Lvg: heja eller inte?

paramedic

Medlem
ja det är den stora frågan, när jag möter likasinnade jag brukar alltid slänga upp en hand som en rent vänlig gest,hälften hejar tillbaka och hälften ser bara skitstrama och sura ut.
Finns det ngt happykorrekt beteende??Till saken ska väl nämnas att jag är en glad amatör.

Jag hejar på alla som hejar på mig när jag cyklar, oavsett om de sitter på cykel, går, kör bil eller vad man nu kan tänka sig. Jag hejar själv på andra cyklister som ser ut att cykla för mer än ren transport, med uppenbart övrigt cykelintresse. Av dem är det ytterst få som inte hejar tillbaks. En på 20 kanske. Inte fler än så...

Jag hejar också på alla cyklister, har dock noterat att faktiskt inte alla återgäldar den så väl proportionerade hälsningen... kanske har jag kombinerat min utrustning på något felaktigt sätt eller vinklat bromshandtagen fel, vem vet vad som rör sig i träningselitens mörka kamrar? :-)

Fst de flesta är glada laxar ;-)

Har märkt att MTB-cyklister verkar vara nååågot gladare dock.... fan vet varför då de ju måste tvätta sina cyklar mycket oftare..

När jag själv tänker efter så är det nog faktiskt så att jag minsann själv är aningen, aningen gladare i skogen än på landsväg... märkligt nog... är det naturen?

Du kan ju inte bara slänga upp en hand o hejja!
En liten nick med huvudet eller lyfta på ett par fingrar medan du fortfarande har handen på styret är lagom...

Inget jävla vinkande här inte! ;)

Den som bara vinkar med ett par fingrar från styret ser mest ut som att de är för osäkra för att släppa en hand.

Jag hälsar på alla som ser ut att vara ute i träningssyfte.

Har för mig att det blev konsensus om att man hälsar på de som tränar eller nöjescyklar och endast de som ser ut att vara långsammare än en själv.

Någonting som jag finner högst intressant är att de flesta CX-cyklister är glada som få, men så fort det kommer en äldre herre (GUBBE!) på en CX med klubbkläder och vinterskrud, så får man aldrig en hälsning tillbaka. Jag tror att de är för häftiga för sitt eget bästa.

Anmärkningsvärt är också att nämnd målgrupp också sällan verkar cykla CX i sin sanna bemärkelse, utan oroar sig mer för att slippa tvätta klubbkläderna efter en tur.

Senast ändrad:
Jag hälsar på alla. Mötte en lite äldre pendlare igår före Listonhill och ropade glatt godmorgon, han såg lite förvånad ut. I morse mötte jag honom igen, nu såg han jätteglad ut och vinkade. Jag kanske är pinsam, men de som bor i sin egen egobubbla och vägrar hälsa är patetiska. Jag vill inte byta med dem för allt i världen.

Jockster skrev:
-------------------------------------------------------
> Någonting som jag finner högst intressant är
> att de flesta CX-cyklister är glada som få, men
> så fort det kommer en äldre herre (GUBBE!) på
> en CX med klubbkläder och vinterskrud, så får
> man aldrig en hälsning tillbaka.

Det måste vara jag. På vintern är jag sur och grinig, men nu när det är varmt och fint är jag glad.

Man hälsar bara på de med rakade ben eftersom man vet att de är seriösa.

Nej allvarligt talat. Är lite rädd för att den ökande cyklingen skall trigga igång samma hälsningsmani som jag upplevde då jag körde mc. Bara Harleyåkare och BMW-stofiler var konsekventa och hälsade aldrig.

Den mest knasiga hälsning jag fick när jag åkte mc var när en snubbe blåste om mig på motorvägen och hälsade baklänges under si högra armhåla. Då insåg jag att det utvecklats ett tvångsbeteende hos en del.

Jag brukar heja på de flesta, speciellt de som riskerar att bli störda av cyklister: villaägare med tomt mot kända cykelstråk, promenörer, ryttare och andra. Som en trevlig gest, liksom. Jag känner inte att jag måste hälsa på alla en söndag på Färingsö.

Jag viftar med näsborrarna. Det är inte mitt fel att folk verkar vara närsynta och inte ser min ansträngning. Kanske därför jag ser sur ut?

Jag bor i Prag och när jag tänker efter så hälsar inte cyklister här på varandra trots att alla är klädda i Lycra....

Jag hälsar sporadiskt på cyklister men numera tackar jag alltid bilister som bara visar någon minsta hänsyn eller mer.. Inbillar mig att det får dem att fortsätta med sitt föredömliga beteende ytterligare.

mn skrev:
> men numera
> tackar jag alltid bilister som bara visar någon
> minsta hänsyn eller mer.. Inbillar mig att det
> får dem att fortsätta med sitt föredömliga
> beteende ytterligare.

+1

Jag har märkt att om man hejar för tidigt är det få som hejar tillbaka, ibland kan det vara lite mexican stand-off om vem som ska heja först.
dock hejar jag aldrig på någon utan hjälm..

Kaves skrev:
> Jag har märkt att om man hejar för tidigt är
> det få som hejar tillbaka, ibland kan det vara
> lite mexican stand-off om vem som ska heja först.

Folk kanske ser dåligt också? :D

> dock hejar jag aldrig på någon utan hjälm..

+1

Kaves skrev:
>
> dock hejar jag aldrig på någon utan hjälm..

Idag var det tre cyklister med hjälm som hejade på mig som inte har hjälm, när jag var ute på min 45 km runda.

Senast ändrad:
Så att de ska inse att de har fel hejar jag inte på

Svarta strumpor
Svarta handskar maj-september
Svarta skoöverdrag över nollan
Shimanoskor
Trek
Merida
Canyon
Discovery
Radioshack
Leopard
SRAM-vevparti
Kelme
Giro eller Bell-hjälm
Craftkläder
Folk som blev U2-fans först efter Zooropa

bonbon skrev:
> Folk som blev U2-fans först efter Zooropa

Hur är det med folk som inte alls gillar U2 då?
(Jag gillar bara originalet, dvs Lockheeds mästerverk!)

Stewe skrev:
> Det är bara Fredrikshofvare som aldrig hälsar
> tillbaka.

Det är bara dig Fredrikshovare inte hälsar på.

Hejar på alla cyklister med racer och alla andra som ser ut som de tycker om att cykla. Tackar nästan alla bilar som inte aktivt försöker köra ihjäl mig.

Min hälsningslista är tränande cyklister, pensionärscyklister, ryttare och bilister som gjorts något det minsta snällt

Då jag började träna och hade utrusting som inte riktigt var happykorrekt så var det mycket färre som hälsade tillbaka än det är nu

Alla tränande cyklister + tonårskillar(?) hälsar på mig, då hälsar jag tillbaka. Nästan lite mycket hälsande blir det ibland, kanske ska börja låtsas att jag inte ser ;) nah...

Jag säger alltid hej när jag på väg hem från skogen cyklar förbi nån random LVG-cyklist. Dom e rena och jag är oftast riktigt skitig....Vid möte hälsar man alltid och blir man inte hälsad i retur får man acceptera att det finns socialt handikappade även på cykel.

Jag hejar av sociala skäl, av vänlighet, på de som behöver hejas på.

I grupp hejar jag inte alls, eller bara ibland när jag är i tät.

Jag hejar inte på 53:12.

Och så hejar på en hel del gamla tanter och undrar ibland varför.
Skulle jag promenerat eller kört bil så skulle jag inte gjort det...

Ari.m skrev:
>
> Jag hejar inte på 53:12.

Nu är vi där igen. Vad är problemet? Jag är inte ute efter att provocera.

Lotta B skrev:
> Alla tränande cyklister + tonårskillar(?)
> hälsar på mig, då hälsar jag tillbaka. Nästan
> lite mycket hälsande blir det ibland, kanske ska
> börja låtsas att jag inte ser ;) nah...

Hej Lotta :)

Jockster skrev:
> Någonting som jag finner högst intressant är
> att de flesta CX-cyklister är glada som få, men
> så fort det kommer en äldre herre (GUBBE!) på
> en CX med klubbkläder och vinterskrud, så får
> man aldrig en hälsning tillbaka.

Staine?

Jag hejar på de som kör långsammare än mig och hejar tillbaka på de som kör fortare. Så oftast innebär det att jag hejar på alla som tränar cykel :)

På MTB: hälsar på de flesta, LVGare hälsar inte tillbaka.
På LVG: hälsar på de flesta, de flesta hälsar tillbaka.
Oavsett MTB el. LVG: Fredrikshofare hälsar aldrig tillbaka. (bekräftat vid flera tillfällen, senast förra veckan. Tänkte för mig själv att det nog bara är "snack" att det är så, men nej... Av fyra gäng som jag mötte hälsade tre.. Det fjärde gänget gjorde det inte. Gissa vilka)

Atlas skrev:
> Lotta B skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Alla tränande cyklister + tonårskillar(?)
> > hälsar på mig, då hälsar jag tillbaka.
> Nästan
> > lite mycket hälsande blir det ibland, kanske
> ska
> > börja låtsas att jag inte ser ;) nah...
>
>
> Hej Lotta :)

Hej Atlas ;)

fredrikw skrev:
> Hälsar alltid, och får oftast svar. Andelen
> icke-hälsande brukar minska radikalt efter
> Vätternrundan.

Förut brukade jag ha med mig ett anteckningsblock och gjorde noteringar över vilka som hälsade 7 veckor innan VR (hälsningar per km resp icke hälsningar per km) samt 7 veckor efter VR men det blev ju meckigt som fan och ofta tappade jag bort mig, fick oordning på siffrorna. Hur gör du för att hålla koll?

Annars tror jag det mesta får sitt svar i denna tråden:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/652825/page=1

Tillbaka
Topp