[LVG] Hjul för touring

Skral

Ny medlem
[LVG] Hjul för touring
Jag får lite ledigt i vår och tänkte kanske sticka iväg och cykla genom europa, och då kan man ju uppgradera hjul med gott samvete!

93kg cyklist, 10kg packning, 10kg cykel. Fälgbroms och 25mm däck. 300 mil och jag vill att hjulen även ska palla en del grusvägscykling.

Hur går man till väga? Jag tänker DT comp ekrar med 32 ekrar i trekors. Eller borde jag gå på 36 ekrar?

Jag tittade på Mavic Open Pro C. 435 gram kanske är för lätta? Eyelets, enkla eller dubbla, är det viktigt?

Annars finns ju Mavics a719 som är en "riktig" touringfälg. Men jag kommer köra på 25mm däck så det kanske är overkill och för tungt?

Jag är lite sugen på att köra tubeless för punkaskyddet. Är det samma som för MTB att man kan konvertera i princip vilken fälg som helst (bara den blir tät?) eller krävs det TLR-fälgar?

Hjulen ska gärna funka för vanlig lvg-cykling hemma efter resan också, men det kanske blir för stor kompromiss?

[LVG] Hjul för touring
Konkret skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad har du cykel och hjul nu? 300 mil är inte
> speciellt långt, det borde alla hjul som. Sitter
> på vettiga cyklar klara.

32h alexrim 500 fälgar och nav som det står Felt på. De är väldigt flexiga i sidled och framhjulet måste riktas med jämna mellanrum. De väger en del också, en bit över två kilo om jag inte missminner mig.

[LVG] Hjul för touring
Kan varmt rekommendera Velocity A23-fälgar.

TL-ready och är gjorda för att funka optimalt med 25 mm däck. Mina har hållt 1800 mil, med två justeringar/riktningar som tog 5 minuter. Väger 100+ med packning.

[LVG] Hjul för touring
Skoj!!

Har mavic open pro, XTnav o dt comp m vanliga mässingsnipplar i trekors 32 hål på pendlaren.
Kört i två-tre år utan mer än lite uppspänning av ekrar någon gång per år. Lagren är också fortfarande silkeslena. Hjulen känns "pigga" och styva. Kör marathon supreme 40 mm. Komfort går före toppfart.

jag har använt brickor mellan navfläns o ekerskalle på ekrarna som har skallen utåt, vet inte om det gör astronomisk skillnad, men det minskar flexutrymmet för armbågen på ekern.
Det är nog egentligen viktigast HUR hjulen byggs så länge man inte har värsta skräpkomponenterna.

Fälgarna är trevliga att bygga med. Dubbla eylets gör att ekernipplar inte kan försvinna in i fälgen, det sprider även lasten bättre mellan övre och undre fälgvägg.

Körde en vinter med fälgbroms (koolstop salmon), det var ju en jävla misär av bromsklet, justering och skrik. Men fälgarna ser inte ut att ha slitits nämnvärt. Jag skulle ju iaf köra mekaniska skivor om man cyklat annat än bara solsken.

[LVG] Hjul för touring
Konkret skrev:
> Vad har du cykel och hjul nu? 300 mil är inte
> speciellt långt, det borde alla hjul som sitter
> på vettiga cyklar klara.

+1

300 mil och 113kg "fordon" är inget som inte majoriteten hjul borde klara.

Men visst kan man bygga något eget, även om vanliga passande standardhjul säkerligen sälgs inom 5 mils radie runt hojen längs hela resan... (Vilket iofs tar en dag att gå iväg och köpa.)

Senast ändrad:
[LVG] Hjul för touring
Jag kör Mavic TN719 med Alpine-III-ekrar. Känns stadigt. Har 38mm däck då iofs, skulle inte vilja ta nån längre touring med 25mm som på racern :)

Senast ändrad:
[LVG] Hjul för touring
Ta kontakt med Veloform i Gbg. Anders han vägleda dig. I mina öron klingar touring detsamma som skottsäkert.

25mm breda däck i 300mil låter inte särskilt komfortabelt, men du kanske planerar att uteslutande cykla på nylagd Autobahn? Vad gäller fälgval så har jag just Velocity A23 med 32 håls både fram och bak som pendlar- och crosshjul, och även om de har hållit utmärkt i 4 år så är bromsspåren på dem inget för en touringcykel. Välj någon kraftigare fälg och med fördel billigare. Jag anser f.ö. att DT Comp är tillräckligt hållbart/skottsäkert för din vikt och packning förutsatt att du använder 32 fram och bak med god viktfördelning på ekipaget.

[LVG] Hjul för touring
Jag tycker faktiskt att min racer är rätt komfortabel. Har aldrig upplevt domningar eller rumpsmärtor på den, men det längsta jag cyklat på den är å andra sidan 60 mil i atlasbergen.

Nån som har koll på tubeless på landsvägshjul? Måste fälgarna vara TLR?

[LVG] Hjul för touring
Skral skrev:
>
> Jag är lite sugen på att köra tubeless för
> punkaskyddet. Är det samma som för MTB att man
> kan konvertera i princip vilken fälg som helst
> (bara den blir tät?) eller krävs det
> TLR-fälgar?
>

Jag hakar på ovanstående fråga; hur "konverterar" man en fälg för tubeless? Alltså, vad krävs för att köra tubeless på fälgar som inte är förberedda för detta?

[LVG] Hjul för touring
Gubbcyklist skrev:
> Skral skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Jag är lite sugen på att köra tubeless för
> > punkaskyddet. Är det samma som för MTB att
> man
> > kan konvertera i princip vilken fälg som helst
> > (bara den blir tät?) eller krävs det
> > TLR-fälgar?
> >
>
> Jag hakar på ovanstående fråga; hur
> "konverterar" man en fälg för tubeless? Alltså,
> vad krävs för att köra tubeless på fälgar som
> inte är förberedda för detta?

För MTB: tubeless tejp, ventil och tätningsvätska. Sen ett tubeless ready däck på det. Det är enkelt!

För LVG: samma? eller sitter inte däcket kvar på standardfälg pga höga tryck och smala däck?

[LVG] Hjul för touring
Däcket har väl inte svårare att sitta kvar för att man kör slanglöst?

Däremot är ju konsekvenserna lite allvarligare på väg om man tappar trycket fort.

[LVG] Hjul för touring
Jag antar att han menar att trycket hålls inte att just däcket fortfarande är runt fälgen. Är ju lite skillnad på mtb 2 bar och räser på 8.

[LVG] Hjul för touring
Skral skrev:
> ...93kg cyklist, 10kg packning, 10kg cykel.
> Fälgbroms och 25mm däck. 300 mil och jag vill att hjulen även ska palla en del grusvägscykling...

Jag är nästan lika tung som du, 'kör i.o.f.s utan packning, men jag kör asfalt, grus och XC med ett par Fulcrum 5.

Tillbaka
Topp