[LVG] "Komfortracer" 2014?

jonsal

Aktiv medlem
Snart är ju våren här(!) och jag är sugen på en ny cykel. Började cykla racer i våras och det är väl lvg som gäller till största delen under sommarhalvåret. Har just nu en Canyon AL 8.0 2011 som är en väldigt bra cykel. Köpte en stl 60 och den känns som att den är i största laget för mig, efter bikefit skaffade jag kortare styrstam (120 -> 100mm) och sadeln flyttades fram "max".

Den är relativt raceig känns det som och eftersom jag inte har några snabbambitioner utan mer siktar på motionslopp som västkusten runt, VR osv samt fina fikarundor till största delen så har tanken på mer komfortbetonad cykel fötts och då kanske går ner en storlek på ramen (57-59 beroende på modell). Är 187cm lång.

Kostar gärna på mig en fin cykel, gärna med Di2-grupp, som jag kan ha i ett antal år framöver. Hoppar nog över skivbroms, känns inte moget än. Har hittat några olika i någon slags prioriteringsordning:

Bianchi Infinito CV (mest habegär just nu :-) kan dessutom konfigureras bra på bianchistore.de)
Colnago CX-Zero
Specialized Roubaix (ej Di2 annat än på discvarianten?)
BMC GF01
Trek Domane
Scott CR1
Focus Izalco Ergoride

Canyon verkar inte ha någon c2c-modell i sitt program.

Åsikter? Tips? Fler alternativ som jag missat?

Domane har ju en väldigt avslappnad geometri om jag förstått saken rätt, även i jämförelse med andra sk. komfortracers. Den Domane man köper i butik har ju väldigt lite gemensamt med Cancellaras Roubaix-cykel. Kanske lika bra det.

Canyon Ultimate CF (SLX) har väldigt god komfort utan att för den delen kallas "komfortracer". Det är i alla fall min egen erfarenhet och även vad som framkommit i diverse grafer i tyska cykeltidningar :)

Du kan även lägga Rose Xeon GF och Xeon CGF till listan.

pewe skrev:
-------------------------------------------------------
> Synapsen har dessutom fått fantastiska
> recensioner, skulle vara intressant med en
> provkörning.

+1. Cannondale Synapse har både fått bra recensioner och den fungerar irl enligt mig med som provat. Riktigt komfortabel men fortsatt styv. Rekommenderas verkligen.

BMC Granfondo GF01 vann en "komfortblindtest" i Tour där bl.a. Trek Domane och Cannondale Supersix EVO fanns med: http://www.bmc-racing.com/ch-de/bikes/road/platform/endurance/granfondo/gf01/dura_ace_di2/. Jag blev själv sugen när jag såg ramen första gången och trodde att det skulle vara en "billig gubbracer" för en bredare publik då den hette just "Granfondo". Den hängde så fint på en ställning utan komponenter och prislapp, detta var innan den kom ut på marknaden. Sedan förstördes mina fantasier när priset dök upp på deras web... :-)

swerider skrev:
> Prova Roubaix också,

Jaha, så en vecka efter så är Spec OK igen? :-P

NLC skrev:
> swerider skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Prova Roubaix också,
>
> Jaha, så en vecka efter så är Spec OK igen? :-P

Spec Roubaix till råga på allt. Här vänds det tydligen blad!

Nu blir det roligt!

Volagi har startats av två avhoppare från Specialized, och blivit stämda (!!!) av Specialized för att ha stulit med sig koncept och liknande.

Och, de blev också fällda i domstol för detta. Skadeståndet uppgår till exakt 1 dollar.

http://velonews.competitor.com/2012/01/news/an-expensive-dollar-volagi-owes-specialized-1_203443

För den som tror att Specialized gjorde detta på javulskap kan följande lika-som-bär-bilder ge lite input.

Specialized Roubaix vs Volagi

Bilagor

• Volagi.jpg
    Volagi.jpg
    76.5 KB · Besök: 33
  • Specialized.jpg
    Specialized.jpg
    8.5 KB · Besök: 33
Och till TS: Gör en cykeloberoende bike fit och använd mått & resultat för att välja en ram/geometri som passar. Rätt sittställning ger IMHO mer för komforten än vibrationsdämpande inlägg i ram & gaffel.

Volagi såg ju kul ut, aldrig hört talas om märket tidigare. Jo en bikefit skall göras, gjorde en på min nuvarande (på probikefit) och det gjorde stor skillnad.

jonsal skrev:
> en bikefit skall göras,
> gjorde en på min nuvarande (på probikefit) och
> det gjorde stor skillnad.

Om du är nöjd med din nuvarande sittställning bör du jämföra stack och reach för din nuvarande ram, med den hos de du funderar över, med tillägg/avdrag för de förändringar i sittställningen du vill göra förstås.
Det skiljer en hel del i stack och reach mellan ramarna hos de cyklar du funderar på.

Vad är stack och reach?
reach-stack.gif

http://www.slowtwitch.com/mainheadings/techctr/stack.html
http://www.cervelo.com/en/engineering/thinking-and-processes/geometry-and-fit.html

OBS
Canyon Ultimate AL 2011 hade en helt annan geometri än dagens modell, då hade den samma geo som Ultimate CF nedan
Canyon_2012.jpg

BMC
BMC_2014.png

Trek
Trek-2014.png

/Håkan

DT skrev:
> NLC skrev:
> -----
> > swerider skrev:
> >
>
> > -----
> > > Prova Roubaix också,
> >
> > Jaha, så en vecka efter så är Spec OK igen?
> :-P
>
> Spec Roubaix till råga på allt. Här vänds det
> tydligen blad!

Det går ju inte att komma ifrån att dom bygger jäkligt bra hojjar... :)

swerider skrev:
> DT skrev:
> -----
> > NLC skrev:
> >
>
> > -----
> > > swerider skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Prova Roubaix också,
> > >
> > > Jaha, så en vecka efter så är Spec OK
> igen?
> > :-P
> >
> > Spec Roubaix till råga på allt. Här vänds
> det
> > tydligen blad!
>
> Det går ju inte att komma ifrån att dom bygger
> jäkligt bra hojjar... :)

Sen när spelar det någon roll. Du ska köpa en cykel för att visa support för kaffehuset i Kanada, inte den du vill ha.

Johan A skrev:
> > Det går ju inte att komma ifrån att dom
> bygger
> > jäkligt bra hojjar... :)
>
> Sen när spelar det någon roll. Du ska köpa en
> cykel för att visa support för kaffehuset i
> Kanada, inte den du vill ha.

Tänk på att det bara är svaga rika medelålders män med styrrörsfetisch som kör på Spec. Roubaix.

Sign. "Inte bitter"

NLC skrev:
> Kanske även borde postas i 'Lika som
> bär'-tråden??

Kanske även borde postas i "Fula cyklar"-tråden?

jonsal skrev:
> Ska detta tolkas som att min Ultimate AL (2011)
> har en relativt upprätt sittställning?

Om jag kommer ihåg rätt skall din Ultimate AL åtminstone ha en mer upprätt sittställning jmf med dagens Ultimate AL.
Men det är inte lika säkert jämfört med flera av dina alternativ
Komfortjamforelse.png

Av ramarna ovan så utmärker sig Trek Domane,
åtminstone bland de som har reach c:a 380mm och stack c:a 610mm.

Men jag tycker fortfarande att du bör mäta upp stack och reach hos din befintliga ram,
allt för att vara helt säker på vilken sittställning du har i verkligheten.

Max och min-värden på stack och reach för de ramar jag känner till
Min_o_Max_endast~0.png

/Håkan

Angående storlek på ram så bläddra jag i cycling plus igår och såg ett annorlunda sätt att mäta.
Man ska mäta från skrevet upp till halsen strax under adamsäpplet och armlängden till vristen, lägga ihop resultaten och multiplicera med 0.47 eller 0.485 för mer utsträckt sittställning.
Summan man får fram ska motsvara längden på överröret. (Dvs virtuellt horisontalt.)

Med den mätningen så skulle jag ha en ram med ett 60 cm topprör!!! Har 56 cm och det har alltid
känns rätt. Är 178 lång.

Någon som provat enligt denna metod????

Jensen skrev:
> Lägger in en lite oväntad röst på neilpryde
> zephyr.

Om de angivna (sitt-)geometrierna på http://www.neilprydebikes.com stämmer med verkligheten verkar de ramar som finns där passa bästa för korta personer, 5cm eller mer kortare än (svensk) medellängd.
Men den som är 5cm, eller längre, än (svensk) medellängd bör nog ha väldigt ovanliga krav på (sitt-)geometri för att ngn av dem skall funka riktigt bra.

Dessutom är det konstigt att skillnaden i stack och reach mellan å en sidan Bura SL + Alize och komfortramen Zephyr minskar ju större ramar man jämför

Neil_Pryde.png

Stack och reach från: http://www.neilprydebikes.com

/Håkan

Antar att du precis som alla vi andra på forumet har aldeles för mycket pengar över och att du älskar att köpa ny cykel.
Ett klart tristare alternativ om man vill åka komfortabelt är att byta till ett gubbigt komfortstyre. Jag satte ett sånt här på crossen: http://www.competitivecyclist.com/fsa-omega-compact-handlebar Fsa omega compact. Finns i olika dyrhetsgrade och vikt. Är riktigt nöjd, nu sitter jag inte bara och fiser på hoodsen eftersom det är så bekvämt nere på dropsen. Hoods-läget hamnar närmare sadeln och dropper-läget blir även det lite närmare och högre med skön vinkel.

Octagon, den gärningsmannaprofilen är inte helt fel :-) Är i stort sett nöjd med Ultimaten men skulle som sagt vilja sitta något mindre utsträckt. En annan nackdel jag upptäck är att kör jag med 25mm däck så är det precis att de går fritt. Kommer det lite skräp på däcket som det gärna gör särskilt på hösten så skrapar det direkt.

HåkanC, antar att det är ett eget excelark eller liknande du använder för att plotta stack och reach?

Om du har tid och känner för det lägg gärna in Canyonen och gärna även Bianchin.

Jag tror att detta skall vara 2011 geometri för Ultimate AL http://i.imgur.com/yVblX.png och här är tabellen för infinto CV: http://www.hargrovescycles.co.uk/images/Geometry 2013/bianchi-inifinto-cv-geometry.jpg

Salsa Warbird Ti. Där har du komfortracer/cx i ett. Du får plats med ett par Grand Bois 30 mm (komfort) slicks för asfalt/grusväg och riktiga crossdäck för höstens crossrundor. Skivbromsar, plats för tre flaskhållare (perfekt för de långa randonneeturerna).

Snygg är den också...

11497.jpg

Octagon skrev:
> Antar att du precis som alla vi andra på forumet
> har aldeles för mycket pengar över och att du
> älskar att köpa ny cykel.
> Ett klart tristare alternativ om man vill åka
> komfortabelt är att byta till ett gubbigt
> komfortstyre. Jag satte ett sånt här på
> crossen:
> http://www.competitivecyclist.com/fsa-omega-compac
> t-handlebar Fsa omega compact. Finns i olika
> dyrhetsgrade och vikt. Är riktigt nöjd, nu
> sitter jag inte bara och fiser på hoodsen
> eftersom det är så bekvämt nere på dropsen.
> Hoods-läget hamnar närmare sadeln och
> dropper-läget blir även det lite närmare och
> högre med skön vinkel.

+1 på att även kika på andra styren även om jag inte riktigt håller med om att det blir mer "komfort" bara för att man väljer ett ett kompaktstyre över vanliga? Jag ser det snarare som en kombination av drop, stack & position.

Med större drop på styret kan man t.ex. ha överdelen av styret högre men ändå komma ner och ducka undan vinden när det behövs. Ett kompaktstyre tycker jag ger ett snävare omfång och kräver en lägre stack från början för att bocken ska göra lika mycket nytta. Detta givet att ovanpå bromshandtagen är den handpositionen man mest använder, kör man däremot uteslutande med Museeuw-style så är det bara droppens position som blir intressant... ;-)

Har t.ex. vanligt FSA Energy Anatomic (-09) på långcyklarracern och ett kompakt 3T Ergonånting (-12) på snabbcyklarracern med skillnaden att det förra är ca 15 mm högre placerat (i överkant). Med 3T-styret kör jag oftast med händerna placerade fram i bocken medan med FSA:t är det oftast på bromshandtagen och i drops vid behov.

jonsal skrev:
> HåkanC, antar att det är ett eget excelark eller
> liknande du använder för att plotta stack och
> reach?
>
> Om du har tid och känner för det lägg gärna in
> Canyonen och gärna även Bianchin.
>
> Jag tror att detta skall vara 2011 geometri för
> Ultimate AL http://i.imgur.com/yVblX.png och här

Är du VERKLIGEN säker på det?
Jag har efter lite Googlande hittat Canyon 2011-katalogen här:
http://bicyclescatalog.in/tagged/Canyon

Enl den så skall die 60cm Ultimate Al ha stack och reach enl bilden nedan (knappen "Placera bild" verkar inte fungera)

Men om jag kommer ihåg rätt så har Canyon ett ganska högt styrlager + konisk distans, som tillsammans bygger flera cm. Men de räknar inte med detta i sin stack (och reach) geometri.

Det är bla därför jag tycker att du borde mäta upp den verkliga stack + reach för sittställningen på din cykel.

Men OM, och det är ett stort OM, jag har gissat rätt på stack och reach för din nuvarande ram så borde du, om du vill ha både kortare reach och högre stack l
välja en ram som har reach: 37,5 - 38,5 cm och stack: 61 - 62 cm
M
en detta är enbart gissningar, som jag har skrivit flera ggr redan är det MYCKET bättre om du mäter upp den verkliga stack + reach för sittställningen på din cykel och funderar igenom hur du vill ha sittställningen på din nya cykel.
Har du tex provat att vända på din nya, kortare, tapp?
Hur tycker du att det känns i så fall?

NLC skrev:
> +1 på att även kika på andra styren även om
> jag inte riktigt håller med om att det blir mer
> "komfort" bara för att man väljer ett ett
> kompaktstyre över vanliga? Jag ser det snarare
> som en kombination av drop, stack & position.

+1

/Håkan

Bilagor

• Canyon Ultimate AL 2011.PNG
    Canyon Ultimate AL 2011.PNG
    26.1 KB · Besök: 38
Nej, inte alls säker, hittade bilden i en forumpost från 2011 där cykelns geometri diskuterades. Och postades det 2011 så var det såklart 2012-cykeln man avsåg.

Tackar så mycket i alla fall för all hjälp, ska fundera och ta det lugnt och kanske försöka testa lite cyklar till våren plus en bikefit innan inköp.

Tillbaka
Topp