[LVG] Kolsva

MatsS

Aktiv medlem
[LVG] Kolsva
Är det någon som har koll på vägarna runt Kolsva? Ska tillsammans med en kompis cykla från Falun ner till Örebro och cykla Hjälmarenrunt på lördag, men är osäker på om vägen från Kolsva och snett nedåt mot Fellingsbro är asfalterad? Alternativa sträckor som är bra?

/Mats

[LVG] Kolsva
Här kan man hitta info om vägarnas beläggning:

http://gis.vv.se/iov/

Välj "Slitlagertyp" under "Sträckföreteelser" och tryck på knappen "Teckenförklaring", längst upp till vänster, för att få upp en sån.

Bituminös, Oljegrus och Y1G är alla beläggningar som vi uppfattas som "asfalterade".

[LVG] Kolsva
Jag är inte helt hemma på vägen mellan Kolsva och Köping, men mellan Köping och Fellingsbro är det asfalt hela vägen. Rätt mycket öppna fält men trevligt att cykla på ändå.

[LVG] Kolsva
Kolla denna karta från 20-milaren som Örebrocyklisterna arrangerade den 26:e april.
Randonneur200kmnorraturen2007.jpg ht=500

Det finns ett vägarbete någonstans söder om Kolsva. Vi hamnade i det när vi INTE följde kartan, fullt med sprängsten på vägen...
EDIT: Tror det var väster om Kolsva (mot Våsjö) som det var vägarbete, inte söder som jag skrivit ovan.

Senast redigerad av en moderator:
[LVG] Kolsva
Har landställe i området. Denna väg är i alla fall grus (70 km/h) !?
Kolsva - Köping finns schysst cykelbana, annars kan du ta vägen som går till vänster om riksväg 250 som du ser på de här kartorna.
Untitled-1.gif ht=379

[LVG] Kolsva
Oj! Nu fick jag nästan lite ångest/panik. Bor bara en mil norr om Kolsva men har knappt nån koll på bra vägar runt omkring där :S
Vet att det är lite konstigt men men...

Kanske borde ge mig ut och utforska lite ;)

[LVG] Kolsva
Jag hade planerat att åka ner mot Sundänge som syns på kartan och sedan till Fellingebro, om någon kunde kolla vore det fantastiskt bra. Annars satsar jag på den vägen som Örebrocyklisterna har ritat upp, det finns säkert en anledning att dom har lagt rundan som dom har gjort :)

Det blir kul att köra en 20mila innan och efter Hjälmaren runt, ska bli spännande att se om man fixar det.

/Mats

[LVG] Kolsva
Glöm inte att fika på Ritz Konditori vid Korsvägen i Kolsva. Min fru är uppvuxen i lägenheten ovanpå.

Vägarbete på väg 250 mellan Kolsva och Köping är avslutad sedan ett tag och vägen är fin, men inte lika fin som cykelbanan som går 12km på gamla järnvägen som lades ned under tidigt 60-talet:

Image-16523A659E7811D7.jpg

Image-16524A5A9E7811D7.jpg

Norr om Kolsva är det också möjligt att följa järnvägens spår (dock på grusväg/stig) på en CX eller MTB nästan hela vägen till Uttersberg (kanske tom längre), men det finns en del mellan Kolsva och Gisslarbo som är igenvuxen. Vägerna norr om Kolsva mot Uttersberg, Fagersta och Skin Tax Mountain har inte dåligt asfalt men de är smala.

Cyklade själv från Lundbysjön (strax öster om Kolsva) via Odensvi och Munktorp till Kolbäck och vidare hemma till Vällingby i söndags. Har inte så mycket koll på någonting åt andra håll, men jag har en kund som bor i Köping och cyklar gärna långt på sin Moots och han eller Lars på Landiz Cykelservice i Köping borde kunna hjälpa med en mer utförligt beskrivning: http://www.landizcykelservice.se/

[LVG] Kolsva
Tack för infon Daner, den kom från oväntat håll :) Kan det vara den cykelbanan som är markerad mellan Kolsva och Köping på Örebrocyklisternas karta? Är det inte det kan det trots allt vara värt en liten omväg för att få cykla på en sådan cykelbana..

/Mats

[LVG] Kolsva
Nej, cykelbanan börjar vid McD's där 250 korsar E18 vid Skinngubben och Big Inn. 250 löpar på östra sidan Ströböhög medans cykelbanan går på västra sidan. Cykelbanan är aldrig mer än 1 km väster om 250 och korsar vägen strax söder om Kolsva.

[LVG] Kolsva
Köpingsfredrik skrev:

Vägbygge på Vägen mellan Kolsva och Lindesberg. Sträckan är Kolsva till avtagsvägen till Sundänge. Ska vara klart 19 maj. Annars är den vägen fin.
--------------------------------------------------------------------------------------------------

Då låter det som att man inte ska sträckan över Sundänget. Får se om vi väljer cykelvägen, den är troligen lättast att hitta och ser fin ut. /Mats

[LVG] Kolsva
Från Kolsva kan ni cykla vägen som går mer i sydlig riktning (Åndesta, Jockelsta, Lersta och Gillsta). Ni kommer ut på vägen som går mot mellan Köping och Medåker. Lite trevligare än att köra längs väg 250 mellan Kolsva - Köping. Kör ni småvägar ännu längre väster ut om Kolsva blir det mesta grus till slut, förutom Sundängevägen. Underbara grusvägar och djupa skogar men kanske inte så kul för racer. Är själv uppvuxen i Skästa strax NV om Köping (mitt på kartan)

Trevlig tur
-nuclearbear-

Bilagor

• kolsva.JPG
    kolsva.JPG
    110.8 KB · Besök: 186
[LVG] Kolsva
Vart startar cykelvägen om man kommer från Kolsva? Hittar inte den på kartan. Snart är det fredag och cykeldags, hoppas på bra väder och medvind hela vägen :)

/Mats

[LVG] Kolsva
Kolsva.JPG ht=712

Cykelbanan börjar ni enklast på ett par kilometer söder om Kolsva, följ den punktsträckade linjen.
Jag rekommenderar dock att ta den alternativa vägen på andra sidan Hedströmmen, som ni kan köra på ända till vägen mellan Köping och Medåker. Mycket mindre trafik än på väg 250 där mycket tung trafik kan förekomma.

[LVG] Kolsva
Daner skrev:
-------------------------------------------------------
> Glöm inte att fika på Ritz Konditori vid
> Korsvägen i Kolsva. Min fru är uppvuxen i
> lägenheten ovanpå.
>

Är själv uppväxt i Kolsva, har delat ut reklam till den lägenheten som ung...liten värld!

[LVG] Kolsva
Tack för alla tips nu kommer jag att hitta ev blir det en fika i Kolsva, vi startar ganska tidigt och borde ha en 12-14 mil dit så vi är garanterat sugna.

Såg när jag mätte på kartan att det troligen är ett par mil kortare att åka över Lindesberg istället för Kolsva, kan hända att det blir den vägen tillbaks.

/Mats

[LVG] Kolsva
Vi fick en kanonhelg i Örebro. Tyvärr sopade kompisen i backen just på cykelvägen mellan Kolsva och Köping, vi skulle passera en cyklist och kompisen ställer sig upp och trampar till då hoppar kedjan och han går i backen med mig efter. Tråkig start på helgen, som tur va så ställde Intersport i Köping upp efter stängning med riktning av framhjul och omplåstring av skrubbsår! Stor eloge till dom.

Själva loppet var riktigt kul kom runt på 4.37 vilket jag är nöjd med. Är lite trött idag vi var ut och drack fantastisk god öl på Bishops Arms i Örebro på Lördagskvällen och igår kom vi hem vid 21, så idag är det segt och med grymt trötta ben, totalt 56 mil ihelgen.

/Mats

[LVG] Kolsva
56 mil och sen lite öl på det, inte konstigt att du känner dig mör.

Vill inte göra en alltför grov trådkapning, men när vi ändå är inne på Kolsva så har jag lite funderingar på bra MTB stigar leder i trakten?. Jag har själv landställe i Bråten, det ligger c:a 1,5 mil norr om Kolsva. Den gamla järnvägsbanken har jag cyklat, men tekniskt sätt är den ju lite trist, det blir ju inte så mkt backar.

[LVG] Kolsva
Grümt cyklat!

martho skrev:
-------------------------------------------------------
> 56 mil och sen lite öl på det, inte konstigt att
> du känner dig mör.

Men tänk hur han hade känt sig om han INTE druckit öl?! :)

[LVG] Kolsva
Det är bra med kolhydratuppladning! det är den sista Whiskyn på balkongen innan man lägger sig som man ska ge f-n i... Levde på två glassar och fyra bars på vägen hem, det var inge kul att ligga bakom på rulle igår, det är inte bara häggen som luktar...

/Mats

[LVG] Kolsva
Bor själv i Karmansbo. Har åkt längs hedströmmen ner till nyhammar/hed nån gång. Rolig stig men lite väl kort. Funderar även på att kanske åka upp en bit på vägen mot näverkärret och leta lite bland sjöarna som ligger där. Nästan lite sorgligt men måste säga att jag inte har så stor koll på bra stigar för mtb runt omkring. Så efterlyser oxå bra stigar från någon med bättre koll.

martho skrev:
Vill inte göra en alltför grov trådkapning, men när vi ändå är inne på Kolsva så har jag lite funderingar på bra MTB stigar leder i trakten?. Jag har själv landställe i Bråten, det ligger c:a 1,5 mil norr om Kolsva. Den gamla järnvägsbanken har jag cyklat, men tekniskt sätt är den ju lite trist, det blir ju inte så mkt backar.

Tillbaka
Topp