LVG i Kroatien

ssamskog

Medlem
LVG i Kroatien
Hej

Jag undrar om det är någon här som har erfarenhet av landsvägscykling i Kroatien?. Jag har letat runt på nätet, googlat och hittade några rutter via Komoot. Men när jag kikade på vart de cyklat kändes det nästan farligt, med tanke på hur pass aggressivt jag upplevde att bilisterna körde när jag var nere där nu förra sommaren. Jag är en van cyklist och är bland annat ledare i cykelklubben där jag bor, så svenska förhållanden är jag van vid och känner mig trygg i. Kroatien är något helt okänt för mig.

Tack på förhand

Mvh
Simon

LVG i Kroatien
Min erfarenhet att cykla på både bredare vägar på fastlandet samt mindre smala vägar ute på öarna att bilarna visar respekt för cyklister.

Hade samma känsla den tiden jag jobbade där nere när man låg bakom följebilar för diverse guidade turer med cykel och man själv körde bil.

LVG i Kroatien
Min erfarenhet att cykla på både bredare vägar på fastlandet samt mindre smala vägar ute på öarna att bilarna visar respekt för cyklister.

Hade samma känsla den tiden jag jobbade där nere när man låg bakom följebilar för diverse guidade turer med cykel och man själv körde bil.
Det låter ju bra och jag såg faktiskt någon enstaka lvg cyklist där jag var (Murter). De flesta cyklisterna jag såg var mtb vilket jag förstått är mera vanligt och mer tillgängligt just på Murter. Jag kommer åka tillbaka till Kroatien igen nu till sommaren och spendera 2-3v där. Tyvärr är det i juli-aug vilket vad jag förstått är månaderna man inte rekommenderar cykling på grund av de högt trafikerade vägarna samt att temperaturen sist jag var nere låg på typ 35 grader. Får se hur jag löser detta till årets semester.

LVG i Kroatien
Det låter ju bra och jag såg faktiskt någon enstaka lvg cyklist där jag var (Murter). De flesta cyklisterna jag såg var mtb vilket jag förstått är mera vanligt och mer tillgängligt just på Murter. Jag kommer åka tillbaka till Kroatien igen nu till sommaren och spendera 2-3v där. Tyvärr är det i juli-aug vilket vad jag förstått är månaderna man inte rekommenderar cykling på grund av de högt trafikerade vägarna samt att temperaturen sist jag var nere låg på typ 35 grader. Får se hur jag löser detta till årets semester.
Upplevde mest att man bör vara uppmärksam på dom med husbilar under semesterperioden särskild på smala vägar då många verkar ha dålig koll på sitt fordon.

Ett alternativ är ju cykla relativt tidigt på morgonen om du ändå är själv och vill få in träningen bara då det är mest lokalbefolkningen som kör då samt temperaturen är fortfarande rätt svalt innan solen hinner värma vägbanan allt för mycket.

Återkom gärna med bilder efter semestern, alltid kul att se nya ställen :)

Tillbaka
Topp