[LVG] Misstänker att cykeln är för stor.

Saftkorg

Medlem
Hej!
Efter några månader av lurkande i de mörka hörnen av forumet så har jag äntligen tagit mod till mig för att be om hjälp. Innan 2014 års säsong började köpte jag min första racer, överlag så är jag nöjd med den. Men har börjat fundera på om inte en mindre storlek skulle tillföra mer komfort. De tre alternativ som jag tror finns är:
1. Jag byter sadelstolpen till zero setback och ett kompakt styre. Billigast, men osäker om reachen förändras märkbart.
2. Jag byter ram och försöker sälja den gamla. Kan bli dyrt beroende på om den gamla ramen blir såld.
3. Jag byter cykel och försöker sälja den gamla. Samma som 2.

Mina mått (cm):
Längd: 175 , innerbensmått: 82 , överkropp: 60 , armlängd: 63
Cykelns mått (mm):
Överrör: ~550 , styrstam: 100 , setback: 20, sadel-styre: 500

Skulle uppskatta lite input på hur jag ska tänka. Är det så att ramen passar mig och jag bara behöver vänja mig? Tack på förhand!

Ursäkta för det långa inlägget.

Flytta fram sadeln är väl sådär. Då hamnar höften mera rakt över vevpartiet. Svårare att ta spjärn med benen mot pedalerna. Sånt brukar flytta mera vikt till armarna, vilket sällan är en komforthöjare.
En "säkrare" fix är att ta en kortare stam i så fall. Cykeln kommer kännas lite olika när du svänger, men själva trampanded är kvar oförändrat.

Byta ram kan också vara sådär. Inte så ofta det går att göra en komplett transplantation. Alltid är det nåt man behöver köpa till. Men begagnade ramar behöver inte kosta skjortan.

dabac skrev:
-------------------------------------------------------
> En "säkrare" fix är att ta en kortare stam i så
> fall.

+1
Åtminstone inom rimliga gränser

/Håkan

Hmmm, om cykeln känns för stor så kan du få en klart märkbar förändring om du byter till en kortare styrstam och kompaktstyre. En fråga: vad är det fö ram och hur mycket synlig sadelstolpe har du?

Jag kör en Canyon med 53cm överrör till mina 173 cm.
Tycker nog närmare att den känns något liten

176cm med 82cm innerben. Kör 52cm överrör och 13cm stam som jag inte bestämt mig om jag ska byta tillbaka till 90mm.

Jag har min sadel 5cm bakom vevhuset på alla mina cyklar då det är där det känns bäst. Det är ett mått som både påverkar kadens och watt. Rätt inställd sadel före att fuska med reach genom att förstöra sina justeringar.

Senast ändrad:
dabac skrev:
> Flytta fram sadeln är väl sådär. Då hamnar
> höften mera rakt över vevpartiet. Svårare att
> ta spjärn med benen mot pedalerna. Sånt brukar
> flytta mera vikt till armarna, vilket sällan är
> en komforthöjare.
> En "säkrare" fix är att ta en kortare stam i så
> fall. Cykeln kommer kännas lite olika när du
> svänger, men själva trampanded är kvar
> oförändrat.
>
> Byta ram kan också vara sådär. Inte så ofta
> det går att göra en komplett transplantation.
> Alltid är det nåt man behöver köpa till. Men
> begagnade ramar behöver inte kosta skjortan.

Men hur vet man om man ska ha setback eller inte? Har setback på nya cykeln och upplever det som att jag hellre suttit lite längre fram dvs inte setback.

är 174cm, 81cm benlängd med 538mm topprör, 387mm reach som är ett viktigare mått. Längre vill jag inte ha.

550mm topprör känns väldigt långt

Huruvida/hur mycket setback man ska ha brukar bestämmas genom att man kollar hur långt bak man ska sitta för att få knät över stortåleden ungefär. Finns massa att lösa /youtube. Typ sök saddle setback eller så.

Byt till en kortare stam. T.ex 60mm. Lite ovant i början men du vänjer dig snabbt. Billigaste, enklaste och förmodligen den bästa uppgraderingen du kan göra på denna cykel.

Jag är 178cm och har en racer med 545mm överrör (mätt horisontellt), 120mm styrstam och kompaktstyre. Sadelspets till mitten på styret är 55cm. Jag har inte så jättemycket setback då jag inte trivs så bra med det plus att jag får problem med ryggen då. Har inte mätt så noga, men sadelstolpens förlängning är ungefär mitt på sadeln, så det är ingen framskjuten sadel heller.

En enkel (och gratis!) grej du kan göra är att vrida upp styret lite och/eller flytta reglagen längre upp på styret. Det ger effektivt en liten förkortning av avståndet mellan dig och där man brukar hålla händerna.

Släng upp en bild på cykeln här i tråden. Ser det lite konstigt ut syns det direkt.

Så länge du med sadeljustering och byte av styrstam kan få till triangeln trampor-sadel-styre på ett bra sätt har inte storleken någon större betydelse på en racer, eftersom man bara kör helt eller nästan rakt fram. Så ser jag det i a f.

Tack för all input!
Eftersom att det är min första cykel så är jag inte så stolt över att erkänna det men det är en Occano r112, stadiums vackra kolfibercykel. Är nöjd med allt egentligen förutom storleken då.
Jag funderade på om jag skulle byta styrstam, men blir den inte för nervös om jag går ner till 90mm eller 80mm, och blir det tillräcklig skillnad i reachen? Som för övrigt är 40cm.

Synlig sadestolpe: 95mm

Jag vet inte hur jag ska mäta höjden på den.

@1888 : 53cm överrör till 173 cm , hur mycket lutning har du? Såg en video om bikefit och de rekommenderar 45 graders vinkel på ryggen, jag har ~38 (beräknat med grundskolematte).

@hakanf : Det där med att flytta reglagen låter väldigt intressant, för det är bara när jag är på hoodsen som det känns långt bort. Kan det vara att reglagen sitter för långt ner i böjen? Då kanske det räcker med ett styre som är kompakt?

Någon som vet hur mycket skillnad det är mellan ett vanligt(?) styre jämfört med ett kompakt, i reach till hoodsen?

Tack igen för all hjälp!

Jag har haft en 60mm stam på en lite för stor cykel. Tyckte inte alls att det var nervöst och oroligt, tvärtom så satt jag mycket bättre och därmed blev hela min hållning stabilare -> cykeln var hur stabil som helst. Så var inte så rädd för att prova en kortare styrstam! Men måttet får du klura ut själv..

Saftkorg skrev:
> Någon som vet hur mycket skillnad det är mellan
> ett vanligt(?) styre jämfört med ett kompakt, i
> reach till hoodsen?

Det behöver inte vara någon skillnad alls. Det skiljer från styre till styre, även om de har samma typ av bock.

Saftkorg skrev:
> ...Synlig sadestolpe: 95mm...

Då är ramen redigt för stor för dig. :-(

"Tillföra mer komfort" - kortar du bara styrstammen är en stor ram bekvämare än en mindre, eftersom enda skillnaden blir att styret hamnar högre.

Större ram ger längre hjulbas dessutom, blir ju också stabilare.

Blir kanske något lättare med mindre ram och längre stam?

Jag har provat competitive cyclist och detta ger den mig:
Top Tube Length 52.1 - 52.5 Cm
Seat Tube Range CC 53.1 - 53.6 Cm
Seat Tube Range CT 54.7 - 55.2 Cm
Stem Length 10.2 - 10.8 Cm
BB Saddle Position 74.7 - 76.7 Cm
Saddle Handlebar 49.2 - 49.8 Cm
Saddle Setback 4 - 4.4 Cm
Seatpost Type Not Setback

Såhär ser det ut. Nu är sadeln så långt fram det går. Jag får nog inte så mycket för cykeln , så jag börjar väl med "zero setback"-sadelstolpe och kompaktstyre med reach på ~75mm, nuvarande reach är väl 90mm. Vad tror ni, kan jag rädda det här? Är rädd för att jag inte får så mycket för cykeln om jag säljer den och därmed blir bytet dyrt.

bild1.png

Nu ser man inte så mkt pgr av shorts som döljer det mesta :)
Men rent spontant tycker jag det ser mkt bra ut..tror inte cykeln är för stor för dig!
Ps Tror t.o.m du kan höja sadeln typ 5mm till...

Senast ändrad:
Hur förhåller sig framsida knä till pedalaxeln när pedalen är i sitt främsta läge?
Hur känns det om du har lite mer vinkel i armbågsleden?

Byt till kompaktstyre och sätt en lite kortare styrstam (1 el 2 cm) så får du 3-5 cm kortare position. Nu ser det långt ut men någon el några cm gör stoor skillnad.

Om du börjar med att flippa styrstammen så sitter du bekvämare på en gång. Att flytta fram sadeln gör antagligen bara att du får mer vikt på händerna, och det vill du nog inte. Men ryggslutet kanske mår bättre då, så det beror på hur du upplever det i stort.

Jag har en ganska krass syn på landsvägscyklar och anser att det är ganska självklart att de inte i första hand är gjorda för att sitta bekvämt på... Prioritet för en "modern" sittställning är lågt luftmotstånd, och det är väl inget fel med det om man är ute efter att kapa sekunder i tid på de sträckor man cyklar/tränar. Men det är näst intill omöjligt för många att direkt använda en sittställning som faktiskt är ganska extrem. Det krävs träning under lång tid för att bygga upp ryggmusklerna och benen så att man klarar av att sitta framåtlutad under längre pass.

Jag tycker du ska börja med att sätta dit en styrstam som både har upp styret och får det närmare, och sedan efter hand ändra tillbaks om du vill få bålen lägre när du blivit mer tränad. Pröva också ha sadeln längre bakåt när du väl fått styret högre och närmare.

Det ser hyggligt bra ut på bilden hursomhelst, du är inte långt ifrån en standardsittställning och behöver absolut ingen ny cykel för den sakens skull.

Ser bra ut, får du ont i ryggen efter en tid med händerna i nere i bocken så byt till ett grundare styre (shallow). Ut och cykla!

Hej!
Tack för all hjälp, nu har jag beställt en kortare styrstam och ett kompakt styre i hopp om att jag får en bättre ställning.

Mitt nuvarande styre är 42cm C-C, har beställt en med 40cm C-C.

En bild när du har vevpartierna i vågrätt läge skulle också vara bra för att se knä-pedalaxel-förhållandet.

Tillbaka
Topp