[LVG]Giro d'Italia 2006

[LVG]Giro d'Italia 2006
baha vad dåligt, mer doping, precis vad cykelsporten behöver. Och när en av de stora starka i sporten är inblandad desutom så är det ännu värre.

[LVG]Giro d'Italia 2006
Fan vad tråkigt..det borde finnas skottpengar på de "doktorer" ..
Bäst att inte tänka på skiten,man blir less..Hoppas Vino kör Le Tour , men i en annan lag.
S.

[LVG]Giro d'Italia 2006
Vilken härlig avslutning, vilka tokryck de gjorde HELA tiden, imponerande cykling!!! Så ska en etapp avgöras, snyggt jobbat Schumacher! :-)

/Leo

[LVG]Giro d'Italia 2006
Jag satt och tokuppdaterade på cyclingnews och hade lite svårt att hänga med i svängarna. Sällan har eurosport-bristen gjort så ont...

[LVG]Giro d'Italia 2006
Med risk för att bli flamad, Basso har inte kört såhär nån gång tidigare i sin karriär. Dominerat uppför på varje etapp och åka tempo så här bra. Han var betydligt sämre förra året. Kan man utvecklas från att vara bra till att dominera hela över en vinter?

Jag hävdar att det finns en risk att han är "on the juice"
Bjarne Riis har haft tunga såna anklagelser mot sig under sin aktiva karriär.

Teambuilding på Jylland gör inte underverk.

De flesta storcyklister har ju hamnat i det gränslandet, Ullrich tar näsgodis innan nattklubbsbesök. Pantani..ja ingen kommentar. Armstrong- läkarutskrivet testosteron troligtvis efter hans Cancer. Ja listan kan göras lång...

Nå vad tror ni?

[LVG]Giro d'Italia 2006
Droger hör ihop med landsvägscykling på den nivån. Det bekräftas gång på gång och så har det ju alltid varit.

"If ten pills kill you, I'll take nine" sa visst Tom Simpson. Sen dog han med kroppen och fickorna fulla med droger.
Droger var ju lagligt bra länge och det verkar som den kulturen är svår att tvätta bort.

Nu säger jag inte att alla gör det. De hyvens svenska kommentatorerna på eurosport verkar ju aldrig ha hört eller sett, än mindre blivit erbjudna det under sina karriärer t.ex

[LVG]Giro d'Italia 2006
Ja tyvärr gör det ju det, jag tror att det är allmänt utbrett i olika former. Att en svensk elitcyklist, fiidrottare eller längdskidåkare aldrig har sett till det tror jag är ren bullshit tyvärr. Det finns här oxå.

Har man varit proffs i Italien i många år i Italien så borde man ha sett det man vill kanske bara inte prata om det.

Jag tror inte att alla gör det, men det är djupt inrotat i proffscykelkulturen tyvärr.

[LVG]Giro d'Italia 2006
Va näää, dopning inom elitidrott? Det kan inte vara möjligt.
Det gäller tyvärr de flesta sporter. Det blir bara så fånigt när folk inom sporten låtsas som att de aldrig har hört talas om det. Om de skulle köra med livstids avstängning så skulle nog ganska många tänka en sekund till innan de smällde i sig grejerna.

/J

[LVG]Giro d'Italia 2006
Jag tror att dom inte vill prata om det för att dom e rädda att det ska dra en skugga över deras egen karriär även fast de själva varit rena, eller så är dom glada att dom klarade sig undan att åka fast själva och kniper därför.

Fungerar hårdare kontroller eller ska det släppas fritt och vetenskapen ska vara med och pressa resultaten framöver. 100 meter på 9sec blankt om 50 år med hjälp av vetenskapen? 65km/h i snitt på tempoetapper?

Men vad tror ni om Basso? Kommer han vara lika dominerande på touren? håller han genom girot nu?

Har inte Cunego misslyckats och underpresterat i år samtiidgt som Basso dominerat. Bara jag som tycker att bredden är lite blek i girot 2006.

[LVG]Giro d'Italia 2006
Jan Ullrich skrev:
-------------------------------------------------------
> Med risk för att bli flamad, Basso har inte kört
> såhär nån gång tidigare i sin karriär.
> Dominerat uppför på varje etapp och åka tempo
> så här bra. Han var betydligt sämre förra
> året. Kan man utvecklas från att vara bra till
> att dominera hela över en vinter?

Han vann två etapper förra året på girot, varav den ena var en tempoetapp. Han var tvåa i Tour de France. Ja, du har rätt. Han var riktigt dålig förra året.

Han har inget som helst motstånd i årets giro. Att gammelgubben Simoni ligger bäst till av storstjärnorna säger väl en del. Det liknar lite när Cunego vann för två år sen. Hade inte grin-Simoni varit i samma lag så hade han dominerat lika mycket.

Han lär inte dominera på Touren.

[LVG]Giro d'Italia 2006
Livstids avstängning kan kanske hjälpa, men det viktigaste är att man skär att tillflödet av pengar. Det gör nog mera ont. Därför tycker jag att det är bra av LS att med omedelbar verkan avsluta samarbetet med cykelteamet. Hoppas Wurth gör detsamma. En nationell skam för spanien.

[LVG]Giro d'Italia 2006
Basso var riktigt bra i Girot förra året också men blev magsjuk och tapapde mycket tid. I Touren var han den ende som var i närheten av Lance..
Hur går det i årets Tour, finns det någon som rimligen kan utmana honom? Ullrich har inte varit i form denna säsong, heller. Vino kanske kan göra något men det beror på hur stallet funkar nu. Som Dansk hejar jag på Rasmussen men han får nog nöja sig med bergaröjan. Någon Discovery cyklist borde väll vara med och slåss och Phonak har kanske någon.

[LVG]Giro d'Italia 2006
Basso körde bra i Girot förra året också och hade ledartröjan (om inte jag mins fel) fram till han blev magsjuk. Sen när han blev frisk vann han en etapp. Så att han skulle ha varit betydligt sämre förra året stämmer väl inte riktigt?

[LVG]Giro d'Italia 2006
JLarsson skrev:
> Livstids avstängning kan kanske hjälpa, men det
> viktigaste är att man skär att tillflödet av
> pengar. Det gör nog mera ont. Därför tycker jag
> att det är bra av LS att med omedelbar verkan
> avsluta samarbetet med cykelteamet. Hoppas Wurth
> gör detsamma. En nationell skam för spanien.

Håller med. Utan sponsorerna finns inte sporten.

Nationell skam för Spanien? Varför det?

[LVG]Giro d'Italia 2006
JLarsson skrev:
> Livstids avstängning kan kanske hjälpa, men det
> viktigaste är att man skär att tillflödet av
> pengar. Det gör nog mera ont. Därför tycker jag
> att det är bra av LS att med omedelbar verkan
> avsluta samarbetet med cykelteamet. Hoppas Wurth
> gör detsamma. En nationell skam för spanien.

Livstids avstöngning, accepteras inte på den "normala" arbetsmarknaden varför skall den då finnas inom idrottens arbetsmarknad?

[LVG]Giro d'Italia 2006
JT skrev:
> Nationell skam för Spanien? Varför det?

Om detta skulle vara exempelvis Team Mälarenergi, skulle inte du skämmas för att vara landsman? (Ja, jag vet jämförelsen haltar).

LS är ett spanskt team, spansk huvudsponsor, spansk doktor mm mm

Dock var det inte bara spanska namn som dök upp i "Operacion Puerto" ...

"The guard allegedly found a list with 200 Spanish and non-Spanish riders names linked to doping practices"

Fast som vanligt är det cykelsporten som haltar, väntar bara på kommentarerna från kollegorna "Du cyklar ju hela tiden, hur mycket dopar du dig då?", "Cykel? Det är ju bara en massa dopade killar - då kan man ju lika gärna kolla på styrkelyft"

[LVG]Giro d'Italia 2006
JLarsson skrev:
> Om detta skulle vara exempelvis Team Mälarenergi,
> skulle inte du skämmas för att vara landsman?
> (Ja, jag vet jämförelsen haltar).

Helt ärligt? Jag skulle inte skämmas om så hela fotbollslandslaget var dopat. Det får allt vara någon som står mig närmre än ett gäng idrottare som jag ser på TV... Men det är nog inte så många som håller med mig. Jag tycker folk i allmänhet tar idrott (och det mesta annat oxå faktiskt) på allt för stort allvar.

[LVG]Giro d'Italia 2006
Ang livstids avstängning, hur många dopingtester görs det egentligen på cyklisterna? Hur stor chans har man att lyckas med sin doping? Det måste snarare vara en fråga om när man åker fast och inte om.

Fast jag tycker att livstids avstängning, eller åtminstone tillräckligt lång avstängning så att de inte kommer tillbaka till cykelsporten, är "rätt" straff. Cyklisterna är ju föredömen för oss vanliga. Det är svårare för mig att se upp till andra sporter, som tex kraftsporterna, där det är "allmänt känt" att man dopar sig. Hur dopingtesterna görs där vet jag inte. Jag räknar med att biffarna där är dopade. Jag ser inte upp till dem.

Näe, stäng av dem på livstid. Det kommer alltid nya cyklister, nya sponsorer. Några av cyklisterna och sponsorerna vill säkert ha en ren sport. Det är bra att sposorer drar sig ur cyklesporten när doping uppdagas.

[LVG]Giro d'Italia 2006
De är ju inte välkomna tillbaka till Pro-tour efter de avtjänat sitt dopingstraff, så det är ju nästan som livstid för de stjärnor som åker fast!

[LVG]Giro d'Italia 2006
Indurain slutade med hänvisning till det stora problemet inom cykelsporten med doping. Inte kul att vara ren och tävla mot folk man vet är dopade. Indurain var från Spanien och körde rent, detta sade han -95 eller -96 minns inte exakt.
Så länge man kan vinna på att vara dopad kommer folk att göra det men det förstör sporten.

Man ville gärna tro på Virenque i Festina stallet men när det framkom att även han var dopad ja, då kan vem som helst vara dopad och prata om ärlig tävling.

Tyvärr kommer cykelsporten att få leva med dopingstämpeln.

[LVG]Giro d'Italia 2006
Totteman skrev:
Cyklisterna är ju föredömen
> för oss vanliga.

Varför måste cyklisterna vara föredömen för andra? Genom att satsa på sin idrott som yrke är man du tvingad att vara en moralisk förebild? Visst många kanske har dem som förebilder men det är något som cyklisterna själva ej valt?!

[LVG]Giro d'Italia 2006
Kristoffer skrev:
> Basso var riktigt bra i Girot förra året också
> men blev magsjuk och tapapde mycket tid. I Touren
> var han den ende som var i närheten av Lance..
> Hur går det i årets Tour, finns det någon som
> rimligen kan utmana honom? Ullrich har inte varit
> i form denna säsong, heller. Vino kanske kan
> göra något men det beror på hur stallet funkar
> nu. Som Dansk hejar jag på Rasmussen men han får
> nog nöja sig med bergaröjan. Någon Discovery
> cyklist borde väll vara med och slåss och Phonak
> har kanske någon.

Jag tror hotet kommer heta Alejandro Valverde. Frågan är dock hur bra tempo han kan klämma. Discovery kommer väl köra för Popovych, som är bra, men är han tillräckligt bra?

[LVG]Giro d'Italia 2006
Om det bara vore ett gäng elitidrottsmän som frivilligt tokdopade sig för att göra övermänskliga prestationer vi andra kan dräggla åt vore det väl helt ok, tycker jag. (Och så är det ju, verkar det som.)

Men det handlar ju om mer än så. Visst är idrottsmän förebilder, för barn och ungdomar. Och vilken förälder vill att ungen ska pyssla med en idrott där doping är ett måste?

eh, det är inte ok med frivillig doping heller såklart. Man ska ju inte behöva dopa sig bara för att man vill syssla med en idrott på heltid. men så kanske det är lik förbannat?

[LVG]Giro d'Italia 2006
Chrille77 skrev:
> Totteman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> Cyklisterna är ju föredömen
> > för oss vanliga.
>
>
> Varför måste cyklisterna vara föredömen för
> andra? Genom att satsa på sin idrott som yrke är
> man du tvingad att vara en moralisk förebild?
> Visst många kanske har dem som förebilder men
> det är något som cyklisterna själva ej valt?!

Hmm, jag menar precis som du skriver att den som satsar på sin sport blir ofrivilligt inspiratörer och föredömen för oss alla.

[LVG]Giro d'Italia 2006
Totteman skrev:
> Chrille77 skrev:
> -----
> > Totteman skrev:
> >
>
> > -----
> > Cyklisterna är ju föredömen
> > > för oss vanliga.
> >
> >
> > Varför måste cyklisterna vara föredömen
> för
> > andra? Genom att satsa på sin idrott som yrke
> är
> > man du tvingad att vara en moralisk förebild?
> > Visst många kanske har dem som förebilder men
> > det är något som cyklisterna själva ej
> valt?!
>
>
> Hmm, jag menar precis som du skriver att den som
> satsar på sin sport blir ofrivilligt
> inspiratörer och föredömen för oss alla.

Men att bli ofrivillig förebild kan väl inte bära med sig några moraliska/etiska förpliktelser mot allmänheten?

[LVG]Giro d'Italia 2006
Det stämmer, Chrille 77. Man kan göra som man vill och har inga moraliska eller etiska förpliktelser. Fast jag skulle börja fundera lite om tex en världsidrottare skulle börja propagera för någonting oetiskt.

[LVG]Giro d'Italia 2006
Mike å skrev:
> Såg ni killen som cyklade på bakhjulet medans
> han läste tidningen:)

Nej, jag jobbar :-(

[LVG]Giro d'Italia 2006
Vilket sportsmannaskap alltså!
Vid de 400 sista metrarna så klappade Voigt (visst var det han?) Garate på ryggen, tog honom i handen och lät honom gå i mål före utan någon som helst spurt.
Voigt tyckte att Garate var värd segern, det är verkligen så äkta, så hederilgt det blir!

Viva el Giro!

[LVG]Giro d'Italia 2006
rayy: riktigt schysst. Det var rätt också med tanke med hur mycket Garate hjälpt Voigt och dragit hela tiden så.

Bra etapp helt enkelt.

[LVG]Giro d'Italia 2006
Tyckte om Voigt innan pga hans vilja att dra( undrar vad han tyckte om att bara sitta där bak,måste ha varit tufft) och aldrig ge upp..men nu är han min hjälte..riktigt sportmanship.
..nu är det dags för Mortirolo..heja Simoni...
S.

[LVG]Giro d'Italia 2006
Äntligen dags för Mortirolo!!!

Laddat upp med en cappuccino och en chokladbil till.
Extra kul med tanke på att man strök grusvägsmålgången härom dagen.

Heja cykel på tv!
Hoppas riktigt många(de som inte e ute å cyklar själv dvs.) kollar på tv nu!

// Christian

[LVG]Giro d'Italia 2006
Det var väl fler än jag som såg att Basso ställde upp tempot minst ett helt snäpp den sista kilometern eller två innan Simoni släppte!? Vacci satt nog att titta lite för mycket i sina papper just då.... =) Hur som helst!! Skitkul etapp. Roligt att Basso vågar trycka till ordentligt ibland.

//Christian

Tillbaka
Topp