[LVG] Kabeldrag Broms

emmer

Ny medlem
[LVG] Kabeldrag Broms
Hej,

Satt och funderade på hur väl Ultegra 6800 -bromsar kan funka med Campagnoloregrage.
Får man tro Shimanos TechDoc så funkar det inte - Så därför mätte jag kabeldrag på våra hojar

Shimano 6800 - ställd på max slag 10mm drag
Shimano 6800 ställda med vettig reach och marginal mot styret 5-6mm drag
Campa Chorus v2 med cantis: Fram 4mm och bak 7mm (ja, fram står medvetet "tung")
Campa Veloce v1 med SRAM caliper: 6mm fram och 7mm bak
SRAM Force med skivor: 7mm fram, 7mm bak

Givet det ser jag ingen anledning till varför det inte skulle funka finemang?
Har jag konstiga vajerdrag?

Så om ni skulle vilja vara vänliga att mäta så vi kan få litet underlag.
(Reglagemodell, Bromsmodell, slag i mm så som använt)

Tackar tackar :-)

[LVG] Kabeldrag Broms
emmer sa:
Visst skulle det vara intressant att veta. Men vad är det du själv har mätt egentligen? Och på vad?
Du skrev ju endast;
emmer sa:
Shimano 6800 vadå? BR-6800 eller BR-6810?
Och är det kombinerat med ST-6800?

Varför inte dela upp mätningen i (åtminstone) två delar?
1- Hur mkt vajern rör sig vid fullt drag i reglaget (ST-6800)
2-Hur mkt bromsklossarna rör sig vid samma/liknande vajerrörelse. Vill du vara noggrann så bör du även mäta med klossarna längst upp resp längst ned.

OK?

/Håkan

[LVG] Kabeldrag Broms
HåkanC sa:
emmer sa:
Visst skulle det vara intressant att veta. Men vad är det du själv har mätt egentligen? Och på vad?
Du skrev ju endast;
emmer sa:
Shimano 6800 vadå? BR-6800 eller BR-6810?
Och är det kombinerat med ST-6800?
Varför inte dela upp mätningen i (åtminstone) två delar?
1- Hur mkt vajern rör sig vid fullt drag i reglaget (ST-6800)
2-Hur mkt bromsklossarna rör sig vid samma/liknande vajerrörelse. Vill du vara noggrann så bör du även mäta med klossarna längst upp resp längst ned.
OK?
/Håkan

Varför krångla till det så infernaliskt?
[d.v.s. undvik det tyska idealet: Warum einfach wenns auch kompliziert geht?]

Hur mycket rör sig vajern? med en väl fungerande använd kombination av reglage och broms.

[LVG] Kabeldrag Broms
Shimano-reglage drar mer bromsvajer sedan höljet hamnade under styrlindan ja. Vill man köra nyare Shimano-bromsar i kombination med reglage från Campa eller Sram så fungerar det fortfarande men ställer något högre krav på raka hjul och god inställning av bromsarna och kanske att dessa justeras något oftare för slitage på beläggen.

[LVG] Kabeldrag Broms
Mayhem sa:
Shimano-reglage drar mer bromsvajer sedan höljet hamnade under styrlindan ja. Vill man köra nyare Shimano-bromsar i kombination med reglage från Campa eller Sram så fungerar det fortfarande men ställer något högre krav på raka hjul och god inställning av bromsarna och kanske att dessa justeras något oftare för slitage på beläggen.

Är det jag tror oxå. Men skillnaden verkade till och med mindre än så.

Vi får se om det dyker upp några personer som uppfyller fyra villkor:
* Har en räser
* Vet vad han har för komponenter
* Äger en tumstock och kan hantera den
* Orkar posta uppmätning och listning av reglage/broms -kombo
Med några sådana så vore det lättare att i förväg skatta hur mycket tajtare det verkligen behöver vara.
(Och inte behöva lite till Shimanos "compatibility map", som verkar vara mest "marketing bull" ändå :-) )

[LVG] Kabeldrag Broms
Jag har Sram Rival bromsar på en av hojjarna ihop med 9-delade tiagrareglage. Funkar hur bra som helst men det är kanske på andra hållet det i så fall blir "bekymmer". Just nu orkar jag inte röra mig alls och cykeln är rent för långt bort, mäter imorgon..

[LVG] Kabeldrag Broms
Raggamuffin sa:
Jag har Sram Rival bromsar på en av hojjarna ihop med 9-delade tiagrareglage. Funkar hur bra som helst men det är kanske på andra hållet det i så fall blir "bekymmer". Just nu orkar jag inte röra mig alls och cykeln är rent för långt bort, mäter imorgon..
Den kombon ska funka finemang i verkligheten.
Och till och med enligt Shimanos Compatibilty Map :-)
edit: Men när du piggnar till imorrn så mät gärna, för det vore kul att se om det är ungefär 7mm :-)

Senast ändrad:
[LVG] Kabeldrag Broms
Tack vare den enorma tillströmningen av mätdata så har följande tabell kunnat tas fram:

typ
* * c-c (led arm till led vajernippel)
* * exempel
Short pull (road)
* * 21
* * "common sense"
Long pull (V-brake)
* * 32
* * "common sense" (3/2 ggr short pull)
Shimano SLR
* * 18
* * 6500 m.fl
Shimano Super SLR
* * 20
* * 6600 m.fl.
Shimano New Super SLR
* * 23
* * 6700 m.fl.
Shimano SLR-EV
* * 23
* * 6800 m.fl.
Campa 10 EP11
* * 21
* * "Gamla" Veloce, Xenon etc.
Campa 10 EP15
* * 23
* * "Nya" Veloce, Athena etc.
SRAM 10
* * 23
* * S-series, Apex, Rival, Force

Ska man utgå från de värdena - fler vore trevligt men jag antar att tillströmningen blir som förut :-) - så bör SLR-EV passa bra med SRAM, Cmpagnolo och vanliga Short Pull -reglage men sämre äldre Shimanogrejor.

I korthet: Shimano verkar hyfsat kompatibelt förutom med Shimano...

Senast ändrad:
[LVG] Kabeldrag Broms
Åter igen lite siffror.
Denna gång hur mycket avståndet mellan beläggen minskar givet hur långt vajern dras.
[Minus svikt etc.]
Åter igen så är det ingen nämnvärd skillnad mellan Shimano SLR-EV och andra bromsar.
(Fast hade någon Shimano SLR eller Super SLR varit med så hade det nog sett lite annorlunda ut :-) )
Och som nämndes inledningsvis så är väl 5-8mm kabeldrag (från "släppt broms" till "fullt nyp") ganska normalt...
...om jag är normal :-)
lu.png

Senast ändrad:
[LVG] Kabeldrag Broms
Intressant, då hoppar jag in med en question for clarification:
Jag har ett par Shimano 105 BR-5500 som jag tänkt köra med ST-5700 reglage. Men enligt ovanstående är det inte nån bra idé, eller?

[LVG] Kabeldrag Broms
Blev tyvärr ingen Potenzagrupp, men 5800-bromsar ihop med SRAM 22 reglage funkar väl så bra som med original Shimanoreglage.
[Höll på att skriva bättre men det är nog lögn för det är nog bara att jag inte gillar Shimanoreglagen för fem öre...]
Man behöver inte ställa beläggen nära och har ändå såväl bra nyp i bromsarna som "bromspunkten" lagom långt från styret.

Tillbaka
Topp