[LVG] Bredd på styre, längd på styrtapp?

Stencil

Ny medlem
Hur vet man vilken bredd på styret som passar bäst? De flesta LVG-styren finns ju i 42, 44 och 46cm, och vilket man väljer måste ju bero på axelbredd, men hur vet man om man är lite extra bred/smal om axlarna? Jag kör med ett 42cm styre nu (satt på då jag köpte cykeln) och det är bekvämt, men jag får för mig att ett bredare styre skulle ge lite mer stabilitet i höga farter?

Och jag har samma funderingar kring styrstammen. Min nuvarande är 13cm, och jag tror att det är en lite längre styrstam än normalt. Detta har såklart att göra med vilken sittställning man vill ha, men olika längder måste väl påverka stabiliteten? En kortare styrstam borde väl ge en lite mer nervös styrning, och en längre styrstam en mer stabil? Eller är det rentav tvärtom?

Hushovd kör nog med 44 C-C. D.V.S. bredast av standardstyrena (40, 42, 44)

Allt beror på din sittställning och viktfördelning på hjulen.

Kombinationen 40 och 13 tyder på viss avvikelse av normalmått.

Dags att mäta kroppen!

Förresten kanske styrstammen mäts C-C? I sådana fall är den 9cm, och det är väl ganska kort isf?

Grejjen är att jag köpte cykeln av en tjej som hade plockat ihop den på Cykelcity efter hennes mått. Ramstorleken stämmer grymt bra för mig (52cm C-T, jag är 178cm) men jag tror att styret kan vara för smalt. Fast jag har ju inte riktigt Hushovds axlar heller... Om styret mäts CC så är det nog mer 39cm faktiskt... =) kanske inte så konstigt att det känns smalt?

Ont i ryggen får jag inte, jag skulle nog snarare vilja sitta ännu mer nedhukad.

Styrstammar mäts också i C-C.

Ditt styre är ett 40 och det borde nog vara 42 istället.

Sitter du rätt? Ramen verkar lite låg med 52 cm till dina 178.

Du kan troligtvis ha en längre styrstam beroende på hur utsträckt du vill vara.

Antingen har du för liten ram eller så är det en slopad ram och då säger måttet 52 cm c-t ganska exakt ingenting...

Brukar alltid mäta styren från utkant till utkant (om jag får händerna på dem) för på det sättet blir det exaktare. Personligen vill jag ha ett som är minst 45 cm från ytterkant till ytterkant (helst 46). Jag är 187, men inte speciellt bred över axlarna. Tycker att smala styren är the devil´s work. Men bara min åsikt i och för sig.

Jag skrev fel, ramen är 53cm C-T. Nåväl, den passar i varje fall mig väldigt bra i storlek.

En annan femma är det nog med styre och styrstam - med tanke på komfort och att jag vill ha en lite sportigare sittställning så får jag nog skaffa en längre styrstam och ett något bredare styre.

Dock undrar jag fortfarande hur styrets bredd och i synnerhet styrtappens längd påverkar stabiliteten i höga farter, eller i en spurt när man rycker som in i helvete i styret?

... vill bara tillägga att ramen ej är slopad, och att jag har ett grenmått på 81cm, vilket ungefär ger 53,5 cm i ramstorlek enligt grenmåttet x 0,883 - 180. Även Wrench Science ger mig samma ramstorlek. Så jag valde en 53 istället för en större ram.

Men då har styrets bredd inte så mycket att göra med axelbredden då, utan snarare med vad som känns "bra"? Men då kan ju även stabilitet vara en faktor man räknar in. Någon som har erfarenhet av att cykelns stabilitet i höga farter påverkas av styrets bredd och styrstammen längd?

kollar man på t.ex motorcykel ger smalare styren mer stabilitet vid fart, på bekostnad av manöverförmågan vid lägre farter. Längden på styrstammen påverkar också, men används nog mer för att få den sittställning man vill ha.

jag är 1.78 och har ett styre på 42 c-c och en styrstam på 120mm. Valde att ha styret lite högre upp och längre fram än lägre och på kortare avstånd. Annars hade jag nog haft en på 110 mm

Enligt gamla böcker ska styret vara lika brett som dina axlar.

Ett smalare styre ger mindre styrutslag och tvärtom.

Det finns gamla trådar där man diskuterar hut olika styrstammar påverkar cykeln, jag tror det gällde era XC/AM/H

Det jag själv märkt är att på racern ger olika fattningar på styret, olika stabilitet.

Jag tror att om ramen passar så är den faktor som styrstamslängden påverka mest, din egen sittställning.
Måttet du kollar för att få till rätt styrstam är inte styrstammen i sig utan hur långt det är från sadelspetsen till styret. Du måste alltså vara ganska säker på hur du vill sitta i höjd och längsled innan du börjar ändra på styrstammen. I höjd däremot kan du ju testa in styrhöjden. Jag kör med moderata 3 - 5 cm styre-överkant under sadel, det högre i början av racersäsongen.

Jag är lika lång som du och har 53 ram.
Jag sitter långt fram med mittmonterad sadelstolpe jag har 47,5 från sadelspets till styrmitt och har 71.5 från vavarmscentrum till topsadel.
Enligt datan skulle det varit 52-54 typ, men jag tycker jag sitter bra.

Har du haft cykeln en kortare tid så måste du liksom köra in den för att känna hur den känns och komma på hur du vill sitta.

Själv har jag gärna alltså korta styrstammar.

Den här sidan tycker jag är bra
http://www.competitivecyclist.com/
Mata in dina mått i Fitcalculator och du får tre olika alternativ att välja på beroende på om du vill sitt hårt och proffsigt, vanligt, eller ha en mera relaxad långfärdsställning

12cm styrstam är bäst. 13cm är slött, 105mm är instabilt. Titanskruvar ger det där lilla extra.

IMG_1071Large.JPG ht=544

Tillbaka
Topp