LVG köptips, hjälp min tunga kompis!

masala

Medlem
Hej
en kompis har just signat upp för vättern och behöver köpa en ny cykel.
Han har cyklat vättern tidigare men då vägde han inte +150kg...

Jag tycker det är fantastiskt att han har bestämt sig att ändra på sin livvstil och nu behöver han hjälp med att hitta en cykel med en budget på 15'

Någon som har erfarenhet och kan ge råd? Står ju inte direkt i specen på cyklarna att de är designade för överviktiga...

Tacksam för svar
Göran

Kanske en cykel med komfortgeometri, extra brett styre och bredare däck samt hjul med många ekrar.

Hjul, däck och styre kanske man får uppgradera i efterhand?

Även bredare sadel kan kanske vara på sin plats och kraftfulla bromsar?

Canyon endurance, cannondale synape, spec. Roubaix eller någon i stål/alu?

Kanske en idé att köpa från någon där det går att anpassa cykeln när det kommer till hjul och sadel(stolpe)?
Rose t.ex.? Hör efter om förslag i Rose-tråden.
Ramen tror jag spelar mindre roll.

Om din kompis ska köra VR nästa år ska han antagligen gå ned ett rätt stort antal kilon innan dess. Jag har en kollega som vägde dryga 130 kg när han bestämde sig för att köra VR för några år sedan. Han började med att gå ned 35 kg, han lyckades med detta genom att totalt lägga om sin levnadsstil. Han körde stenhårt med GI och la även av med all alkohol, som innan detta utgjorde en betydande del av hans kaloriintag.

Jag skulle därför rekomendera din kompis att nu så här på hösten inte köpa en överdrivet stabil och därmed tung hoj bara för att han väger 150 pannor nu utan lägga om sina kostvanor och sätta sig på en träningscykel innomhus i vinter och gå ned massa kilon. Då kan han till våren när det blir dags för utecykling igen köpa en "normal" racer och möta våren på en ny och lätt hoj.

Inte alla kan hålla fokus på en träningscykel inomhus, jag själv har länge haft ett inbyggt motstånd mot sånt. Om han inte klarar av fokus på inomhusträningen så kanske han behöver en cykel som håller för vikten? Jag skulle föreslå någon fulcross med aluminium eller stålram och skivbromsar. När han sedan gått ner i vilkt och är biten av cyklingen så kan han använda den på vintern och vid pendling för att inte slita på sin fina solskenskarbåånracer i onödan :)

Jag kör på denna när jag vill spara på fincykeln:
http://www.ciclib.de/Raeder/Trekkin...Id=&a=article&ProdNr=A5195&t=98&c=1003&p=1003

Den är alla gånger stabil tillräckligt, har komfortgeometri och är förberedd för skärmar och pakethållare. Min har dock Shimano 105. Den är lite som en gammal volvo: Trygg, stabil och tråkig.

Det finns säkert många andra charmigare cyklar att välja på, detta var bara ett exempel.

Vi har en kamrat i klubben som började i den häraden i vikt. Han skevade de flesta hjulen han köpte fram tills att han fick byggt hjul med 36 ekrar på Ultegranav och open pro fälgar. För en skivbromsad cykel skulle det väl innebära XT nav? Tyvärr kan det vara svårt att hitta en cykel som är specad med hjul som håller för den tyngden. Så om man skall investera 15 papp så tycker jag att man tittar på 12 papps cyklar iastället och har 3 kvar till hjuluppgradering.

MVH
Magnus

Varför inte köpa en begagnad MTB nu på hösten och sen sälja den till förmån för en racer framåt våren? MTBn är både kraftigare byggd och mer anpassad för höst/vinterklimat.

+1 på idén med en annan cykel nu över vintern, en MTB eller CX, inte för dyr. Grejjen är ju att komma igång framförallt. Bygga upp flåset, tappa kilon, få benen att vänja sig vid cykling. Då spelar ju inte cykelvalet såå stor roll. Sedan köpa en racer när det börjar bli läge, och då växla upp... :)

lampress.jpg

Glöm inte att budgetera för kläder också.

VCN skrev:
-------------------------------------------------------
> > Glöm inte att budgetera för kläder också.

Hahahahaha! Stor humor!!!

VCN skrev:
> > Glöm inte att budgetera för kläder också.

Haha, dagens :)

Om han inte är 2.20m lång så tror jag att han kan komma ner till 120 under hösten, vintern och våren genom lite vardagsnyttighet och motion. Då kan han till nästa sommar skaffa en mer "normal" cykel istället för en monsterhoj som han förhoppningsvis inte ens behöver när det är dags.

bojsänke skrev:
> Jag tänker att man inte kör så hårt (för
> cykeln) om man är helt otränad, även om man
> råkar vara tung.

Som f.d tungviktare tycker jag att du har fel. Jag vägde som mest 125kg och spräckte ekrar höger och vänster på mina 10 km-rundor :) Hade sönder ett par pedaler också och jag misstänker att den oerhört korta livslängden på vevlager hade med tyngd att göra också.

Sen får man inte glömma att en människa som gått runt och burit på extremt många kg övervikt förmodligen har en hel del benstyrka. Jag dödade en del ekrar bara genom att ta i i uppförsbackar.

Håller med Selast också.
När man väl har bestämt sig för att gå ner i vikt så går det väldigt fort i början. Att gå ner till en mer hanterbar vikt borde gå bra över vintern. De flesta lvg-cyklar är inte speceade för mer än 120kg, men dit är absolut inte ouppnåeligt. Lägg undan ett par tusen för ett par starka hjul bara.

Senast ändrad:
Är inte kostomläggning av ngt slag the first line of defence?

Går det verkligen att cykla bort säg 50 kg under vinterhalvåret som förberedelse för VR? Det är 450,000 kcal, hur mkt klarar han att bränna per timme, nu när han är i dålig form? 300-400? Om vi räknar med 450 kcal/h så behövs det 1000h träning, och då får han inte öka matintaget pga ökad aptit. Nästan läge för att kalla in Tom Cruise för ett Mission Impossible Nr7?

Klarar han att öht sitta på en racer eller cx med sin förmodat stora mage utan att slå i knäna? Kanske mer läge att börja med nåt som inte kräver halvliggande sittställning?

Jag hade köpt typ en croix de fer och bytt hjulen efter hand som de går sönder. Jag vägde 125 kg som mest och hade först en Focus cx och nu efter -25 kg så cyklar jag nästan på vilken cykel som helst. Jag får passa mig för lättviktsgrejer bara.

Den gröna köksmästaren :-) rekommenderar mosad avokado istället för smör/bregott/lättmargarin på mackan. Och istället för chips till fredagsmyset kan man äta ugnsrostade rotsaker, eventuellt med någon smaksatt yoghurtdipp om man måste såsa och ha sig.

jonja skrev:
> Är inte kostomläggning av ngt slag the first
> line of defence?

+1!

Kolla clydesdale-delen på mtbr: http://forums.mtbr.com/clydesdales-tall-riders/

Jag kör med barn i stol + fullpackad 20-liters rygga + mig själv, som mest har jag vägt upp lasten till 153 kg eller nåt sånt. Tre cyklar har jag utsatt för detta. 26" mtb HT, 29" mtb HT och min Kona Dew Drop. Konan är "mtb-baserad". På 26:an gick ekrar i bakhjulet när jag tryckte till och svängde samtidigt. Den var dock tio år gammal och jag hade aldrig gjort nåt med hjulen.

De andra cyklarna var helt opåverkade, inget störande flex eller antydan till problem.

En cross med skivor säger jag. Är man så stor är det troligen också så att man sitter "tungt" och då skönt med komfort som erbjuds av lite fetare däck. Rose DX cross av någon modell jag tippa är bra?

PS
Vad är en rimlig maximal bantningsfart, 4 kg/månad? 2kg på omlagd kost och 2 kg på träning?

Kristoffer R skrev:

> PS
> Vad är en rimlig maximal bantningsfart, 4
> kg/månad? 2kg på omlagd kost och 2 kg på
> träning?

Det är inte linjärt, men jag tappade som mest 3kg/vecka de första veckorna (första två), senare låg det runt 0.5kg. Det beror nog väldigt på dels hur mycket övervikt man bär på och dels hur restriktiv diet man har valt. Min personliga erfarenhet är att träning är sekundärt för att bli av med stora mängder övervikt. Det är kostomläggning som gäller i första hand. (Därmed inte sagt att träning är oviktigt).

Senast ändrad:
Jag har tappat ca 4.5kg per år genom cykling, nu har jag börjat lägga om kosten till 3 vegetariska, 1 fisk, 1 kyckling och 2 kött i veckan från kött 7 dagar i veckan. Varför det går så långsamt för mig är att jag vill behålla musklerna samt lägga om livsstilen permanent dvs inte gå upp igen året efter :D.

En sak jag märkte efter 10 års inaktivitet, 13-14 extrakilon och över 40 var att det tog åtminstone 3-4 månader innan träningen började kännas skön igen, dvs som det kändes i 30 årsåldern. Innan det var varje träningspass ren tortyr så jag förstår varför så många lägger av efter kort tid. Tips håll ut det kommer kännas bättre efter ett antal månader.

Men väger man 150+ lär det gå rejält mycket snabbare i början typ 5kg i veckan är nog inte omöjligt om du lägger om kosten samtidigt.

BOFH skrev:
> bojsänke skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tänker att man inte kör så hårt (för
> > cykeln) om man är helt otränad, även om man
> > råkar vara tung.
>
> Som f.d tungviktare tycker jag att du har fel. Jag
> vägde som mest 125kg och spräckte ekrar höger
> och vänster på mina 10 km-rundor :) Hade sönder
> ett par pedaler också och jag misstänker att den
> oerhört korta livslängden på vevlager hade med
> tyngd att göra också.

Jag var visserligen 30kg lättare som "värst", men jag slog definitivt inte knut på några ramar i otränat tillstånd.
Hjulen är väl precis som andra varit inne på den besvärligaste komponenten och mångekrat på stadig fälg är nog ingen dum uppgradering oavsett vad man köper om man är så tung. Och trippelkontroll av att ekerspänningen verkligen är perfekt.
Det är nog fullt naturligt att du lyckades knäcka ekrar. Speciellt om de var aldrig så lite ojämnt spända.

Jag hade aldrig sönder någon eker, men det var bra sladdrigt tills det blev 32-ekrat och tjockfälgat. Är man tyngre än så kanske man borde gå ända upp till 36 på mellanhög fälg direkt.

jonja skrev:
> Går det verkligen att cykla bort säg 50 kg under
> vinterhalvåret som förberedelse för VR? Det är
> 450,000 kcal, hur mkt klarar han att bränna per
> timme, nu när han är i dålig form? 300-400? Om
> vi räknar med 450 kcal/h så behövs det 1000h
> träning, och då får han inte öka matintaget
> pga ökad aptit.

Det förutsätter att hela viktöverskottet är förbränningsbart fett. Kraftigt överviktiga binder en hel del vätska i sitt havererade lymfsystem. Tiotals kilo viktminskning på någon vecka är tydligen inte omöjligt i extrema fall, med vätskedrivande medicin.

Vad tror vi om London Road?

Ska man gå på hjulens vikt (2.3kg...) och antalet ekrar (32st) skulle det kunna vara rejäla doningar. 37mm slicks av bra kvalisort borde passa som hand i handske, och så kan han dubbdäcksträna på den i vinter.
Frågan är om man tror att ramen håller?

Om man inte litar på aluminiumramen kanske en kolplast-XLS vore något. Eller en stål-CX.

Tillbaka
Topp