(LVG)Beg kolfiberram, är det lönt att köpa?

elling

Aktiv medlem
Efter att en cykelkompis köpt sig en kolfibercykel (Wilier, Le Roi) har jag ett sådant habäger efter kolfiber. Då jag inte är lika rik som nämnda cykelkompis är mitt enda alternativ att köpa begagnat.

Därav undrar jag följande. Är det lönt att köpa en begagnad kolfiberram, eller för den delen kolfibercykel, med ett par år (max 4 år) på nacken? Jag är inte ute efter några svar om att köpa begagnat i allmänhet utan undrar snarare om en 2-4 år gammal kolfiberram är så mycket bättre än en ny alu-dito. Tittar man enbart på vikt så verkar många alu-ramar matcha kolfiber men hur är det i övrigt?

/elling

vad har du för rambudget?? kanske en ny Canyon F10 1299€

eller en Columbus F100,full ultegra och bra hjul och kritik(enl. Kadens) för knappt 19000:-

Stirra dig inte blind på kolfibret i sig självt. Det har hänt en hel del inom utvecklingen av kolfiberramar de senaste åren, framför allt har priserna äntligen börjat gå ner. Jag skulle nog inte köpa en 4 år gammal begagnad kolfiberram, men en 4 år gammal aluminiumram skulle jag inte oroa mig för. Men det går säkert att göra kolfiberramfynd också, om man är noggrann.

Jag köpte en Canyon F10 kolfiberram, men det syns inte att det är kolfiber då ramen är helt rödlackad. Det var ramens egenskaper jag var ute efter, inte utseendet.

Annars går det att fynda andra tokbilliga tyska kolfiberramar med synligt kolfiber, sök lite på forumet så hittar du flera exempel.

/Leo

Det är det som är mitt problem att inte stirra mig blind på kolfibret. Jag misstänkte att det är som du skriver att en 4 år gammal kolfiberram skiljer sig rätt mycket från en ny ram.

Jag får väl börja spara och satsa på Canyon till nästa år.

Tack för svaren!

/elling

elling skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det lönt att köpa en
> begagnad kolfiberram, eller för den delen
> kolfibercykel, med ett par år (max 4 år) på
> nacken? Jag är inte ute efter några svar om att
> köpa begagnat i allmänhet utan undrar snarare om
> en 2-4 år gammal kolfiberram är så mycket bättre
> än en ny alu-dito.

Det har hänt mycket i utvecklingen av kolfiberramar de senaste 2-3 åren så därför beror det på vilken begagnad kolfibercykel du köper.
En av de allra bästa ramarna är Scott CR1, den kom 2003, hittar du en sådan i bra skick till ett bra pris så gör du ett fynd.

Här är ett utdrag av ett test av årets modell
Scott_CR1_Team_Issue_-_0602.jpg

Du kan jämföra det med ett likadant test av Wilier Le Roi från 05
Wilier%2BLe%2BRoi%2B-%2B0502.jpg

Men hur stor budget har du?
Och är du på jakt efter en komplett cykel eller enbart en ram?

En mycket bra ram är Canyon F10
Canyon_Carbon_F10_-_0602.jpg

Dessutom är F10an billigare än vad kapsylen skriver, har du tävlingslicens kostar ram, gaffel, styrlager och styrtapp (Syntace F99) 999€

Columbus F100 är jag skeptisk till, eftersom det är sådant mode i kolfiber nuförtiden finns det många tillverkare av mer eller mindre konstiga ramar som säljs världen över under olika namn.
Eftersom det inte finns ngn Columbus tillverkare utan det bara är ett namn som CykelCity sätter på inköpta ramar är jag skeptisk till F100av och den rekommenderar jag inte utan noggrann personlig provcykling.

Om det är en komplett cykel du är ute efter går Canyon F10 med Ultegra och Mavic Ksyrium Equipe att köpa för 1999€
http://www.canyon.com/rennraeder/index.html?b=82

Vill du köpa din cykel i Sverige så säljs Scott CR1 Team för c:a 22800:- hos http://www.evaldsmtb.se
Scott_CR1_Team_2577.jpg

http://evaldsmtb.jetshop.se/default.aspx?main=ListProducts.aspx&cat=756

/Håkan

Min tanke var att eventuellt köpa en begagnad kolfiberram och och nya delar genom eBay och tyska nätbutiker och sedan plocka ihop en hel cykel. På så vi skulle jag kunna få ihop en bra cykel till ett överkomligt pris (jag har tidigare byggt en CX på så sätt). Kvaliten på växelgrupper, hjul och dylikt är lätt att avgöra. Problemet är att veta huruvida ramen är okej. Och det låter onekligen som om det skall vara lönt får jag köpa en ny eller hyfsat ny ram och då blir det nog fan inte lönt med tanke på priset på nämnda Canyon. Så jag tror väntar ett tag och köper en ny cykel nästa år.

elling skrev:
> Min tanke var att eventuellt köpa en begagnad
> kolfiberram och och nya delar genom eBay och tyska
> nätbutiker och sedan plocka ihop en hel cykel.
> Och det låter onekligen
> som om det skall vara lönt får jag köpa en ny
> eller hyfsat ny ram och då blir det nog fan inte
> lönt med tanke på priset på nämnda Canyon. Så jag
> tror väntar ett tag och köper en ny cykel nästa
> år.

Om det måste vara en kolfiberram så verkar du vara på rätt spår, dessutom kanske det kommer fler prisvärda konkurrenter Canyon nästa år, vem vet?

Men om du kan tänka dig en hyfsat lätt aluram så finns ju alltid CicliB Fly, http://www.ciclib.de
Den säljs som enbart ram för 225 €, med en Ritche Pro gaffel och styrlager för 375 € och med Ritchey styre+tapp för 430 €.

Dessutom finns den, naturligtvis, som komplett cykel. En av dem finns testad här:
CicliB_Fly_06_-_0603.jpg

OK den har inte riktigt lika låg vikt som Canyon F10 eller samma överlägsna stabilitet, men till vilket pris?

Stabiliteten tror jag inte är ngt större problem i praktiken, bara den som väger >85kg och behöver en ram min 60cm är xtra noga vid valet av gaffel och hjul.
Allt för att hjälpa upp stabiliteten.

Det är åtminstone en här på Happy som har en CicliB av årets modell, och han verkar nöjd med den.

/Håkan

HåkanC skrev:

>
> Men om du kan tänka dig en hyfsat lätt aluram så
> finns ju alltid CicliB Fly, http://www.ciclib.de
> Den säljs som enbart ram för 225 €, med en Ritche
> Pro gaffel och styrlager för 375 € och med Ritchey
> styre+tapp för 430 €.
>
> Dessutom finns den, naturligtvis, som komplett
> cykel. En av dem finns testad här:
> http://happypics.zapto.org/albums/userpics/10053/C
> icliB_Fly_06_-_0603.jpg
> OK den har inte riktigt lika låg vikt som Canyon
> F10 eller samma överlägsna stabilitet, men till
> vilket pris?
>
> Stabiliteten tror jag inte är ngt större problem i
> praktiken, bara den som väger >85kg och behöver en
> ram min 60cm är xtra noga vid valet av gaffel och
> hjul.
> Allt för att hjälpa upp stabiliteten.
>
> Det är åtminstone en här på Happy som har en
> CicliB av årets modell, och han verkar nöjd med
> den.
>
>
> /Håkan

jepp, är riktigt nöjd.

Baltazar: Kan du inte utveckla lite. Något du är extra nöjd med eller något du är mindre nöjd med?
Vägt ramen?
/Joel

Senast redigerad av en moderator:
Joel skrev:
> Baltazar: Kan du inte utveckla lite. Något du är
> extra nöjd med eller något du är mindre nöjd med?
> Vägt ramen?
> /Joel

har en cicli B fly, med ultegra utrustning o hjul byggda runt Tune nav. 32 ekrat, 3-kors. hojjen känns stabil o snabb, accelererar bra. jag måste säga att jag ä jäkligt nöjd o inget ja direkt ä missnöjd me. sulle vara solekrat fram då, men det skulle vara av mer estetiska skäl :D väger man sen in vad jag lagt på hojjen, under 13 papp totalt o allt är nytt eller i alla fall i stort sett nytt, så är ja äckligt nöjd.

ja, vägt den, ramen alltså, 1340 gram i storlek 56. med sadelstolpsklämma då.

Tillbaka
Topp