LVG med post mount?

Denys Zagreus

Aktiv medlem
LVG med post mount?
Hallå happy, jag har dabbat mig.

För någon månad sen inledde jag projekt uppgradering av min inategshoj och siktade in mig på att fixa bromsarna först. Tänkte först ett par TRP HY/RD som jag läst mycket gott om. En vän rekommenderade mig dock att titta på Yokozuna Motoko istället som skulle vara snäppet vassare. Om inte annat snyggare.

Efter mycket letande hittade jag till slut ett par på en butik i Stockholm. Väl hemma insåg jag att de var post mount och jag behövde flat mount. Tyvärr verkar de bara gå att beställa från USA med allt vad det innebär av tull och skatter. Nåväl, bara att köpa adaptrar så löser det sig, tänkte jag. Med allt redo började jag montera. Men när jag väl kom till bakbromsen upptäckte jag till min fasa att ramen var för tajt. Den gick inte att montera. När jag väl försökt på alla möjliga sätt att lösa det fick jag erkänna mig besegrad. Jag var tillbaka på ruta ett och fick beställa ett par TRP ändå. Nu sitter de och cykeln är nästan klar, hurra!

Problemet är att jag nu sitter med dessa fantastiska semi-hydrauliska bromsok som inte har någonstans att bo. Jag har försökt sälja dem, men intresset har varit svalt. Är väl en rätt smal marknad kan jag tänka mig.

Så slog mig en tanke. Jag har ju funderat att bygga en LVG i framtiden. Kanske kan jag få användning för mina Yokozuna? Frågan är om det finns bra ramar och gafflar där ute med post mount? Eller IS, då det verkar funka på det flesta ramar. Vad skulle ni rekommendera?

Kan ju även inflika att fortfarande är öppen för att sälja dem om någon skulle vara intresserad. ;) Länk: Yokozuna Motoko

LVG med post mount?
Om jag uppfattat det rätt så letar du efter en adapter bara?
Montera PM-ok på FM fungerar med adapter. Däremot fungerar inte FM-ok till PM.

Känns dock som att tråden är en säljtråd...

LVG med post mount?
Nej, jag har adaptrar, men ramen är för smal baktill för att de ska passa. Oken går i kanten. Var inne med cykeln på LBS och de sa samma sak. Att det inte gick att ordna. Att börja såga i ramen kändes rejält dumt pga aluminium.

Om jag får in bra tips på landsvägshojar med post mount behöver jag inte sälja dem och ingen skulle vara gladare än jag.

LVG med post mount?
Du får spana efter tidiga ramar för skivbroms, från 2013-14 ca.
Kanske en Specialized Tarmac, Cannondale Synapse eller varför inte en Colnago C59 Disc om du kan hitta en.

edit: känns dock rätt bakvänt att köpa en ram efter bromsok istället för tvärt om, men är man på jakt efter ett projekt så...

LVG med post mount?
Jag vet ju inte vad dom här oken kostar nya men priset du vill ha kostar ju ungefär som vad man just nu får ett paket med hydrauliska Tiagra-bromsar och reglage för:
Utan att ha testat varken dina bromsar eller Tiagra hydrauliska väljer jag nog hydrauliska.

Håller också med om att välja ram efter bromsar låter dumt, att försöka sälja (billigare eller avvakta) är väl det bästa, alternativt så kan du ju försöka hitta en ram med flatmount-fästen men där dina bromsar faktiskt får plats med adaptern.

LVG med post mount?
Ja, så är det och i backspegeln borde jag ha gått på ett par Tiagra, givet priset och mina behov. Men det visste jag inte då. Sen är dock Yokozuna vad jag fått höra klart bättre än Tiagras bromsar.

Priset på YM ligger på drygt 3000 på eBay exklusive frakt och tull. Hittade dock något billigare på hemmaplan. De semi-hydrauliska verkar främst vara populära i CX och adventure-kretsar där krav/önskemål på enkel och snabb reparation finns.

Det kanske inte är det mest logiska att utgå från bromsoken. Försöker väl mest kompensera för mina mindre genomtänkta investeringar. Går det så går det. Om inte annat kanske jag kan spara en slant på att köpa äldre delar.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp