[LVG] Italiensk stålracer klar!
Nu jävlar är det vår! Vinterprojektet är färdigt. I år blev det en klassisk italiensk stålrajser med moderna komponenter. Det är det nya inne. Eller nåt.
Ramen, som enligt uppgift är från 1979, lyckades jag efter ihärdigt tjat köpa loss från mraffogato som lurkar forumet i bland. Lite ebay, lite pundsvaga engelska webshoppar varvat med Cyclecomponents, Cykelcity och ECI och saken är biff.
Jag tycker själv att den gamla ramen funkar finemang med de nya komponenterna. Bakgaffeln är 126mm spejsad, men funkar bra med modern 130mm spacing. Bygget landade på ca 9,3 kg, helt OK för en gammal stålis. För sakens skull är allt från Italien, förutom pedalerna (franska) och ekrarna (schweiziska). Och det är bara sadeln som är kolfibertrimmad...
- Ram: Basso 1979 storlek 54 (kunde helst varit lite mindre)
- Växlar/vxlreglage/kasett/bromsar: Campagnolo Centaur 2009 (10-delat)
- Vevparti: Campagnolo Centaur 2009 170mm 53/39
- Pedaler: Time RXS
- Sadelstolpe: Campagnolo Centaur 2008 27,2mm
- Sadel: Selle Italia SLR gel flow team edition (har oxå en gammal snygg sak som inte är lika bekväm)
- Styre: Cinelli Giro d'Italia 42cm (NOS på ebay)
- Styrstam: Cinelli quill
- Styrlager: Campagnolo Record 1" gängat
- Hjul: Campagnolo Record 2006 nav 32/32 (ebay), DT Competition 3 kors bak/ DT Revolution 2 kors fram, Fiamme red label tubfälgar (beggade fr ECI)
- Däck: Vittoria Pavé 24mm (tub) (det gröna funkar för en gångs skull riktigt bra...)
- Styrlinda: Fizik (skall lindas om...)
- Flaskställ: Elite gel
- Downtube cablestops: Campagnolo Record (ebay)
Ramen, som enligt uppgift är från 1979, lyckades jag efter ihärdigt tjat köpa loss från mraffogato som lurkar forumet i bland. Lite ebay, lite pundsvaga engelska webshoppar varvat med Cyclecomponents, Cykelcity och ECI och saken är biff.
Jag tycker själv att den gamla ramen funkar finemang med de nya komponenterna. Bakgaffeln är 126mm spejsad, men funkar bra med modern 130mm spacing. Bygget landade på ca 9,3 kg, helt OK för en gammal stålis. För sakens skull är allt från Italien, förutom pedalerna (franska) och ekrarna (schweiziska). Och det är bara sadeln som är kolfibertrimmad...
- Ram: Basso 1979 storlek 54 (kunde helst varit lite mindre)
- Växlar/vxlreglage/kasett/bromsar: Campagnolo Centaur 2009 (10-delat)
- Vevparti: Campagnolo Centaur 2009 170mm 53/39
- Pedaler: Time RXS
- Sadelstolpe: Campagnolo Centaur 2008 27,2mm
- Sadel: Selle Italia SLR gel flow team edition (har oxå en gammal snygg sak som inte är lika bekväm)
- Styre: Cinelli Giro d'Italia 42cm (NOS på ebay)
- Styrstam: Cinelli quill
- Styrlager: Campagnolo Record 1" gängat
- Hjul: Campagnolo Record 2006 nav 32/32 (ebay), DT Competition 3 kors bak/ DT Revolution 2 kors fram, Fiamme red label tubfälgar (beggade fr ECI)
- Däck: Vittoria Pavé 24mm (tub) (det gröna funkar för en gångs skull riktigt bra...)
- Styrlinda: Fizik (skall lindas om...)
- Flaskställ: Elite gel
- Downtube cablestops: Campagnolo Record (ebay)
Bilagor
Senast redigerad av en moderator: