[LVG] Fel storlek, eller bara kass :)

garfunkel

Aktiv medlem
Köpte en begagnad racer tidigare i våras, men efter att ha kört med den ett tag så känner jag inte riktigt att jag trivs.

Eftersom jag inte har kört racer innan, så är ju frågan om cykeln är fel eller om jag bara ska HTFU. Grundproblemet är att jag tycker styret är för långt "bort" och att jag blir trött i nacken och mellan skulderbladen.

Cykeln är en Principia, ramstorlek 61, http://www.principia.dk/product/levitate-109/

Räknar man på http://bikegeo.muha.cc/ så ska stack/reach vara drygt 610/389, vilket enligt tyska sidor postade av HåkanC verkar vara ganska bra siffror för min geometry, 194cm med 94cm grenmått.

Mäter jag själv på cykeln så får jag dock en reach på närmare 420/430, vilket om det stämmer kan förklara att det känns knasigt, men hur kan det skilja så mellan uträkningen och min mätning?

Jag köpte cykeln med en 130mm styrstam och har bytt till en 100 eller 110mm, vilket blev lite bättre. Ska jag prova ännu kortare? Eller som sagt, ge upp och köp en ny? :)

Konstigt att du inte trivs. 610/389 + 110 stam verkar vara mkt bra geo för dig, om måtten stämmer och det borde det göra?! Har själv exakt samma cykelmått! Med mina 190cm , gren 92cm passar hojen riktigt fint. fabriks-drop 7,5cm nu ändrat till 9cm.
Så borde inte vara något fel på hojen, bara tillvänjning i början.

Jag usel på att bedöma geometri, det jag däremot vet är att bålträning påverkar hur din sittposition upplevs. Har inte alls lika ont i rygg, axlar, nacke eller har problem med domningar sen jag började ta bålträning på allvar.

garfunkah skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag köpte cykeln med en 130mm styrstam och har
> bytt till en 100 eller 110mm, vilket blev lite
> bättre. Ska jag prova ännu kortare?

Trist att du inte trivs på din cykel, men var försiktig en alltför kort, liksom allt för lång, styrtapp kan cykeln upplevas som "konstig"
Optimal styrtapplängd beror på många faktorer, men höjden över marken är en viktig faktor
Stem_length.jpg

> Eller som sagt, ge upp och köp en ny?

Det tycker jag inte, åtminstone inte utan att åtminstone ha provat att höja styret,
har du provat att vända på styrtappen?
Och sedan kanske en ännu kortare styrtapp, trots det jag har skrivit ovan
och/eller kanske flytta fram sadeln en cm eller 2.

/Håkan

HåkanC skrev:
> > Eller som sagt, ge upp och köp en ny?
>
> Det tycker jag inte, åtminstone inte utan att
> åtminstone ha provat att höja styret,
> har du provat att vända på styrtappen?
> Och sedan kanske en ännu kortare styrtapp, trots
> det jag har skrivit ovan
> och/eller kanske flytta fram sadeln en cm eller
> 2.

130 stammen provade jag aldrig att vända, däremot så kör jag med den kortare uppåt.

Kan prova att flytta fram sadeln, rent teoretiskt borde det bli samma effekt som en kortare stam?

Du har ingen kommentar ang. om jag faktiskt räknat rätt när det gäller stack/reach? :)

garfunkah skrev:

> Kan prova att flytta fram sadeln, rent teoretiskt
> borde det bli samma effekt som en kortare stam?

Nja. Prova istället att flytta bak sadeln - så långt det går, för att se om det gör skillnad. Blir det skillnad (vilket jag tror) så kan du finjustera därefter.

Det kan låta kontraintuitivt att flytta bak sadeln och på så vis "förlänga" avståndet mellan bakdel och händer, men med sadeln längre bak så förskjuter du tyngdpunkten så att vikten på händerna (och därmed nacke, axlar & skulderblad) minskar.

Det kan hända att du behöver sänka sadeln något i samband med detta och/eller flytta fram klossarna under skorna något.

Värt ett försök.

Senast ändrad:
garfunkah skrev:
> Du har ingen kommentar ang. om jag faktiskt
> räknat rätt när det gäller stack/reach? :)

Eftersom jag inte vet ngt om hur bra geometritabellen stämmer med verkligheten,
kan jag inte veta ngt om hur rätt, eller fel, din beräkning är.
Har du provat att beräkna stack och reach mha ngn annan sida?

Även +1 på Rippa, om ditt problem är att du har för mkt vikt på händerna är det bättre att flytta bak sadeln.

/Håkan

En tanke, kanske inte alls hjälper dig. Jag har en tendens att spänna axlar/nacke/rygg (dom stora musklerna längs med ryggraden), alltid, inte bara när jag cyklar. Men just när jag cyklar skapar det lite problem, dels det uppenbara att det ger spänningar/värk, men också att jag cyklar långsammare(!) och att jag upplever att reach är lite för lång. När jag kommer på mig själv och slappnar av i ryggen (tror det är framförallt "korsryggen") och nacke (sänker axlarna) så känns reach:en mer rätt, och hastigheten ökar direkt några snäpp, win-win.

Hur länge och hur många mil har du cyklat på Principian?

Det tar ett tag att vänja kroppen med sittställningen.

Det har blivit 15-20 rundor kanske, brukar normalt vara runt 2-3 mil, någon enstaka något längre. Det kanske inte räcker på långa vägar?

HåkanC skrev:
> garfunkah skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Du har ingen kommentar ang. om jag faktiskt
> > räknat rätt när det gäller stack/reach? :)
>
> Eftersom jag inte vet ngt om hur bra
> geometritabellen stämmer med verkligheten,
> kan jag inte veta ngt om hur rätt, eller fel, din
> beräkning är.
> Har du provat att beräkna stack och reach mha ngn
> annan sida?

Geometritabellen stämmer med verkligheten, jag var ute och kontrollmätte på min egen, men jag ska se om jag kan hitta någon annan sida att räkna på.

>
> Även +1 på Rippa, om ditt problem är att du har
> för mkt vikt på händerna är det bättre att
> flytta bak sadeln.

Ok, sadeln är maxad bakåt nu, så får vi se om det gör någon skillnad, ska köra en testrunda ikväll.

Körde cirka 3 mil igår.

Jag har suttit och läst en del trådar här med liknande frågor och när jag cyklade så fokuserade jag på att inte hålla för hårt i styret och att inte lägga för mycket vikt på händer utan försöka lyfta kroppen så mycket som möjligt med bålmuskelaturen.

Kan säga att det känns riktigt mycket bättre. Kände ingenting i axlarna/skulderpartiet/nacken. Kände en del i magmusklerna och till viss del ryggmuskelaturen.

Tillbaka
Topp