LVG-hjul, puuh

Rudan

Ny medlem
LVG-hjul, puuh
Jag står i valet mellan:

Hügi 240s + RR1.1 28/32
EA90 SLX R4SL
WH-7850 C 24 CL Dura Ace
KSYRIUM SL Premium

Krav
1. inget strul
2. snabbt

Jag tävlar inte men vill ha ett hjul att njuta problemfri mil av både en torsdagskväll och under söndagens motionslopp. Jag skulle klara mig bra med Ultegranav på enkel Mavicfälg och 64 ekrer där mellan men nu skiter vi i det och letar onödigt bra prylar.

Hügi 28/32 känns sååå tillförlitligt men jag ska å andra sidan inte korsa Antarktis ensam med hjälp av hjulen.

Vad ska jag ha?

Senast redigerad av en moderator:
LVG-hjul, puuh
Vad det gäller hjul är det främst 3 egenskaper jag tittar på:
1) Prestanda
2) Snygghet
3) Hållbarhet/service

Pratar vi problemfria mil tror jag på Shimano, om inte annat om problem med ekrarna uppstår... betydligt lättare att fixa dessa än tex Mavic med special-ekrar.

Prestandamässigt tror jag alla hjul du nämner funkar fin-fint för behovet du beskriver!

Tror man på att ekrarna håller och inte bryr sig om det inträffar något med dessa skulle jag även titta på tex Fulcrum Racing 1 som prismässigt ligger i samma härad... fina priser i bl.a. Tyskland... se http://www.jedi-sports.de/product_i...lack-2009-incl--2xPro3Race-Bartape-Tubes.html

Köpte mina R1 för 465 EUR för 1 månad sedan...priset verkar vara på väg upp... :=).

/Lasse

LVG-hjul, puuh
Tillförlitligheten i DT-kombon är nog svårslagen. Dock är de tunga och långsamma jämfört med Shimano och Easton.
Ksyrium ska ju vara o-aero, dessutom konstiga special-ekrar.

Jag skulle säga att vill du ha ett par slitvargar, köp DT, vill du ha lite mer fart och flärd, köp Easton eller Shimano, beroende på vilka du tycker är snyggast.

LVG-hjul, puuh
Ksyrium SL, jag har dessa som fulfälgar och har kört på dom i 3 år i alla väder. Har aldrig ens behövt spänna en eker, dom har väl iaf rullat ca 1200 mil nu, jag väger 80kg och har en väldigt "tung" åkstil med mycket bryt o bänd på stora klingan.

LVG-hjul, puuh
Ridley: Hur ofta får du rikta dina andra hjul? På lvg är det väl snarare förväntat att (välbyggda) hjul ska uppföra sig så, oavsett hur mycket man bänder. Det är först om man kör in i stenar eller ner i riktigt tuffa potthål som man eventuellt skulle behöva rikta.

Mina Shimano 600 + Mavic gp3 med 32 reducerade ekrar har gått sen 90-talet utan riktning, även med touring-packning. Är hjulen bara välbyggda så är det snarare ett förväntat resultat än något bevis på excellens.
Tillförlitlighet är snarare att de går att cykla på trots att en eker går (pga krash, stenskott, pinne i hjulet, knarkare som sparkar på cykeln eller ngt) och att frihjulsmekanismen tål ett ordentligt bad (osannolikt att det skulle hänga på lvg, men man vet aldrig), och då är nog DT-hjulen svårslagna.

Dessutom ska de vara väldigt lättservade när det väl ska till.
Liten fördel i lagrena för Shimano tycker jag, då man kan spänna dem om de blir glapp, och byta kulor och fett så är de som nya igen, till skillnad från DT där man måste köpa nya maskinlager

LVG-hjul, puuh
Ted_B skrev:
-------------------------------------------------------
> Det här är ett alternativ om man inte vill
> lägga riktigt så mycket pengar som Dura Ace
> hjulen kostar:
> http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?Mod
> elID=38244

Japp det är riktigt prisvärt, på snudd till billigt! Fast på CRC är DuraAce-hjulen inte sååå dyra (heller) http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=25007

Tänkte själv köra på RS80 nästa år på finracern, men det jag är fundersam på är hur det funkar med alu-body vs stål & titan? Dumsnålt att välja ultegra med alu (det är väl stål i de "vanliga" ultegranaven, right?)

LVG-hjul, puuh
WH-RS80-hjulen är i verkligheten jämförbara i vikt med 32-ekrade standarhjul.
Uppmätt vikt hos dem är ~1570g
Men eftersom de har såpass få ekrar är de flexigare, men för inte alltför starka normalviktiga(!) cyklister borde de funka OK.
Test
"Die Steifigkeitswerte sind mit 40 Newtonmetern pro Millimeter befriedigend, normalgewichtige Fahrer kommen damit gut zurecht. "
http://www.tour-magazin.de/?p=7429

Jmf med http://happypics.zapto.org/albums/userpics/10053/Ultegra_OpenPro_-_Tour_7_99.jpg

Om alu-bodyn är ett problem finns alltid AmericanClassic-clipsen:
http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/american-classic-shimano-10-speed-clips.html
Jag har dem på de kassetter som sitter på mina hjul med alubodys.

/Håkan

LVG-hjul, puuh
Bakfälgen på mina DT340+RR 1.1 sprack upp på massor med ställen runt hela hjulet. Alltså det blev sprickor längsgående med fälgen vid ekerhålen runt hela hjulet. Detta efter 2 1/2 år och inte alltför många mil. Hjulen köptes på Bike Discount. Kanske var hjulen överspända i ekrarna, kanske inte, jag blir i alla fall lite skeptisk till den fälgen.

LVG-hjul, puuh
HåkanC skrev:
> WH-RS80-hjulen är i verkligheten jämförbara i
> vikt med 32-ekrade standarhjul.
> Uppmätt vikt hos dem är ~1570g
> Men eftersom de har såpass få ekrar är de
> flexigare, men för inte alltför starka
> normalviktiga(!) cyklister borde de funka OK.
> Test
> "Die Steifigkeitswerte sind mit 40 Newtonmetern
> pro Millimeter befriedigend, normalgewichtige
> Fahrer kommen damit gut zurecht. "
> http://www.tour-magazin.de/?p=7429
>
> Jmf med
> http://happypics.zapto.org/albums/userpics/10053/U
> ltegra_OpenPro_-_Tour_7_99.jpg
>
> Om alu-bodyn är ett problem finns alltid
> AmericanClassic-clipsen:
> http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/ameri
> can-classic-shimano-10-speed-clips.html
> Jag har dem på de kassetter som sitter på mina
> hjul med alubodys.
>
>
>
> /Håkan

Fast nu jämförs hjul som väger 751+986 = 1737 paret (ultegra+openPro+DT Comp går på ca runt 1900gr paret) med de som väger sub 1600 gr och som förmodligen har en helt annan aerodynamik mtp fälgprofil och antal ekrar. Lite äpple/päron tycker jag

LVG-hjul, puuh
glitch skrev:
> Bakfälgen på mina DT340+RR 1.1 sprack upp på
> massor med ställen runt hela hjulet. Alltså det
> blev sprickor längsgående med fälgen vid
> ekerhålen runt hela hjulet. Detta efter 2 1/2 år
> och inte alltför många mil. Hjulen köptes på
> Bike Discount. Kanske var hjulen överspända i
> ekrarna, kanske inte, jag blir i alla fall lite
> skeptisk till den fälgen.

Mina DT RR 1.1 fälgar (Hope nav, DT comp ekrar) har gått både Paris-Roubaix och Flandern Runt och en vintersässong däremellan. Spikraka och ser ut som nya (om man tvättar dem :-)).

LVG-hjul, puuh
Wahl80: baserat på vad?

Jag gillar campas Neutron, Proton och Hyperion, de är grymt snygga, men är de verkligen så himla bra jämfört med Shimanos nya hjul, Reynolds, Easton med flera?

LVG-hjul, puuh
Jag hade valt Dura-Acehjulen. De första DThjulen är fina och bra (har haft ett par) men rätt tråkiga och väger en del (räkna med 1600g). Dura-Acehjulen lovprisas av många, är snygga och fin vikt.

LVG-hjul, puuh
Jag skulle inte välja Fulcrums "finaste" hjul pga av att de har feta (oaerodynamiska) aluminium-ekrar (skörare än stålekrar). Har man följt med i några år och läst omdömen m.m. så bildar man sig en god uppfattning.

LVG-hjul, puuh
Vic skrev:
> glitch skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bakfälgen på mina DT340+RR 1.1 sprack upp på
> > massor med ställen runt hela hjulet. Alltså
> det
> > blev sprickor längsgående med fälgen vid
> > ekerhålen runt hela hjulet. Detta efter 2 1/2
> år
> > och inte alltför många mil. Hjulen köptes
> på
> > Bike Discount. Kanske var hjulen överspända i
> > ekrarna, kanske inte, jag blir i alla fall lite
> > skeptisk till den fälgen.
>
> Mina DT RR 1.1 fälgar (Hope nav, DT comp ekrar)
> har gått både Paris-Roubaix och Flandern Runt
> och en vintersässong däremellan. Spikraka och
> ser ut som nya (om man tvättar dem :-)).

kitzblitz hade också problem med den fälgen har jag för mig, men jag tror de har åtgärdat det här på senare tid. minns iaf något vagt om det.

LVG-hjul, puuh
RS80 hjul. HåkanC skrev att de passar normalviktiga cyklister. Var går den viktgränsen, över eller under 95 kilo? Flexar de mycket? Jag har ett par RS10 nu men i uppförsbackar så flexar de så pass mycket att de slår i bromsen. Då vinner man inte så mycket på lättare hjul.

LVG-hjul, puuh
marran skrev:
> Ridley: Hur ofta får du rikta dina andra hjul?
> På lvg är det väl snarare förväntat att
> (välbyggda) hjul ska uppföra sig så, oavsett
> hur mycket man bänder. Det är först om man kör
> in i stenar eller ner i riktigt tuffa potthål som
> man eventuellt skulle behöva rikta.
>
> Mina Shimano 600 + Mavic gp3 med 32 reducerade
> ekrar har gått sen 90-talet utan riktning, även
> med touring-packning. Är hjulen bara välbyggda
> så är det snarare ett förväntat resultat än
> något bevis på excellens.
> Tillförlitlighet är snarare att de går att
> cykla på trots att en eker går (pga krash,
> stenskott, pinne i hjulet, knarkare som sparkar
> på cykeln eller ngt) och att frihjulsmekanismen
> tål ett ordentligt bad (osannolikt att det skulle
> hänga på lvg, men man vet aldrig), och då är
> nog DT-hjulen svårslagna.
>
> Dessutom ska de vara väldigt lättservade när
> det väl ska till.
> Liten fördel i lagrena för Shimano tycker jag,
> då man kan spänna dem om de blir glapp, och byta
> kulor och fett så är de som nya igen, till
> skillnad från DT där man måste köpa nya
> maskinlager

Eeh, inte alls faktiskt. När jag tänker efter så är de enda hjul jag behövt fixa med är mina gamla Mavic på MTBn från 80 talet..

Tillbaka
Topp