[lvg] Bästa vägen Helsingborg - Malmö

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Jag bor i Malmö och jobbar i Helsingborg. Tänkte börja träna inför vätternrundan genom att ta med mig cykeln på tåget till Helsingborg och sedan cykla hem igen. Finns det någon som har bra koll på vilken väg som är den bästa cykelvägen, har hört att det är förbannat mycket lastbilar på E6:an ;)

Nu har jag aldrig cyklat där, men från en karta så känns väl 109-110-104-108 som ett hyfsat vettigt alternativ? Eller är de också för trafikerade?

har inte heller cyklat där precis ,men jag hade satsat på och köra längs kusten där det finns lite mindre vägar och finare utsikt ,för slättlandskapet är ju inte så roligt(tycker jag),så jag hade siktat på rydebäck-glumslöv-barsebäck-löddeköping-lomma typ.
god tur

Den vägen som fafabesa skriver är väl närmast och smidigast och går bra att cykla. Vill du ha variation kan du cykla upp via lund, kävlinge, tågarp, vallåkra typ. Men hela skåne är ju bara som en stor smörgåstårta med småvägar. Det är ju bara att cykla, svänga lite till höger och vänster och ta för sig.

Problemet som jag ser det är att ska man hålla sig till mindre vägar så har man en tendes att alltid hamna i Landskrona på något sätt. Landskrona vill jag för allt i världen undvika.

Mycketvillhamer skrev:
-------------------------------------------------------
> Problemet som jag ser det är att ska man hålla
> sig till mindre vägar så har man en tendes att
> alltid hamna i Landskrona på något sätt.
> Landskrona vill jag för allt i världen undvika.

Haha jag förstår dig! När du kommer upp till häljarp kan du kör ut mot asmundtorp och sen ta dig ner mot härslöv

Ett väldigt trevligt alternativ är att ta båten över till Helsingör och sedan köra kustvägen ner till Köpenhamn. Då slipper du definitivt Landskrona.

/elling

Har cyklat sträckan flera gånger. Det blir strax över 7 mil över landskrona och lödde - alltså vägen närmast vattnet. Landskrona är lite struligt men söder därom blir det fint

olaf skrev:
> Har cyklat sträckan flera gånger. Det blir strax
> över 7 mil över landskrona och lödde - alltså
> vägen närmast vattnet. Landskrona är lite
> struligt men söder därom blir det fint

Hur har du tagit dig förbi surhålet då?

Man kommer in vid kastellet, skumpar över den antika gatstenen, gör en vänstersväng om den lilla parken med a-lagarna, kör vidare längs järnvägen, cyklar över gatan som går till stationen, fortsätter framåt, över en ny gata, under viadukten och därefter kan man peta in en högre växel och börja vissla igen.

Jaha, då var turen tagen för första gången, 8,3 mil blev det och det tog alldeles för lång tid. Snittfarten blev ynka 24 km/h. Jobbigt som fan var det också då det blåste en enveten rak motvind som kändes som att den nådde stormstyrka, särskilt på rakan mot Barsebäck (gjorde den givetvis inte men det blåste friskt och jag är på gnällhumör). Blev tvungen att stanna till på golfklubben och proviantera choklad för att orka ta mig hem.

Givetvis krånglade jag bort mig i surhålet Landskrona med och det tog en liten stund och några vänligt ställda frågor (man vill ju inte åka på stryk) för att komma på rätt spår igen.

På det hela taget var det tamejtusan jobbigare att ta mig hem från jobbet på cykeln än att köra vasaloppet.

Jaja, jag får tacka vinden för den fina extraträningen jag drog på mig och får i samma veva skylla mig själv som inte tar ett tramptag på ett år och sedan ger mig på att trampa runt 8 mil i motvind.

En positiv sak finns att nämna, bakänden kommer trots allt inte behöva någon sittring, jag sitter faktiskt t o m ganska bekvämt i skrivandes stund.

Mycketvillhamer skrev:

> Jaja, jag får tacka vinden för den fina
> extraträningen jag drog på mig och får i samma
> veva skylla mig själv som inte tar ett tramptag
> på ett år och sedan ger mig på att trampa runt
> 8 mil i motvind.

Ingen liggcykel?

Ludvig skrev:
> Varför är ni så rädda för Landskroniter?
> Dom skjuter bara på varandra, inte på
> turister...

Jag är inte rädd längre, för jag har hittat en väg runt sjävla smeten så att man kan hålla hög fart genom nästan hela Landskrona. Svänger vänster i första rondellen och följer ringvägen till stationen och sedan är det fritt fram igen.

Hur är det att cykla mellan Helsingör och Köpenhamn? Båten över från Helsingborg och på något sätt över bron till Malmö. Säkert mycket dyrare alternativ, men att pendla hem från jobbet via Danmark skulle vara som en semester i sig.

Att cykla mellan Helsingör och Köpenhamn gör man lätt via kustvägen. Problemet blir när du kommer till Köpenhman. Där gäller det att hitta rätt när man skall till Hovedbangården, det kan vara ganska lurigt.

//Ola

Tillbaka
Topp