[LVG]Giro d'Italia 2006

Rock

Aktiv medlem
[LVG]Giro d'Italia 2006
På lördag den 6maj börjar Girot. Årets tuffaste tour i höjdmeter räknat. I år går starten i Beligen där de fyra första ettapperna avgörs.

Startfältet är förståss stjärnspäckat. Fjolårs segraren Paolo Salvodelli är i år uppbackad av ett starkt lag men han kommer att få hård konkurens av bla Damiano Cunego, Gilberto Simoni, Michael Rasmussen, Ivan Basso, Jan Ullrich, Danilo Di Luca och kanske kan José Rujano blanda sig i slutstriden.

Svenskar till start är Gustav Larsson(FDJ) och Niklas Axelsson(Selle Italia)

Startlista:
http://startlist.cyclingfever.com/startlist.html?_p=startlijst&id=3392

De viktigaste ettapperna för sammandraget är:

Ettapp 5 kommer att vara den första viktiga ettappen för samadraget, ett 38km långt lagtempo. Här kan de stjärnor med lite svagare lag förlora viktiga sekunder.

Ettapp 7 är den första ettappen med en lång stigning. Här kan vi få en fösmak av vilka som kommer att vara med under de riktigt tuffa ettapperna med målgång uppför.
profile7.gif

Ettapp 8, målgång uppför. En backe som är ca 15km lång.
profile8.gif

Ettapp 11 Här kan de tempostarka cyklisterna som Basso och Ullrich dra ifrån i sammandraget. De har 50km på sig att distansera de lite temposvagare bergsgetterna som Sella, Cunego, Piepolli mfl

Ettapp 13 En hård ettap där det lutar lite uppför helavägen från start. Det bör bli en heldel attacker från klungan men det är altid svårt att få ett tillräckligt stort försprång med en sån här banprofil. Avslutningen är som klippt och skuren för Savoldelli som inte bara är snabb uppför utan hör till de absolut bästa cyklisterna i utförskörningen.
profile13.gif

Ettapp 16 Tidiga berg och fem stigningar under ettappen. Här kommer det att bli tidiga attacker och totalledarens lag kommer att få slita hund. För att behålla tröjan bör ledaren ha med sig iaf ett par gubbar Passo Del Maniva ananrs så riskerar han att bli utmanövrerad av sina konkurenter.
profile16.gif

Ettapp 17 Banprofilen säger sitt, det här blir svettigt om det inte snöar på de högsta topparna.
profile17.gif

Ettapp 19 Fyra stigningar med en längd över 10km, Petacchi har brutit för länge sen.
profile19.gif

Ettapp 20 Den mest prestige fylda ettappen av dem alla. Två av Girots mest klassiska stigningar i samma ettapp. Gavia(Clima Coppi) och Mortirolo(Col d'Pantani). Mortirolo är 13km lång med en snittlutning på dryga 10% och en maxlutning på 18%
profile20.gif

Ettapp 21 I år kan Girot verkligen avgöras på sista ettappen, 11km bergstemps uppför Ghisallo kräver sin man. Här kommer det inte att finnas någon lagkompis att ta hjul på när det går tungt.
profile21a.gif

Självklart sänder Eurosport Live från alla ettapper. Komentatoret är Roberto och Anders.

Vem tror ni vinner? Jag gissar aldrig rätt men jag tror och hoppas att Basso får sin första riktigt stora seger.

Ursäkta de stora bilderna, de är ärligt sturlan från cyclingnews.com :-)

[Edit]Tog bort Mayo som inte kommer till start

Senast redigerad av en moderator:
[LVG]Giro d'Italia 2006
Tackar för denna utmärkta aptitretare för Girot. Det blir till att bänka sig framför Eurosport när man har tid. Etapp 17 får man ju inte missa! Hoppas också att Basso har hittat formen och vågar briljera. Spännande ska det bli iaf.

/J

[LVG]Giro d'Italia 2006
Rock skrev:
-------------------------------------------------------
> Startfältet är förståss stjärnspäckat. Fjolårs
> segraren Paolo Salvodelli är i år uppbackad av ett
> starkt lag men han kommer att få hård konkurens av
> bla Damiano Cunego, Gilberto Simoni, Michael
> Rasmussen, Ivan Basso, Jan Ullrich, Danilo Di Luca
> och kanske kan Iban Mayo blanda sig i
> slutstriden.
>

Jag lovar dig Rock: Savoldelli kommer INTE att få stenhård konkurrens av Ullrich. Tysken är kass just nu och tar girot som träning. Cunego blir däremot giftig! Tyvärr kör inte Mayo...

[LVG]Giro d'Italia 2006
Ettap 17 får inte missas...sista 7-8km på grusväg med brutal 24%(!) avsnitt..
Min favorit har inspekterat...
S.

Bilagor

• damiano_cunego_1208.jpg
    damiano_cunego_1208.jpg
    63.5 KB · Besök: 33
  • plan_de_corones__1168.jpg
    plan_de_corones__1168.jpg
    36.2 KB · Besök: 23
[LVG]Giro d'Italia 2006
Kommer bli ett mycket intressant Giro i år. Hoppas hinna med och se en hel del, men det blir nog till att spela in det bästa. Titta på cykling är kul, men det är roligare att cykla själv. :-)

/Leo

[LVG]Giro d'Italia 2006
En annan Magnus skrev:
-------------------------------------------------------
> Rock skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Startfältet är förståss stjärnspäckat. Fjolårs
> > segraren Paolo Salvodelli är i år uppbackad av
> ett
> > starkt lag men han kommer att få hård konkurens
> av
> > bla Damiano Cunego, Gilberto Simoni, Michael
> > Rasmussen, Ivan Basso, Jan Ullrich, Danilo Di
> Luca
> > och kanske kan Iban Mayo blanda sig i
> > slutstriden.
> >
>
> Jag lovar dig Rock: Savoldelli kommer INTE att få
> stenhård konkurrens av Ullrich. Tysken är kass
> just nu och tar girot som träning. Cunego blir
> däremot giftig! Tyvärr kör inte Mayo...

Jag tror inte heller på Ullrich men han förtjänar att bli nämd på gamla meriter. Cunego är lite för svag på temop jämfört med Basso men han kanske kan hänga av Basso i bergen. The time will tell.

[LVG]Giro d'Italia 2006
Gör upp med polarna om vem som är bästa managern i Bitbox Cycling Manager! Ju fler vi blir ju roligare är det! Välkomna!

www.bitbox.se/cycling

[LVG]Giro d'Italia 2006
Ska bli kul att se om Rassmusen tänker ligga i hela vägen eller om det blir uppvärmning för TDF, tror Basso kan mörka lite oxå, nu när Lance är borta så finns det ju lite mer öppet vem som vinner TDF-06

Men jag ska sitta med min nyinköpta Lampre kepa i soffan och kolla på Girot..

[LVG]Giro d'Italia 2006
Grym presentation av tävlingen Rock, det här ska bli hur kul som helst att se.

slors: Eventuellt ska jag åka och kika på antingen etapp 13 eller 14 (lördag och söndag 20 och 21:e maj).

[LVG]Giro d'Italia 2006
Grym presentation! Tack!
Såhär ser mitt första försök på bitbox ut..
BASSO Ivan 1450
JULICH Bobby 1090
ULLRICH Jan 995
SASTRE Carlos 897
VOIGT Jens 892
DANIELSON Tom 544
MERCKX Axel 509
CUESTA Iñigo 410
SORENSEN Nicki 312
BLAUDZUN Michael 302
GUSTOV Volodymir 274
ERVITI Imanol 120
MCCARTY Jonathan 67
ALBIZURI ARANSOLO Benat 65
RUBIANO Miguel Angel 65
Poäng kvar: 8

[LVG]Giro d'Italia 2006
suck, vill också se. Är det nån villabonde på happy som skaffat Eurosport nyligen och har tips om billigt och bra abbonemang? Jag vill inte ha nån annan kanal... (kanske blir svårt)/J :)

[LVG]Giro d'Italia 2006
Jag började skriva lite om lagen på jobbet men blev avbruten helatiden så nu gör jag en total redigering. Här är en lite "analys" :-) av alla lagen som startar.

Discovery Channel
Discovery har också ett väldigt starkt lag på pappret, tempo starkt och med bra hjälpryttare för de tuffa bergsettapperna. Savoldelli är kapten och kör för GC. Han får helt klart bättre uppbackning i år än 2005 då han fick klara sig mer eller mindre själv i bergen.

AG2R Prevoyance
AG2R har en svag uppställning som vanligt när det inte är hemma tävling. Mancebo och Astarloza kommer inte till start. Calzati är kapten. AG2R kommer att satsa på enskilda ettapper genom utbrytningar.

Bouygues Telecom
Samma typ av lag som AG2R dock har de några bättre cyklister till start tex Sébastien Chavanel. Kapten är Giovanni Bernaudeau. Räkna inte med att Bouygues Telecom har någon cyklist i top 10 i samandraget.

Caisse d'Epargne- Illes Balears
Ett starkt lag i bergen men de kommer troligtvis inte ha med sammandraget att göra. Kapten på pappret är Jose Luis Carrasco. Jag tror dock mer på Perez och Guttierrez.

Ceramica Panaria
Emanuele Sella har en tydlig kaptensroll och kommer att vara den cyklist som placerar sig högst i samandraget. Riktigt vassa i bergen men de faller på tempodisiplinerna. Sella var tia 2005.

Cofidis
Cofidis har stärkt sitt lag till i år och de har en kapten i högform, Leonardo Bertagnolli. Ivan Parra som vann två ettapper i fjol kommer att assistera tillsammans med Cristian Moreni.

Credit Agricole
Som ni säkert redan märks så är jag inget fan av de franska lagen. Credit Agricole är inget undantag. De kommer till start med ett mycket svagt lag. Francesco Bellotti är kapten.

Davitamon-Lotto
Laget kommer att sattsa på enstaka ettapper. Störst vinstchans har man i de släta ettaperna där Robbie McEwen har en av de vassaste spurterna i världen. Christophe Brandt är kapten men bör inte ha något med top listan att göra.

Eskaltel
Vassa uppför men har inte vissat någonform i år. Dåliga på tempo men kan säkert knipa någon bergsettapp. Kapten är Benat Albizuri.

Francaise Des Jeux
Ett svagt lag i bergen men mycket åkstarkt på slätan. Bradley McGee är kapten. Spurter och prologen lär vara FDJs chans för en ettapp seger. Vi får hoppas att Gustav Larsson gör ett bra giro.

Gerolstiner
Robert Förster är kapten. Han visade både i Girot och touren vad han går för, är han bättre i år så räkna med att han kommer att knipa någon spurt. Davide Rebellin får man aldrig räkna bort med en stark försesong så kan man gissa att han kommer att slita sig med på några av de tuffare ettapperna och han är en duktig spurtare i små grupper.

Lampre
Ett av de starkaste lagen i girot. Damiano Cunego är kapten och hör också till storfavoriterna till totalsegern. Cunego van girot 2004, då hade han ingen uppbackning. I år backas han upp av bland annat fjolårs tian Marzio Bruseghin och Tadej Valjavec 15e man 2005. Räkna med Lampre!

Liberty Seguros
Ett starkt lag utan att glänsa. Det känns lite som Liberty Seguros åker till Girot men har glömt kaptenen hemma. På pappret är Dariusz Baranowski kapten. Cyklister att se upp med framför allt i bergen är Unai Osa, trea 2001, Marcos Serrano, Michele Scarponi, 11 på Vueltan i fjol.

Liquigas
Danilo Di Loca kommer att sakan Stefano Garzelli i år, både i bergen och på lagtempot. Garzelli är den som Liquigas verkar spara på till touren men även utan Garzelli är Liquigas mycket starka. Cioni och Noe' är i bra form och kommer att vara viktiga både i bergen och i lagtempot för Di Luca.

Phonax
Phonax är väl kanske de av de stora lagen som är den största besvikelsen. Ingen av deras 3 ordinarei kaptener kommer till start men kanske kan Gutierrez och Elmiger överaska. Martin Elmiger är kapten.

Quickstep
Juan Manuel Garate är deras man för sammandraget. Han slutade på en meriterande femteplats förra året. Paolo Bettini är alltid bra när han startar men årets bansträckning är lite för tuff för honom.

Rabobank
Kanske inte vinnarlaget även om de har flera starka cyklister till start. I bergen förlitar man sig till Michael Rasmussen och Mauricio Ardila som är kapten. Kan Rasmussen göra om sin finna insatts från Touren eller kör han bara för att komma i form?

Saunier Duval
Gilberto Simoni som vunnit girot två gånger, tvåa en gång och tagit tredjeplatsen 3gånger är kapten. Laget har flera bra klättrare till att backa upp Simoni i bergen. Är de för svaga på tempo för att ha med total segern att göra? Leonardo Piepoli må vara grym uppför men på tempo blir han ifrånåkt av de flesta i proffsklungan.

Selle Italia
Niklas Axelssons nya lag. Fjolårs trean Jose' Rujano är kapten. Till i år är laget förstärkt med bla veteranen Wladimir Belli.

CSC
Tyvärr så märks det på CSC laguppställning att det inte är Girot som är deras huvudmål för säsongen när Cancellara, Zabriskie och Schleck lämnas utanför laget trots att de är i topform. CSC har fortfarande ett enormt starkt lag till start, det starkaste i girot vilket visar på lagets bredd. Ivan Basso är kapten med Carlos Sastre som andre man. Att tippa på att CSC tar hem lagtempot är ingen hög oddsare.

Team Milram
MIlram sattsar enbart på de platta ettapperna. Frågan är bara när Petacchi bryter? Ellar tar han sig hela vägen runt? Han saknar sin ständiga vapendragare till lika uppdragare Marco Velo. Ett svagt lag men räkna aldrig bort Pentacchi i en klungspurt.

T-Mobile
Kapten är Scott Davis men ett hett tips är att Serhiy Honchar kommer att vara deras högst rankade cyklist i sammandraget. Jan Ullrich är med i laguppställningen men har bara visad dålig form hittills i år men han kommer att vara nyttig för laget under lagtempot. Ett mycket tempostarkt lag.

Sista ettappen ser ut att bli ändrad till en längre och plattare ettapp på 140km med målgång Milano. Uppgifterna på cyclingnews.com och giros officiella hemsida går isär.

[LVG]Giro d'Italia 2006
Phonak verkar ha lite kaos i sitt lag. Landis skulle ju kört Girot men har ändrat sig. Enligt Cyclingnews ska de istället köra för Victor Hugo Peña som GC-kandidat. Med tanke på hans insatser i Tour de Romandie (typ 50:e) så känns hans form något tveksam...

Det ska bli intressant att se hur Simoni kör i år. Nytt stall som nog får det jobbigt i lagtempot. Samma sak för Lampre, undrar hur mycket de tappar på lagtempot mot Discovery och CSC?

Om Petacchi har chans att ta hem totala poängtävlingen fullföljer han nog, annars gissar jag att han kliver av i början på sista veckan.

Enligt http://www.gazzetta.it/Speciali/Giroditalia/2006/it/tappe.shtml så är sista etappen samma som den på Cyclingnews, dvs 140 km med målgång i Milano.

[LVG]Giro d'Italia 2006
Jag ska garanterat se målgången på etapp 16 live. Jag bor i Trento så det blir inget större projekt att ta sig upp till Monte Bondone. Hade även planerat att titta på etapp 20 men tyvärr kom det lite orientering ivägen :(

Jag har precis börjat plugga lite Italienska så man kan fatta något när man ser resten av etapperna på TV.

[LVG]Giro d'Italia 2006
Är det nån som vet ett bra ställe på internet som sänder? Tänkte att det skulle vara helt ok att kolla lite på arbetstid imorgon...

[LVG]Giro d'Italia 2006
Tyvärr så börjar det inte förän på lördag. Eurosport ska ha någon internetsändning men tyvärr så verkar jag vara för dålig på att navigera på deras hemsida för att hitta den.

[LVG]Giro d'Italia 2006
TV tider imorgon är 17:00-18:00 på Eurosport. Det är 6.2km tempo som gäller. McGee är min favorit för morgondagen och Rik Verbrugghe blir tvåa bäst av topkandidaterna blir Savoldelli. Allt är bara gissningar så klart, utom tv-tiderna.

[LVG]Giro d'Italia 2006
Det är uppför på slutet idag så det lär inte bli McEwen. Bettini är mitt tips (honom har jag med på Bitbox :) Eventuellt någon av GC-åkarna typ Di Luca.

[LVG]Giro d'Italia 2006
I dag fick man, pga taskigt tekniska förhållanden, se hur det ser ut längst bak i klungan när tempot ökar mot slutet. Det var lite annat än det organiserade åkandet där framme. Fladdrande regnjackor och varje man för sig själv.

Dirty Bastards på Bitbox:
BASSO Ivan 1450
SAVOLDELLI Paolo 1400
SIMONI Gilberto 1288
CUNEGO Damiano 1270
RUJANO GUILLEN José 1170
BELTRAN Manuel 316
SORENSEN Nicki 312
SCHUMACHER Stefan 260
VEIKKANEN Jussi 110
MOINARD Amaël 88
DRANCOURT Pierre 70
LABBE Arnaud 67
MCCARTY Jonathan 67
RUBIANO Miguel Angel 65

[LVG]Giro d'Italia 2006
mitt lag som gav många poäng idag!!

LOPEZ GARCIA David
EFIMKIN Vladimir
PETACCHI Alessandro
SCHUMACHER Stefan 1:a
BETTINI Paolo 4:a
NIERMANN Grischa
BASSO Ivan
DANIELSON Tom 13
SAVOLDELLI Paolo 9:a
OSA EIZAGUIRRE Unai

hela laget:
SAVOLDELLI Paolo
SCHUMACHER Stefan
NIERMANN Grischa
PETACCHI Alessandro
BASSO Ivan
BETTINI Paolo
DANIELSON Tom
EFIMKIN Vladimir
OSA EIZAGUIRRE Unai
RUBIANO Miguel Angel
ALBIZURI ARANSOLO Benat
LOPEZ GARCIA David
MCCARTY Jonathan
DRANCOURT Pierre
LAISEKA JAIO Roberto

[LVG]Giro d'Italia 2006
Doh... Simoni 29 sekunder efter täten. Det går inte skitbra för mitt lag. Nåja, det är inte kört än.

BASSO Ivan 1450
SIMONI Gilberto 1288
BETTINI Paolo 1200
DI LUCA Danilo 1190
VAN HUFFEL Wim 794
DANIELSON Tom 544
PELLIZOTTI Franco 410
ONGARATO Alberto 345
BROWN Graeme 203
FÖRSTER Robert 182
KRAUSS Sven 120
LABBE Arnaud 67
MCCARTY Jonathan 67
RUBIANO Miguel Angel 65

Jag trodde jag var fiffig både med Graeme Brown och Robert Förster men de har inte spurtat hem många poäng hittills. Van Huffel och Ongarato var rejäla missar också, de lär inte uträtta mycket...

[LVG]Giro d'Italia 2006
han får bryta så mycket han vill tycker jag. ;-) Valde bort honom just därför, för att troligen kommer att bryta förr eller senare. så ju förr ju bättre. trist om det ska vara pga skada dock.

[LVG]Giro d'Italia 2006
föresten måste gnälla lite vad är det för idiot som frågar hur många lag som kör på tubdäck eller inte, jämt och ständigt?
-vem faan bryr sig!?
ibland blir tittarfrågorna trötsamma visst alla kan inte vara experter som oss men köp en cukeltidning eller nåt!....

snart dyker väl den där jvla "hur räknas lutningen ut på backarna.....
suck!

Tillbaka
Topp