[LVG] Bredd på styre, längd på styrtapp?
Hur vet man vilken bredd på styret som passar bäst? De flesta LVG-styren finns ju i 42, 44 och 46cm, och vilket man väljer måste ju bero på axelbredd, men hur vet man om man är lite extra bred/smal om axlarna? Jag kör med ett 42cm styre nu (satt på då jag köpte cykeln) och det är bekvämt, men jag får för mig att ett bredare styre skulle ge lite mer stabilitet i höga farter?
Och jag har samma funderingar kring styrstammen. Min nuvarande är 13cm, och jag tror att det är en lite längre styrstam än normalt. Detta har såklart att göra med vilken sittställning man vill ha, men olika längder måste väl påverka stabiliteten? En kortare styrstam borde väl ge en lite mer nervös styrning, och en längre styrstam en mer stabil? Eller är det rentav tvärtom?
Och jag har samma funderingar kring styrstammen. Min nuvarande är 13cm, och jag tror att det är en lite längre styrstam än normalt. Detta har såklart att göra med vilken sittställning man vill ha, men olika längder måste väl påverka stabiliteten? En kortare styrstam borde väl ge en lite mer nervös styrning, och en längre styrstam en mer stabil? Eller är det rentav tvärtom?