[LVG] Fälg-däckproblem

• Trådstartare Trådstartare xet
  • Start datum Start datum

xet

Ny medlem
[LVG] Fälg-däckproblem
Hej, har byggt ihop ett par lvghjul. När jag skulle kränga på däcken upptäckte jag att det i princip var omöjligt att kränga på däcket. Efter att ha analyserat problemet lyckades jag härleda det till att fälgen inte är tillräckligt "djup" på insidan (många andra fälgar har en liten "skåra" så däcken blir lättare att kränga på).
Tänkte höra om det är någon som har några tips på hur jag kan få på däcket. Jag vill helst hitta en lösning som jag också kan använda mig av när jag står 10 mil hemifrån med punka... Att bara ta i för kung och fosterland går inte i det här fallet.. =)

Om någon undrar är fälgen en Sun Venus. Jag har provat däcken i andra fälgar jag har liggande här så det är inte så att däcken på något sätt är speciellt tighta.

[LVG] Fälg-däckproblem
Ta i mer. Kräng på med däckjärn. En del hjul/däck-kombinationer är rätt jobbiga att få på.

Nya däck är mycket tightare att kränga på. Däcket kommer töja sig när det suttit på hjulet ett tag med tryck i däcket. Det kommer inte vara några problem senare med samma däck.

[LVG] Fälg-däckproblem
Krängde med våld och däckjärn på däcket igår, ska låta det stå upppumpat några dagar och se vad som händer. Tycker fortfarande att det verkar tight efterssom däcket vägrar att, ens med våld, krypa upp i kanterna utan ligger bara i mittfåran av fälgen. Med luft i borde det dock krypa upp.

[LVG] Fälg-däckproblem
Gör som man gör med tubdäck... sträck dem genom att ta tag i ena sidan medans du har föttern på den andra och dra uppåt. Det sträcker däcket tillräkligt för att göra jobbet lättare.

[LVG] Fälg-däckproblem
Tack för tipsen. Provade att dra i det andra däcket. Hände inte speciellt mycket. Mitt första däck står fortfarande uppumpat, funderar på vilken effekt det egentligen kommer att ha. Däcket åkte på med våld och lite mer våld och ett förstört däckjärn i plast.
Ingen som har ett supertrick? Det kan väl inte vara så att en viss modell av fälg är typ omöjlig att kränga på däck på, varför tillverkar de fälgarna så i så fall?

[LVG] Fälg-däckproblem
Jag ställer mig på däcket med fötterna brett isär och tar tag med händerna och drar med knäna eller lägger däcket om axlarna och trycker ut med händerna och armarna.

[LVG] Fälg-däckproblem
Låter som en Campagnolo fälg, omkretsen på campas fälgar är av någon anledning större en andra märken (som Mavic tex) och jag får inte heller på däcken utan däckavtagre/verktyg att bända med...

[LVG] Fälg-däckproblem
Det är iof som jag skrev innan en Sun Venus-fälg. Verkar onekligen som att de gjort den lite större... =(
Little Stereo: hur gör du när du får punka 10 mil hemifrån då? Blir de bättre när däcken legat på ett tag och varit uppumpade?

[LVG] Fälg-däckproblem
Noop, har i princip bara kört med Nokias farmer john 106-dubbars på och då brukar man inte få punka...
Har precis låtit bygga nya på C Recordnav/Mavic OpenPro-fälgar för att köra under racersäsongen !

Tillbaka
Topp