(LVG) Kvalitetstest komponentgrupper?

Drosa

Aktiv medlem
Finns det några tester som visar hur länge prylarna håller i stället för vikt/känsla etc som man kan läsa om lite varstans. Är t ex en billigare komponentgrupp hållbarare jämfört den dyraste eller håller ett visst märke längre än ett annat? Finns det överhuvud taget några sådana tester att tillgå? Tour?
Det finns ju en del påståenden om att de dyrare komponenterna håller längre pga bättre matrialval/finare
toleranser etc. Andra påstår tvärtom att dyrare lättare komponenter är känsligare och slits fortare.
Någon som kan delge en nyfiken något sådant test?

Senast ändrad:
Bike-Magazin har gjort testet på mtb-grupper. Där var Deore i särklass överlägset i livslängd och sen var det fallande skala, ju dyrare desto sämre hållbarhet. Detta gällde slitdelarna, inte reglage och sånt. Tyvärr testade de inte Alivio mfl :)

När det gäller "icke-slitdelar" så testade de stammar och styren. Häpnadsväckande nog var det ganska många som brast i förtid. Skyhögt över alla stod Syntace. De testar varje pryl innan den går till kund, men det kostar ju också därefter. Men priset kan ju motiveras ;)

Jag tror samma kan gälla lvg.

P

En konspirationsteori:

Cykeltidningarna lever till viss del på prylhetsen. De gynnas nog inte av att den saktar in. Dessutom är det lite jobbigare och krångligare att testa verklig hållbarhet vid användning, än det är att väga, testa funkton och eventuellt mäta hållfasthet i lab.

Kanske detta till viss del förklarar varför det inte dräller av hållbarhets- och kvalitetstester?

Shimanos pulley-hjul måste ju vara kronan i verket vad gäller medvetet kort livslängd. Finns det något alternativ som är sämre, eller nödgas man tillverka själv av bordsmargarin?

Det var lite intressant med tourtestet men jag skulle verkligen vilja se ett prov i hur länge tex ett vevlager håller eller hur många växlingar man kan göra med ett reglage osv innan det börjar ge med sig.
Exempelvis jämföra alla grupper för en tillverkare eller jämförbart mellan olika märken.
Men så är det nog så som snuten skriver att det vill man nog inte testa. Och säkert så vill inte tillverkarna stoltsera med hur länge deras saker kan tänkas hålla allt för att hålla försäljning uppe osv.

Dessutom skulle komponenterna behöva testas i olika miljöer, av olika typer av användare, som använder cyklarna på olika sätt och i olika väderlek.

Enormt många variabler att hålla reda på.

Håller du grejerna hyggligt rena och använder smörjmedel regelbundet håller exempelvis en Shimano 105 grupp väldigt, väldigt lång tid.

Hur du sköter grejerna och hur miljön påverkar är sannolikt en mycket viktigare faktor än om det står "105" eller "Ultegra" på klisterlappen.

Ut och cykla i stället...

Du Får ta och montera ett dura Ace vevlager på ens sidan och ett 105 på andra och se vilket som rullar längst. Och ett da nav bak och ett 105 fram sen ut och trampa 1000mil

Drosa skrev:
-------------------------------------------------------
> Det var lite intressant med tourtestet men jag
> skulle verkligen vilja se ett prov i hur länge
> tex ett vevlager håller eller hur många
> växlingar man kan göra med ett reglage osv innan
> det börjar ge med sig.
> Exempelvis jämföra alla grupper för en
> tillverkare eller jämförbart mellan olika
> märken.

Tour har gjort "Dauertest" av några olika grupper, och andra delar,
men kanske inte så omfattande som du skulle vilja ha?

/Håkan

Tack för tipsen! Jag är inte ute efter nya prylar utan mest nyfiken på om det finns någon substans på alla åsikter som säger än det ena än det andra. Nicke nyfiken helt enkelt.

Själv är jag fullkomligt nöjd med det jag har på cykeln nu men man kan ju alltid drömma om den värsta komponentgruppen:-) (Och en ny ram.)

Vissa tillverkare uppgraderar sina grupper årligen och andra när alla grupper har blivit uppgraderade efter x antal år.
x = antal grupper.

Tillbaka
Topp