[lvg]Flyga över styret.

• Trådstartare Trådstartare JMT
  • Start datum Start datum

JMT

Aktiv medlem
[lvg]Flyga över styret.
Funderade precis på vad det är som hindrar en från att flyga över styret när man tar i med frambromsen. Har satt ihop en lvghoj till syrran o vi stack ut o testkörde på den övergivna motorvägen på Årstafältet. Jag var lite orolig över att jag inte tyckte att handbromsen tog riktigt lika bra som på min egen hoj så jag sa (som det pucko jag är) att hon kunde testa att bromsa med frambromsen från böjen men att hon måste hålla emot med armarna.
Hon testade i låg fart och for över styret. Själv har jag aldrig farit över styret även vid panikbromsningar (det har varit nära några gånger). Vad är det man ska tänka på? Jag gör säkert detta automatiskt men det kan ju vara bra att ha lite mer koll på vad man ska säga till andra (långsamt o försiktigt med handen när man testar är väl en idé). Syrran verkar mest ha skrapat knät och förhoppningsvis är handen hel men det hade ju kunnat gå sjukt illa och jag har riktigt dåligt samvete även om hon inte var sur. Jag hoppas jag inte skrämt bort henne från cykling.

[lvg]Flyga över styret.
JAg kan inte förklara hur man lyckas genomföra en otb på racer på platt mark, men din syrra måste ha missuppfattat något fullständigt ? Hoppas hon inte blev skrämd som sagt / T

[lvg]Flyga över styret.
Hon har bromsat för hårt, så klart. Antingen har inbromsningen blivit så kraftig att tyngdpunktslinjen hamnat framför framhjulets kontaktpunkt, eller så har hon lyckats låsa framhjulet (lättare om det ligger lite löst material som sand eller grus på vägen) och därigenom tappat styrförmåga och vält.

Det bästa är att gradvis och omväxlande cykla snabbare och bromsa hårdare, tills man märker att bakhjulet börjar släppa lite. Då har man nått gränsen. Men det förutsätter att underlaget är rent och torrt.

Kolla också så att bromsklossarna är korrekt monterade. Monterar man dem fel kan man få väldigt tokig bromsrespons, där det tvärnyper direkt.

[lvg]Flyga över styret.
Jag såg det hela hända och jag misstänker att hon låste armarna men inte axlarna. Jag hade satt en hel del toe-in på frambromsen, testade precis själv och från hoodsen måste man trycka en hel del för att låsa framhjulet men från böjen så går det mycket lättare. Vill dock inte göra bromsverkan sämre för då tar det för dåligt om man ligger högre upp med händerna. Jag ska säga åt henne att ta det väldigt mjukt men frambromsen från böjen i fortsättningen.

[lvg]Flyga över styret.
Att försämra bromsverkan känns som fel strategi, precis som du är inne på. Betydligt bättre att lära sig hantera bromsarna kontrollerat. Risken är väl att hon blivit spänd och osäker efter att ha vurpat precis i början.

Hålla emot med armarna och vid rejäla inbromsningar även skjuta bak vikten lite är väl det som behövs för att inte dra över styret. Samtidigt är det väl i princip aldrig vettigt att direkt klämma åt bromsen för fullt, lite dosering för att känna vad som händer är att rekommendera. Bromsar som tar dåligt kan man ju i princip använda helt digitalt (av/på), men såna bromsar är inte roliga om man verkligen vill stanna.

[lvg]Flyga över styret.
Fast man ska inte vara rädd för att bromsa hårt heller. Om det står mellan att köra in i ett farligt hinder, en bil eller annat så är det förmodligen bättre att åka över styret i de flesta fall.

[lvg]Flyga över styret.
Men det är väl ganska givet om hon hängde på styret och bromsade för fullt från bocken att hon skulle flyga över? Du får ju en duktig hävarm från bocken och reglagets nedersta kant, det i kombination med någon som sitter framåtlutad hängandes över styret som sen inte håller emot när cykeln går upp på framhjulet kan ju inte bli annat än en OTB.
Känns som det hade kunnat vara ett klipp för failblog om man fångat det på film.
(Eftersom allt gick bra tillåter jag mig att skoja om det).

[lvg]Flyga över styret.
Om hon är van vid gammaldags handbromsar där man får dra för kung och fosterland så.... hände en tjej som provade min mtb (med V-bromsar!) , bakhjulet i luften direkt.... men det gick precis, blev en oavsiktligt snygg endo.

Vet inte hur fysiken ser ut, men det känns lättare att broms-otb:a från lite lägre farter. Kanske en effekt av gyroverkan från hjulen. Eller feghet. ;)

Skönt att det gick bra iaf!

[lvg]Flyga över styret.
Sätt frambromsen på höger sida av styret. Det blir lättare att modulera kraften för de flesta är van med att bromsa med höger hand. För mig har det hjälpt massor iallafall.
Bromssträckan är kortare och jag kan lite mer på att cykeln går att bromsa i kurvorna då tyngpunkten skjuts frammåt vid inbromsning..

[lvg]Flyga över styret.
En sak är dock helt klart. Att bromsa, det bör man öva på. Och inte bara en eller två gånger.
Frambroms, frambroms och åter frambroms. Bakbromsen är bara ett komplement eller i kurvor.

Att byta sida vet jag inet om jag skulle rekomendera. Kan bli lite sådär om man hyr/lånar cykel på tex mallis. Bättre att lära/träna på att bromsa.

[lvg]Flyga över styret.
Pebben skrev:
-------------------------------------------------------
> En sak är dock helt klart. Att bromsa, det bör
> man öva på. Och inte bara en eller två
> gånger.
> Frambroms, frambroms och åter frambroms.
> Bakbromsen är bara ett komplement eller i
> kurvor.
>
> Att byta sida vet jag inet om jag skulle
> rekomendera. Kan bli lite sådär om man
> hyr/lånar cykel på tex mallis. Bättre att
> lära/träna på att bromsa.

Men om du är van att frambromsa med höger hand är det inga större problem om det plötsligt skulle bakbromsa på mallis, bakhjulet släpper ju bara.
Man får ju även en nästan garanterad cykeltjuvs-OTB att glädja sig över om oturen är framme.

Dessutom så frambromsas ju MC med höger hand och jag har sett rapporter att iallafall i england så bromsas det ofta högerfram på cykel.

Men hur som helst så är det som du säger, det frambroms som gäller. Jag tycker det är synd att nästan alla barncyklar bara kommer med bakbromsar och om frambromsen finns så är den mest kosmetisk och nästan omöjlig att använda för små barnahänder. Dessutom är fotbromsen en styggelse, bättre att låta barnen lära sig handbromsa direkt.

Jag bytte plats på mina bromsar för kanske ett halvår sen och det tog bara ett par dagar att vänja mig och jag kan säga att det har hjälp mig mycket med moduleringen av bromskraften eftersom jag är högerhänt och har bättre kontroll på den handen.
Jag fick mycket mer förtroende för greppet under inbromsning i kurvor. Oftast bromsar jag dock med båda bromsarna samtidigt men mest kraft går på frambromsen.

[lvg]Flyga över styret.
För en högerhänt är det inte så lyckat att handbromsen sitter på vänster sida. Som högerhänt tar man ju gärna saker i höger hand och vad händer då om något oväntat inträffar? Instinktiv inbromsning med den hand man har på styret kan lätt resultera i att man glider framåt i sadeln och ofrivilligt nyper åt bromsen än mer och vips flyger man över styret. Naturligtvis vore det fiffigare att släppa det man har i höger hand men...

Ovanstående har hänt mig ett par gånger, som tur är var inte farten så hög. Troligtvis är risken mindre om det går fortare men det är bara en gissning. Jag har funderat på att byta sida men tvekar lite när det inte är standard. Det kanske är bättre att vänja sig till ett vänsterhänt beteende?

[lvg]Flyga över styret.
Haha, påminner mig om en händelse för tio år sedan. Århundradets OTB. Polaren får låna min 9kg lättvikts XC-hardtail, uppgraderad med Magura Gustav M fyrkolvsframbroms med 210mm skiva. Han har aldrig cyklat riktig cykel förr, jag säger - "ta det lugnt med bromsen!" - han kommer upp i runt 25 km/på asfalterad cykelbana och drar med fyra fingrar snabbt handtaget hela vägen in med full kraft. Cykeln stannar på fläcken, han sådär 10 meter längre fram...

[lvg]Flyga över styret.
geologen skrev:
> Fast man ska inte vara rädd för att bromsa hårt
> heller. Om det står mellan att köra in i ett
> farligt hinder, en bil eller annat så är det
> förmodligen bättre att åka över styret i de
> flesta fall.

Om inte bilen kör över ens fingrar efter den där stålmansturen. Det har jag provat...

[lvg]Flyga över styret.
Puffert skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fast man ska inte vara rädd för att bromsa
> hårt
> > heller. Om det står mellan att köra in i ett
> > farligt hinder, en bil eller annat så är det
> > förmodligen bättre att åka över styret i de
> > flesta fall.
>
> Om inte bilen kör över ens fingrar efter den
> där stålmansturen. Det har jag provat...

Å fy fan, själv landade jag snyggt och prydligt på bilens motorhuv som fungerade som deformationszon. :-)

[lvg]Flyga över styret.
Graj skrev:
> Trycker man inte ned bakhjulet i backen med
> bakbromsen för att kunna bromsa hårdare med
> frambromsen?

Nej.

[lvg]Flyga över styret.
Niko/Frost skrev:
> Haha, påminner mig om en händelse för tio år
> sedan. Århundradets OTB. Polaren får låna min
> 9kg lättvikts XC-hardtail, uppgraderad med Magura
> Gustav M fyrkolvsframbroms med 210mm skiva. Han
> har aldrig cyklat riktig cykel förr, jag säger -
> "ta det lugnt med bromsen!" - han kommer upp i
> runt 25 km/på asfalterad cykelbana och drar med
> fyra fingrar snabbt handtaget hela vägen in med
> full kraft. Cykeln stannar på fläcken, han
> sådär 10 meter längre fram...

Folk förstår inte sådana uppmaningar, de behöver bli visade "hands on" att nog fan tar bromsen allt!

[lvg]Flyga över styret.
Valhalla_ skrev:
> Graj skrev:
> -----
> > Trycker man inte ned bakhjulet i backen med
> > bakbromsen för att kunna bromsa hårdare med
> > frambromsen?
>
> Nej.

Tänker jag helt fel, men låser man bakhjulet på något tvåhjuligt med motor gasar lite och lägger i en växel dippar väll baken på fordonet? Borde inte denna kraft även finnas vid inbromsningar i fart? Eller är jag helt fel ute?

[lvg]Flyga över styret.
Graj skrev:
> Valhalla_ skrev:
> -----
> > Graj skrev:
> >
>
> > -----
> > > Trycker man inte ned bakhjulet i backen med
> > > bakbromsen för att kunna bromsa hårdare med
> > > frambromsen?
> >
> > Nej.
>
>
> Tänker jag helt fel, men låser man bakhjulet
> på något tvåhjuligt med motor gasar lite och
> lägger i en växel dippar väll baken på
> fordonet? Borde inte denna kraft även finnas vid
> inbromsningar i fart? Eller är jag helt fel ute?

Haha... Jag fattar ingenting av detta. Men det säkert lika fel som det är konstigt.

[lvg]Flyga över styret.
Graj skrev:

Ja, du tänker fel. Möjligen kan det i teorin ge lite med bromskraft, men då måste du alltså öva in att du trampar på _hårdare_ då du vill tvärnita. Du skulle däremot få mycket mer kraft om du snabbt flyttar bak vikten.

[lvg]Flyga över styret.
Träna!
Alla MC åkare får träna på att tvärbromsa i hög fart och det finns krav på att lyckas med kort stopsträcka för att få körkortet. Varje vår kör de flesta MC åkare avrostning där bromsövningar ingår. Gör så även med cykel! Börja med moderat fart och lindriga krav på stopsträcka, och öka på kraven gradvis.
Genom att använda bakbromsen initialt på MC förs vikt över till framhjulet och man får bättre grepp före det släpper = bättre bromsverkan.

[lvg]Flyga över styret.
Är det verkligen en sådan vetenskap att bromsa med en landsvägscykel?

Jag brukar klämma åt bromshandtaget litegrann när jag vill sakta ner, klämma åt lite hårdare när jag vill bromsa kraftigare, och vara försiktig med frambromsen när det är grusigt... :-/

[lvg]Flyga över styret.
En någorlunda van cyklist håller mot mot styret när man bromsar. Det sker reflexmässigt och helt omedvetet.

Jag upptäckte detta när jag cyklade BMX och frambromsviren gick av. På vägen hem så höll jag på att ramla baklänges av cykeln varje gång jag försökte bromsa. Reflexen var kvar men bromsen funkade inte.

Håller man inte mot styret vid inbromsningen så går man över styret även i rätt låg fart.

[lvg]Flyga över styret.
Det låter ju helt otroligt att en nybörjare som förmodligen kör försiktigt, i låg fart o med händerna i bocken, gör en otb. Hon måste ha bromsat allt vad hon kunde, riktigt bra nyp i de bromsarna. Förstår helt ärligt inte vad det är så svårt med att bromsa? Har man 2 händer på styret och tar det lugnt så upplever jag bromsmomentet som helt okomplicerat, oavsett om man använder fram- eller bakbroms.

Skönt att det gick bra och hoppas hon inte blev avskräckt för cykling i framtiden.

[lvg]Flyga över styret.
Som så många redan skrivit är det en känsla, koppling mellan moduleringen i handen och balensen i cykeln man får öva upp.
Är väldigt tacksam att min farsa på 80-talet insisterade på att jag bara använde handbroms (och cyklar med handbroms).
Har därför alltid tyckt det varit konstigt att andra varit så rädda för att "flyga över styret", men det är väl annorlunda när det inte sitter i ryggraden.

Detta har även gjort mig bra till bromsa på MC och även räddat mitt liv åtminstone en gång (MC-olycka med bil som gjorde U-sväng över motortrafikled).

Bort med fotbroms på barncyklar! :)

[lvg]Flyga över styret.
Graj skrev:
> Valhalla_ skrev:
> -----
> > Graj skrev:
> >
>
> > -----
> > > frambromsen?
> >
> > Nej.
>
>

Det där låter som nåt klurigt med baksvingsgeometrin och kedjan. Om kedjan löper ovanför gångjärnet för baksvingen, och man släpper upp kopplingen mot ett bromsat hjul - då kommer ju kraften från motorn försöka dra upp bakhjulet istället.
Blir kanske en bättre position att börja bromsa från, men ger inget bidrag om man redan bromsar så hårt att bakhjulet börjat lätta.
På en stel ram kan jag inte se hur det skulle hjälpa alls.

[lvg]Flyga över styret.
Graj skrev:

Vid acceleration flyttas vikten bakåt och vid retardation flyttas vikten framåt. Bakänden på MCn eller bilen dippar alltså när du accelererar och framänden dippar vid inbromsning. På en cykel har man större möjlighet att kompensera detta genom att flytta kroppen, som står för ~90% av totalvikten, framåt eller bakåt.

[lvg]Flyga över styret.
Graj skrev:

Det är rotationströghetsmomentet som vill vara bevarat. Cykelhjul är lite för lätta för att det skall märkas, men man kan använda det för att styra vinkeln på cykeln i luften om man vill sänka nosen inför landning.

[lvg]Flyga över styret.
Graj skrev:
> Valhalla_ skrev:
> -----
> > Graj skrev:
> >
>
> > -----
> > > frambromsen?
> >
> > Nej.
>
>

Nej, du tänker inte fel. Crossåkare använder bakbromsen för att begränsa rekylen i bakfjädringen. Bromsar och gasar man samtidigt så kläms bakfjädern ihop. Fungerar inte med kardandrivna motorcyklar.

[lvg]Flyga över styret.
Kiske skrev:
> Pebben skrev:
> -----
> > En sak är dock helt klart. Att bromsa, det bör man öva på. Och inte bara en eller två
> > gånger. Frambroms, frambroms och åter frambroms. Bakbromsen är bara ett komplement eller i
> > kurvor.
> >
> > Att byta sida vet jag inet om jag skulle rekomendera. Kan bli lite sådär om man
> > hyr/lånar cykel på tex mallis. Bättre att lära/träna på att bromsa.

> Men om du är van att frambromsa med höger hand är det inga större problem om det plötsligt
> skulle bakbromsa på mallis, bakhjulet släpper ju bara.

Det kanske inte är "bara" när röven sticker. Men det är inte främst det jag tänker på. Nej det är bla. att bromsen inte tar lika bra på bakhjulet, som fram. Det är där jag ser ett problemet. Lite panik och så låser man bakhjulet och pang in i bilen eller vad den nu är. Kanske inte så trevligt. Sen vet jag inte hur kul det skulle vara att framhjulsbromsa när man förväntar sig att bromsa med bakhjulet. Shvoop så sticker framhjulet ;7) Kan bli klurigt det i tvära, brant kurvor. För inte bromsar ni med frambromsen i tvära kurvor i en utförslöpa, eller? Senast i går var jag lite illa ute. ca60 km/h och lite blött på vägen. Men det löste sig. Men å andra sidan. Jag får väl planera körningen bättre då, hur svårt kan det vara ;7)

> Man får ju även en nästan garanterad cykeltjuvs-OTB att glädja sig över om oturen är
> framme.

Ett klart +

> Dessutom så frambromsas ju MC med höger hand och jag har sett rapporter att iallafall i
> england så bromsas det ofta högerfram på cykel.

Men det är ju inte så konstigt. Inte helt lätt att koppla och gasa med samma hand sammtidigt, tycker jag. Det är därför det är högerhande man har bromsen på. Gasa och broms gör man sälla sammtidigt. Inte jag i alla fall. Koppla och gasa, det gör jag mer ofta.

> Men hur som helst så är det som du säger, det frambroms som gäller.

Japp, så väl på MC som på cykeln.

> Jag tycker det är synd att nästan alla barncyklar bara kommer med bakbromsar
> och om frambromsen finns så är den mest kosmetisk och nästan omöjlig att använda för
> små barnahänder. Dessutom är fotbromsen en styggelse, bättre att låta barnen lära sig
> handbromsa direkt.

Det håller jag verkligen med om. Styggelse, det är vad det är.

> Jag bytte plats på mina bromsar för kanske ett halvår sen och det tog bara ett par dagar att
> vänja mig och jag kan säga att det har hjälp mig mycket med moduleringen av bromskraften
> eftersom jag är högerhänt och har bättre kontroll på den handen.
> Jag fick mycket mer förtroende för greppet under inbromsning i kurvor. Oftast bromsar jag
> dock med båda bromsarna samtidigt men mest kraft går på frambromsen.

Jag kanske är det bra. Jag ser faktiskt en fördel i att som högerhänt dricker pillar jag med högerhanden och om jag då behöver bromsa kanske det kan vara en fördel att göra det med bakbromsen/vänsterhanden. Och med bromsa menar jag reglera farten.

Men nä har jag nu kört så här sedan "Hedenhös" tid får det duga ett tag till. Ska fan lära gammla hundar sitta;7)

Senast ändrad:
[lvg]Flyga över styret.
DT skrev:
> Är det verkligen en sådan vetenskap att bromsa
> med en landsvägscykel?
>
> Jag brukar klämma åt bromshandtaget litegrann
> när jag vill sakta ner, klämma åt lite hårdare
> när jag vill bromsa kraftigare, och vara
> försiktig med frambromsen när det är grusigt...
> :-/

+1! Känns som att många skulle behöva komma och bromsa lite på riktigt i verkligheten istället för att hålla på och teoretisera på nätet.

[lvg]Flyga över styret.
spaceballswebrake.png

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp