LVG cykling i Toscana till Våren.

SvenC

Aktiv medlem
Vi är ett gäng som funderar på att starta cykelsäsongen i Toscana med omnejd. Är det någon som har lite erfarenhet och/eller tipps och trix? Vi tänkte bo på ett ställe men har troligen tillgång till fordon så vi kan åka runt lite i området.

Är cykling enda målet med resan eller finns det andra aspekter att ta med? Saker att se? Bad (verkar i och för sig kallt på våren, i alla fall så länge ni inte hittar någon varm källa)? Annat?

Är målet att få så mkt backcykling som möjligt? En varierad cykling? Eller föredras måttlig kupering?

Är det heldagsturer ni primärt tänker er eller att kanske vara ute och cykla hårt på fm och sedan ta det lugnt på em?

Själv gillar jag lite sightseeing. Så jag skulle googla efter sevärdheter och ställen att besöka. Typ Pisa, Siena, Florens, Volterra, San Gimignano... Och hitta på cykelturer efter det.

Är cykling enda målet med resan eller finns det andra aspekter att ta med? Saker att se? Bad (verkar i och för sig kallt på våren, i alla fall så länge ni inte hittar någon varm källa)? Annat?

Är målet att få så mkt backcykling som möjligt? En varierad cykling? Eller föredras måttlig kupering?

Är det heldagsturer ni primärt tänker er eller att kanske vara ute och cykla hårt på fm och sedan ta det lugnt på em?
Ändamålet med resan är cykling. Skulle det hällregna någon dag får vi väll hitta på något kulturellt.
Vi är nog ute efter varierad cykling. Somliga fördrar berg och andra platten, så lite av varje blir nog bäst.
Det blir nog heldagsrundor med ett fikastopp på lämpligt ställe.
Har du något förslag på lämplig utgångspunkt?

Har du något förslag på lämplig utgångspunkt?
När vi var där som del av en ganska stor och varierad cykelgrupp för flera år sedan bodde vi i Lido di Camaiore, ett av alla sammanvuxna badortssamhällen vid kusten väster om Lucca upp till Cinque Terre.
Det var då många proffscyklister som hade sin hammabas i området, särskilt runt Lucca, och ett par ggr/vecka fanns det träningsrundor som var öppna för alla.

Pisa är förstås värt ett besök, liksom även Lucca. Särskilt med cykel eftersom man får cykla på stadsmuren!
lucca_bykort.jpg

Vill man cykla mer i berg finns även den möjlighetan

Personligen är jag inte speciellt förtjust i den kuststräckan. Ganska monoton och en del trafik. Med tanke på att bad inte verkar vara prioriterat hade jag nog hållit mig borta från kusten. Åtminstone så länge inte pannkaksplatt cykling är efterfrågat.

Bodde en vecka i Montecatini Terme i våras, vi hade nära till både berg och slätt och trevlig cykling
Det var ingen trafik i bergen upp mot Abetone men det är en hel del trafik ute på slätten ner mot havet

Finns ju mängder med småvägar, bara att hitta på en egen lagom lång tur. Sen måste man ju käka lunch och fika vid torget i någon cool stad while people watching.

Piazza del campo Siena, Ponte Vecchio Florence, Yes !! :cool:

Har för lite erfarenhet, men om ni mer vill ha stigningar än berg hade jag nog i din situation letat efter ett boende inom typ fem mils radie fågelvägen från Siena i någon mindre by, alt. någon agriturismo helt ute på vischan och titta på att det finns bra med småvägar i olika riktningar.

Om det är rejäla stigningar som önskas hade jag tittat på området i bergen i norra delen, t.ex. någonstans i dalen där Castelnuovo du Garfagnana ligger. Finns en fin(=tuff) backe upp från precis den byn till och förbi San Pellegrino in Alpe.

Tillbaka
Topp