[LVG] Letar efter fälgbromsade cyklar med utrymme för lite bredare däck

Murdock

Aktiv medlem
Vad finns det för färdiga cyklar på marknaden för landsväg med utrymme för 30mm däck eller mer? Fälgbromsat och dubbelklinga.

Typ:

Surly Cross-check drop bar: 700c x 42mm

Jag äger två cyklar med hydrauliska skivbromsar (max 35mm/47mm) och vill prova fälgbromsat. Tänker mig prisspann på 10-20k någonstans.

Edit. Håller ögonen på tråden "Stålram för landsväg!"
Edit2. Ser nu att jag hade kopierat/klistrat in fel exempel. Rättat till från Canyon Endurace till Surly Cross-check.

Senast ändrad:
Nöjer du dig med typ 28mm däck så är utbudet mycket större och blir roligare då du kan använda normala standardbromsar. 25-28 mm duger ju rätt bra på asfalt.

Skall man köra grus föredrar jag nog lite bredare däck och därmed nog också skivbromsar numera då behovet av skärmar och feta däck antyder oväder och dåliga vägar.

Vilken några år gammal CX som helst funkar. Brukar dyka upp billigt på K&S.

Skulle nog inte rekommendera det. Problemet är att oavsett ramens geometri så får du inte in så stora däck i ett par vanliga fälgbromsar för landsväg, utan behöver "long reach" bromsar med längre armar. Utbudet av sådana är rätt begränsat och de är i regel sämre (flexigare, tyngre, etc.) än ens säg dagens Shimano 105.

Senaste generationen av Shimanos bromsar, tex BR-9100, klarar hyggligt breda däck. Har en cykel med Conti GP4000S 28 mm i kombination med sådana bromsar. Man får dra och lirka en del för att få av hjulen med pumpade däck men det går. Dessa däck mäter dryga 30 mm på mina 23 mm (externt) breda fälgar.

Surly Cross Check klarar däck upp till 47 mm utan skärmar, ca 40 mm med.
Jag kör med TRP CX9 mini-v bromsar. Funkar utmärkt.

Bengt-re sa:
Nöjer du dig med typ 28mm däck så är utbudet mycket större och blir roligare då du kan använda normala standardbromsar. 25-28 mm duger ju rätt bra på asfalt.

Skall man köra grus föredrar jag nog lite bredare däck och därmed nog också skivbromsar numera då behovet av skärmar och feta däck antyder oväder och dåliga vägar.
Jag hade tänkt mig att ha cykeln primärt för vackertväder och mest asfalt, släta bredare däck för ökad komfort och möjlighet att åka lite grusväg ifall det skulle falla mig in. 28mm hittar jag massor av hojar med, men så fort man går till 30mm eller mer så är det mestadels disc. Hydraulisk grushoj har jag redan, men en tanke är att den kanske säljs ifall jag blir nöjd med denna. Egentligen klarar jag mig med två cyklar, en pendlare och sedan en fincykel som jag bara tar fram när det är trevligt väder.

lundatok sa:
Är cantis/ mini-v ok eller ska det vara caliper?
Oj. Vet inte, är inte så väl bevandrad i fälgbromsar så att jag kan svara på detta. Får googla mig fram till för- och nackdelar.

Jag har även tänkt lite på fälgbromsade CX. Kan man köpa någonting i stil med denna och byta ut bromsarna till någonting vassare, t ex Rene Herse centerpull-broms? https://www.merlincycles.com/sensa-fermo-sl-105-cyclocross-bike-2019-137680.html

bsandborgh sa:
Senaste generationen av Shimanos bromsar, tex BR-9100, klarar hyggligt breda däck. Har en cykel med Conti GP4000S 28 mm i kombination med sådana bromsar. Man får dra och lirka en del för att få av hjulen med pumpade däck men det går. Dessa däck mäter dryga 30 mm på mina 23 mm (externt) breda fälgar.
Jo, jag har sett att många bromsar nu klarar 30mm, men väldigt många ramar och gafflar går bara upp till 28mm. Då jag tänkt köra lite grus då och då vågar jag inte överskrida tillverkarens rekommendationer.

LarsM sa:
Surly Cross Check klarar däck upp till 47 mm utan skärmar, ca 40 mm med.
Jag kör med TRP CX9 mini-v bromsar. Funkar utmärkt.
Tack. Det var faktiskt denna jag hade tänkt att ha som exempel! Editerat första inlägget i tråden.

Ex Thorn och Bob Jackson borde ha modeller med plats för breda däck och fälgbroms.

Om det måste vara fälgbromsat är Cross-Check som sagt ett nästan självskrivet exempel och uppskattat av många (har en själv som går ett par pass i veckan), men har sina begränsningar (lite knepiga gaffeländar om man har skärmar, tung som ett as, lite smålurig geometri). Den tar riktigt breda däck också - jag mätte tidigare idag de som sitter på min till exakt 40mm och det är gott om plats även med skärmar. Jag har brummat omkring på WTB Nano 40 ett par vintrar, men det kan nog bli ännu bredare däck i höst.

Om någon behöver ett par TRP CX9 (världens bästa fälgbromsar...?) så säg till; har en uppsättning över.

8974A3E6-5AC9-4AB9-848F-9BF6E406844C.jpeg

Jag har en Salsa Casseroll i nära nyskick.
Lite tacky färg iofs... Den tar 32 mm med skärmar om jag minns rätt. Lite mer utan.
Den ska bort men jag har inte kommit mig för att annonsera ut den.

//Stefan

lundatok sa:
Ex Thorn och Bob Jackson borde ha modeller med plats för breda däck och fälgbroms.
Thorn hade jag inte koll på, kollar vidare på dessa en stund. Bob Jackson säljs väl enbart som framesets?

sterud sa:
Jag har en Salsa Casseroll i nära nyskick.
Lite tacky färg iofs... Den tar 32 mm med skärmar om jag minns rätt. Lite mer utan.
Den ska bort men jag har inte kommit mig för att annonsera ut den.

//Stefan
Helhärlig! Synd att den inte har eyelets på stålgaffeln för pizzarack. PMa mig när du lagt ut den till försäljning med detaljerad beskrivning och prisbild.

Tillbaka
Topp