit, men det är inte så lätt att hitta än. Jag tror att det finns goda möjligheter att fortsätta dra stig därifrån, och kanske man kan lyckas undvika lera och alltför branta delar då. Om någon annan har lust att slå kloka huvuden samman och hjälpa till med både att spåna olika dragningar och konkret att sen trampa upp något vore det kul. Det skulle nog vara nyttigt med studiebesök på Regnbågsbanan eller liknande ställen också, tänker jag.

Jag fick svaret från Tekniska nämnden att det finns en rapport om möjlig utveckling framtagen, men i nuläget ingen finansiering. Så det verkar inte som att det kommer hända något på ett tag med byggande av aktivitetspark mm, som jag förstod det.

Hej,
Ok. Låter intressant. Men kommunen är "med på det" även om det inte finns någon finansiering? Tänker så att de inte stoppar och gör allt jobb ogjort? Om man nu vill engagera sig och hjälpa till lite tänkte jag.

Ha det fint!

chrer463 sa:
Hej,
Ok. Låter intressant. Men kommunen är "med på det" även om det inte finns någon finansiering? Tänker så att de inte stoppar och gör allt jobb ogjort? Om man nu vill engagera sig och hjälpa till lite tänkte jag.

Ha det fint!

Nej jag tror inte kommunen är involverad på något sätt. Jag kontaktade kommunen för att höra om de planer på att bygga en "aktivitetspark" som Sydsvenskan skrev om. Det är alltså de planerna som verkar sakna medel i nuläget.

Annars är stigen i nuläget lagd på mark som är helt oberedd, som inte sköts om och som används minimalt av andra (minimala konflikter) och sannolikt inte kommer att användas med tanke på läget ut mot motorvägen. Jag tänker att om man inte gör några stora ingrepp så skapar vi tillsammans bara någonting som kommer både oss och andra, tex löpare och folk på hundpromenad ;-) till nytta. Så man kan väl se det som ett slags vård av outnyttjade allmänningar?

Men du har nog helt rätt i att man borde etablera kontakt med kommunen om man ska lägga ner mer jobb. Vet man att man har ok därifrån och något slags ramar att jobba inom kan jag nog också tänka mig att lägga ner mer jobb på detta. Man ska bara få tummen ur...

Det är dags för en liten uppdatering i den här tråden med en rolig nyhet: Lunds kommun stödjer mtb-stigar på KÄH!

Det är kul att se att vi är flera som varit på Klosterängshöjden och cyklat genom hela vintern i lera och snö, och även varit där och pysslat om och röjt lite. Jag tycker att vår lilla skiss till stig klarat vintern väldigt bra, förmodligen för att tillräckligt många varit med och nött. Nu de senaste månaderna har den ju blivit torr och snabbare än någonsin.

Efter diskussionen i den här tråden tog jag kontakt med kommunen i vintras, och har sedan dess haft en dialog om att kunna göra någonting mer officiellt av det här. Jag var också på ett möte på Kristallen och diskuterade några olika visioner med olika ambitionsnivåer, där den enklaste är en slinga på 3-4 km på de östra och norra delarna mot E22.

Den ansvarige på kommunen var väldigt positiv till idéerna, men det har funnits en del frågor som de var tvungna att ta ställning till. Efter spänd väntan under våren har jag äntligen fått beskedet idag att kommunen vill anlägga en enkel slinga i samråd med de som är intresserade av att cykla där.

Eftersom jag inte vetat om det kan bli något av detta alls har jag inte gått ut med någonting tidigare. Jag har en del idéer om vad som skulle kunna byggas, men hoppas att vi kan bli några stycken som kan bolla idéer och driva detta vidare tillsammans i dialog med kommunen.

Här finns alltså möjlighet att vara med och engagera sig för stadsnära mtb i Lund. Om du vill vara med på något sätt och planera, bygga, eller bara har idéer, så skriv här eller skicka mig ett pm!

Raggamuffin sa:
Stiftelsen skånsk MTB-utveckling känns rätt väg att gå.

Absolut, det är på min lista att ta kontakt med dem. Jag tror att de kan ha mycket goda råd och kunskap att bidra med. De gör ett väldigt bra strategiskt arbete, och jag har tex kunnat använda deras förstudie om mtb i Skåne i kontakten med kommunen.

Men jag har också målet att vi ska kunna ha en lokal grupp som är drivande i detta, med folk som själva vill cykla där (oavsett hur mycket tid man vill lägga på detta).

Låter mycket kul! Bidrar för stunden enbart med att bumpa tråden. Bor ej i Lund, men börjar nytt jobb där på måndag. På sikt kanske det finns tid och energi att engagera sig.

tommykronstal sa:
Låter mycket kul! Bidrar för stunden enbart med att bumpa tråden. Bor ej i Lund, men börjar nytt jobb där på måndag. På sikt kanske det finns tid och energi att engagera sig.

Ja, hör av dig om du blir sugen framöver, och annars är det ju bara att komma och cykla också.

Kul att se att responsen varit så bra och att flera hört av sig så att vi verkar ha ett embryo till en stiggrupp redan.

Hej!

Vad kul att det verkar finnas en framtid för stadsnära cykling i Lund. Gått förbi den där skylten många gånger och undrat om det verkligen fanns ett cykelspår där inne i buskarna. Efter att ha hittat den här tråden så var jag ju tvungen att ta ett testvarv på slingan!

Det finns ju helt klart potential för att få ihop ett bra cykelspår i området! Dock känns det som att det kommer krävas lite markarbete för att få ihop slingan ordentligt. Kan ju vara att mina ben är för klena men jag hade nog behövt något platåliknande vid vändningarna i serpentinerna upp för höjden för att slippa klicka ur titt som tätt i stigningen.

Fick feeling i slutet av rundan och började vandra lite med cykeln för att försöka hitta någon väg för att kunna få ihop ett enklare varv, började trampa upp en liten stig upp mot "kammen av höjden". Uppe på "kammen" finns en redan befintlig upptrampad stig som leder upp till tjurarna varifrån man hade kunnat rulla ner till början av slingan igen. Bifogar bild från sträckningen nedan.

IMG_0459.jpg

Mycket roligt att det här lilla projektet kommit igång, om det behövs hjälp med spåret längre fram är jag gärna med och hjälper till!

Senast ändrad:
ASH sa:
Mycket roligt att det här lilla projektet kommit igång, om det behövs hjälp med spåret längre fram är jag gärna med och hjälper till!

Hej!

Kul att du också tycker det! Vi är ett gäng som bildat en stiggrupp och så sakteliga håller på att förverkliga det här. Det kommer absolut att behövas hjälp med spade, röjsåg, skottkärra mm framöver, och all hjälp kommer att vara varmt välkommen. Jag pm:ar.

Är ganska nyinflyttad i Lund och hittade denna tråden i förra veckan. Var ute o testade o körade där lite i söndags och tro det kan bli ett bra spår. Jag ställer gärna upp med röjsåg och kör en dag o hjälper till, men skulle nog behöva lite guidning isåfall så att det blir helt rätt.

Enitos sa:
Är ganska nyinflyttad i Lund och hittade denna tråden i förra veckan. Var ute o testade o körade där lite i söndags och tro det kan bli ett bra spår. Jag ställer gärna upp med röjsåg och kör en dag o hjälper till, men skulle nog behöva lite guidning isåfall så att det blir helt rätt.

Det låter alldeles utmärkt med lite röjsågs/trimmerhjälp när vi kommer igång och bygger i höst. Skicka ett pm så kan jag lägga till dig i stigbyggargruppen på Facebook.

Tja, detta har jag helt och hållet missat. Vad är statusen i 2019? Har växtligheten tagit tillbaka marken? Har tjurarna skrämt iväg nybörjare? Använder turister utsikten för att spana över motorvägen? Har EU claimat marken? Nåväl, jag är pappaledig så jag kanske tar en promenad där under förmiddagen (fredag)

Hej Karikari, Bankmannen och NLC!
Statusen är i korthet: Vi har haft en dialog med Lunds kommun, fått tillstånd att gräva enligt de planer vi presenterat på ett avsatt område, och har grävt och byggt under hösten och vintern.

Nu finns det en första ganska nybörjarvänlig grundslinga på plats som är så färdig att den går bra att cykla, även om den ska jämnas till, breddas och fixas på en del ställen. Den är en ca 700 m lång rundslinga och största delen utgörs av Stravasegmentet som NLC delade.
Vi är ett gäng som gräver då och då, men vi har nog alla haft svårt att hitta regelbundenhet i det pga tidsbrist, så bygget går framåt säkert men rätt långsamt. Det som är lite speciellt med området är att i princip all mark ligger i sluttning, så att man måste gräva in stigen i sluttningen en halvmeter (s.k. bench cut). Det i kombination med grässvål på tung lerjord gör att det är ganska arbetsintensivt att gräva stig. Vi får stöd och material från kommunen, så det enda som behövs för att fortsätta bygga ut är egentligen arbetstimmar. Sen finns det potential för massor kanske 3 km stig med massor av höjdmeter och roligheter, nästan mitt i stan. Varmt välkomna alltså att ansluta till den tappra skaran av stigbyggare, eller bara komma och nöta stig.

Facebookgruppen "Klosterängshöjden MTB" är bra om man vill ha info om vad som är på g. Vi lägger regelbundet ut stigbyggardagar. https://www.facebook.com/groups/2303796273177579/, eller skicka mig ett pm.

Regnet och avsaknaden av stövlar hindrade mig från att promenera i området men jag gillar verkligen initiativet och ställer upp!

Jag hoppar på facebook tåget.

Mycket bra initiativ!

Tror ni man behöver vara försiktig/undvika att cykla när det är väldigt blött? Hela kullen består väl i princip av lera...

Nej du behöver absolut inte undvika att cykla! Det blir lite slirigt på en del partier som vi inte hunnit grusa än, men små pölar blir det i princip bara precis i starten (ska grusas). I o m lutningen är det rätt väldränerat. Det är bara bra att köra och hjälpa till att packa till när det är lite blött!

Jag var ute och testade idag för första gången. Grymt att man kan ha detta så nära Ideon!

Såg att det har påbörjats ett nytt spår också, det har grävts en bit och är markerat en ny slinga.

Jösses vilket bra jobb på klosterängshöjden. Jag är i ett mindre chocktillstånd efter en promenad där idag över jobbet ni lagt ner. Grymt jobb.

Jag har för många barn och hobbies och är utan MTB så jag kan inte nyttja banan, men jag vill ändå tacka.

Skoj att du tycker det @ALK! Det går ju utmärkt att använda stigarna både till promenader och stiglöpning också. Vi bygger sakta men säkert vidare på det som ju från allra första början var din geniala idé.

För er som råkar ha en mtb i Lund: stigarna är snabba och fina nu, så det är bara att ge sig ut på några varv om ni behöver en kortrunda!

Om någon dessutom vill hjälpa till att gräva är vi på plats nedanför tjurarna ikväll från 18.30. Som vanligt finns också Facebookgruppen om man vill hålla sig uppdaterad.

Artikeln handlar om (del av) de eldsjälar som jobbar med spåret och att kommunen nu går in och hjälper bygget med maskin för att anlägga mer spår. Bra reklam både för sporten, banan och de som ligger bakom initiativet.

Här är artikeln:

Cyklade blåa och gröna spåret i måndags efter lite nattarbete. Riktigt bra fixat, lagom lätt för mig som är lite harig men vill lära mig hoppa bättre - fanns gott om möjlighet för det. Blev medlemskap direkt för att stötta de som lagt tid och svett på att fixa! Blir att ta MTBn till jobbet istället för cxn lite då och då!

Tog en liten rektur i regnvädret på väg hem igår, upp över Klosterängshöjden till tjurarna och ner på andra sidan. Går nog väldigt bra att köra sig trött här, men av det jag såg funkar det nog lika bra med CX som MTB för det blev mer grusgång än stig. Ska kolla mer noggrant någon dag med bättre väder.

Drygt 5 år senare - herrejösses vilken bana det blivit! Om man bara jobbat kvar där på IDEON-området...

Drygt 5 år senare - herrejösses vilken bana det blivit! Om man bara jobbat kvar där på IDEON-området...
Jag har faktiskt aldrig testat banorna, men jag är tillbaka på brottsplatsen (de vanliga haken runt Ideon/Lund N) nu, så då har jag väl slut på ursäkter.

Jag har faktiskt aldrig testat banorna, men jag är tillbaka på brottsplatsen (de vanliga haken runt Ideon/Lund N) nu, så då har jag väl slut på ursäkter.
Nu har jag testat! Sjukt bra nyttjande av den lilla kullen. Och sjukt trevliga spår trots att det regnade när jag körde. Ska bli kul att testa igen i uppehåll och dagsljus.

Stort kudos till er som byggt.

Hej alla!
Vi i föreningen har planerat ett lite nytt upplägg för våra aktiviteter under våren. Vi hoppas att ni både vill hjälpa oss med att jobba på banan, och hänga med på social cykling!
1) Stigbygge varannan torsdag.
Förra veckan hade vi sportovsuppehåll med stigbyggandet, men från och med med denna vecka drar vi igång med stigbygge, men varannan i stället för varje torsdagskväll. Som ni säkert vet är vi ett litet gäng som jobbar och har det rätt trevligt i ur och skur och mörker för att hålla banan i skick. Det är ju begripligt att alla inte är jättesugna på det. Men vi skulle verkligen behöva er hjälp! Man får så mycket mer gjort med fler händer. Därför hoppas vi att vi kan bli fler som vill komma och hjälpa till någon gång ibland. Vi kommer att lägga upp event här och i facebook-gruppen med lite bättre framförhållning.
2) Stigbygge helger.
Vårt mål är att ha fler arbetsdagar på helger. Under mars och april kommer vi att ha två arbetsdagar, lör el sön eftermiddag, så att vi kan jobba i dagsljus och hoppas på god uppslutning. Det är grymt när man är många som jobbar tillsammans och får en massa gjort! Event kommer.
3) social cykling
Vi stigbyggare behöver också tid att komma ut och cykla ibland! Så under våren kommer vi att köra social cykling varannan torsdagskväll. Tanken är att cykla och ha kul ihop, och öppet att hänga på för alla som är sugna. Start om två veckor, event kommer.
Hoppas att vi ses på ett eller annat sätt under våren!
/Styrelsen

Tillbaka
Topp