Lurad av sportson!

Lurad av sportson!
Jag är benägen att hålla med. Å andra sidan kanske man blir vårdslös med andras tid av att jobba som konsult och debitera alldeles för mycket pengar per påbörjad timme :-)

Men inte fasen ställer man sig och pillar med småsnuttar av gamla kedjor och försöker laga en betalande kunds gamla kedja, självklart byter man till en ny. Och visst, fem minuter kanske det tar om man stressar som fasen, men du kan ju inte bara debitera den tiden det tar att utföra arbetet exakt utan det ingår en hel del annan tid också, förberedelser och efterarbete. Det måste förstås nån betala för. Sen tillkommer kostnader för verktyg, lokalhyra osv.

Å andra sidan så är det förstås så som många säger, får man god service så återkommer man också för de dyra inköpen.

Lurad av sportson!
pröjsar man 500 för servicen så borde själva bytet ingå. Det är ju inte så att bytet tar en kvart extra utöver de 45 minuterna man redan betalar för.

Pröjsar man bara för ett kedjebyte så är det mer rimligt med 150 kr i arbete.

Lurad av sportson!
När får vi se en film med någon som byter en billig skitkedja (läs shimano) på 5min och gör ett bra jobb. Inget slarv och hafs, rätt längd och klägget avlägsnat. Jag tror inte jag fixar det i normalt arbetstempo iallafall.

//Erik

Lurad av sportson!
Personligen tycker jag att det låter rimligt med ungefär 30 minuters arbete totalt. Och jag håller med den som skrev någonting om att ha med privatpersoner att göra - Det är förbannat svårt att få privatkunder att förstå att de pengar man debiterar ska täcka ALLT som kostar i den egna verksamheten.

Minns ett mindre begåvat uttalande för några år sedan, från någon hög chef inom ett svenskt företag, ang. konsulter - "Ibland får jag en känsla av att vi betalar för våra konsulters kompetensutveckling." (Nähä?)

Lurad av sportson!
Vilken Sportsonbutik gäller det ? Jag är helnöjd med Sportson Barkarby men mindre nöjd med den på Kungsholmen. Orättvist att dömma alla butiker i "en kedja" lika (gäller även cykelringen).

Lurad av sportson!
det spelar ingen roll hur lång tid det tar. det som på en cykel tar 2 minuter kan ta 2 timmar på en annan, vilket många som betalar fasta priser för kan vara glada åt.

JT sammanfattade det hela bra i sitt senaste inlägg.

ursprungsfrågeställaren verkar ju inte bry sig så mycket mer i tråden...

Lurad av sportson!
Jag blev efterlyst av Mårten, så man får väl sticka in sin nuna på happy igen ;)

Det är tyvärr en utbredd uppfattning att en cykelreparation inte får kosta något. Går man till bilverkstaden eller tandläkaren är det bara att betala hutlöst för utfört arbete. Bilverkstaden tar ofta betalt för "monteringsmaterial" Dvs oljor, fett muttrar mm. Vilken cykelverkstad gör det? Det är ganska stora summor om året som avfettning, smörjmedel och skruv&mutter kostar som vi bara skänker bort i vår verkstad.

Arbetsprissättningen är en ganska komplicerad ekvation i en säsongsbransch. Även under inlämning och utlämning av en cykel tickar den anställdes lön på. En kvart tjugo minuter kan den hanteringen totalt ta - något som skall räknas in i timpriset. Dessutom skall timpriset sättas så att de pengar som tjänas under säsong skall garantera den anställde anställning även under lågsäsong.

Om vi nu återgår till trådens kärnpunkt - den omtalade kedjan.
Har inte verkstaden observerat den skadade kedjan vid inlämnandet av cykeln är det en en brist och då skall naturligtvis en dialog med kunden ske när skadan upptäcks och innan arbetet utförs.
Kostnaden för kedja och arbete verkar inte onormala. Det talas inte heller något om kedjans skick, men eftersom inte kasetten byttes bör den i alla fall inte varit allt för sliten.
Olika verkstäder har olika policy, men vi har alltid brutna förpackningar av olika kedjor för att knycka länkar som "transplantationsmaterial".

Lurad av sportson!
jag köpte en edge cykel på sportson (borås) o då sa dom 10 gratis servisar men dom blev du inte gratis för mig eller min polare.dom blåste mig på typ 550 kr för att justera saker mm

Lurad av sportson!
Efter att ha jobbat helger i cykelbutik ett par månader
känner jag mycket väl igen mig i följande citat (under inlägg).

15% av kunderna vet mer än 2 cykelmärken.
5% är nybörjare och har vart inne på HappyMtb/annat forum och läst en mening ur en tråd och tror att det vet massor om cyklar/cykelmek. En väldigt liten andel har koll.
Konstigt att affärerna tar betalt för arbetet man utför?
Överskatta inte cykelsvennson!

JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Ni har uppenbarligen inte en jävla susning om vad
> det innebär att varken driva företag eller att
> ha med svensson-kunder att göra...

Martin O skrev:
> Det är tyvärr en utbredd uppfattning att en
> cykelreparation inte får kosta något.

Lurad av sportson!
Det är ett mysterium att någon vill ta i cykelservice med de småpengar det handlar om, några få hundringar för att jobba med en ihoprostad cykel som inte tvättats på 12 år, bromsats på stål mot fälg sedan senaste Vattenfestivalen och som nu behöver "vårservas". Dessutom förväntas man ge någon sorts garanti på racklet efteråt.

De flesta andra som jobbar på timdebitering skulle ta 150 spänn bara för tiden det tar att gå till kassaapparaten och knappa in priset.

Kan man inte fixa själv får man betala folk som kan, precis som med allting annat i vår vackra marknadsekonomi.

Lurad av sportson!
Justja. Planekonomi i cykelverkstaden. Jag har försökt säga att det inte behövs, men det hjälper inte, Sportson har bytt belägg på min bakbroms fem gånger denna månad fastän jag inte cyklar. Det fåniga är att de sätter in Hayesbelägg i Avidbromsen. Men de säger att de har två pallar Hayesbelägg och att jag ska hålla tyst.

Nu kommer de här och ska byta växelvajrar på singlespeeden igen, måste släppa in dem, hejdå.

Lurad av sportson!
erik h skrev:
> Justja. Planekonomi i cykelverkstaden. Jag har
> försökt säga att det inte behövs, men det
> hjälper inte, Sportson har bytt belägg på min
> bakbroms fem gånger denna månad fastän jag inte
> cyklar. Det fåniga är att de sätter in
> Hayesbelägg i Avidbromsen. Men de säger att de
> har två pallar Hayesbelägg och att jag ska
> hålla tyst.
>
> Nu kommer de här och ska byta växelvajrar på
> singlespeeden igen, måste släppa in dem, hejdå.

Bra liknelse! Förstår du nu vad en planekonomi är, jonzén? Det har liksom inte med skattetryck att göra. :-)

Lurad av sportson!
Harharhar... Har man jobbat i en cykelbutiksverkstad så vet man att det är reparationerna som är kassakon. Varje dag hela våren och långt in över sommaren så var det "gamle goa 50k kling" i kassan och då var service och punkorna bland det mest lönsamma man kunde göra. Slita av däcket, in med ny slang inköpt för 10 kr, kränga på däcket, pumpa upp, ta upp till kund, 150kling i kassan. Nästan som att sno godis av barn...

De värsta ihoprostade fuldamhojarna var en minoritet i cykelgruvan, men när de dök upp kostade de oftast som en ny hoj när de var klara... Och de betalades glatt av sina ägare bara för att få rulla vidare på sina "kultiga" gamla vrak. Kling i kassan igen och alla bakom disken smajlade glatt. På någon annans bekostnad...

Kanske inte IT-bubbla pengar men de som äger den butiken kör både Audi och Ducati mellan jobb, villa, sommarhus och båthamn.

Inte för att jag gillar dem (de är ju motbjudande kapitalistsvin som revolutionen kommar att hantera efter behov) men ville ge lite mer nyans i frågan...

Senast redigerad av en moderator:
Lurad av sportson!
jag har ingen positiv upplevelse av sportson på kungsholmen what so ever. de har ett otroligt drygt bemötande när man är där, framförallt butikschefen. jag gav en lista på exakt vad som var fel med min hoj, det behövdes nya kullager i bakhjulet, ny kedja, spännande av ekrar, ny axel i bakhjulet då den nuvarande är böjd, nya bromsbelägg och lite fett och rengöring av bottom bracket men när jag efter över en vecka fick tillbaka den hade de satt lite fett på droppern och fipplat med växlarna och ingenting mer än så, detta fick jag betala 700 spänn för och fick heller inget riktigt svar när jag ifrågasatte varför ingenting blivit gjort på den trots att både chefen och mekanikern var på plats. nu står jag inför kommande race med bromsar som inte tar och en cykel som klonkar,skramlar, krasar och beter sig jävligt konstigt under mig. rekommenderar ingen att serva sin hoj på sportson kungsholmen om önskan är mer än slangbyte och pill på växlarna för i övrigt tycks de helt odugliga tyvärr. men fakturera är de bra på!
tacka fan för trailstore i nacka och cykloteket i bromma där mekanikerna faktiskt kan meka och där man tror på återkommande nöjda kunder, inte fan köper jag nästa hoj på sportson i alla fall.

Lurad av sportson!
jag har ingen positiv upplevelse av sportson på kungsholmen what so ever. de har ett otroligt drygt bemötande när man är där, framförallt butikschefen. jag gav en lista på exakt vad som var fel med min hoj, det behövdes nya kullager i bakhjulet, ny kedja, spännande av ekrar, ny axel i bakhjulet då den nuvarande är böjd, nya bromsbelägg och lite fett och rengöring av bottom bracket men när jag efter över en vecka fick tillbaka den hade de satt lite fett på droppern och fipplat med växlarna och ingenting mer än så, detta fick jag betala 700 spänn för och fick heller inget riktigt svar när jag ifrågasatte varför ingenting blivit gjort på den trots att både chefen och mekanikern var på plats. nu står jag inför kommande race med bromsar som inte tar och en cykel som klonkar,skramlar, krasar och beter sig jävligt konstigt under mig. rekommenderar ingen att serva sin hoj på sportson kungsholmen om önskan är mer än slangbyte och pill på växlarna för i övrigt tycks de helt odugliga tyvärr. men fakturera är de bra på!
tacka fan för trailstore i nacka och cykloteket i bromma där mekanikerna faktiskt kan meka och där man tror på återkommande nöjda kunder, inte fan köper jag nästa hoj på sportson i alla fall.
Kraftfull motåtgärd får man säga med nobben av alla Sportson butiker i framtiden. Rent logiskt borde det ju inte behöva betyda per automatik att en hel butikskedja inkl. alla övriga anställda är dåliga pga att du fick ett dåligt samt slarvigt bemötande på Sportson Kungsholmen men jag förstår självklart att du är besviken. :confused: Sportson har väl i och för sig haft en hel del problem senaste åren (nedlagda butiker etc) men jag är ej insatt.

Senast ändrad:
Lurad av sportson!
Kraftfull motåtgärd får man säga med nobben av alla Sportson butiker i framtiden. Rent logiskt borde det ju inte behöva betyda per automatik att en hel butikskedja inkl. alla övriga anställda är dåliga pga att du fick ett dåligt samt slarvigt bemötande på Sportson Kungsholmsen men jag förstår självklart att du är besviken. :confused: Sportson har väl i och för sig haft en hel del problem senaste åren (nedlagda butiker etc) men jag är ej insatt.
nu sågade jag inte hela kedjan heller utan främst butiken på kungsholmen. de på södermalm är faktiskt relativt trevliga och hjälpsamma men pengarna landar i slutändan i samma djupa fickor och dit tänker inte jag putta mina hårt intjänade slantar längre, kalla det kollektiv bestraffning eller vad du vill men så blir det nu. kanske att samma beteende har visats i andra butiker och därav att de läggs ner en efter en. men man kan ju tycka att åtminstone butikschefen skulle ha ett gott bemötande gentemot sina kunder. speciellt när bolaget jag jobbar för även är deras absolut största kund på förmånscyklar vilket de tjänar multum på.

Lurad av sportson!
Trist när det inte funkar bra, men Sportson i Uppsala har varit riktigt bra med Thomas "Rasken" Rask vid rodret. Undrar dock seriöst hur det är med de Sportson-butiker som finns i Göteborg, är det någon som är särskilt bra? Tacksam för info.

Lurad av sportson!
Trist när det inte funkar bra, men Sportson i Uppsala har varit riktigt bra med Thomas "Rasken" Rask vid rodret. Undrar dock seriöst hur det är med de Sportson-butiker som finns i Göteborg, är det någon som är särskilt bra? Tacksam för info.
I Gbg finns det gott om nisch-verkstäder så man behöver inte gå till Sportson. Trek-stores verkstad är bra. Art-V är bra. Veloform är bra. Elcykelbutiken är bra. Vart man går beror lite på vilken typ cykel man vill ha hjälp med..

Lurad av sportson!
Tidigare har väl i alla fall sportson i Järnbrott haft ganska bra rykte. Men jag har ingen egen erfarenhet som styrker det i modern tid.

Lurad av sportson!
Brukar mest beställa från Düsken och meka själv, men har varit inne på Sportson i Järnbrott en del när det varit nödfall. Har inte haft inne någon cykel hos dem, men alltid fått bra hjälp.

Några historier därifrån:
  1. När jag var väldigt färsk på det här med cykelmek hade jag en gammal räser som "hoppade till" en gång per bakhjulsvarv. Tog med mig bakhjulet till Sportson och en mek där identefierade snabbt att jag skruvat åt muttern på ventilen innan jag satt på däcket, så att slangen hamnat i kläm mellan däckkantet och fälgen. Han tömde ut luften ur slangen, lossade på muttern och pumpade upp det igen så den slangen hamnade rätt. Kostade gratis. 🙂
  2. Cyklade på samma cykel som ovan och blev påkörd av någon tant vid rondellen Radiovägen/Antenngatan, framhjulet blev helt bananformat. Gick med cykeln till Sportson (som som tur var låg väldigt nära) och där tittade en mek på det och konstaterade att de inte hade grejer för att hålla på med så gamla hjul, och att gaffeln nog också blivit skev. Fick dock tips om Haga Nygatan Cyklar som kanske kunde fixa det. Och han på Haga Nygata fixade det utan problem; ny fälg + ekrar + omekring + riktning av gaffel gick på 600 eller 800 har jag för mig? Täcktes av påkörarens försäkring.
  3. Råkade köpa fel bussningsset till en bakdämp från düsken (fox-bussning och rockshox-pinne/spacers), visade sig att man behövde en annan bussning för rockshox pinner/spacer-settet; det hade dem i gömmorna på Sportson.
  4. Var runt i flera cykelbutiker på jakt efter lagerkulor till ett nav: Sportson Kålltorp, Sportson Vasastan, MTBstore, och Trek (glömde kolla med affären på Haga Nygata, han hade nog fixat det 😅); till slut kom jag till Sportson Järnbrott där en schysst mek letade upp en uppsättning lätt begagnade kulor som jag fick gratis. 🙂

Senast ändrad:
Lurad av sportson!
jag har ingen positiv upplevelse av sportson på kungsholmen what so ever. de har ett otroligt drygt bemötande när man är där, framförallt butikschefen.
Trist
Jag har det senaste året anlitat Sportson Farsta ett par ggr och jag har bara positivt att säga om dem.
Tex shimsade de två par hjul med CL-skivor helt gratis åt mig, trots att jag inte hade bett dem om det!
"Men hämta dina andra hjul så fixar vi det åt dig"

Lurad av sportson!
Trist
Jag har det senaste året anlitat Sportson Farsta ett par ggr och jag har bara positivt att säga om dem.
Tex shimsade de två par hjul med CL-skivor helt gratis åt mig, trots att jag inte hade bett dem om det!
"Men hämta dina andra hjul så fixar vi det åt dig"
Jag har också bara gott att säga om Sportson Farsta. Några av alla saker de gjort:
1. När jag skulle fixa till min gamla racer inför försäljning behövde jag en pryl (kommer inte ihåg vad) och de hittade den i en bra-att-ha-låda efter säkert 10 minuters letande. Jag betalade betydligt mindre för prylen än arbetskostnaden för att leta reda på prylen.
2. Din Ultegra Di2 framväxel gick sönder på en importerad cykel. Cykelmeken övertalade Shimano att ge mig en ny växel trots att cykeln inte var helt ny.
3. Gratismek av framväxel på en gammal pendelcykel när jag trodde att jag behövde köpa en ny växel.
4. De har hittat fel som butiken där jag köpte en cykel inte hittade, för kladdigt fett i ett frihjul på en splitt ny cykel.
5. Min pendelracer (inte köpt där) fick en riktig första genomgång efter flera års pendlande och de fixade precis allt som behövdes för att få en "nykänsla" (vilket jag inte fick efter köpet hos TCM).

Lurad av sportson!
fast bromma har bytt personal o långt i från lika god service numera.. dock e gamla bromma personalen inte långt bort för hela gamla gänget är på nya butiken cykelkraft i solna

Tillbaka
Topp