[LVG] Budgethjul, kanttråd, QR, fälgbroms, lite profil

JojjeM

Aktiv medlem
Funderar på att ge rehabcykeln ett par nya hjul. Mest för att jag tycker det är snyggt med lite profil på en gammal stålis (och befintliga hjul kan ärvas av en annan hoj).

Hittade dessa som såg ut att vara bra pang för en begränsad peng:
https://www.rosebikes.se/vision-2678683-2678683

OK eller finns det smartare köp?

Hos Planet X får man ju kol men det är dubbla priset...
https://www.planetx.co.uk/i/q/WPSELD40/selcof-delta-11spd-40mm-carbon-clincher-wheelset

Begagnat? Typ
https://happyride.se/annonser/ad.php?id=88278

/Johan

Jag har ett par fulcrum racing quattro och ett par fulcrum racing 3 liggandes om du är intresserad? Köper du inte av mig är det hjul jag ändå rekommenderar. Stryktåliga och stabila. Sambon har varit helnöjd med sina quattro och jag har var nöjd med 3:orna då jag körde på dom. Quattro är aningen djupare och 3:orna lättare.

Snabbgooglade och quattro-hjulen är helt klart intressanta (verkar rätt lika Vision-hjulen jag länkade till i första posten). Skickar ett PM.

/Johan

Fulcrum racing 4 (gammal namn är Quattro) och Zonda är samma hjul. Snygg och otrolig stark!

Berk sa:
Fulcrum racing 4 (gammal namn är Quattro) och Zonda är samma hjul. Snygg och otrolig stark!
Nej, det är det inte. Zonda motsvaras viktmässigt närmast av Fulcrum 3, men de är heller inte samma hjul. Skiljer till exempel på ekringen.

Intressant. Tack för input. Ska kika runt lite mer.

Hållbart och driftsäkert är ju alltid ett plus (även om jag är en klen lättviktare). Såg att Vision 35-hjulen fick beröm för komfort i nån recension. Hur är Zonda där?

/Johan

JojjeM sa:

Hållbart och driftsäkert är ju alltid ett plus (även om jag är en klen lättviktare). Såg att Vision 35-hjulen fick beröm för komfort i nån recension. Hur är Zonda där?

/Johan

Jag tycker de är helt OK komfortmässigt. Men jag tror inte jag är så känslig heller, så jag är nog dålig måttstock.
Zonda-hjulen är nog den mest prisvärda cykelpryl jag har. Köptes 2007 och har aldrig behövt göra någon service på dem. De bara rullar på.

Mats65 sa:
JojjeM sa:

/Johan

Jag tycker de är helt OK komfortmässigt. Men jag tror inte jag är så känslig heller, så jag är nog dålig måttstock.
Zonda-hjulen är nog den mest prisvärda cykelpryl jag har. Köptes 2007 och har aldrig behövt göra någon service på dem. De bara rullar på.

Håller med, jag hann köra två kortare rundor innan Siljan Runt som är 16mil och dom gjorde sig riktigt bra på långlopp gällande komfort, kan ju ha att göra med att dom är bredare och anpassade för 25 och 28mm utan att det blir balongeffekt. Skötsel och underhåll kan jag inte säga något om men dom är ju gjorda så att fälgband inte behövs, I med slang och kör.

Alternativ till Zonda är annars Campagnolo Scirocco. Lite billigare, högre profil (35 mm) och något tyngre. Jag har Scirocco på en av mina cyklar och dom funkar finfint.

Mats65 sa:
Berk sa:
Nej, det är det inte. Zonda motsvaras viktmässigt närmast av Fulcrum 3, men de är heller inte samma hjul. Skiljer till exempel på ekringen.
Vad mer än ekringen är det som skiljer då? Är ärligt nyfiken då jag alltid fått höra, och även vad jag själv lyckats googla fram, att Zonda och Racing 3 är samma hjul (just förutom ekringen).

Hur mäter man objektivt ett så pass subjektivt mått som komfort ? Antal blemmor i röven efter 42 mil?

ooms sa:
Mats65 sa:
Berk sa:
Vad mer än ekringen är det som skiljer då? Är ärligt nyfiken då jag alltid fått höra, och även vad jag själv lyckats googla fram, att Zonda och Racing 3 är samma hjul (just förutom ekringen).

Vet ej. Men med tanke på att vikt och pris är tämligen lika så är det ju troligt att det är samma nav och fälg, förutom hålbilden då.
För skivbromsvarianten däremot skiljer det på fälgbredden. 17 för Zonda och 19 för Fulcrum 3.

Herr Thomas sa:
Alternativ till Zonda är annars Campagnolo Scirocco. Lite billigare, högre profil (35 mm) och något tyngre. Jag har Scirocco på en av mina cyklar och dom funkar finfint.

Bra tips. Känns som en ännu mer direkt konkurrent till Vision-hjulen i mitt första inlägg (vikt, 35 mm profil).

Dock fortfarande lite dyrare men det har ju förstås ett värde att köra Campa-hjul på en gammal italienare :)

/Johan

Tillbaka
Topp