(lvg) Byta från 9-delat till 10-delat?

Wille

Ny medlem
Har idag Ultegra 9-delat och undrar om det räcker med att byta reglagen till 10-delat? Jag antar att fram-, bakväxel samt vevparti passar till bägge? Tänkte byta hjul (bygga själv) och då passa på att satsa på 10-delat.

Förutom reglagen bör du skaffa en 10-delad kassett och en smalare kedja (dvs 10-delad) oxå.
Bakväxeln kan oxå vara bra att byta.

Men framväxel och vevparti är det inte lika viktigt att byta.

/Håkan

Tack. Jo kasset var liksom givet att byta. Det jag funderade på var som sagt bak- och framväxel. Vevpartiet är ett Ultegra kompaktparti, nästan nytt. Då klarar alltså växlarna 10-delat anser du?

Bytte från 9- till 10-delat i våras (Shimano), och behöll min gamla 105-bakväxel från 2001, funkar utan några som helst problem.

Wille skrev:
-------------------------------------------------------
> Om man nu byter till 10-delat passar de nya
> Ultegra SL-reglagen till gamla Ultegraväxlar?

jadå, det ska funka bra. Jag har kört 10-delat bak med en XT-bakväxel, och det funkade också

Wille skrev:
> Då klarar alltså växlarna 10-delat anser
> du?

Din framväxel är tvåväxlad och har inget problem att vara tvåväxlad även i fortsättningen.

mzi skrev:
...
> Din framväxel är tvåväxlad och har inget
> problem att vara tvåväxlad även i
> fortsättningen.

Nä, men det kan vara värt att byta ändå. Jag har en gammal Sora (8s) framväxel på en cykel med 10s
i övrigt. Buren på Soraväxeln är 12 mm mot 14 mm på en 105 10s (eller var det 10 och 12?) så det skrapar och lever precis hela tiden i ytterlägena. Vet inte hur en 9s framväxel är, men jag ska iaf. byta ut min 8s framväxel snarast.

/Fredrik

Ok.Tack för alla svar. Om man nu byter till 10-delat kommer mina gamla hjul med Ultegra-nav (2005)att funka med 10-delad kassett? Har ju 9-delad nu som sagt...

2005 var Ultegra(6600-serien) 10-delat.

Men även om ditt Ulegra-nav är 9-delat (6500-serien) så passar 10-delade kassetter på det.
10-delade kassetter passar på alla 8, 9 och 10-delade nav.
Undantaget är några få 10-delade nav (med alu-body) som bara tar 10-delade kassetter.

/Håkan

Tillbaka
Topp