Lvg aerodynamik - bredd styre ?

Gano

Aktiv medlem
OK lite nörderi kommer här.

Jag såg en artikel som påstod att om man går ner en storlek, typ från 44 till 42 cm, så har det lika stor inverkan som om man byter till aerohjul med högre profil? Det påstods att det sänkte luftmotståndet med 2-3%. I samma artikel sa man att en sänkning av styret med 2 cm gav närmare 5% lägre luftmotstånd (vilket låter rimligt). Sedan figurerar det en massa artiklar om bikefit där man absolut ska ha samma bredd på styret som man har axelbredd. På nåt ställe läste jag att med ett smalt styre "hamnar man i bredd med händerna mitt framför benen och benen får då ta emot turbulent luft, vilket sänker luftmotståndet vid benen".

Sedan har jag följt Hambini och hans byggande av en aerocykel, och han har satt ett 38 cm styre på den cykeln. Styret absurt lågt dessutom. Velodromcyklar har väl typ 30-32 cm bredd.

Vad använder lvgcyklister på Happy för bredd ? Nån som bytt till smalare eller bredare? Själv kan jag inte byta och testa så lätt: integrerat styre med allt invändigt. Bytte själv styre på förra cykeln men det var innan jag skaffade wattmätare...så jag har ingen aning vad det ger.

Jacke89

Aktiv medlem
Bytte från ett vanligt 42 till zipps SL70 aero 40cc Visst kändes de lite smalt och så från början men nu är det bara skönt men vill nog inte ha nåt smalare.

nieves

Aktiv medlem
Så brett det bara går, 44 eller 45cm. Jag kör ofta långt och då är bekvämlighet viktigare än luftmotstånd. I dom låga farter jag kör i spelar det mindre roll. Dessutom gillar jag motvind så det är inte så noga. Det tar bara lite längre tid att komma fram och då får man hålla på längre vilket är premium.

Lejon

Aktiv medlem
Jag vill köra så kort tid som möjligt. För mig är det premium. Därför har jag 36 cm breda styren. Jag har inte upptäckt några nackdelar men teoretiskt ger det mig en hel del aerofördelar. Jag tror en viss placeboeffekt kommer som bonus också.

Nackdelen med för smala styren ska vara, om jag inte minns fel (tror det var Swiss Side som tog upp det i en video), att de får en att klämma upp axlarna och skuldrorna vilket resulterar i ytan som träffas av vinden i själva verket ökar.

Själv kör jag med 40 cm, men i nästa hojbygge lär jag använa 38 cm. Är ändå ingen vidare spurtare.

mzi

Aktiv medlem
Det är just det som man är på väg bort ifrån. Bredare än axeln på grus och långfärd, smalare än axeln på landsväg.

NLC

Aktiv medlem
Nackdelen med för smala styren ska vara, om jag inte minns fel (tror det var Swiss Side som tog upp det i en video), att de får en att klämma upp axlarna och skuldrorna vilket resulterar i ytan som träffas av vinden i själva verket ökar.
Det hade man velat se siffror från verkligheten för att tro på och inte bara FME beräkningar för

Tempopinnar sitter ju rätt tät.
liksom

bllx

Medlem
Det hade man velat se siffror från verkligheten för att tro på och inte bara FME beräkningar för

liksom
Låter bakvänt ja. Högre axlar och skuldror brukar, för mig i alla fall, medföra lägre överkropp och därmed att huvudet är lägre. Och så sticker axlarna mindre ut från kroppen.

Men hur gör man för att få plats med knäna och armbågarna när styret blir (ordentligt) smalare? Med ett tempostyre går det ju bra att köra smalt då man har rätt mycket mer reach.

Lejon

Aktiv medlem
Låter bakvänt ja. Högre axlar och skuldror brukar, för mig i alla fall, medföra lägre överkropp och därmed att huvudet är lägre. Och så sticker axlarna mindre ut från kroppen.

Men hur gör man för att få plats med knäna och armbågarna när styret blir (ordentligt) smalare? Med ett tempostyre går det ju bra att köra smalt då man har rätt mycket mer reach.
Smalare styre medför att man behöver längre reach. Så ny ram eller ny styrstam också. Annars blir det lätt kajko.
(Jag förstår att ovanstående låter heeeelt sinnessjukt för vissa mtb-are med baggybyxor men olika mål med cyklingen kräver olika utrustning.)

Raggamuffin

Aktiv medlem

Kika på deras sida, de brukar aldrig hävda något utan att presentera resultat där från vindtunneln.

mzi

Aktiv medlem
Jag skulle också vilja ha siffror på det. Just en hjulmånglare vill nog inte att den största areovinsten är ett styre för 2000kr.

nisseson

Aktiv medlem
Smalare styre medför att man behöver längre reach. Så ny ram eller ny styrstam också. Annars blir det lätt kajko.
(Jag förstår att ovanstående låter heeeelt sinnessjukt för vissa mtb-are med baggybyxor men olika mål med cyklingen kräver olika utrustning.)
Finns det någon tumregel på hur mycket längre reach som behövs för att gå från t.ex. 40 till 36 cm? Tänker på liknande för höjning/sänkning av styre.

Stumpy

Aktiv medlem
Att flytta in en arm 1-2 cm kan inte ge ens 1 mm skillnad i total reach (utan att ha räknat på det).

Raggamuffin

Aktiv medlem

Gano

Aktiv medlem
Jag chansade och tog 38 cm när jag bytte cykel förra året, det var det smalaste man kunde välja. Ramen är 56, så enligt de gamla reglerna hade det väl suttit 44 eller t o m 46 cm där. Ökade från 110 till 120 mm på styrstaget. I början kändes det som att sitta på en smal planka, men har vant mig nu.

Eric1n

Medlem
Gick från 44 till 41cm för 2 säsonger sedan, känns som att köra en buss när jag provar en cykel med 44 nu. 192cm lång och bredaxlad.

Singular

Aktiv medlem
Jag sitter normalt på strl 55/6/7 och har tidigare som standard 38 c-c i styre. Är dock snyggt slank om axlarna, så har de senaste två säsongerna testat ett styre som är 36cm på snabbracern och det har funkat oväntat bra.

hm

Aktiv medlem
När styret väl blir smalare än axelleden borde väl reachen minskas;)
Jag har alltid kört 40cm

Gano

Aktiv medlem
Hittade inte den men här t ex
Är intresserant.
1,4 W är ju 1,4 W. Men jag undrar hur det hade varit med en människa i sadeln. Luften som träffar styret bromsas ju upp och blir turbulent, och det som är bakom får då mindre luftmotstånd? Just den luften borde träffa benen. Grejen just med styrets bredd kan vara att händer/armar ska hamna i rak linje rakt framför benen, och vad pratar vi om då? Har man 30 cm mellan knäna c/c när man sitter i sadeln? 30 cm styre känns spännande.....

Jo och så hade jag en trimmad Zündapp KS50 när jag 15. Som alla andra i svenska småstäder på 80-talet. Först trodde man att man blev snabbare om man hukade sig ner över styret, men det snabbaste var att ta upp fötterna på tanken framför sig, det var en jäkla skillnad. Lite OT kanske, men det var bredden på profilen som exponeras mot luft där också.

Singular

Aktiv medlem
1,4 W är ju 1,4 W. Men jag undrar hur det hade varit med en människa i sadeln. Luften som träffar styret bromsas ju upp och blir turbulent, och det som är bakom får då mindre luftmotstånd? Just den luften borde träffa benen. Grejen just med styrets bredd kan vara att händer/armar ska hamna i rak linje rakt framför benen, och vad pratar vi om då? Har man 30 cm mellan knäna c/c när man sitter i sadeln? 30 cm styre känns spännande.....

Jo och så hade jag en trimmad Zündapp KS50 när jag 15. Som alla andra i svenska småstäder på 80-talet. Först trodde man att man blev snabbare om man hukade sig ner över styret, men det snabbaste var att ta upp fötterna på tanken framför sig, det var en jäkla skillnad. Lite OT kanske, men det var bredden på profilen som exponeras mot luft där också.
Jag tror att det är både Cd och A som förändras med nämnda fartställning på mopeden (det är väl antagligen halare med den, om än lätta, kilform som uppstår). Cylindrar (dvs ben...) är ju skit ur aerodynamikhänseende, så att ta bort dem från sidan av knallerten är nog gynnsamt.

Lejon

Aktiv medlem
Man ska tänka som man gjorde förr i tiden och försöka forma kroppen till en liten pil.
Lex Job Andersson.
Smalt styre långt fram = mer pilform = bättre.

NiclasY

Aktiv medlem
Kör 38cm sedan många år, trots rek om 44cm. Inte lika bra kraft när man står upp och bryter, men annars inga nackdelar.

Gano

Aktiv medlem
Jag tror att det är både Cd och A som förändras med nämnda fartställning på mopeden (det är väl antagligen halare med den, om än lätta, kilform som uppstår). Cylindrar (dvs ben...) är ju skit ur aerodynamikhänseende, så att ta bort dem från sidan av knallerten är nog gynnsamt.
Men visst känner man behovet att dra bort 5+5cm grepplinda från styret. Bara för att.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer