Lvg i norra Thailand?

Barrett

Aktiv medlem
Lvg i norra Thailand?
Jag åker snart till Thailand ett par månader o tar givetvis med mig cykel (lvg).

Jag kommer vara i trakterna kring Chiang Rai i huvudsak, men det blir sannolikt en sväng eller två till Chiang Mai o andra kortare utflykter för att nå bra cykling är inte uteslutet.

Någon som har några erfarenheter och tips på rutter?
Har någon tips på något thailänskt cykelforum vore det oxå guld värt. Hade gärna hittat några klubbar eller andra sällskap att haka på.

Doi Tung är självskriven o hittat vad som verkar ett bra tips på rutt här: http://bicyclethailand.com/doi-tung-climb-chiang-rai-road-ride/

I Chiang Mai verkar det överlag vara enklare att hitta bra tips, t.ex https://cyclingtips.com/2013/05/cycling-culture-in-chiang-mai-and-beyond/

Lvg i norra Thailand?
etnica sa:
Skulle aldrig cykla på nån väg thailändare kör bil på nånsin. De måste få sina körkort ur flingpaket.

Nu är väl skolboksexempel på bra bilförare sällsynta överallt i Thailand men det är ganska stor skillnad på landsbygden i norra Thailand o random turistmål eller storstad.

En poäng är ju dock att välja vägar med lite trafik.

Lvg i norra Thailand?
ts verkar vara i en avundsvärd position:)

thailand låter lite otippat ur cykelperspektiv, men länken i första posten ger en annan och attraktiv bild! en liten observation var när jag på jakt efter en cykelpump råkade hamna i en cykelaffär i bangkok, och det var tydligt att det där fanns efterfrågan på dyra och bra grejor.

en firma i thailand gör påkostade specialgrejor till brompton (bromfication), en annan tillverkar en upmarket bromptonväska som jag har själv, och är mycket nöjd med(vincita).

Lvg i norra Thailand?
Har tyvärr inte erfarenhet av norra Thailand men har cyklat en del i Bangkok samt i södra Thailand.

Skulle säga att trafiken är mycket säkrare i storstäder än på thailändska landsbyggden och bilisterna visar tom mer hänsyn än vad jag sett här i Sverige.

Bicycle thailand listar de flesta tävlingarna och träffarna i Thailand och har även en del intressanta artiklar. Thailändska cykelforum är svårare att hitta om man inte läser thai.

https://bicyclethailand.com/information/events/

Att hitta sällskap borde inte vara något problem när du väl är ute och trampar.

Lvg i norra Thailand?
Chiang Rai är fint. Många kringliga landsvägar och mycket berg. Dock inte så många cyklister där utan de håller mest till i Chiang Mai.

Jag har cyklat en hel del i Chiang Mai, dock mest mtb. Chiang Mai har en stor "bicycle community" med både guidade turer och en hel del cykelaffärer. Du har även Thailands Högsta berg, Doi Inthanon, inte alltför långt söder om Chiang Mai. Jag tog mig uppför det på mtb för ett par år sedan.

Jag har skrivit om mina cykling i Chiang Rai/Chiang Mai i min blogg. Det finns också en hel del länkar till Strava: https://alexanderlapajne.blogspot.com/

Lvg i norra Thailand?
Mindre än en vecka kvar!

Men har stött på ett mindre praktiskt problem: Hur får jag smidigast ut cykelväska inkl. Mig själv o familjen till ARN?
Taxi bli ganska dyrt, speciellt då jag räknar med att cykelväskan inte ryms i en vanlig kombi (Storbil= 1200:-)

Lvg i norra Thailand?
Barrett sa:
Mindre än en vecka kvar!

Men har stött på ett mindre praktiskt problem: Hur får jag smidigast ut cykelväska inkl. Mig själv o familjen till ARN?
Taxi bli ganska dyrt, speciellt då jag räknar med att cykelväskan inte ryms i en vanlig kombi (Storbil= 1200:-)
Har du ingen kompis som kan skjutsa dig då?
Buss?

Lvg i norra Thailand?
GoranS sa:
Inga problem att ta cykelväska på pendeltågen.

Nej, men det är problem om man har en ett åring (inkl vagn o egen väska), cykelväska, 2 x resväska + 2 x handbagage :)

Speciellt eftersom vi behöver åka buss + t-bana för att ens komma till pendeln

Lvg i norra Thailand?
Barrett sa:
GoranS sa:
Inga problem att ta cykelväska på pendeltågen.

Nej, men det är problem om man har en ett åring (inkl vagn o egen väska), cykelväska, 2 x resväska + 2 x handbagage :)

Speciellt eftersom vi behöver åka buss + t-bana för att ens komma till pendeln
Om allmänna kommunikationer är uteslutet av praktiska skäl låter det snarare som att frågan är vad billigaste sättet att få biltransport ut till Arlanda är och/eller om någon kan tänka sig att göra det för under 1200 kronor.

Lvg i norra Thailand?
Fulkinesen sa:
hm sa:
Jag har en stor bil ni lätt får plats i .
Jag kan skjutsa dit er för 1500:-

Det är inte så en prisförhandling går till, Henrik. Han har ett bud på 1200 kronor med vanlig taxi. Du ska bjuda lägre, inte högre :)

Taxi behöver ju bara ta betalt enkel resa .
Jag behöver ju betalt både dit och hem igen . För nog höja budet istl till 2400:- + framkörningsavgift.

Lvg i norra Thailand?
hm sa:
Fulkinesen sa:
hm sa:
Jag har en stor bil ni lätt får plats i .
Jag kan skjutsa dit er för 1500:-

Det är inte så en prisförhandling går till, Henrik. Han har ett bud på 1200 kronor med vanlig taxi. Du ska bjuda lägre, inte högre :)

Taxi behöver ju bara ta betalt enkel resa .
Jag behöver ju betalt både dit och hem igen . För nog höja budet istl till 2400:- + framkörningsavgift.
Du glömde bokningsavgift och moms på denna.

Lvg i norra Thailand?
Nu är jag lite gubbsur med klimatångest...?

Men detta att flyga jorden runt med småbarn ...? Är bara jag som tycker , va fan stanna hemma istl när ungarna är små , särskilt om det samtidigt är för jobbigt att åka kommunalt 1.5timmar hemmavid , då är väl det ett lagom äventyr att åka tåg ut till Arlanda och sen åka hem igen....

Lvg i norra Thailand?
hm sa:

Men detta att flyga jorden runt med småbarn ...? Är bara jag som tycker , va fan stanna hemma istl när ungarna är små , särskilt om det samtidigt är för jobbigt att åka kommunalt 1.5timmar hemmavid , då är väl det ett lagom äventyr att åka tåg ut till Arlanda och sen åka hem igen....

Jag är villig att hålla med i många fall. Men om mor-föräldrarna råkar bo där och resan delvis syftar till att dom ska få träffa sitt enda barnbarn för första gången, då är det kanske det ställt i ett annat ljus?

Lvg i norra Thailand?
1200 är väl inte så farligt? Vi körde på en taxibuss när vi drog med samma setup som dig, smidighet är allt när man reser med kids.

På väg hem gjorde vi missen att inte förboka, kom till arlanda och skulle ha en taxi som svalde allt bagage tillråga sent en fredag eller lördag. Jordens kö till taxibilarna. Planen blev att familjen drog hem och jag sov kvar på arlanda med bagaget. Hade sån jäkla tur så det var en ”fulåkare” som inte ingick i det fina kösystemet som var villig att ta sig an uppgiften och köra hem oss med allt bagage. Han måste vara en mästare på tetris för han körde hem oss med tre stora resväskor, medhavd babyskydd, cykel i kartong och en Chariot-vagn. Detta i en liten volkswagen caddy life. Dessutom till en rimlig taxa!

Mitt tips utifrån detta; boka i förväg, kolla om du kan boka en caddy life för då ryms med säkerhet familjen men till ”småbilstaxa”

Lvg i norra Thailand?
Barrett sa:
hm sa:

Jag är villig att hålla med i många fall. Men om mor-föräldrarna råkar bo där och resan delvis syftar till att dom ska få träffa sitt enda barnbarn för första gången, då är det kanske det ställt i ett annat ljus?

?

Lvg i norra Thailand?
Jaha, det gick ju överförväntan i slutändan. Med avancerad vuxen Tetris fick jag in cyckelväskan ståendes i min egen bil så men hjälp av en kompis fick vi skjuts ut till ARN.

Trotts lite övervikt behövde jag dock ej betala extra för att ta med cykeln. Heja Thai airways!

Eller ja, man ska kanske inte ropa hej än? Har inte packat upp cykeln än. Kanske bara är kolfiber mos kvar :)

Om inte så hoppas jag på att få cykla imorgon :D

Tillbaka
Topp