Lux Trail CF7 Float SL svårt att uppnå fjädringsväg.

Lilk

Aktiv medlem
Tja! Vi fick precis hem en Lux Trail CF7 till damen. Inställd efter sag runt 28-30% får hon inte ut mer än ca halva fjärdingsvägen på bakdämparen. (120-125psi).
Sänkt till 100 psi kan vi få ut 35-40 mm, (av 50mm stroke). Men inte mer. Returen känns väldigt segt även helt öppen med så svag fjäder, så den packar ihop och använder ca halva fjärdingsvägen lite för fort och sen nästan ingenting. Vad ska man göra ? :)

Har den remote lock med vajer? Kolla så inte vajern är för lös/spänd så den ligger ”halvlåst” i öppet läge.

Har den remote lock med vajer? Kolla så inte vajern är för lös/spänd så den ligger ”halvlåst” i öppet läge.
Yes den har remote. Kom levererad såpass löst att den inte kunde låsa varken gaffel eller dämpare. Har spänt upp den, så lite som möjligt och så att den ändå låser i låsläget.
Om jag lägger av vajern ifrån förspänningen verkar den inte heller mjukna signifikant vid lite känn på den inne, men har inte cyklat i den konfigurationen så vet inte om det gör skillnad på Stig. Är det möjligt att fox-remoten som skickas med drar mindre kabel än vad dämparen behöver för att både kunna vara helt öppen och låst i resp ytterlägen?

Verkar som den har separat lsc också eller det är en annan variant?

Se till att utjämna negativa kammaren enligt manual

Verkar som den har separat lsc också eller det är en annan variant?

Se till att utjämna negativa kammaren enligt manual
Tror inte det. Är med remote. Har utjämnat supermycket, tagit av och kollat men ingen token att plocka ur.

Nu verkar den dock ha givit med sig lite och ger ev lite mer fjädring. Om jag som väger 8 kg mer eller så tar cykeln med ca hennes inställning (112psi eller så) får jag 32%sag (16mm) och om jag tar sats, komprimerar fjädringen, får till ett litet hopp och landar i en huck, använder jag 42/50mm. Hade förväntat mig lite mer, speciellt med tanke på att den är nu rätt soft initialt och SAG är lite väl högt. Men man kanske ska ha reserver för att panga in i saker med betydligt högre rörelsesenergi..?

Tillbaka
Topp