[lvg] Kalmar-Växjö med cykel - hur?

NiklasL

Aktiv medlem
Det tycks bli allt svårare att cykla mellan städer i Sverige. Höga hastigheter och 2-1-vägar försvårar eller omöjliggör, liksom nya vägbyggen där inte cyklar är tillåtna. Hur cyklar man bäst mellan Växjö och Kalmar? Mellan Nybro och Kalmar bör man väl välja antingen att cykla över Kristvallabrunn alt Tvärskog, men sedan?

Lyckades inte bifoga länken från http://www.viamichelin.com/viamichelin/int/dyn/controller/Cartes , prova att söka Kalmar-Växjö, välj parameter "by bike" i driving directions-rutan.

1 Departure: Kalmar, centre
2 Leave Kalmar
3 Continue along: Norra Vägen
4 Continue along: Lindsdalsvägen
5 Pass Lindsdal
6 Take Förlösavägen
7 At Förlösa, Continue straight on
8 Pass Kristvallabrunn
9 Continue straight on
10 Turn left: Flyebovägen
11 At Nybro, Turn right: 31
12 Turn right
13 Turn right: 31
14 Turn left: Snobackavägen
15 Pass Kosta
16 Continue along: Stora Vägen
17 Continue along: 28
18 Turn right
19 Turn left: 859
20 Take Byvägen
21 Pass Furuby
22 Continue along: Vitarörsvägen
23 Turn right: 850
24 Turn left
25 Turn right: 25
26 Turn left: Högstorpsvägen
27 Arrive in Växjö
Destination: Växjö, centre

Lycka till!

Tjena!

Det beror väl på om du vill ha finaste vägen eller närmsta.. Mellan Kalmar och Nybro så är smedby-moskogen-trekanten-st. sigfrid närmast..

Jag skulle nog ta denna vägen ungefär.. Fast skippa biten Kalmar-Nubro.. ;)

kalmarvxo.JPG ht=400

Ah, tack! Hade inte sett Via Michelin-sajten förut, med cykelval och allt.

Knäskål, hur lång är din föreslagna väg? Hur kör du från Trekanten till St Sigfrid (Kalmar-Nybro blir det ju av och till)?

blä. via michelin ville att jag skulle cykla riksväg 41, smal, enfilig med räcke i mitten och knappt någon kant att cykla på bitvis.

Jaså, ja lite förvånad blev jag allt, inte ens Vägverket har ju riktig koll, verkar det som. Ringde förra året och frågade en liknande fråga men de hade ingen aning om sina vägar (vilka som var cykel-OK), även om de var väldigt tillmötesgående.

Tjena!

12,6 mil.. Trekanten till St. Sigfrid är inga problem.. När man kommer till västra infarten till Trekanten så är ju infarten till St Sigfrid 200 meter bort på 25an.. Den lilla sträckan klarar du..

Google maps ger: (Med hjälp av lite extra waypoints..
http://maps.google.com/maps?f=d&sou...56.682637,16.241226&spn=0.137663,0.44632&z=12

Problemet är området mellan Eriksmåla och Växjö.. Vägnätet är urkass och det ligger stora sjöar ivägen..

edit: Höhö... Vilket roligt namn den sidan fick..

Senast redigerad av en moderator:
126 km – cirka 1 dag 2 tim
Via Okänd väg, Okänd väg, Okänd väg, Hermanstorpsvägen, Okänd väg, Okänd väg, Östra Infarten, Rutt 122/Växjövägen, Okänd väg

OK, en dag och två timmar på okänd väg...? :-D Har du cyklat den vägen, Knäskål? Eller måste man ha en sån däringa CX som man kutar runt med på axeln? :-)

Tjena!

Jag kan garantera att jag kan köra den vägen med bil, förutom några cykelbanor i Nybro.. Många småvägar på landsbygden har inget namn... (Eller jo, det finns ett nummer på dom, men väg nr 16563 säger inte så mycket..)
T.ex. hela sträckan förbi St. Sigfrid går på "okänd väg"

btw så är tidsmåttet för gående..

Senast redigerad av en moderator:
Det var ett tag sen den här tråden var aktiv..

Är det möjligen någon som har turen loggad på sin garmin som vill dela med sig?
egentligen växjö-Kalmar.

När cyklade du där? Körde (bil) där senast idag och stora delar är nu ombyggda till 2-1-väg. Känns inte som en höjdare att cykla där det är 1-väg med vajrar vid vägkanten och långtradare på andra sidan.

Cyklade växjö-kalmar i lördags. Tog den google kartan som ligger i tråden och gjorde om den i www.gpsies.com. Man kan vända turer där tydlig. la in den i min garmin 305. Det gick jätte bra att följa kartan i den.
Jag åkte bil hem och var glad att jag inte cycklade på 25:an. Obefintlig vägren mycket 2+1 vägar . Det var skönt att cykla på småvägar med obefintlig trafik. Så man inte behöver cykla på helspänn hela tiden. Utan kan njuta av en bra ljudbok.

Här är turen.
http://connect.garmin.com/activity/113607779

http://gis.vv.se/iov/

Bra sida för att se vilka vägar som är asfalterade.

Välj Sträckföreteelser -> slitlagertyp
Röd är grus. Grön, blå och grå är "asfalt"

Man kan också se vad det är för vägtyp och var det finns vajerräcke.

NiklasL skrev:
-------------------------------------------------------
> När cyklade du där? Körde (bil) där senast
> idag och stora delar är nu ombyggda till
> 2-1-väg. Känns inte som en höjdare att cykla
> där det är 1-väg med vajrar vid vägkanten och
> långtradare på andra sidan.

Senast igår (söndag). Inte hela sträckan, med väl ett par mil med 2+1-väg.
När det är tvåfiligt är det definitivt inga problem och vid enfiligt finns det fortfarande gott om plats. Tanken är ju att räddningsfordon skall kunna köra förbi andra bilar om det skulle behövas.
De absolut flesta bilister tar bra hänsyn till cyklister på dessa vägar.
Det kan man inte alltid säga på vanliga vägar, där det mer än en gång hänt att man fått möte av en bil som kör om från andra hållet eller lastbilar (eller för den delen vanliga bilar) som nödvändigt måste mötas just där man befinner sig.
Sedan kan jag hålla med om att sträckningen kanske inte är det allra vackraste, men de känns hyfsat säkra.

Tillbaka
Topp